De voorbije vier seizoenen hebben Bas Koeten Racing geen windeieren gelegd! In een mix van sprint en endurance kampioenschappen werden vele titels op ons conto bijgeschreven.
Ford Fiesta Sprint Cup: meerdere kampioenen
Van 2018 tot en met 2021 was het team met de bekende Ford Fiesta’s niet te kloppen in de Ford Fiesta Sprint Cup. In alle seizoenen sleepten we het kampioenschap binnen in één of zelfs meerdere divisies. Laurens de Wit werd viermaal senior kampioen en in 2021 overall kampioen. Loek Hartog was de eerste overall kampioen in 2018. In 2020 werd Colin Caresani overall kampioen.
Porsche Carrera Sprint Cup: rookietitel én kampioen
In 2019 en 2020 promoveerde Bas Koeten Racing naar de Porsche Carrera Cup Benelux. Na de rookietitel in 2019 wist Loek Hartog al in 2020 het kampioenschap te claimen. Hartog was in 2018 de eerste Ford Fiesta Sprint Cup kampioen. In zowel 2019 als 2020 was het team van Bas Koeten Racing middels felbegeerde wildcards actief in wedstrijden van de Porsche Supercup en in Porsche Carrera Cup France in Le Mans. Kay van Berlo debuteerde halverwege 2019 in Porsche Carrera Cup Benelux, promoveerde in 2020 naar Porsche Carrera Cup Deutschland en was in 2021 zeer succesvol in Porsche Carrera Cup North America.
Endurance specialist
Met meer dan 100 starts in 12h en 24h races is Bas Koeten Racing ook een echte endurance race specialist. In de periode van 2018 tot en met 2021 reed het team binnen én buiten Europa met auto’s in de competitieve TCR en Porsche divisies. 15 overwinningen en daarvan zelfs meerdere 1-2-tjes konden worden bijgeschreven, een ongeëvenaard resultaat. Een hoogtepunt was de klasse-overwinning in 24h Nürburgring in 2018. Dit was bovendien de debuutrace voor het team op de Nordschleife.
Vier BMW M2’s in top 5
In 2021 werd het Ford Fiesta Sprint Cup programma afgeschaald om ruimte te maken voor de nieuw opgerichte BMW M2 Cup die in de Benelux verreden werd. Met de 2020 Fiesta kampioen Colin Caresani werd Bas Koeten Racing overall kampioen in de uiterst spannende BMW M2 Cup. Het tweetal Dante Rappange / Dirk Warmerdam wist beslag te leggen op P3 in de eindstand van 2021. Als Maxime Oosten en het duo Mark van der Aa / Koen Bogaerts alle wedstrijden van het seizoen hadden kunnen meedoen, dit was door clashes in de agenda’s voor hen niet mogelijk, was het team van Bas Koeten Racing zelfs met alle vier de M2s in de top 5 van de eindstand geëindigd.
Blijven groeien
Het bewijs is geleverd dat jonge karters via de Ford Fiesta Sprint Cup met succes kunnen doorgroeien naar BMW M2 Cup, Porsche Carrera Cup, GT4 en zelfs GT3. Bas Koeten Racing is het enige team in Nederland dat over auto’s uit alle echelons in de toerwagen/GT-racerij beschikt in sprint én endurance: Ford Fiesta, TCR (CUPRA en Audi), GT4, Porsche en GT3. De bewuste keuze is gemaakt om niet merkgebonden te zijn om rijders optimale kansen te kunnen bieden in hun groeipad. De uitgekookte kennisdeling die binnen het team plaatsvindt, zowel op technisch als strategisch vlak, zorgt zonder twijfel voor de ijzersterke prestaties van de laatste jaren.
Coureurs én crew met ambitie
Bas Koeten: “We ontwikkelen mensen en machines. Met de huidige vloot en crew kunnen onze rijders uitblinken. Dat maakt ons trots én gretig! Rijders met gezonde ambities helpen wij graag verder. Met alweer 21 jaar ervaring weten we als geen ander hoe dat werkt.”
In 2022 konden reeds klasse-overwinningen in 24h Dubai (TCR/TCE en Porsche) worden genoteerd. Ditzelfde geldt voor de Nieuwjaarsrace waar Bas Koeten Racing P1 pakte in divisie II met Bernhard van Oranje en Maxime Oosten in de Mercedes AMG GT4.
2022 zal opnieuw in het teken staan van een gezonde mix van sprint en endurance wedstrijden in binnen- en buitenland. Aan de uitwerking van alle programma’s wordt momenteel nog gewerkt. Middels diverse partnerships zal de veelzijdigheid van het team van Bas Koeten Racing worden onderstreept. Binnenkort zullen aankondigingen gedaan worden over de inzet van 2022.
Jelle Koeten: “Al jaren balanceren we tussen sportief en zakelijk succes. Sportief voert overduidelijk de boventoon, zakelijk moeten we uiteraard rondkomen. 98% van onze focus ligt op trainen en wedstrijden op het circuit. De overige 2% op het bouwen en onderhouden van youngtimers/oldtimers en het organiseren van relatie-evenementen/incentives op het circuit.”