Bas Koeten Racing doet mee aan 24H Series 2025 met nieuw opgerichte Ajith Kumar Racing

Slechts een maand na het einde van het 2024-seizoen van de 24H Series, kondigt het team van Bas Koeten Racing met trots hun deelname aan de 24H Dubai 2025 en het Europese 24H Series Kampioenschap in de Porsche 992 GT3 Cup-klasse aan. Het team zal ondersteuning bieden aan de nieuw opgerichte Ajith Kumar Racing.

Ajith Kumar, Indiase acteur en groot motorsportliefhebber, is enthousiast om zijn comeback op het racecircuit aan te kondigen, dit keer in een compleet nieuwe rol. Na jarenlang succes in de Tamil filmwereld is Ajith klaar om een van zijn grootste passies weer op te pakken: racen. Dit keer niet alleen als coureur, maar ook als teameigenaar van Ajith Kumar Racing. Ajith is geen onbekende in de racewereld. In 2002 deed hij al mee aan het National Formula India Single Seater Championship, daarna volgden het Formula BMW Asia Championship in 2003 en het Britse Formula 3 kampioenschap (Scholarship Class) in 2004. In 2010 racete hij zelfs in het Europese Formule 2 kampioenschap. “Racen is het enige moment waarop ik me echt compleet voel,” zegt Ajith, iets wat hij deelt met zijn grote raceheld Ayrton Senna, die hem nog steeds inspireert. Met zijn eigen team is Ajith vastberaden om het beste uit zichzelf te halen en tegelijkertijd jonge coureurs te begeleiden.

Het team krijgt ondersteuning van Bas Koeten Racing, een van de top endurance-raceteams in Europa. Zij verzorgen alles wat te maken heeft met autotechniek, logistiek, baanondersteuning en race-strategie, zodat Ajith Kumar Racing zich volledig kan richten op topprestaties. Coureurs hoeven alleen in de auto te stappen, terwijl het team zorgt voor alles van training tot pitstop-oefeningen om bij elk evenement topprestaties te leveren. Jelle Koeten: “Ons team heeft in de afgelopen 20 jaar aan meer dan 120 12-uurs- en 24-uursraces meegedaan. We zijn super enthousiast om onze ervaring te delen met Ajith Kumar Racing. Zij delen onze passie voor autosport en we kunnen niet wachten om samen met hen op het circuit te staan. De Michelin 24H Dubai 2025 wordt ons eerste gezamenlijke evenement, dat plaatsvindt van 9 tot 12 januari. Vooraf hebben we een paar testdagen ingepland om helemaal klaar te zijn voor deze uitdaging.”

De line-up van Ajith Kumar Racing voor 2025 bestaat uit de volgende coureurs:

  • Ajith Kumar: teameigenaar, FIA Racing Driver en voormalig FIA F2- en FIA F3-coureur
  • Fabian Duffieux: FIA PRO-AM Driver, GT4-kampioen 2024, 24H Series-kampioen en BMW Certified Instructor
  • Mathieu Detry: FIA PRO Driver, GT3-kampioen en FIA Race Coach
  • Cam McLeod: FIA PRO Driver, Supercar-kampioen en British F4-kampioen

Gezamenlijk zal dit team enkele van ’s werelds meest uitdagende endurance-races aangaan, waarbij ze hun collectieve expertise combineren om podiumplaatsen te behalen.

De kalender bestaat uit de volgende evenementen:

  • 24H Dubai: 9-12 januari
  • 12H Mugello: 21-23 maart
  • 12H Spa-Francorchamps: 18-20 april
  • 12H Misano: 22-24 mei
  • 12H Paul Ricard: 3-5 juli
  • 24H Barcelona: 25-28 september

NLS3 en GT4 European Series met ST Racing BMW M4 GT4

Dat seizoen 2024 een seizoen is met de nodige veranderingen in de kampioenschappen en vlootvernieuwing bij het team van Bas Koeten Racing, werd reeds opgetekend in de aankondiging van de Porsche campagnes van dit jaar. Een interessante toevoeging hierop is de deelname aan een tweetal uitdagende wedstrijden in de aankomende anderhalve week: NLS3 op de Nordschleife (D) en aansluitend GT4 European Series op Spa-Francorchamps (B). De races worden verreden met een fonkelnieuwe BMW M4 GT4. Deze auto wordt in beide races bemand door het duo Samantha Tan en Jon Miller.

Jelle Koeten: “De samenwerking met het team van Samantha Tan Racing (ST Racing) dateert al uit 2021. Voor ST Racing zijn we sindsdien hun Europese uitvalsbasis en partner. In 2021 was dat voor het vorige model BMW M4 GT4, gevolgd door een tweetal BMW M4 GT3s in 2022 waarmee ST Racing de ‘launch customer’ van BMW Motorsport was. De GT3s werden halverwege 2022 overgevlogen naar hun thuisbasis in Amerika voor hun lokale programma’s waarmee ze zeer succesvol zijn. Dit jaar runnen wij bij meerdere evenementen deze nieuwe BMW M4 GT4. Zij vliegen twee coureurs en een engineer in, wij regelen de rest: preparatie, updates, logistiek, banden, onderdelen, inschrijvingen en track support. Afgelopen weekend waren Samantha en Jon al in Le Mans. Samantha als brand ambassador van BMW Motorsport en Jon om deel te nemen aan een 4-uurs FunCup wedstrijd.”

Bas Koeten: “Op zaterdag 22 juni wordt NLS3 verreden, een 4-uurs race op de ruim 24 kilometer lange variant van ‘de groene hel’. Ter voorbereiding rijden we op vrijdag al een testsessie van drie uur op deze layout. We hebben ingeschreven in de SP8-T klasse en rijden op Michelin banden. Het concept van NLS is wel uniek: ruim 120 deelnemers, variërend van Dacia Logan en Opel Manta tot fabrieksondersteunde teams met GT3s. Starten doen we in drie startgroepen van elk ongeveer 40 auto’s. Een pitbox deel je met wel 5 of 6 auto’s. Laagdrempelig, maar hoogwaardig, daarom bevalt ons dit goed. Direct vanaf de Nordschleife gaan we door naar Spa-Francorchamps. In het programma van de 100e editie van de 24-uurs race aldaar rijden wij in een veld van ruim 50 auto’s in GT4 European Series. Op zondag en maandag hebben we tijd voor service en setup van de auto, maar er moeten ook veel systemen omgebouwd worden, zoals datalogger, GPS en communicatie omdat elke organisator andere systemen verplicht stelt. Daarbij switchen we naar Pirelli banden voor GT4 European Series. Dinsdag hebben we ruim 4 uur trainingstijd, gevolgd door de beroemde parade naar Spa op de woensdag, gecombineerd met de rijdersbriefing in het theater. De officiële sessies zijn dan donderdag, vrijdag en zaterdag. De tweede 1-uurs race finisht zaterdagmiddag, vlak voor de start van de 24-uurs race met de GT3s. Dat blijft een unieke race, de Champions League van de autosport. In 2022 reden we daar trouwens met ST Racing en hun BMW M4 GT3.”

“De laatste keer dat we actief waren op de Nordschleife, was in mei 2018 toen we met een CUPRA TCR deelnamen aan 24h Nürburgring. Als underdog wonnen we toen die race in de TCR-divisie, een uniek moment in de historie van ons team. Sowieso zien we weinig Nederlandse teams die deelnemen aan wedstrijden op de Nordschleife, we hopen hier meer mee te kunnen gaan doen. Met onze ervaring in lange-afstandsraces ligt dit spelletje ons goed,” aldus Bas Koeten.

Bas Koeten Racing omarmt Porsche voor ambitieuze 2024-campagne

In de afgelopen jaren lag voor Bas Koeten Racing de focus op het opleiden van jong talent en hen klaarstomen voor de hogere klassen in de autosport. Middels veel wederzijdse toewijding en een beproefd stappenplan werden jonge rijders in Nederlandse kampioenschappen als Ford Fiesta Sprint Cup en BMW M2 CS Racing Cup Benelux intensief begeleid om persoonlijke en sportieve groei te realiseren. Een aanpak die succesvol is: zo’n tien rijders vonden na hun seizoen(en) bij Bas Koeten Racing hun weg naar Porsche Carrera Cup, Porsche Supercup of GT4’s en GT3’s in sprint- en langeafstandsraces.

 

In 2024 ligt de focus op de ontwikkeling van de renstal als geheel en zijn de ambities scherp geformuleerd: er bestond behoefte aan meer endurance races en sterkere sprintcompetities. Vernieuwing van de vloot én verandering van competities zijn daarom dit jaar de uitgangspunten. Het antwoord hierop vindt Bas Koeten Racing overwegend in de vorm van volbloed raceauto’s van Porsche Motorsport. In drie series heeft het team vooralsnog ingetekend met een groeiende vloot aan Porsches: 24h Series voor lange-afstandsraces en Porsche Sprint Challenge Benelux en Porsche Carrera Cup Benelux voor zuiver sprintwerk.

 

Gretige coureurs én crew!
Jelle Koeten: “We kijken met grote trots terug op de resultaten die we afgelopen jaren in de Nederlandse Kampioenschappen hebben gehaald. Met name de laatste drie jaren waren zeer sterk met meerdere kampioenstitels in Ford Fiesta Sprint Cup, BMW M2 CS Racing Cup Benelux en Supercar Challenge. Maar net zoals onze rijders ambitieus zijn, is de crew dat eveneens. In de herfst van 2023 hebben we deze omschakeling met ons team ingezet en zodoende was de start van seizoen 2024 indrukwekkend: vier internationale endurance races waar we twee Porsche 992 GT3 Cup auto’s inzetten. In januari 6h Abu Dhabi en 24h Dubai, gevolgd door 12h Mugello en 12h Spa-Francorchamps in maart en april.”

 

Terug bij Porsche succesformule
“Dit vormde voor ons de opmaat naar de Porsche Sprint Challenge Benelux die vorige week haar seizoensopener op Circuit Zandvoort beleefde. We zetten hierin dit seizoen een hagelnieuwe Porsche Cayman GT4 RS in, naast een eveneens nieuwe Porsche 992 GT3 Cup die samen met het team van Triple&Crown gerund wordt. In de Porsche Carrera Cup Benelux treden we dit seizoen aan met meerdere gastoptredens, met het oog op volwaardige deelname in 2025. De eerste PCCB race vindt komend weekend (7-9 juni) tijdens het prestigieuze DTM evenement op Circuit Zandvoort plaats. Na onze succesvolle Porsche campagne in 2019 en 2020 met Loek Hartog en Kay van Berlo is het fantastisch om weer terug te zijn in de succesformule van de Porsche Carrera Cup Benelux.”

 

Uitdagende internationale one-offs naast vertrouwde clubraces
Daarbij kan op korte termijn nóg een aankondiging van een tweetal uitdagende internationale race-evenementen verwacht worden, vooralsnog one-offs. Als je de competitie en de locaties in ogenschouw neemt, passen deze perfect bij onze verscherpte ambities. Daarover dus binnenkort meer!”

 

Jelle vervolgt: “Uiteraard blijven we naast al deze nieuwe stappen ook trouw aan rijders die al lange tijd deel uitmaken van het team. Dit is terug te zien in de deelname aan de vertrouwde clubraces van de DNRT Endurance Cup, de klasse waarmee het voor het Westwoudse Bas Koeten Racing in 2003 allemaal begon.”

 

Motorsport Techlabs naast ambitieus raceprogramma
Naast de genoemde raceprogramma’s is er ruimte voor nóg meer vernieuwing: middels het onlangs gelanceerde programma ‘Motorsport Techlabs’ initieert Bas Koeten Racing projecten en samenwerkingsverbanden waarin technische innovatie binnen de sport én ontwikkeling van jong talent de hoofdrol spelen. Bas Koeten: “We hebben Motorsport Techlabs geïntroduceerd om naast onze reguliere werkzaamheden op het circuit structureel en planmatig tijd te kunnen steken in ontwikkeling, innovatie, begeleiding en educatie.”

 

“Samen met opleidingsinstituten en partners gaan we bijvoorbeeld op zoek naar toekomstbestendige vormen van autosport. Denk bijvoorbeeld aan diepgaand praktische onderzoek naar elektrische aandrijving en aandrijving door gebruikmaking van waterstof. Ook het opleiden van de nieuwe generatie technici die via de dynamische wereld van autosport de basis leggen voor hun toekomstige carrière is hierbij speerpunt. Veel gebeurt nu nog achter de schermen, dus ook daarover binnenkort meer! Want het woord ‘stilzitten’ staat nu eenmaal niet in ons woordenboek. De kennis, de relaties en de behoeften in deze richting groeien dagelijks!”

Ford Fiesta Sprint Cup: Uitstekende omgeving voor ontwikkeling van jong talent: crowdfunding voor continuering van opleidingsteam!

Sinds 2018 is Bas Koeten Racing steevast deelnemer geweest aan de Ford Fiesta Sprint Cup. Met meerdere kampioenstitels op zak en een handvol getalenteerde coureurs die nu in op hoog niveau in GT3s in actie komen, kan overtuigend geconcludeerd worden dat dit kampioenschap een uitstekende springplank is voor jong talent.

Maar: niet alleen achter het stuur worden talenten ontwikkeld. Hetzelfde maken wij mogelijk voor technische en ondersteunende crew: deze junioren worden intensief begeleid, uitgedaagd om zich te ontwikkelen en uiteindelijk door te groeien naar een volgend niveau. Dat geldt natuurlijk voor technici, maar ook voor bijvoorbeeld data-engineers, foto- en videografen. Al sinds de start van de Ford Fiesta Sprint Cup in 2018 werkt Bas Koeten Racing daarom intensief samen met ROC Technova College uit Ede. Een groep van gemiddeld 10 studenten uit verschillende leerjaren en studierichtingen maakt tijdens de evenementen deel uit van het team en wordt begeleid bij het runnen van de Ford Fiesta’s.

Motorsport Techlabs

Begin 2024 lanceerde Bas Koeten Racing het programma Motorsport Techlabs. Onder deze noemer vallen projecten en samenwerkingen waarin mensen en technieken ontwikkeld worden binnen de dynamische omgeving van autosport. Met de introductie van dit programma is er meer mogelijk om hier structureel en planmatig aan te werken.

Voor het aankomende seizoen is Bas Koeten Racing voornemens om opnieuw aan te treden in de Ford Fiesta Sprint Cup. Uiteraard wordt er opnieuw samengewerkt met Technova College, aangezien autosport ingebed is in het studieprogramma.

2024 wordt anders!

Maar er is een twist: de begeleiding die coureurs en crew ontvangen, wordt uitgebreid én geïntensiveerd. De junioren maken onder onze paraplu ook kennis met andere disciplines van autosport om een bredere persoonlijke groei mogelijk te maken, ontwikkeldoelen aan te scherpen en persoonlijke topprestaties te stimuleren. Hiermee komt de begeleiding beter tegemoet aan de ambities van elk individu binnen zijn of haar vakgebied en wordt een stevige basis gelegd voor de toekomst.

Dit houdt concreet in dat Bas Koeten Racing komend seizoen binnen dit Motorsport Techlab:

  • Drie Ford Fiesta Sprint Cup auto’s inzet met het opleidingsteam;
  • 10 studenten begeleidt tijdens zes Ford Fiesta Sprint Cup events;
  • Deze studenten bij toerbeurt een aanvullend programma biedt bij andere events;
  • Tenminste twee gastcolleges/-lessen verzorgt over techniek in de autosport.

Om dit deel van het Motorsport Techlab programma van Bas Koeten Racing komend seizoen mogelijk te maken, is echter aanvullende funding nodig om onkosten van deze uitvoering deels te dekken.

Help mee!

Daarom starten we een (symbolische) crowdfunding op waarbinnen 72 racebanden à 275 euro geadopteerd worden (6 evenementen * 3 auto’s * 4 banden). De ingangsdatum van de crowdfunding is 14 maart en de sluitingsdatum is exact 7 dagen later. Als het doel van deze 72 banden gehaald is, schrijven we definitief drie Ford Fiesta’s in met het hierboven genoemde plan. De praktijkervaring die we jonge talenten hiermee in een uitdagende werkomgeving kunnen bieden, is van onschatbare waarde voor deze volgende generatie professionals.

Draag je ontwikkeling van jonge crew een warm hart toe en help je mee hen een entree én doorgroeimogelijkheden te geven in de wereld van de autosport? Help dan als supporter mee om deze crowdfunding binnen 7 dagen een succes te maken en het Ford Fiesta Sprint Cup plan door te zetten. Voor 275 euro (of een veelvoud daarvan) stimuleer je dit onderdeel van ons Motorsport Techlabs programma. Via de onderstaande QR-code is het vlot geregeld. Of stuur een mail om de betaallink in je mailbox te ontvangen. Alvast bedankt!

 

DeLorean DMC-12: Van filmster naar felle drifter

Eén van de meest iconische auto’s ter wereld: de DeLorean DMC-12. De meesten zullen ‘m kennen van de hoofdrol uit de Back to the Future-trilogie met Marty McFly (Michael J. Fox) en Doc Brown (Christopher Lloyd). Wat ons betreft is daar in Nederland een rol bijgekomen: die van 650 PK sterke, brute driftauto!

Speciaal voor Bernhard van Oranje werd in krap een half jaar een DeLorean omgebouwd. De deadline? Het Heineken F1 Dutch Grand Prix 2023 weekend op CM.com Circuit Zandvoort. Om precies te zijn: het voorprogramma van de Formule 1 van 25 tot en met 27 augustus.

Karakteristieken behouden

Bas Koeten: ‘In elk opzicht een uniek project! Het originele 130 pk V6 motorblok dat achterin lag, werd door de crew vakkundig gedemonteerd, en er werd voorin een BMW V8 motorblok met supercharger geplaatst. Het chassis hebben we aangepast om meer ruimte te creëren voor het nieuwe blok en de aandrijving. De body is vrijwel ongewijzigd om de auto het herkenbare uiterlijk te laten houden, een wolf in schaapskleren. Uiteraard mét behoud van de legendarische vleugeldeuren en de matte RVS uitstraling!’

Projectspecificaties:

  • BMW chassis als basis
  • Wielbasis ingekort
  • Achterkant verlengd
  • RVS bodypanelen van DeLorean op het stalen BMW chassis pas gemaakt
  • Rolkooi ingebouwd
  • Drift-onderstel met 70 graden stuurhoek
  • Limited slip differential
  • 650 PK supercharged BMW V8
  • Speciaal voor high speed drifting gebouwd

 

Bas: ‘Het project deed een beroep op al ons technisch inzicht en creativiteit. Doel was om binnen de deadline een technisch goede auto op te leveren. In de week van de Dutch Grand Prix kregen we op de woensdagavond van de organisatie tijd om te testen op een geheime locatie en dat ging boven verwachting goed! In het weekend gaven we met The Stig achter het stuur samen met een aantal professionele drifters een waanzinnige show voor dagelijks 105.000 man publiek. Kippenvel! Deze winter werken we verder aan dit icoon om de puntjes op de i te zetten om komend jaar meer demo’s te kunnen geven.’

‘Jullie zijn gek!’

Wij hebben intussen een staat van dienst met daarin bijzondere projecten. Om er een paar te noemen: de bouw van een zeer waardevolle replica van een Audi Quattro A2 rallyauto, 15 auto’s voor de Red Bull Caravan Race voor inzet tijdens de Verstappen Jumbo Familiedagen in 2018, de live-restauratie van een Cadillac Coupe de Ville in slechts 14 dagen op een festival in Abu Dhabi voor de sjeik in 2017. De DeLorean past natuurlijk perfect in dit rijtje. ‘Soms worden we voor gek verklaard, maar het lukt ons altijd. Bloed, zweet en tranen van geluk. Dus wat ons betreft voegen we daar in de komende jaren veel meer unieke projecten aan toe die voor anderen niet altijd voor de hand liggen’, lacht Bas.

Supercar Challenge: tweede divisie-titel op rij!

Ook al een aantal jaar min of meer vast onderdeel van de racekalender van Bas Koeten Racing: de Supercar Challenge. Het team nam deel aan de Supersport-klasse met een Audi TCR en een Porsche Cayman GT4, respectievelijk in divisie 1 en 2, en behaalde net als in 2022 opnieuw succes.

De grijs-gele Cayman GT4 van Bas Barenburg was een nieuwkomer voor de crew van Bas Koeten Racing. Maar, mede dankzij de ervaring met onder meer de Porsche 991 slaagde de crew er in om deze nieuwe auto naadloos te integreren in de bestaande structuur. Het resultaat was een algehele derde plaats in Supersport Divisie 2 aan het einde van het seizoen. Het jaar ervoor deed Barenbrug mee in een BMW M3 E36.

Hoogste trede

Daarnaast wisten de studenten van Technova College Racing de Audi RS3 LMS TCR met coureur Laurens de Wit naar de hoogste trede van het podium te loodsen. Na het winnen van de Supersport 2 divisie-titel in 2022 met de Cupra TCR, werd De Wit nu gekroond tot kampioen van de Supersport 1 divisie in 2023. Met Fabian Schoonhoven als zijn snelle co-piloot op circuits van Zolder, Spa en Assen, wisten ze bij de Finaleraces de grootste beker te pakken.

In 2018 startte de samenwerking met Technova en Laurens de Wit. Tijdens zijn eerste jaar reed hij in een blauw-witte Fiesta van Bas Koeten Racing, terwijl de Technova-auto door twee andere rijders werd bemand. Van 2019 tot en met 2021 harkte De Wit in de Technova-Fiesta zijn titels binnen. In 2022 stapte hij over naar een Cupra TCR. De studenten, onder begeleiding van twee docenten, namen de techniek voor hun rekening onder toeziend oog van Bas Koeten Racing. De Technova-auto deed dat jaar mee met nieuwe bezetting, gerund door een nieuwe lichting studenten.

Succesvolle formule

In dit artikel lees je meer over de samenwerking met onder andere Technova. De prestaties van het studententeam van Technova College laten zien dat de begeleiding van Bas Koeten Racing vruchten afwerpt. Het samenbrengen van ervaren racers en de nieuwe generatie technici blijkt een succesvolle formule te zijn. Het geeft de studenten de gelegenheid om in een zeer dynamische en technisch uitdagende omgeving een basis te leggen waar zij hun hele werkende leven profijt van hebben.

Andere hoogtepunten van seizoen 2023:

Ford Fiesta Sprint Cup: afgesloten met prachtige overall-overwinning!

Dit jaar waren er twee Ford Fiesta Sprint Cup auto’s te vinden onder het dak van Bas Koeten Racing. Esmee Kosterman kwam in actie met de auto met startnummer 65, Stefan Barewijk in auto nummer 34. Voor beiden niet het eerste seizoen in deze 140 PK-sterke voorwielaangedreven cupauto, voor Esmee wel haar eerste seizoen met een overall overwinning.

Na zeven evenementen en veertien races pakt Esmee P3 in de eindstand van het kampioenschap, achter Tomas de Backer en Alan Czyz. De eerste race van de Finaleraces op TT-Circuit Assen eindigde zij op de tweede trede van het podium, en de laatste race won zij overall. Een prachtige prestatie om dit seizoen mee af te sluiten.

Alles er uit wat er in zat

Kosterman kijkt daarom ook trots terug op afgelopen maanden. Esmee: ‘Het doel bij de start van het seizoen was duidelijk: ik wilde méér. Meer podiumplekken, meer leren, alles eruit halen wat er dit jaar in zat. En dat is gelukt!’

Zij maakte als lid van de KNAF Talent Junior Academy-selectie ook dit jaar weer deel uit van het KNAF Academy-programma, het opleidingsprogramma van de KNAF. Naast diverse workshops maakten ook fysieke trainingen onderdeel uit van dit programma, een goede aanvulling op het kampioenschap. Wat seizoen 2024 voor Esmee gaat brengen? Daar is ze nog niet helemaal over uit. Ongetwijfeld zal het in lijn liggen met de ambities voor afgelopen seizoen: ‘Ook weer méér!’ lacht Esmee.

Belangrijke opstartklasse voor coureur én crew

De Ford Fiesta Sprint Cup neemt sinds 2018 een vaste plek in op de racekalender van Bas Koeten Racing. Jelle Koeten: ‘Wij zien het als een belangrijke opstartklasse. Het is een toegankelijke auto met een passend raceformat, waardoor jong talent een basis legt voor hun toekomst. Voormalig Ford Fiesta Sprint Cup deelnemers Loek Hartog, Daan Pijl, Jop Rappange, Dante Rappange en Colin Caresani zijn inmiddels opgeklommen naar Porsche Supercup en diverse GT3-kampioenschappen.’

Ook is er sindsdien een samenwerking met de studenten van Technova College Racing, die de technische ondersteuning van de tweede Ford Fiesta voor hun rekening namen. Stefan Barewijk is de vaste man achter het stuur. Bas Koeten Racing is verantwoordelijk voor de begeleiding van de studenten en Bas Koeten kijkt over hun schouder mee. Daarmee is de Ford Fiesta Sprint Cup niet alleen opstartklasse voor coureurs, maar ook voor de technici van de toekomst.

Student Luca Westland was namens Technova College Racing dit seizoen mede-verantwoordelijk voor de techniek van de auto van Barewijk: ‘Het was een interessant seizoen waarin ik veel heb geleerd. De auto heeft vrijwel probleemloos gedraaid, waardoor Stefan en ik ons vooral konden focussen op presteren, want dat is uiteindelijk het doel.’ Stefan eindigde het seizoen als 7e overall, en op een nette P2 in de Gold Cup achter Johan Land.

Andere hoogtepunten van seizoen 2023:

BMW M2 CS Racing Cup Benelux: de derde kampioenschapstitel op rij!

‘Voor de BMW M2 CS Racing Cup Benelux hadden we geen beter eindresultaat kunnen wensen. We mochten het hoogst haalbare op onze naam schrijven: het kampioenschap eindigen met een 1-2-3 positie!’, vertelt Bas Koeten. ‘Na 2021 met Colin Caresani en 2022 met Maxime Oosten betekent dit zelfs drie titels op rij. Een prestatie waar we trots op zijn!’

Wat opviel, was dat alle rijders dit seizoen behoorlijk aan elkaar gewaagd bleken te zijn. Bijna elk equipe heeft één of meerdere wedstrijden overall gewonnen. Dat resulteerde in een titelstrijd die letterlijk tot en met de laatste minuut van het seizoen spannend was. De eindstand:

1: Gianni van de Craats en Sen Roodenburg
2: Dante en Jop Rappange, Dirk Warmerdam
3:  Senna van Soelen, Mark van der Aa en Leyton Fourie

Spannend tot op het laatste moment

In de laatste race tijdens het finaleweekend lag Senna van Soelen namelijk op koers om het kampioenschap op zijn naam te schrijven, maar strandde na een aanvaring met de auto van Gianni van de Craats en Sen Roodenburg naast de baan. Deze twee konden het aan het einde van de race nauwelijks geloven: zij kwamen als 5e over de finish, maar de kampioenschapstitel was voor hen. Dante Rappange was de overtuigende winnaar van deze race

Dit seizoen hebben alle jonge coureurs persoonlijke groei laten zien, mede dankzij de intensieve begeleiding van onze crew. Tijdens vier raceweekenden kwam onder onze vlag ook een vierde auto met wisselende internationale bezetting aan de start.

Internationaal gezelschap

Wat het BMW M2-seizoen voor Bas Koeten Racing uniek maakte, was een keur aan internationale coureurs. Nog niet eerder hadden we zo’n globaal gezelschap: de Zuid-Afrikaanse Leyton Fourie, de Duitse Colin Bönighausen, de Australische Robbie McAfee en Roman Krumins, de Belgische Tomas de Backer en de Fransen Alexandre Viron en Pierre-Etienne Bordet, kwamen met de vierde auto in actie naast de Nederlandse rijders. Bas Koeten: ‘Dat deze heren contact opgenomen hebben om met ons in actie te komen, is een teken dat onze prestaties ook buiten de landsgrenzen opvallen.’

Carrière-afsluiter

Voor één van de rijders was de deelname aan de Zolder Superprix de afsluiting van zijn race-carrière. Roman Krumins, woonachtig in Brisbane, stapte zo’n zes jaar geleden in één van de twee WOLF GB08 Protoypes van Bas Koeten Racing, ook op Circuit Zolder. Daar koestert hij zulke goede herinneringen aan, dat hij per se met hetzelfde team zijn laatste race ooit wilde rijden. Bas: ‘ Een enorm compliment!’

Andere hoogtepunten van seizoen 2023:

Terugblik op seizoen 2023: ‘Een memorabel jaar? Absoluut!’

Seizoen 2023 is ten einde: de winnaars zijn gehuldigd en de auto’s staan te wachten op hun uitgebreide preparatiebeurt om ze weer klaar te maken voor een volgend seizoen. Er zijn intussen ruim twintig jaar verstreken sinds de eerste race ooit van Bas Koeten Racing. Kan er wederom op een memorabel jaar teruggekeken worden? Absoluut!

Afgelopen maanden stonden onder meer de BMW M2 CS Racing Cup Benelux, Ford Fiesta Sprint Cup en Supercar Challenge en 24h Series in de agenda. Ook werd de DeLorean driftauto gepresenteerd tijdens het Formule 1 weekend op Zandvoort én hebben we een aantal Nederlandse junioren begeleid tijdens het eerste seizoen van NXT Gen Cup, het allereerste 100% elektrische toerwagenkampioenschap.

‘De mooiste beloning’

Bas Koeten: ‘We zijn enorm trots op de prestaties de we als team neerzetten. De drive om te presteren is groot en er wordt hard gewerkt door rijders en crew. Een raceweekend is intensief, maar afsluiten met podiumplekken, bekers en champagne is de mooiste beloning die er is. En dat is afgelopen seizoen zeer goed gelukt!’

De BMW M2 CS Racing Cup Benelux werd afgesloten met het hoogste podium voor Sen Roodenburg en Gianni van de Craats, Dante en Jop Rappange en Dirk Warmerdam op de tweede trede, en het drietal Senna van Soelen, Mark van der Aa en Leyton Fourie op positie 3. Voor Bas Koeten Racing de derde kampioenschapstitel op rij BMW M2’s! Esmee Kosterman sloot de Ford Fiesta Sprint Cup af met een overall overwinning in de laatste race van het seizoen, wat maakte dat zijn het kampioenschap eindigde op P3 overall. Stefan Barewijk stond in het eindklassement op plek 7, in de Gold Cup op P2.

In de Supercar Challenge eindigde Bas Barenbrug in de Porsche Cayman op plek 3 in Supersport divisie 2, en een kampioenschapstitel voor Laurens de Wit in de Audi TCR in in Supersport divisie 1!

Steile leercurve in dynamische omgeving

‘Talentontwikkeling is één van de kernwaarden binnen ons team en in elk kampioenschap waar we aan deelnemen, bieden we daarvoor alle mogelijkheden. Pupillen die we begeleid hebben in de Ford Fiesta’s, en een aantal daarna in BMW M2 CS Racing Cup Benelux, schoppen het mede daarom ver. In de Supercar Challenge werken we onder meer samen studenten van met Technova College Racing. De NXT Gen Cup heeft zelfs alleen maar juniordeelnemers’, voegt Bas toe.

Niet alleen coureurs krijgen de ruimte om te groeien, ook voor technici biedt deelname aan deze verscheidenheid aan kampioenschappen ruimte om te ontwikkelen. Jelle Koeten: ‘De monteurs werken in tweetallen: één ervaren monteur samen met een monteur die de fijne kneepjes van het vak nog moet leren. In de praktijk betekent dat een steile, maar zeer uitdagende leercurve in een dynamische omgeving. Daarbij vinden we het belangrijk dat crew elkaars werk controleert om foutmarges te verkleinen. Daarmee helpen we niet alleen de coureurs, maar ook de technici van de toekomst om een basis te leggen voor de rest van hun werkende leven.’

Tot slot, alvast vooruitlopend op het  komende seizoen: afgelopen week werd onze deelname aan 24h Dubai in januari 2024 bekend gemaakt. Hiervoor zijn inmiddels twee Porsche 992 GT3 Cup auto’s onderweg naar de haven in de Verenigde Arabische Emiraten. Jelle: ‘In seizoen 2023 namen we niet zoveel deel aan langeafstandsraces als we graag hadden gewild, in 2024 zetten we daar weer flink op in en daarvoor is de deelname met de Porsches aan 24h Dubai het startschot.’

Bas Koeten Racing met twee Porsches naar 24h Dubai

Dat Bas Koeten Racing al jaren specialist is op het gebied van endurance racen, is een bekend feit. Meer dan 100 12h/24h races heeft het team in de 20-jarige bestaansgeschiedenis afgewerkt. Vanaf de komende editie van 24h Dubai wordt een nieuw hoofdstuk gestart: het team zet twee Porsche 992 GT3 Cup auto’s in voor deze etmaalrace die traditioneel in januari plaatsvindt. Hiermee tekent het team present voor alweer de vijftiende deelname aan dit bijzondere evenement. 

De roots van Bas Koeten Racing bestaan sinds 2003 uit deelnames aan lange afstandsraces. Jelle Koeten: “Zonder uitzondering hebben endurance races jaarlijks op onze racekalender gestaan. In de voorbije jaren reden we met veel successen in vier populaire categorieën in 24h Series: TCR, Porsche 991, GT3 en GT4. Met de recente toevoeging van twee Porsche 992 GT3 Cup auto’s wordt een belangrijke vervolgstap gezet door ons team. Deze week gaan de auto’s op transport naar Dubai nadat we ze grondig geprepareerd hebben in onze werkplaats. In januari gaan we de strijd aan met ruim 20 identieke Cup Porsches. Daar hangt het resultaat af van teamwork: het ultieme samenspel tussen crew en rijders in vaak uitdagende omstandigheden. Daarin willen we altijd uitblinken, en deze stap vooruit past bij onze groeiende sportieve ambities.”

Grote competitie met Porsche 992

Bas Koeten vult aan: “Naast 24h Series staan 24h Nürburgring (2018) en 24 Hours of Spa-Francorchamps (2022) op ons CV. Verder in de afgelopen jaren ook een grote hoeveelheid endurance funraces op clubraceniveau. Deelnames aan internationale lange afstandsraces hebben we in 2023 helaas te weinig kunnen doen. Als tegenhanger scoorden we afgelopen seizoen wel opnieuw zeer goed in sprint kampioenschappen. Een overall 1-2-3-tje in de eindstand van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux, kampioen in Supercar Challenge (Supersport) en P3 in Ford Fiesta Sprint Cup.

In 2024 gaan we ook weer flink op endurance inzetten. De keuze voor de Porsche 992 GT3 Cup was daarom niet moeilijk: grote, sterke competitie zonder Balance of Performance en een zeer snelle auto die in de basis erg betrouwbaar is. In Dubai rijden we met beide auto’s in de AM-categorie.”

 

Meer dan 20 Porsche’s

De rijdersbezettingen voor 24H Dubai zijn reeds beklonken. Één auto (#925) ingeschreven onder de teamnaam Team Captain America by Bas Koeten Racing, bestaat uit een vijftal, waarvan de vier laatstgenoemde afkomstig zijn uit Amerika. Zij worden begeleid door Kay van Berlo, eveneens woonachtig in Amerika, die in 2019 zijn Porsche debuut met Bas Koeten Racing maakte in Porsche Carrera Cup Benelux:

  • Kay van Berlo
  • Grant Talkie
  • Curt Swearingin
  • Richard Edge
  • Pedro Torres

De tweede auto (#992) staat ingeschreven onder de teamnaam NKPP Racing by Bas Koeten Racing. Vier oudgedienden zijn terug te vinden in deze line-up:

  • Bob Herber
  • Gijs Bessem
  • Harry Hilders
  • Kari Pekka Laaksonen

24h Dubai 2024 gaat op donderdag 11 januari officieel van start op het Dubai Autodrome. Ruim 70 deelnemers worden verwacht, waarvan meer dan 20 Porsche 992 GT3 Cup auto’s.

Volle focus

Joris de Wolf, verantwoordelijk voor logistieke zaken, besluit: “De logistieke operatie en de preparatie van beide auto’s zijn eind november afgerond. De auto’s, reservedelen, tenten en gereedschappen zijn reeds ingeladen in de container en gaan via Rotterdam naar Dubai. Creventic, organisator van 24h Series, zorgt er vervolgens voor dat de zeecontainer ter plaatse achter onze pitbox staat. Een overzichtelijk proces, we doen dit immers niet voor het eerst, maar waarin oog voor detail en een aantal stappen vooruit denken wel essentieel zijn. Dat kan ter plekke het verschil maken. Veertien crew vliegt begin januari in voor een verblijf van 8 dagen rondom dit evenement. Met volle focus zullen we er samen alles aan doen om te scoren!”

‘Een beetje Koeten-bloed’ – Het belang van instroom- en doorstroomklasses op nationaal niveau

Sinds 2018 is de Ford Fiesta Sprint Cup is 2018 een belangrijke instroomklasse voor de autosport. 140 PK, voorwielaandrijving, slicks, data, video, setup. In dit soort klasses leggen rijders de basis voor hun toekomst en komen ze los van hun vooropleiding, veelal in karting. Begeleiding verschuift van vaders richting teams met hun engineers en datacrew. Dit weekend zagen we het belang hiervan terug op Circuit Zandvoort toen de Porsche Supercup werd verreden in het voorprogramma van de Formule 1.

2018 Fiesta kampioen Loek Hartog reed in 2019 met ons team zijn eerste jaar Porsche Carrera Cup Benelux, gevolgd door de titel in 2020. Toen stroomde Loek door naar Porsche Carrera Cup Deutschland en later ook Porsche Supercup. Geen gemakkelijke opgave om als tiener je budget bij elkaar te boxen. Maar als twingtiger stond hij afgelopen zondagmiddag op zijn thuiscircuit op Pole Position van de meest prestigieuze merkencup van de wereld. Voor de race troffen we elkaar in het Porsche paddock. Even een stevige knuffel, een peptalk, een oprechte uitwisseling van gevoelens. Een uur later hengelde hij de overwinning binnen met de kampioenschapsleider op zijn achterbumper.

Kippevel en waterige ogen

Het lijkt misschien een optocht, maar niets is minder waar. Cupracen op het scherpst van de snede, elk foutje wordt afgestraft. Net als Ford Fiesta Sprint Cup (en Mazda MX5 Cup en BMW M2 CS Racing Cup Benelux) organisator Dick van Elk hebben we elke seconde van de Porsche Supercup races op Zandvoort gevolgd. Op het puntje van onze stoel op de tribune langs het rechte stuk. Uitzicht op een groot scherm. Oprecht zenuwachtig voor onze Loekie. En daar kwam hij op P1 over de streep. Zijn gegil over de radio werd live uitgezonden, kippenvel en waterige ogen. Zo trots zijn we dan op de pupillen die onze school doorlopen hebben.

Loek staat hierin niet alleen. Andere pupillen die we we begeleid hebben in de Ford Fiesta’s, hebben het ook ver geschopt. Jop Rappange rijdt GT World Challenge (GT3), zijn jongere broer Dante GT4 European Series, Daan Pijl rijdt GT3s in diverse kampioenschappen, Colin Caresani rijdt GT3 op de Nordschleife. Maxime Oosten kwam uit de Mazda MX5 Cup, reed met ons een gastrace in de Porsche Supercup op Spa in 2020, werd dubbel BMW M2 kampioen in 2022 en rijdt nu ADAC GT4 met een BMW M4 GT4. Nog altijd hebben we goed contact met deze rijders. Op en naast de circuits, tijdens en tussen evenementen. We leren nog altijd van elkaar en het wederzijds respect is groot.

Samen succes halen

Onze huidige lichting in BMW M2 CS Racing Cup Benelux en Ford Fiesta Sprint Cup geniet ook een talentenstatus van de KNAF. Senna van Soelen, Gianni van de Craats, Sen Roodenburg en Esmee Kosterman worden nu door ons klaargestoomd voor hun vervolgstappen. We halen veel voldoening uit de begeleiding van jonge ambitieuze rijders in instroom- en doorstroomklasses. Samen successen behalen is het mooiste wat er is. Als ze dan goed terecht komen en blijven scoren zijn we trots. Zoals afgelopen zondag toen Loek op Zandvoort won. Zeker als ze zelf aangeven dat ze nog altijd een beetje Koeten-bloed hebben😉

Solide begeleiding cruciaal voor succes: wij zijn erkend leerbedrijf!

Bas Koeten Racing is opnieuw aangemerkt als ‘Erkend Leerbedrijf’ door Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Als een van de grootste teams in de Nederlandse autosportindustrie, zetten wij zwaar in op talentontwikkeling van coureurs én crew. De erkenning van het SBB is het resultaat van een vierjaarlijkse beoordelingsgesprek waarin getoetst wordt of een bedrijf aan diverse criteria voldoet. Het predicaat onderstreept onze toewijding aan het bevorderen van kennis, vaardigheden en passie binnen de autosportgemeenschap.

Klaarstomen voor de toekomst

Talentontwikkeling is van cruciaal belang in de autosport. Het verschil tussen winst en verlies hangt vaak af van de kennis en ervaring van de deelnemers én teams. Jelle Koeten: ‘Voor Bas Koeten Racing is talentontwikkeling een essentieel onderdeel van onze missie om topprestaties te leveren op het circuit. Wij geloven dat het stimuleren en ondersteunen van opkomende talenten niet alleen de sport als geheel verrijkt, maar ook jonge coureurs en crewleden klaarstoomt voor een veelbelovende toekomst in de autosport.’

Waardering en steun als voorwaarde voor groei

Jelle: ‘We bieden studenten en stagiairs de kans om praktijkervaring op te doen in een echte autosportomgeving, zowel in de werkplaats als op het circuit. Samen stellen we een individueel leerplan op, waarbij we rekening houden met hun behoeften en ambities. De autosport is een unieke omgeving waarin je aangemoedigd, ondersteund en uitgedaagd wordt en wij motiveren hen om het beste uit zichzelf te halen. We willen dat leerlingen zich bij ons gewaardeerd en gesteund voelen, zodat zij kunnen groeien als professionals.’

De vierjaarlijkse beoordeling door SBB garandeert leerlingen en scholen dat een leerbedrijf voldoet aan de hoogste standaarden in de branche. Het richt zich met name op bedrijven waar VMBO-leerlingen en MBO-studenten terecht kunnen, maar voor studenten van HBO-opleidingen en universitaire studies is de insteek niet anders: persoonlijke begeleiding in een uitdagende omgeving.

Sparringpartner voor studententeam

Begeleiden van jong talent heeft altijd al deel uitgemaakt van de visie van Bas Koeten Racing. Er is al een aantal succesvolle projecten geweest waarin studenten onder leiding van het team hun debuut maakten in autosport. ‘Wij begeleiden individuele studenten, maar sinds 2016 ook het team van studenten van Technova College Racing,’ voegt Bas Koeten toe. ‘De eerste vier jaren streden zij in de Ford Fiesta Sprint Cup, vorig jaar aangevuld met de CUPRA TCR in de Supercar Challenge. De laatstgenoemde auto is dit jaar vervangen door de nog snellere Audi TCR, verdienstelijk bestuurd door Laurens de Wit. De studenten vormen zelf het team, wij kijken over hun schouder mee en zijn sparringpartner.’

Of het nu gaat om middelbare scholieren met een passie voor de autosport, studenten die een technische opleiding volgen en gaan afstuderen of stagiairs die praktijkervaring willen opdoen: er zijn verschillende plekken beschikbaar. Bas: ‘We zijn trots op samenwerkingsverbanden met verschillende scholen, onderwijsniveaus en studierichtingen. Naast het Technova College werken we bijvoorbeeld ook samen met HAN University of Applied Sciences, University Racing Eindhoven, Deltion College en Fontys Eindhoven. Maar ook met diverse ROC’s als het Horizon College, het Automotive College van ROC Midden Nederland.’

Erkenning als bewijs

‘Deze samenwerkingen creëren een unieke mogelijkheid voor studenten om de wereld van de autosport van dichtbij te ervaren, hands-on training te krijgen en te leren van professionals die hun sporen hebben verdiend in de branche. Daarbij is solide begeleiding cruciaal voor het succes. Onze erkenning als leerbedrijf is een bewijs van onze inzet waarmee we een positieve impact hebben op het opleiden van toekomstige professionals in de autosportsector. Wij zullen ons blijven inzetten om hoogwaardige leerervaringen te bieden en te streven naar de groei van jong talent in de autosportsector,’ sluit Jelle af.

Debuutrace 100% elektrische NXT Gen Cup: Spanning ten top, verwachtingen waargemaakt

De spanning was hoog, maar het openingsweekend van de 100% elektrische NXT Gen Cup was een doorslaand succes. Na een intensieve voorbereiding stonden in het weekend van 8-9 juli niet minder dan 18 identieke auto’s aan de start. De jonge deelnemers, 14 tot 24 jaar, kwalificeerden zich met z’n vijftienen op zaterdagmiddag binnen één seconde. De beide sprintraces waren ongekend spannend: ondanks de smalle baan op het Zweedse Falkenberg streden de deelnemers om elke meter en gingen ze in sommige gevallen met z’n drieën naast elkaar over het parcours.

Na een minutieuze voorbereiding door de Zweedse crew van Lestrup Racing Team en haar partners ging de NXT Gen Cup in het weekend van 8-9 juli officieel van start. De meeste deelnemers hadden in juni reeds twee testdagen in de elektrische auto’s afgerond. Toen bleek reeds dat de auto’s perfect gelijkwaardig en betrouwbaar waren. In de vrije training op Falkenberg konden de 18 jonge rijders de auto naar hun hand zetten en de Push-to-Pass functie uittesten. Bas Koeten: “Allereerst een groot compliment naar de ontwikkelaars van deze serie: zij hebben bergen werk verzet in de afgelopen jaren. Een serieus startveld, een strakke organisatie en een prachtig paddock hebben ze weten neer te zetten. Vele ogen waren gericht op deze debuutrace en ze hebben de hoge verwachtingen absoluut waargemaakt. Dit smaakt naar meer.”

‘Zijn debuut is zonder twijfel geslaagd’

Eén Nederlander was aanwezig in het deelnemersveld: Greaham Hofmans uit Spaarndam. De afgelopen jaren was hij actief in karting en afgelopen twee jaar in een elektrische kart. Voor Hofmans was dit zijn eerste autosportcompetitie, nadat hij in Nederland was klaargestoomd om op het circuit in actie te komen. Jelle Koeten: “Greaham is de jongste pupil van ons rijderseskader. In de afgelopen maanden hebben we hem de begeleiding gegeven die al onze jonge coureurs krijgen. We hebben met hem op de simulator getest en hij is met meerdere evenementen mee geweest waarbij we met onze BMW M2s en Ford Fiesta Sprint Cup auto’s reden. Daarbij heeft hij met een coach op het circuit gereden. Ook heeft Greaham dit voorjaar een testdag gedaan in een elektrische F4 auto van ERA Racing School op Circuit Zolder. Op Falkenberg was het dan eindelijk zo ver: daar ging de NXT Gen Cup van start en dat heeft Greaham foutloos gedaan. Er valt nog genoeg te leren, maar zijn debuut is zonder twijfel geslaagd.”

‘We maken deel uit van iets speciaals’

Greaham Hofmans: “Op zaterdagmiddag kwalificeerde ik op P16 op 1,007 seconden van de nummer 1. Er is ruimte voor verbetering, maar ik heb de wijze raad van mijn begeleiders opgevolgd: geen onverantwoorde risico’s nemen, genieten en een mooie raceshow neerzetten met z’n allen. De spanning was zeker voelbaar bij de deelnemers, we wisten dat we deel uitmaakten van iets speciaals. In de eerste race had ik de meeste inhaalacties van de wedstrijd en eindigde ik op P12. In race 2 was het ook echt close-racing: op een gegeven moment moest ik voor iemand uitwijken die zich verremde in bocht 1 waardoor ik twee plaatsen verloor. Desondanks wist ik op P13 te finishen. De Push-to-Pass functie is echt gaaf, je moet echt je moment kiezen om die in je voordeel te gebruiken. Het levert mooie momenten op in zo’n race, zowel voor de rijders als het publiek.”

Het volgende evenement wordt 28-29 juli gehouden tijdens het ADAC Racing Weekend op het Duitse circuit van Oschersleben. Een week erna verplaatst de serie zich naar de Nürburgring waar het samen met Porsche Carrera Cup Deutschland, ADAC GT4 en DTM BMW M2 Cup is opgenomen in het programma van het prestigieuze DTM.

S-Line Products en Bas Koeten Racing gaan samen voor een beter milieu

Bas Koeten Racing werkt al meer dan 10 jaar aan verankering van duurzaamheid binnen de organisatie. Doel is om op lange termijn duurzame, toegankelijke, uitdagende, veilige en toekomstbestendige autosport te kunnen beoefenen. Om dat te bereiken moet je op elk vlak veranderingen doorvoeren, klein en groot. Dat geldt voor het racen zelf, door bijvoorbeeld andere aandrijvingsvormen toe te passen, maar ook door alle activiteiten die het racen zelf mogelijk maken te verduurzamen. Vanuit die visie kiest Bas Koeten Racing voor een samenwerking met S-Line Products uit Zwaagdijk voor diverse schoonmaakmiddelen en een Numatic schrob-zuigmachine.

Bas Koeten: ‘Dankzij ruim 750 zonnepanelen kunnen wij onze werkplaats en kantoren volledig zelf voorzien van energie. We hebben geen gasaansluiting meer. Afval scheiden en recyclen is voor ons meer dan vanzelfsprekend. Nu we sinds januari een nieuwe vloer hebben in onze locatie in Westwoud gebruiken, grijpen we dat moment aan om ook over te stappen naar duurzame schoonmaakmiddelen Green Care Professional en een schrob-zuigmachine van een Numatic.’

S-Line Products is van meet af aan gespecialiseerd in duurzame reinigingsmiddelen, -materialen, -machines en disposables. ‘Want een schoner milieu maak je samen’, verklaart Marjan Hamerling-Sietses het uitgangspunt van haar organisatie. ‘Elk bedrijf heeft reinigingsmiddelen nodig en S-Line Products werkt graag mee aan het creëren van een schone en gezonde omgeving voor werknemers, klanten en gasten. Wij kiezen standaard voor de meest milieuvriendelijke producten en leveranciers met een duurzame visie, maar verliezen daarbij nooit de doeltreffendheid uit het oog. Schoon moet schoon zijn. Door de jaren heen hebben we zo geleerd welke producten de beste resultaten geven in elke industrie, en welke organisaties écht het verschil maken.’

Daarnaast heeft Marjan affiniteit met autosport: zij was onder meer jarenlang actief bij Officials Club Automobielsport (OCA) die verantwoordelijk is voor de veiligheid van coureurs en officials op Circuit Zandvoort. Daarom begrijpt zij goed met welke uitdagingen de autosportsector nu en de komende jaren te maken krijgt. ‘Als wij met onze milieuvriendelijke producten, kennis en ervaring op schoonmaakgebied kunnen bijdragen aan verduurzaming, dan doen we dat graag!’

Meer informatie over S-Line Products: https://s-lineproducts.nl/

Maak kennis met onze jongste pupil: Greaham Hofmans (14)

Ondanks zijn leeftijd van slechts 14 jaar heeft Greaham Hofmans al acht jaar ervaring achter het stuur. Van een oude grasmaai tractor naar een crossmotor en vervolgens van een kinderquad naar een echte quad. Op zijn elfde kwam er een kart en inmiddels rijdt hij al regelmatig op het circuit. Dit wordt afgewisseld met sessies met zijn 100% electrische kart, de snelste van Nederland. Als jongste pupil van het team van Bas Koeten Racing gaat Greaham Hofmans begeleiding krijgen van een team dat al ruim 20 jaar ervaring heeft in nationale en internationale raceseries.

Bas Koeten: “Ik herken iets van mezelf in Greaham. Van jongs af aan snelheid opzoeken met alles wat wielen en een motortje heeft. Een sterke focus op techniek, maar ook op ontwikkeling. Een ingetogen jongen, maar wel eentje die precies weet wat hij wil. Daar geeft hij alles voor, dat hebben we al gezien. Wij krijgen energie van dit soort jongens en daarom gaan we samen optrekken.”

Greaham Hofmans: “Ik ben heel leergierig en ik wil graag stappen zetten in mijn carrière. Nadat ik in contact was gekomen met Bas en Jelle Koeten heb ik samen met mijn ouders besproken dat we samen met hen de volgende stappen gaan zetten. Hun ervaring in toerwagens en GTs in sprint en endurance willen ze graag met mij delen. In de Ford Fiesta Sprint Cup en BMW M2 CS Racing Cup doen ze dat al langere tijd met succes. De kampioenen uit die klasses zijn doorgestroomd naar fantastische Europese raceklasses en die voorbeelden spraken mij heel erg aan.”

Jelle Koeten vult aan: “Met Greaham en zijn familie hebben we afgelopen periode diverse plannen gesmeed. Afgelopen winter zijn we overeengekomen dat hij onderdeel uitmaakt van ons team. Hij is momenteel nog te jong voor de Ford Fiesta Sprint Cup, maar we geven hem wel een volledige coureursopleiding zoals we dat ook bij andere pupillen doen. Greaham loopt tijdens testdagen en raceweekends mee met de andere rijders, met de monteurs en de data-engineers om zoveel mogelijk mee te krijgen van het reilen en zeilen. Daar waar mogelijk stapt hij in om meegenomen te worden over het circuit. De volgende stap is begeleiding op de simulator.”

Drietal Van Soelen – Van der Aa – Fourie in actie in BMW M2 CS Racing Cup Benelux

De 17-jarige Senna van Soelen treedt in 2023 toe tot de selectie van rijders die in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux in actie komt. Hij vormt dit seizoen een drietal met twee andere rijders: Mark van der Aa en Leyton Fourie. Zes evenementen, vijf circuits waarvan vier in Benelux, drie rijders en twee BMW M2 kampioenschappen gecombineerd. Zowel Van Soelen als Fourie komen dit jaar uit in zowel de BMW M2 CS Racing Cup Benelux als de DTM BMW M2 Cup, beiden vallend onder de vlag van BMW Motorsport.

Na een leerjaar in de Ford Fiesta Sprint Cup groeit Van Soelen door naar een hoger niveau met een auto die beschikt over maar liefst 450 PK. Van Soelen: “Ik ben ontzaglijk blij met deze mogelijkheid. De M2 is een perfecte opstap vanuit compacte toerwagens naar GT4 en GT3. Ik blijf bij het team van Bas Koeten Racing waar ik afgelopen jaar ook met de Fiesta reed. Zij weten hoe ze kampioenen neer moeten zetten en hebben nu twee BMW M2 titels op rij gehaald met Colin Caresani en Maxime Oosten.”

‘Direct snelheid te pakken’

Het plan om deel te nemen aan de Ford Fiesta Sprint Cup stamde bij Van Soelen al uit eind 2020. In 2021 was de gehele campagne nog gericht op karting, maar eind 2021 werd de Ford Fiesta reeds ingezet om te trainen. Met vijf testdagen op verschillende circuits kon Van Soelen begin april dan eindelijk overgaan tot de echte actie. Reeds in het openingsweekend op Circuit Zandvoort liet hij van zich spreken. Hij zat op de hielen van zijn tweedejaars teamgenoot Gianni van der Craats. De snelheid had hij direct te pakken en vanaf het tweede weekend op Circuit Zolder bleef Van Soelen langere tijd leider in het Nederlands Kampioenschap. Een onfortuinlijke aanrijding op Spa-Francorchamps en motorproblemen op Circuit Zandvoort deden Van Soelen echter kelderen in het klassement waardoor hij in de eindstand na zeven evenementen op P3 geklasseerd werd.

Twaalf races op vijf circuits

In 2023 wordt de BMW M2 CS Racing Cup verreden op maar liefst vijf verschillende circuits. Vier binnen de Benelux, maar in mei er is ook een uitstap naar de fameuze Red Bull Ring. Jelle Koeten: “Met twaalf wedstrijden op vijf circuits heeft de organisator een prachtig affiche. Door de overlap tussen evenementen in de maand juli op Norisring en Zolder hebben we de keuze gemaakt om op deze auto een driemansbezetting te maken waardoor alle drie de rijders punten scoren voor het hele kampioenschap. Met onze rijders gaan we proberen een hattrick te scoren als het om kampioenschappen gaat. Senna en Leyton hebben de laatste jaren fraaie prestaties neergezet in karting en autosport en zijn echt toe aan hun volgende stap. Mark van der Aa neemt een pak ervaring mee die hij kan delen met de jonge garde. Met het drietal Van Soelen – Fourie – Van der Aa rekenen we op zilverwerk.”

Plan A: dubbel kampioenschap

In de DTM BMW M2 Cup deed Van Soelen afgelopen herfst reeds mee aan evenementen op de Red Bull Ring en Hockenheimring. Leyton Fourie, afkomstig uit Kaapstad in Zuid-Afrika, reed ook in de DTM BMW M2 Cup op Hockenheim en reed in zijn debuutweekend al naar het podium. Naar voorbeeld van uittredend kampioen Maxime Oosten gaan Senna van Soelen en Leyton Fourie in 2023 voor twee BMW M2 kampioenschappen: de BMW M2 CS Racing Cup Benelux en de DTM BMW M2 Cup. Bas Koeten: “Begin 2022 hebben we met Maxime ook zijn jaarplan op de manier gevormd. Hij had daardoor zo veel relevante tracktime zonder andere afleidingen dat hij de M2 beter door had dan wie dan ook. In beide series trok hij het kampioenschap naar zich toe, plus een serieuze prijzenpot van BMW en een lading positieve exposure. Aan Senna en Leyton hebben we het rijden van een dubbel kampioenschap ook als ‘Plan A’ voorgeschoteld en dat is nu bezegeld.”

Net als teamgenoten Sen Roodenburg en Gianni van de Craats maakt Van Soelen inmiddels deel uit van de KNAF Talent Junior Academy. Met een groep van acht talenten zien zij een opleidingsprogramma vanuit de bond tegemoet waarmee ze hun leerproces kunnen versnellen. Het achttal doorloopt een gezamenlijk én een op de persoon gericht opleidings- en coachingstraject waardoor ze goed voorbereid de volgende stappen in hun carrière kunnen maken.