Rijders gezocht: Betaalbaar lange-afstandsracen met een BMW 320d

Rijders gezocht: Betaalbaar lange-afstandsracen met een BMW 320d

Begin 2015 voegde het team van Bas Koeten Racing een BMW 320d (E92) toe aan de vloot van raceauto’s. Deze achterwielaangedreven coupé is een kilometervreter die in diverse competities ingezet wordt en een brug vormt tussen de 24h Series enerzijds en de DNRT Endurance Cup, Winterkampioenschap en DRDO anderzijds.

Internationale allure van 24h Series
De organisator van 24h Series organiseert sinds 2016 een apart kampioenschap, de Touring Car Endurance Series, met vijf races die uitsluitend toegang bieden aan toerwagens. De BMW 320d is vorig jaar door het team toegevoegd om dit seizoen de nieuwe SEAT Leon Cup Racers te vergezellen bij de lange-afstandsraces die gepland staan. Jelle Koeten: “Endurance racen zit al jaren in de lift, getuige de enorm grote startvelden die te vinden zijn bij dit soort wedstrijden. De BMW 320d is een uitstekende auto om de strijd mee aan te gaan in deze uithoudingswedstrijden. De auto is in staat om op slicks vlotte, constante rondetijden neer te zetten, terwijl het banden- en brandstofverbruik dusdanig gunstig zijn dat rijders met deze achterwielaangedreven coupé een aardig robbertje kunnen meevechten. Bovendien is het rijden in de BMW 320d een van de meest betaalbare manieren voor rijders om zich aan te sluiten bij een professioneel team in deze populaire evenementen. Hierdoor geldt de BMW als een interessant
uitgangspunt voor team en rijders.”

 

Winterkampioenschap en DNRT Endurance Cup
De afsluitende race van het Winterkampioenschap 2015-2016 wordt op zaterdag 5 maart op Zandvoort verreden. Bas Koeten: “We hebben dan nog plaats op deze auto, dus coureurs die een one-off willen, of zich juist willen voorbereiden op het nieuwe seizoen met een testwedstrijd in de vorm van de WEK Final 4, kunnen zich bij ons melden. De BMW 320d beschikt over een vermogen van 235 PK en een indrukwekkend koppel van 525 Nm. Hiermee is de auto in staat om in de DNRT Endurance Cup en in Divisie IV van het Winterkampioenschap voor de winst te gaan.”

De DNRT Endurance Cup is ook een uitstekende serie om met de BMW aan de start te verschijnen. Bas Koeten: “Alle deelnemers zijn in deze competitie verplicht om op Interstate/DNRT banden te rijden hetgeen zorgt voor een betaalbaar totaalconcept. Voorts zijn inschrijfgelden aanzienlijk lager dan bij de 24h Series waardoor rijders in clubraceverband een spannende strijd om de overall overwinning in het DNRT Endurance Cup kampioenschap tegemoet kunnen gaan tegen een vriendelijk budget. Ons team biedt een Arrive and Drive pakket aan rijders die zorgenloos willen instappen in deze BMW 320d.”

 

Overzicht data
De kalender met lange-afstandsraces ziet er voor de BMW 320d als volgt uit:

DNRT Endurance Cup:
– TBD

24h SERIES:
– TBD

Touring Car Endurance SERIES:
– TBD

Winterkampioenschap:
– November 2016
– Januari 2017
– Maart 2017

 

Contact:
Bas Koeten Racing
Jelle Koeten
T: 0228 – 567 537
M: 06 – 265 222 16
E: jelle@baskoetenracing.nl

Finaleraces @ Assen

Op 21-23 oktober rijden Rob Kamphues en Leon Rijnbeek de seizoensafsluitende wedstrijd in de Supercar Challenge met onze Wolf GB08 Sport Prototype op TT-Circuit Assen. Tijdens dat weekend rijdt ook TCR Benelux het vijfde evenement van het seizoen.

Stichting Groot Hart is er opnieuw bij om enkele gezinnen met een ziek kindje te ontvangen. Hoogtepunt daarbij is de Flying Lap die de kinderen mogen meemaken in de spectaculaire raceauto’s, waaronder de Wolf.

Audi Sport lanceert RS3 LMS TCR

De TCR-formule is booming! Audi Sport heeft vanmiddag de Audi RS3 LMS TCR auto gepresenteerd in Parijs. Deze dikke racewagen is voorzien van een 2.0 liter turbomotor en voorwielaandrijving en kan naar keuze met een sequentiële versnellingsbak of in zgn. Clubsport uitvoering geleverd worden. De auto kent vele gelijkenissen met de inmiddels beproefde SEAT Leon Cup Racer TCR en de VW Golf TCR. Opvallend is natuurlijk het feit dat de Audi RS3 LMS een sedan is. Het is overduidelijk een kleine broer van de DTM Audi RS5 en de Audi R8 LMS. Met de toevoeging van dit nieuwe model maakt Audi de autosport bereikbaar voor een grotere groep coureurs die in een TCR kampioenschap, sprint of endurance, in actie wil komen.

Voor velen was de bekendmaking van Audi Sport nog een geheim, maar als insiders hebben we reeds in een vroeg stadium de totstandkoming van deze auto van dichtbij meegemaakt. De auto is tot stand gekomen door een gezamenlijke ontwikkeling van de VAG waarbij de ontwikkelaars input van ervaren teams gebruikt hebben om tot een interessant totaalpakket te komen. De auto zal binnenkort op het circuit gelanceerd worden en men mag er vanuit gaan dat er een competitieve auto aan het reeds rijk gevulde TCR-gamma is toegevoegd nu Audi Sport haar nieuwste wapen heeft onthuld.

 

Kun je niet wachten op de eerste beelden van de nieuwe Audi RS3 LMS, volg dan de Facebook pagina van Audi Sport en TCR International Series.

Heb je zelfs interesse in deelname aan één van de TCR kampioenschappen? Neem dan contact op met Bas Koeten Racing. Ons team deed reeds met succes ruime TCR ervaring op in TCR International Series, TCR Benelux, TCR Germany, 24h Series en Touring Car Endurance Series met vier SEAT Leon Cup Racers, maar een Audi RS3 LMS behoort (misschien wel binnenkort) tot de nieuwe mogelijkheden.

Bas Koeten Racing
T: +31(0)228 – 567 537
E: info@baskoetenracing.nl

 

 

Afsluitende Belcar wedstrijd op 08/09 oktober @ Circuit Zolder

Over anderhalve week (08-09 okt.) staat het Belgische drietal Longin-VanLaere-Piessens met onze #11 Wolf aan de start van de seizoensafsluitende race van het Belcar Endurance Championship op Circuit Zolder. Nog eenmaal knallen om de laatste punten te pakken in dit mooie kampioenschap.

Stienes Longin kan in hetzelfde weekend zelfs nog kampioen worden in de NASCAR EuroSeries waarin hij eveneens met #11 rijdt. Op naar een feestje?! Wij zijn er klaar voor!

Kalender TCR Benelux 2017

TCR Benelux heeft reeds de kalender voor 2017 bekendgemaakt en gaat voor zes evenementen met de aftrap op Spa-Francorchamps en de finale op TT-Circuit Assen. Ook in TCR Benelux krijgen de deelnemers meer tracktime met elk weekend maar liefst 220 minuten stuurwerk, bestaande uit een 1 uur testen, qualifying, Long Race (60 minuten met pitstop) en vier sprints van telkens twintig minuten.

Kalender TCR Benelux 2017

  • 23/24 apr: Spa-Francorchamps
  • 20/21 mei: Zandvoort
  • 03/04 juni: Zolder
  • 15/16 juli: Zolder
  • 23/24 sep: Mettet
  • 21/22 okt: Assen

 

Nieuwsgierig? Coureurs kunnen zich aanmelden voor een testsessie. Bas Koeten Racing biedt coureurs de mogelijkheid om zelf plaats te nemen in één van de vier SEAT Leon Cup Racers van het team, datum en locatie in overleg vast te stellen.

Contact:
Bas Koeten Racing
T: +31(0) 228 – 567 537
M: +31(0)6 – 265 222 16
E: jelle@baskoetenracing.nl

Testsessie TCR-auto’s

Op diverse data in december en januari biedt Bas Koeten Racing de mogelijkheid om te testen in één van de vier SEAT Leon Cup Racers (TCR) van het team. Geïnteresseerde coureurs krijgen vooraf een uitgebreide briefing en er kan desgewenst met een instructeur gereden worden.

Overweeg je een overstap naar een andere raceklasse? Een testsessie in een TCR auto biedt een uitstekende kans om kennis te maken met deze interessante formule. Bas Koeten Racing beschikt over meerdere TCR auto’s voor zowel sprint als endurance kampioenschappen. Bovendien hebben we reeds veel data en afstellingsgegevens en een zeer grote hoeveelheid reservedelen om de continuïteit te waarborgen.

Coureurs kunnen vrijblijvend contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

Bas Koeten Racing
T: +31 (0) 228 – 567 537
M: +31 (0) 6 – 265 222 16
E: jelle@baskoetenracing.nl

Rob Kamphues en Leon Rijnbeek bemannen Wolf GB08

Rob Kamphues en Leon Rijnbeek bemannen Wolf GB08

Een week voor het nieuwe raceseizoen in de Superlights Challenge kan het tweetal Rob Kamphues en Leon Rijnbeek definitief worden bijgeschreven op de inschrijflijst. Het duo zal in 2016 in actie komen in een Wolf GB08 Sport Prototype van Bas Koeten Racing.

Zowel Rijnbeek als Kamphues hebben reeds ervaring in de prototypes. Rijnbeek reed vorig jaar in een Radical SR3 en deed in het Winterkampioenschap ervaring op in de Wolf GB08. Kamphues heeft al meerdere jaren in diverse types Radical gereden. Eind vorig jaar kroop de TV-presentator tijdens een testdag achter het stuur van de Wolf en was gelijk verkocht. Kamphues: “Mijn deelname aan de Superlights Challenge combineer ik met het presenteren van de F1-uitzendingen op Ziggo Sport. De Radical SR8 waar ik vorig jaar mee reed, beschikt over meer vermogen en een hoger gewicht. De Wolf is maar 540 kg en moet het hebben van uitgebalanceerde aërodynamica en vlijmscherp weggedrag. De crew van Bas Koeten Racing gaat zeer diep in op materie als afstellingen en data-engineering. Het is echt topsport.”

 

Het kampioenschap in de Superlights Challenge omvat dit jaar zes evenementen. Hoogtepunt is deelname aan de altijd drukbezochte Gamma Racing Days op Assen. Verder staat de serie tweemaal op Zolder (B), eenmaal op Oschersleben (D), Snetterton (GB) en het seizoen wordt afgesloten met de Finaleraces op Assen. Per weekend staan twee 50-minuten races met verplichte pitstops gepland. Rijnbeek: “De organisatie van de Superlights Challenge heeft ook dit jaar weer een uitdagend programma samengesteld op mooie circuits. Ik heb de Wolf afgelopen winter leren kennen en dat smaakte absoluut naar meer. Samen met Rob kom ik met de Wolf uit in Divisie 1 van de Superlights Challenge en daarmee doe ik een stap naar boven ten opzichte van vorig seizoen.”

 

Bas Koeten Racing runt al enkele jaren met succes twee Wolf GB08 Sport Prototypes. Dit jaar wordt één auto ingezet in het Belcar Endurance Championship en één auto in de Superlights Challenge. Bas Koeten: “Het is voor ons team belangrijk om exposure te pakken in beide series. Met Rob en Leon hebben we een ervaren bemanning in huis gehaald. Samen met hen knokken we telkens weer voor de podiumposities, een reëel doel voor dit seizoen. Beide coureurs hebben in het verleden vaak genoeg het podium beklommen in de kampioenschappen waarin zij uitkwamen.”

 

Tijdens het seizoen zal het team geregeld samenwerking met Stichting Groot Hart, een initiatief van Rob Kamphues. Groot Hart ontvangt zieke kindjes en hun families op het circuit om de actie van dichtbij mee te maken. Hoogtepunt van zo’n dag is dat de kinderen een rondje mee mogen rijden in de raceauto’s, waaronder de Wolf. Jelle Koeten: “Een smile van de kinderen die door Groot Hart ontvangen worden, geeft net zoveel voldoening als het behalen van een beker. We zijn blij dat we deze kinderen op een evenement even kunnen laten vergeten dat ze ziek zijn door hen en hun families een heel bijzondere dag te bieden met de mensen van  Groot Hart.”

 

Het seizoen van de Superlights Challenge gaat in het weekend van 16 en 17 april van start op Circuit Zolder tijdens het New Race Festival.

 

Bas Koeten Racing met twee SEAT Leon Cup Racers naar TCR International Series in Bahrein

Bas Koeten Racing met twee SEAT Leon Cup Racers naar TCR International Series in Bahrein

Het team van Bas Koeten racing is met twee SEAT Leon Cup Racers aanwezig tijdens het F1 evenement op Bahrein International Circuit voor deelname aan het eerste raceweekend van de TCR International Series. Het TCR seizoen start op 2-3 april met twee sprintraces waarvan de eerste in het donker verreden wordt. TCR International Series rijdt dit seizoen drie maal in hetzelfde weekend als Formule 1 waardoor een grote hoeveelheid toeschouwers verwacht kan worden.

Bas Koeten: “We zijn trots om aanwezig te zijn op Sakhir. Dit is een resultaat van onze deelname aan de TCR International Series in mei vorig jaar met onze rijder Bas Schouten. We brengen nu twee identieke auto’s aan de start in Bahrein en sluiten daarbij aan bij het toppunt van de autosport, F1. We geloven sterk in het TCR concept van Marcello Lotti en zijn crew. Dit jaar zijn we op mondiaal en regionaal niveau actief TCR. We staan aan de start bij TCR International Series, 24h Series en lokale TCR Series. We hebben daar momenteel vier SEAT Leon Cup Racers voor beschikbaar.”

Twee lokale coureurs bemannen de SEAT Leon Cup Racers van Bas Koeten Racing. Sheikh Salman bin Rashid Al Khalifa is voormalig kampioen van de Porsche GT3 Cup Challenge Middle East. Hussaim Karimi, eveneens afkomstig uit Bahrein, is een ervaren toerwagenrijder in de regio. Momenteel rijdt Karimi in de Bahrein International Circuit 2000 cc Challenge.

 

Het startveld bestaat uit 22 toerwagens van zes verschillende merken. Elke auto is uitgevoerd met een 2.0 turbomotor met circa 330 PK en is voorwielaangedreven. Competitie komt onder meer van vooraanstaande teams zoals Target Competition, WRT, Craft-Bamboo Lukoil, Liqui Moly Team Engstler en West Coast Racing. Relatief nieuw voor TCR zijn B3 Racing Team uit Hongarije, Mulsanne Racing met hun Alfa Romeo’s en Top Run met twee Subaru STi’s. 2015 kampioen Stefano Comini verdedigt zijn titel met een Volkswagen Golf van WRT. Target Competition is aanwezig met twee nieuwe Opel Astra TCR auto’s.

Bas Koeten Racing is het grootste team van Nederland en runt meer dan 20 race- en rallyauto’s in verschillende nationale en internationale competities. De vier TCR auto’s en de prototypes vormen dit seizoen het hoofdprogramma van het team.

====

Contact:
Bas Koeten Racing
Jelle Koeten
T: +31626522216
E: jelle@baskoetenracing.nl

24h Silverstone (1-2-3 april)

24h Silverstone

In het weekend van 1-2-3 april staat het team van Bas Koeten Racing aan de start van 24h Silverstone. Deze race markeert de aftrap van de nieuwe Touring Car Endurance Series, onderdeel van de 24h Series. De editie in Silverstone is uitsluitend voorbestemd voor toerwagens. Een startveld van circa 50 auto’s gaat op zaterdagmiddag om 16:00 uur van start voor de etmaalrace op het Formule 1 circuit in Engeland.

Vorig jaar stond Bas Koeten Racing ook al aan de start in Silverstone. Toen eindigde het team na een perfect uitgevoerde race op de tweede plaats in het algemeen klassement, achter een Aston Martin. Nu er geen GT-auto’s meer aan de start verschijnen, steekt het team de ambitie niet onder stoelen of banken. Wim Koeten: “We zijn zeer content met de lancering van de Touring Car Endurance Series. Onze SEAT Leon Cup Racers zijn het perfecte materiaal om voor de overall winst mee te doen. Later dit jaar staat ook 24h Slovakiaring nog op het programma, ook een race van de TCES. We hebben een 100% aankomstpercentage met deze auto’s in de lange-afstandsraces, een schat aan ervaring en een bloedfanatieke crew die voor rappe pitstops zorgt. Wij zijn er van overtuigd dat dat allemaal factoren zijn die rijders belangrijk vinden.”

Tegelijkertijd is een deel van het team in Bahrein aanwezig om met twee SEAT Leon Cup Racers deel te nemen aan de prestigieuze TCR International Series in het voorprogramma van de F1 aldaar.

24h Silverstone is op de voet te volgen via www.24hseries.com waar een livestream en live timing te vinden is.

 

Podium in 12h Mugello

In het weekend 17-19 maart hebben we met de splinternieuwe SEAT Leon Cup Racer het podium behaald in de SP3-divisie van 12h Mugello. Bovendien waren we de best geklasseerde toerwagen, vóór alle BMWs, KTMs, Lotus en Seat Leons. Overall eindigden we op P20 van in totaal 64 auto’s. In de SP3-divisie moesten we alleen twee Ginetta GT4-auto’s nipt voor ons dulden.

De goede voorbereiding heeft zich dubbel en dwars uitbetaald. We hebben geen enkele ongeplande pitstop hoeven maken. Van alle deelnemers hebben we het kleinste aantal pitstops gemaakt: 6 maal.

 

Belcar campagne voor Longin/Piessens/VanLaere in Wolf van Bas Koeten Racing

Belcar campagne voor Longin/Piessens/VanLaere in Wolf van Bas Koeten Racing

Met nog 10 weken te gaan tot de start van het nieuwe Belcar Endurance Championship kondigt het team van Bas Koeten Racing deelname aan met een Wolf GB08 Sport Prototype. De Italiaanse volbloed racer wordt bemand door het drietal Stienes Longin, Thomas Piessens en Sven van Laere. Bijna 30 teams hebben zich reeds aangemeld voor het kampioenschap dat inmiddels is uitgegroeid tot een serie van vijf evenementen. 24 Hours of Zolder vormt daarbij het hoofdonderdeel, maar ook het legendarische Spa-Francorchamps staat dit jaar op de agenda.

 

Longin en Piessens leerden elkaar in 2013 kennen toen ze beiden een Renault Clio bestuurden in het BGDC kampioenschap. Het jaar erop deelden ze een BMW in dezelfde klasse. In dat jaar overwon het duo in het eindklassement en in 2015 werden ze vice-kampioen. Longin wist voorts in 2015 ook nog beslag te leggen op de Rookie titel in de Nascar Elite 2 klasse. Piessens legde inmiddels al vier maal de 24 Hours of Zolder en eenmaal 24h Dubai af, dus kan op relevante ervaring bogen. Sven van Laere is de meest ervaren man van het drietal met maar liefst 10 deelnames aan 24 Hours of Zolder op zijn naam. Ook kwam Van Laere meerdere seizoenen met succes uit in het toenmalige Belcar kampioenschap. De laatste jaren trof men Van Laere onder meer aan in de Porsche Benelux Challenge en enkele lange-afstandsraces.

 

Bas Koeten: “Onze crew kijkt uit naar de samenwerking met Sven, Thomas en Stienes. Ze kennen de Wolf nog niet, dus we gaan ze stap voor stap begeleiden richting de eerste race. De auto heeft de potentie om telkens voor de top 3 in het Belcar Endurance Championship te kunnen gaan, dus daar ligt onze gezamenlijke ambitie. We hebben de rijders afgelopen tijd uitvoerig gesproken en we spreken dezelfde taal, letterlijk en figuurlijk.”

 

Onlangs presenteerde Circuit Zolder de nieuwe reglementen voor het Belcar Endurance Championship welke voor tenminste drie jaar zullen gelden. Er werd onder meer een normtijd voor prototypes, GTs en silhouettes ingesteld, maximale stintlengtes werden aangepast en de verdeling van rijtijd onder de deelnemende rijders werd aangescherpt. Voorts is het bandenreglement vrij en de allersnelste equipes moeten iets indammen qua rondetijd vanwege de opgelegde normtijden. Jelle Koeten: “In de aanloop naar het nieuwe seizoen zijn we als team betrokken geweest bij de totstandkoming van deze reglementen, samen met andere deelnemers uit het kampioenschap, waaronder enkele GT-teams. De prototypes worden zeker beïnvloed door de wijzigingen in de reglementen, maar we zijn nog steeds overtuigd van de mogelijkheid om met de prototypes vooraan te strijden. Er zijn goede keuzes gemaakt omtrent stintlengtes en verdeling van rijtijd over de rijder. Hierdoor wordt de kopgroep breder hetgeen voor publiek en rijders alleen maar voor meer wedstrijdspanning zorgt. Onze focus ligt op het rijden van constante rondetijden en het rijden van zo lang mogelijke stints binnen de geldende regels. Met deze regels verwachten we zeker zoveel animo vanuit de piloten voor prototypes als afgelopen jaar het geval was.”

 

De rijders zullen in maart het seizoen aanvangen met een testdag op Circuit Zolder om de auto te leren kennen. De competitie gaat vervolgens in het weekend van 09/10 april van start tijdens Masters Historic Racing op Circuit Zolder. Het tweede evenement vindt plaats op Spa-Francorchamps tijdens de Spa Euro Race. De Syntix Superprix op Circuit Zolder is net als afgelopen jaar weer opgenomen op de Belcar kalender, ditmaal in het eerste weekend van juli. Half augustus staat 24 Hours of Zolder op de agenda en het seizoen wordt in het weekend van 08/09 oktober op Circuit Zolder afgesloten tijdens het American Festival met onder meer de Nascar Whelen Euro Series, een evenement dat vorig jaar drukbezocht was.

Seizoen 2015 van A(dria) tot Z(andvoort)

Seizoen 2015 van A(dria) tot Z(andvoort)

Nu het raceseizoen officieel ten einde is, blikt het veelzijdige team van Bas Koeten Racing terug op een goed gevuld seizoen. Diverse vernieuwingen konden al vroeg in het seizoen worden opgetekend, alsook klinkende prestaties in verschillende competities. De sportieve lat werd hoger gelegd en de kalender werden uitgebreid met een nieuwe activiteit. In dit verslag vindt men een jaaroverzicht van het team dat in 2003 van start ging en anno 2015 is uitgegroeid tot een professioneel team dat in één jaar meer dan 60 evenementen deed verspreid over heel Europa.

Seizoen 2015 begon uitstekend met een overwinning in de Nieuwjaarsrace met de Wolf GB08 Sport Prototype. In dezelfde week werd de introductie van twee splinternieuwe SEAT Leon Cup Racers aangekondigd. Deze werden eind januari in Spanje opgehaald en niet lang erna reeds getest op het circuit. Deze twee nieuwe auto’s werden korte tijd later nog gevolgd door een nieuwe SEAT Ibiza TDI en een jong gebruikte BMW 320d Coupe. Het volledige wagenpark, inclusief de nieuwe aanwinsten, werd eind februari aan het publiek getoond tijdens de zeer druk bezochte Open Dag in de thuisbasis in Westwoud. Een trip naar het Italiaanse Adria werd gemaakt voor een testdag met de Pick-ups waarmee in 2014 volop geracet werd onder de vlag van Acceleration.

SEAT Leon Cup Racers

Na het Winterkampioenschap vertrok het team half maart naar Italië om met een nieuwe SEAT Leon Cup Racer meteen een podiumplaats te scoren in 12h Mugello, onderdeel van de populaire 24h Series. Met dezelfde auto werd in april een onverwachte tweede plaats in het overall klassement van 24h Silverstone behaald. Later dit jaar werden ook nog 24h Paul Ricard, 24h Barcelona en 12h Brno gereden met de snelle en betrouwbare SEAT Leon Cup Racer. Telkens kon het team meestrijden om de podiumplaatsen in de divisie. Eind november ging deze auto alweer op transport naar het Midden Oosten voor deelname aan 24h Dubai in januari 2016.

Bas Schouten_145NKPP-Racing_24h-Paul-Ricard-2015_IMG_3291

Met de toevoeging van de SEAT Leon Cup Racers werd ook de sportieve lat hoger gelegd: Bas Schouten, 21 jaar jong, stapte voor het eerst in jaren weer in een voorwielaangedreven auto. Dat hij dit kunstje ook beheerst, bleek wel in de eerste seizoenshelft. Na enkele testdagen, waaronder een dag met coach Tom Coronel op Silverstone, stond Schouten in mei aan de start van de TCR International Series in Valencia. Met tegenstanders als Gené, Oriola, Engstler en Morbidelli in hetzelfde startveld, liet Schouten blijken over het juiste racebloed te beschikken. Na een degelijke eerste race in de middenmoot van dit ultracompetitieve startveld mocht Schouten de tweede race vanaf de eerste startrij vertrekken. In een hevige strijd wist Schouten zich tot de laatste raceronde in de top drie te manifesteren, totdat het noodlot toesloeg. Een oververhitte zekeringenbox zorgde voor uitschakeling van de brandstofpomp met uitval tot gevolg. Een enorme domper op dat moment, maar desondanks keek het team en de rijder na afloop terug op een waanzinnige ervaring die naar meer smaakt. Enkele weken later stond Schouten opnieuw aan de start in de TCR International Series, ditmaal op de Salzburgring. Daar gingen de drie teams die over drie wagens per team beschikken met de snelste kwalificatietijden aan de haal en was de kop onhaalbaar. In de race noteerde Schouten top 5 tijden, maar een positie in het middenveld was het hoogst haalbare.

EDFO_TCR-15_20150502-142620-_MG_0048- TCR Valencia 2015

Wolf GB08 Sport Prototypes

De Wolf GB08 Sport Prototypes, de snelste wagens uit de renstal van Bas Koeten Racing, kenden een volle racekalender. Het duo Yorck Schumacher / Joey van Splunteren ging de strijd aan in de Superlights Challenge en wist meerdere weekends overwinningen te pakken. De nog onervaren Schumacher werd door het team en zijn medepiloot snel wegwijs gemaakt en zodoende wist de equipe het seizoen als tweede af te sluiten in het kampioenschap.

EDFO-4031

De andere Wolf werd bestuurd door het vermaarde Belgische duo Anthony Kumpen en Bert Longin. Met Frank Beliën en Louis Machiels als copiloten streden de recordhouders van 24 Hours of Zolder met het Italiaanse raspaard in de hernieuwde Belcar Trophy. De proloogwedstrijden verliepen prima, maar 24 Hours of Zolder moest vroegtijdig beëindigd worden vanwege een defect aan de motor. Het kwartet Simon Knap, Rik Breukers, Joey van Splunteren en Kris Cools bemande de tweede Wolf van Bas Koeten Racing in 24 Hours of Zolder, maar door twee aanrijdingen, zelfs in leidende positie, verloor het team ongeveer een uur en miste daarmee het overall podium.

EDFO_24Z_20150827-212146-_D2_6356

Belgian Rally Championship

Een nieuwe activiteit in de agenda was refueling van het Belgian Rally Championship (BRC). Opdrachtgever GUTTS, reeds jarenlang een belangrijke speler en partner in de voorziening van biobrandstoffen, sloot een meerjarige deal met de Belgische autosportbond RACB voor levering van speciale brandstoffen tijdens het rallyseizoen. Tijdens acht meerdaagse rally’s bouwde de crew van Bas Koeten Racing volgens de hoogste veiligheids- en milieunormen een tijdelijke refuelzone op en werden de deelnemers van brandstoffen voorzien op de ingeplande verbindingsproeven.

03

DNRT

De roots van het team zijn nog steeds sterk verankerd: In diverse DNRT kampioenschappen gaf het team het gehele seizoen acte de presence. Het Endurance kampioenschap bestond uit een 6- en 12-uurs race op Zandvoort en een 24-uurs race op het Duitse Oschersleben. Startvelden van dertig tot veertig auto’s gingen van start, hetgeen getuigt van veel animo voor deze ijzersterke formule. De BMW 320d wist zichzelf vooraan de melden met Danny van Dongen, Martin Boezaart en Cynthia Boezaart, net als de rappe VW Golf van Bert de Heus, Cees Visser en Henk de Jong. Vanessa en Bart Bruggeman bemanden de BMW 325i E30 in zowel de 6-uurs race als de 12-uurs wedstrijd waarbij de laatstgenoemde race door een defecte motor al snel over was. De overwinning in de 24-uurs race in de SEAT Ibiza voor het kwartet Van der Peijl, Eijling, Wolkotte en Le Noble was het hoogtepunt van het Endurance kampioenschap. In de sprintwedstrijden kwamen Pieter Croockewit (BMW E30) en Mike Smit, de snelste-man-zonder-pedalen, dit jaar in actie.

EDFO_DNRT12U-15_20150719-095719-_DFO0794- DNRT 12 uur endurance - Circuit Park Zandvoort

Supercar Challenge

In de Supercar Challenge begeleidde Bas Koeten Racing voor het vierde opeenvolgende jaar het studententeam IDRT dat met een Saker Sportscar uitkomt. Vier intense jaren werden afgesloten met een geweldige bekroning voor de enorme inzet van alle betrokkenen rondom dit unieke studentenproject: in de laatste race pakte het team een tweede plaats in een zeer sterk bezet startveld. Hiermee eindigde het Saker tijdperk van het studententeam, maar een nieuw project gaat begin 2016 alweer van start.

EDFO_FIN15_20151018-134216-_D2_7368-Formido Finale Races

Rally

De onverwoestbare BMW 325i E30 rallyauto kwam dit jaar meerdere keren in actie. Coureurs Maik Willems en Martin van den Berge hebben elk een paar wedstrijden gereden om zo hun rallyskills verder op te vijzelen. Voor Willems gelden de lokale rally’s als uitstekende training voor zijn grootste avontuur van het jaar: de Dakar rally die in januari gehouden wordt.

Overig

Practice makes perfect, dus het team was ook veelvuldig actief tijdens testdagen. Sommige testdagen stonden in het teken van het optimaliseren van afstellingen of het testen van nieuwe snufjes, anderen in het teken van het verhogen van de vaardigheden van de coureur en tot slot als kennismaking van nieuwe coureurs met het team en het wagenpark. Buiten de schijnwerpers wordt op dit soort dagen een belangrijke basis gelegd voor het succes tijdens de wedstrijden en dat blijkt zich keer op keer uit te betalen. Naast de testdagen en diverse competities zorgde het team ervoor dat diverse relaties een eerste kennismaking beleefden met rijden op het circuit. Meerdere incentives werden gehouden op Zandvoort en Assen en meer dan 200 mensen maakten hun circuitdoop mee. Op trackdays of exclusieve circuitdagen werden de gasten vermaakt op het asfalt. Leuk en leerzaam waren ook de jaarlijkse driftdagen op het vliegveld van Niederrhein/Weeze waar de deelnemers vrijuit kunnen driften in de geprepareerde BMWs. Een hoogtepunt was ook de jaarlijkse OCA/Marshalldag eind november waarbij marshalls over het circuit mochten meerijden met raceauto’s, maar ook door de duinen met de rallyauto’s. De samenwerking met Stichting Happy Smile maakte het extra bijzonder omdat ook een flinke groep zieke kinderen en hun families een unieke dag beleefden op het circuit.

EDFO_OD-BKR-15_20150222_101343__MG_7295_Open dag Bas Koeten Racing - Westwoud-291EDFO-BKR30-9-20150930-14-10-_D2_3103

 

Europees avontuur

Seizoen 2015 was voor Bas Koeten Racing een goed gevuld jaar met een veelheid aan locaties. Op maar liefst 14 verschillende circuits in geheel Europa kwam het team in actie. Samen met het Belgian Rally Championship stonden meer dan 60 evenementen (wedstrijden, testdagen, trackdays, incentives en rally’s) op het programma waarvan vijf 24-uurs races en drie 12-uurs races. In willekeurige volgorde waren dit de circuits: Adria (I), Assen, Mugello (I), Zolder (B), Oschersleben (D), Spa-Francorchamps (B), Mettet (B), Silverstone (Eng), Paul Ricard (F), Brno (Tsj), Barcelona (Sp), Valencia (Sp), Salzburgring (Oos) en Zandvoort.

EDFO_TCR-15_20150503-140501-_MG_1362- TCR Valencia 2015

Tot zover het uitgebreide jaaroverzicht. Binnenkort volgt logischerwijs een vooruitblik op seizoen 2016. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de invulling hiervan. Met diverse rijders wordt gesproken over deelname aan interessante wedstrijden en kampioenschappen.

Tot slot willen we alle teamleden, partners, rijders, organisatoren, marshalls en alle andere betrokkenen via deze weg bedanken voor de inzet tijdens dit geslaagde seizoen.

DSC_4025

 

P2 als afsluiting voor IDRT studententeam

In de laatste race met de SAKER Sportscar van het IDRT studententeam heeft coureur Rik van Beek in de Supercar Challenge beslag weten te leggen op een fantastische tweede plaats. Alle puzzelstukjes vielen in elkaar: de auto was tip-top geprepareerd en afgesteld, de natte omstandigheden werden volop benut en de rijder volbracht een keurige job. Hiermee beloonde het studententeam, al vier jaar begeleid door Bas Koeten Racing, zichzelf met een prachtige podiumplaats voor een batterij veel krachtigere BMW M3s.

Aankondiging testdagen

In de aanloop naar het nieuwe seizoen organiseert het team van Bas Koeten Racing in de wintermaanden enkele testdagen op Circuit Park Zandvoort en Circuit Zolder. Voor coureurs is dit een uitstekende kans om kennis te maken met de SEAT Leon Cup Racer (TCR) en de Wolf GB08 Sport Prototype. Deelname aan één van deze testdagen kan coureurs helpen de plannen voor seizoen 2016 vorm te geven. Meerdere coureurs worden op één dag aan elkaar gekoppeld om zodoende rijtijd en kosten te delen. Een data-engineer en/of instructeur is aanwezig voor intensieve begeleiding van de coureurs. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Bas Koeten Racing.

 

Data die op dit moment gepland staan:

– Donderdag 12 nov. @ Zolder

– Donderdag 26 nov. @ Zolder

– Woensdag 9 dec. @ Zandvoort

– Vrijdag 8 jan. @ Zandvoort

– Extra dagen op aanvraag mogelijk

 

Bas Koeten Racing

Contact: Jelle Koeten

T: 0031 (0) 228 567 537

M: 0031 (0) 6 265 222 16

E: jelle@baskoetenracing.nl

EDFO-4257

Bas Schouten_151

 

P2 in eindstand Superlights Challenge 2015

Na een enerverend seizoen is het duo Yorck Schumacher – Joey van Splunteren met de Wolf GB08 Sport Prototype op P2 geeindigd in de Superlights Challenge. De relatief onervaren Schumacher wist met de juiste begeleiding van Van Splunteren en de crew van Bas Koeten Racing al aan het begin van het seizoen de snelheid in de Wolf te vinden en zich voorin het veld te melden. Het tweetal eindigt vlak achter de Norma M20FC van de equipe De Cock – De Jonghe.

Winst in 24h Oschersleben

Het viertal Christ van der Peijl, Raimond Wolkotte, Remko Eijling en Michel Le Noble heeft met de nieuwe SEAT Ibiza TDI de (divisie)winst in 24h Oschersleben weten veilig te stellen. In een race waarin werkelijk niets verkeerd liep, trokken deze piloten na 24 uur aan het langste eind. Constante rondetijden, oerdegelijke techniek en snelle pitstops vormden gezamenlijk de sleutel tot succes.