Beleef 24 Hours of Zolder!

24hours of Zolder

Beleef de spanning van een 24-uurs race van zeer dichtbij: je staat met onze crew en coureurs in de pitbox, in afwachting van de eerstvolgende pitstop. “Pit in, pit in,” meldt de teammanager. De crew staat op scherp, de rijder is gefocust. De pitstop vindt plaats op een paar meter afstand van waar jij je bevindt. Motor af, wielen wisselen, rijder eruit, rijder erin. Alles vast? “Go Go Go,” zegt de teammanager en de auto sprint weg.

Word je hier ook enthousiast van? Deel de wedstrijdspanning die doorlopend voelbaar is. Meld je aan voor de unieke mogelijkheid om ons team op 29-30 augustus te bezoeken tijdens de iconische 24hours of Zolder. Bas Koeten Racing zet twee Wolf GB08 Sport Prototypes in met kanshebbers op de overall eindoverwinning, waaronder recordhouders Anthony Kumpen en Bert Longin. Gasten worden ontvangen in de hospitality tent achter de pitboxen. Doorlopend kun je een kijkje nemen in de pitbox.

Gasten kunnen kiezen uit één van de onderstaande dagdelen die ieder iets speciaals bieden:

  • Zaterdag 13:30 – 17:30 uur (incl. start om 16:00 uur)
  • Zaterdag 18:00 – 23:00 uur (incl. zonsondergang en een glas rosé)
  • Zondag 06:00 – 10:00 uur (incl. zonsopgang en warme croissants met koffie)
  • Zondag 13:30 – 17:30 uur (incl. finish om 16:00 uur)

 

 

De kosten bedragen slechts 50 euro per persoon voor Facebook-vrienden en Twitter-volgers en trouwe partners van het team. Overige personen betalen de reguliere prijs van 75 euro. Hiervoor ontvang je een entreekaart (t.w.v. 25 euro per stuk) die toegang geeft tot de paddock van Circuit Zolder. In onze hospitality tent wordt je doorlopend voorzien van drankjes en snacks. Kaarten worden uitsluitend per twee verkocht. Het aantal arrangementen is gelimiteerd tot 50 * 2 personen, dus wacht niet te lang met aanmelden….

Je kunt je aanmelden door een e-mail te sturen naar jelle@baskoetenracing.nl of te bellen naar 0228-567537. Deel mee in ons aanstekelijke enthousiasme en zorg dat je 24hours of Zolder beleeft temidden van ons team bij dit hoogtepunt van het seizoen!

Onder de personen die dit bericht via Facebook of Twitter delen, wordt een arrangement voor 2 personen verloot!

P2 in 24h Paul Ricard

YES YES YES! P2 in 24h Paul Ricard 2015!!!! We hebben de fantastische SEAT Leon Cup Racer na een intensief weekend over de streep gebracht op het circuit van Paul Ricard aan de Franse zuidkust.

Na een uitdagende voorbereiding op het circuit van Paul Ricard, de auto had een technisch mankement dat we tot op de ochtend voor de race niet opgelost kregen, startten we op zaterdagmiddag vanuit de pitstraat met de reserveauto. Zonder problemen hebben de drie coureurs 15 stints afgewerkt in zeer warme omstandigheden. De crew werkte de tankstops en 14 pitstops in rap tempo af. Al met al levert dit een fantastische tweede plaats op in 24h Paul Ricard 2015. De eerste plaats was in dit geval alleen mogelijk geweest als de huidige winnaar problemen had gekregen. Superblij zijn we met dit resultaat dat zeker gevierd gaat worden!!!!

We willen de organisatie, het circuit, de marshalls, de wedstrijdleiding, de technische commissie, de rijders, de crew, de thuisblijvers en alle partners bedanken die dit ongekende avontuur mogelijk hebben gemaakt.

Schumacher leidt Superlights Challenge

Na 6 races in de Superlights Challenge gaat het duo Yorck Schumacher – Joey van Splunteren nog steeds aan de leiding van de Superlights Challenge. De Duitse coureur rijdt samen met Joey van Splunteren in de rappe Wolf GB08 Sport Prototype van Bas Koeten Racing. De races die tot op heden verreden werden, vonden plaats op Circuit Park Zandvoort (Paasraces) en Circuit Zolder (New Race Festival en Syntix Superprix). Tijdens het meest recente evenement, de Syntix Superprix, stond het snelle tweetal opnieuw op de hoogste trede van het podium in de hoofdrace.

Bas Schouten opnieuw in actie in TCR International Series

Na zijn debuut in de TCR International Series in het Spaanse Valencia geeft Bas Schouten samen met het team van Bas Koeten Racing een vervolg aan het avontuur: Op 30-31 mei start Bas met de SEAT Leon Cup Racer op de Salzburgring opnieuw in de prestigieuze TCR International Series.

Succesvolle 6-uurs DNRT Endurance Cup race

De dag begon koud en nat op Circuit Park Zandvoort, maar eindigde met een stralend zonnetje. De 6-uurs DNRT Endurance race was weer een groot succes met 43 deelnemende teams. Onze BMW 320d (Martin Boezaart, Cynthia Boezaart, Danny van Dongen) werd tweede overall, gevolgd door de VW Golf (Bert de Heus, Cees Visser, Leonard Hoogeboom). De BMW 325i E30 (Bart en Vanessa Bruggeman) werd vijftiende overall. De BMW 325i van Martin van den Berge en Simon Gras moest opgeven nadat Martin een aanrijding met een gespinde deelnemer niet kon vermijden met flinke schade aan de voorkant tot gevolg.

 

Derde SEAT Leon Cup Racer

We zijn trots te melden dat we op 29 april een derde SEAT Leon Cup Racer hebben toegevoegd aan het wagenpark. Na de successen in 12h Mugello en 24h Silverstone en de eerder aangekondigde TCR/Eurocup wedstrijden, heeft Bas Koeten Racing deze week op weg naar de TCR International Series in Valencia een derde auto opgehaald bij SEAT Sport.

De nieuwe auto is vanaf nu beschikbaar voor coureurs die willen deelnemen aan lange-afstandsraces, (inter)nationale sprintraces of het Winterkampioenschap. Coureurs maken bij Bas Koeten Racing gebruik van een allesomvattende Arrive and Drive formule. Potentiële coureurs kunnen zich melden voor een testsessie ter kennismaking met de auto en het team.

______

Third SEAT Leon Cup Racer

Bas Koeten Racing is proud to announce the addition of a third SEAT Leon Cup Racer to the fleet of racecars. After the success in 12h Mugello and 24h Silverstone and the TCR/Eurocup plans that were recently announced, the team picked up a brand new car at SEAT Sport on the way to Valencia earlier this week.

The new car is available for drivers aiming at long distance races or (inter)national sprint races. Drivers are being served by Bas Koeten Racing with a full Arrive and Drive package consisting of preparation, logistics and full track support.

 

Contact:
Bas Koeten Racing – Jelle Koeten
jelle@baskoetenracing.nl
0031 626 522 216

Ongeëvenaard resultaat van Bas Koeten Racing in 24hr Silverstone

Ongeevenaard resultaat van Bas Koeten Racing in 24hr Silverstone

In de 24-uurs race van Silverstone die op 25-26 april verreden werd op het Formule 1 circuit heeft het team van Bas Koeten Racing de overwinning naar zich toe getrokken in de divisie. Bovendien stoomde het team op naar een tweede plaats in de algemene rangschikking, een prestatie die nog niet eerder door een Nederlands team werd neergezet in de historie van dit evenement. Het wapen waarmee Bas Koeten Racing naar Engeland vertrok, was een SEAT Leon Cup Racer die eerder dit jaar bij SEAT Sport in ontvangst genomen werd. Een nagenoeg probleemloos uitgevoerde race die deels onder kletsnatte omstandigheden verreden werd, zorgde voor dit uitstekende resultaat. Aanzienlijk sterkere auto’s zoals een Ginetta LMP3, een Radical RXC V8, een Ferrari GT2 en een Audi R8 GT3 werden afgetroefd in de etmaalrace, net als alle BMWs en Lotussen die aan de start stonden. De enige auto die Bas Koeten Racing voor zich moest dulden, was de Aston Martin van Beechdean Racing.

IMG_3307

Na het succes van 12h Mugello in maart, daar behaalde het team een eerste plaats in de A3T-divisie, werd de SEAT Leon Cup Racer door Bas Koeten Racing grondig onder handen genomen. Wim Koeten: “Een goede voorbereiding is het halve werk. De betrouwbaarheid van deze Cup Racer is ongekend goed, hij geeft geen klap verkeerd. We kennen de aandachtspunten van de SEAT Leons nadat we vier jaar ervaring hebben opgedaan met z’n voorganger, de Supercopa. Voor Silverstone moesten we een paar specifieke aanpassingen doen, zoals de vulopening van de brandstof. Ook hebben we de auto met een ABS-systeem uitgerust. Tijdens de race moesten we een extra bocht op de uitlaat monteren omdat we volgens de wedstrijdleiding teveel geluid produceerden. Vreemd, dat wel, we hebben daarvoor al twee dagen zonder problemen gereden. Het enige dat we verder tijdens de race hebben gedaan is een keer remblokken en remschijven wisselen, waarbij de remschijven alleen maar uit voorzorg gewisseld werden.”

IMG_3233

De beginfase van de race werd onder zonnige omstandigheden verreden. Het trio van coureurs moest zijn draai vinden en was doorlopend te vinden in de middenmoot van het startveld. Door langere stints te rijden dan de meeste anderen en een uitgekiende strategie waarbij de nodige Safety Car periodes optimaal benut werden, wist de equipe aan het einde van de zaterdagavond op te klimmen naar de top 10. Terwijl de regen inmiddels met bakken uit de Engelse hemel kwam, reed de SEAT Leon Cup Racer halverwege de race, om 04:00 uur in de ochtend, al op een zevende plaats in het algemeen klassement en werd de divisie aangevoerd. Door diverse uitvallers, waaronder de Ginetta LMP3 en de Audi R8 GT3, had Bas Koeten Racing de top 3 bereikt bij het opkomen van de zon. Door een remblokwissel die verliep volgens een eerder ingestudeerd protocol werd in de ochtenduren nog even van plek gewisseld met de Lotus Evora GT4 van Cor Euser Racing, maar niet veel later werd deze plaats heroverd.

IMG_3249

In het laatste kwart van de race waren allevier de Nederlandse equipes, Red Camel Racing (SEAT Leon TDI), JR Motorsport (BMW M3), Cor Euser Racing (Lotus Evora GT4) en Bas Koeten Racing (SEAT Leon Cup Racer) in de top 10 te vinden, een knappe prestatie van de aanwezige Hollanders. Helaas ging de BMW van JR Motorsport er hard vanaf waardoor de auto zwaar beschadigd raakte en de strijd moest staken. Met name de strijd tussen Bas Koeten Racing en Cor Euser Racing bleef lange tijd gaande om P2 en P3 overall. Bas Koeten Racing wist klokslag 16:00 uur de finish te behalen op een eerste plaats in Divisie 4 en een tweede plaats in het algemeen klassement achter de fabrieks Aston Martin. Dit laatste heeft een Nederlands team nog niet eerder weten te bereiken in de historie van 24hr Silverstone. Met zes trofeeën, drie voor het algemeen klassement en drie voor de klassewinst, stond het coureurstrio op het podium van het Formule 1 circuit van Silverstone.

IMG_3300

Bas Koeten: “We zijn er supertrots op dat we dit topresultaat behaald hebben. Vooraf hadden we als ambitie uitgesproken om Divisie 4 te winnen en in het algemeen klassement de top 10 te bereiken. Dat is allebei gelukt, maar een tweede plaats overall hadden we nooit verwacht in zo’n sterk deelnemersveld. De rijders hebben een superjob gedaan, heel constant en degelijk gereden. Het pitwerk van onze crew was zonder meer goed, iedereen is goed op elkaar ingespeeld. Dat komt ook omdat we met regelmaat race-simulaties doen om goed getraind te zijn. De strategie die we tijdens de race met onze rijders hebben afgestemd, pakte perfect uit. Als laatste natuurlijk de auto, die was perfect geprepareerd en dat is ontzaglijk belangrijk in zo een lange-afstandsrace. Niets is aan het toeval overgelaten. Later dit jaar gaan we nog een aantal lange-afstandsraces met deze auto, deze crew en deze coureurs rijden, dus daar kijken we nu al naar uit!”

IMG_3319

Vanaf Silverstone vertrekt het team van Bas Koeten Racing direct naar het Spaanse Valencia alwaar Bas Schouten op 2-3 mei met eenzelfde SEAT Leon Cup Racer aan de start staat van de eerste Europese wedstrijd van de TCR International Series. In die prestigieuze wedstrijd neemt de 20-jarige Westfries het op tegen toerwagenlegendes als Oriola, Morbidelli en Engstler. Om goed voorbereid aan de start te staan, testte Schouten afgelopen donderdag nog een dag samen met Tom Coronel op Silverstone.

 

FOTO’S: Ronald van Bommel – PLAN34

 

Bas Schouten debuteert in prestigieuze TCR International Series met SEAT Leon Cup Racer

Bas Schouten debuteert in prestigieuze TCR International Series met SEAT Leon Cup Racer

Midden 2014 werd de ontbrekende stap op de toerwagenladder in de autosport met een pasklare oplossing ingevuld. Voormalig WTCC-promotor Marcello Lotti kondigde een nieuwe raceserie aan met herkenbare, betaalbare raceauto’s op een internationaal platform. De TCR International Series werd door de nationale en internationale pers al snel omarmd omdat de potentie overduidelijk aanwezig is. Op lokaal en regionaal niveau kwam al snel navolging op dit mondiale initiatief. De KNAF en RACB kondigden enkele maanden geleden het TCR BeNeLux Championship aan voor seizoen 2016. Ondertussen zijn reeds twee evenementen van de TCR International Series verreden. Afgelopen weken kwamen de toerwagens, bestuurd door vooraanstaande toerwagencoureurs, in actie in de voorprogramma’s van de F1 Grand Prix van Maleisië en China. In mei komt het circus voor vijf evenementen naar Europa. ST Motorsport met de Nederlandse coureur Bas Schouten (20) achter het stuur neemt het moedige initiatief en gaat met haar SEAT Leon Cup Racer op 2 en 3 mei van start in de TCR International Series in het Spaanse Valencia. Het team van Bas Koeten Racing tekent voor de service en logistiek om dit avontuur mogelijk te maken. 

Multimerkenkampioenschap

De basis van de nieuwe TCR divisie is de categorie toerwagens die uitgerust zijn met 2.0 liter turbomotoren. Bij de eerste evenementen stonden al vijf autotypes aan de start: SEAT Leon Cup Racer, Honda Civic, Audi TT, Opel Astra en Ford Focus. Later dit jaar volgt nog de VW Golf, waardoor er reeds in dit stadium sprake is van een serieus multimerkenkampioenschap. Sinds eind januari beschikt Bas Schouten over een nagelnieuwe 330 PK sterke SEAT Leon Cup Racer die volledig volgens TCR-specificaties is opgebouwd. Met deze auto gaat het jonge talent begin mei de strijd aan met bekende coureurs als Morbidelli, Gené en Oriola die reeds een lange staat van dienst hebben in de internationale autosport.

IMG_3031

TCR BeNeLux Championship

De autosportbonden in Nederland en België hebben TCR eind vorig jaar aangemerkt als hét kampioenschap dat vanaf 2016 toonaangevend moet zijn in de Benelux. De deelname van een Nederlandse afgevaardigde in de TCR International Series wordt door de KNAF en RACB gezien als een uitstekende manier om TCR op lokaal niveau extra onder de aandacht te brengen. Achter de schermen wordt door de bonden en promotor Kronos hard gewerkt aan de voorbereidingen van seizoen 2016. Doelstelling is om zoveel rijders en teams te mobiliseren om deel te nemen in het aantrekkelijke format van het TCR BeNeLux Championship.

Hollandse afvaardiging op topniveau

Het veelzijdige team van Bas Koeten Racing loopt in de BeNeLux voorop als het gaat om de nieuwe TCR categorie. Inmiddels beschikt het team al over drie splinternieuwe SEAT Leon Cup Racers. Dit jaar wordt er een tweesporenbeleid gehanteerd. Er wordt deelgenomen aan meerdere lange-afstandsraces terwijl de auto van ST Motorsport ingezet wordt in de TCR en mogelijk ook enkele wedstrijden van de SEAT Leon Eurocup.

Bas Koeten: “Vanaf het begin hebben we TCR gevolgd. We zijn overtuigd van de belangrijke rol die de TCR-categorie in de autosport gaat spelen. Bereikbaar, betaalbaar en herkenbaar. Hierdoor moet het volgens ons een blijvende waarde zijn in de nationale en internationale autosport. Het initiatief van Lotti komt op het juiste moment. Bovendien springen de belangrijke stakeholders, bonden, fabrikanten, teams en rijders, maar natuurlijk ook de media, er vol overgave bovenop om het concept rap te lanceren.”

ST Motorsport, eind 2014 opgericht, heeft van meet af aan de doelstelling gehad om deel te nemen aan de nieuwe TCR categorie. Speciaal hiervoor is een SEAT Leon Cup Racer aangeschaft en is Bas Schouten gecontracteerd. In Bas Koeten Racing vond zij de ideale partner of dit doel te realiseren. Bas Koeten Racing is verantwoordelijk voor het technische onderhoud van de Seat en verzorgt de volledige track-support.

TCR Valencia banner

Guy-Georges Trigallez, partner en marketing manager bij ST Motorsport licht toe: “ST Motorsport heeft eind 2014 in samenwerking met het ervaren team van Bas Koeten Racing een meerjaren plan ontwikkeld. Wij zijn als eerste Nederlandse team actief betrokken bij de ontwikkeling van de TCR BeNeLux categorie en willen via deze weg doorstromen naar het hoogste niveau. Alles komt op het juiste moment en ons pakket is veelbelovend.”

Bas Schouten heeft de afgelopen jaren ervaring opgedaan in diverse categorieën auto’s. Zo reed hij onder meer verdienstelijk in de Formule Ford. Ook nam Schouten deel aan diverse kampioenschappen met snelle BMWs, maar ook prototypes zoals een Wolf GB08 en een Radical werden door Schouten getemd. Bas Schouten licht toe: “Met de overstap naar de voorwielaangedreven toerwagens geef ik richting aan mijn autosportcarrière. Alles staat in het teken om in 2016 samen met de SEAT Leon Cup Racer aan de start te staan van het nieuwe TCR BeNeLux Championship. Met mijn deelname aan het eerste Europese evenement van de TCR International Series in Valencia willen we laten zien dat we er klaar voor zijn!”

Tom Coronel als coach

Ter voorbereiding op de deelname aan de TCR International Series in Valencia heeft Bas Schouten samen met het team van Bas Koeten Racing een testdag ingepland op het circuit van Silverstone. Coaching wordt gedaan door niemand minder dan WTCC-coureur Tom Coronel die zich eerder al enkele malen positief uitliet over het TCR-concept van Marcello Lotti. Op donderdag 23 april is Tom Coronel de gehele dag op Silverstone met de crew in touw om data te verzamelen, afstellingen te vinden en de rijder te coachen. “Het is gaaf om te zien dat er nu al een Nederlands team is dat zich richting het internationale TCR-veld begeeft. Ik ben blij op deze manier mijn steentje bij te kunnen dragen om dit initiatief te lanceren. Met de juiste ondersteuning, rijder en partners gaat dit een mooie toekomst tegemoet,” aldus Tom Coronel.

TCR_International_Series_logoContact Bas Koeten Racing:

Jelle Koeten

E: jelle@baskoetenracing.nl

T: +31 6 265 222 16

Bas Koeten Racing start in 24hr Silverstone (24-26 april)

Bas Koeten Racing start in 24hr Silverstone

In het weekend van 24-26 april gaat het team van Bas Koeten Racing van start in een klassieker: 24hr Silverstone. Op Engelse bodem gaat het team met een SEAT Leon Cup Racer de strijd aan met een bonte mix van deelnemers. Het evenement wordt breed uitgemeten met interessante supportklasses en een kermis en muziekfestival op de paddock.

24hr Silverstone - 3

Iets meer dan een maand geleden behaalde Bas Koeten Racing nog een eerste plaats in 12h Mugello (Italië) met de NKPP SEAT Leon Cup Racer. Een perfecte mix van rappe rondetijden, lange stints, zeer snelle pitstops en een betrouwbare auto zorgden in Mugello voor dit uitstekende resultaat. De concurrentie op Silverstone zal voor Bas Koeten Racing in divisie 4 bestaan uit een meerdere SEAT Leons en BMW M3s. De snelste auto van het gehele veld zal naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe Ginetta LMP3 auto zijn.

Naast de Nederlandse afvaardiging van Bas Koeten Racing staan ook JR Motorsport (BMW M3), Cor Euser Racing (Lotus Evora) en Red Camel Racing (SEAT Leon TDI) aan de start.

 

24hr Silverstone - 1

 

Bas Koeten Racing zegeviert met Wolf GB08 prototype bij Paasraces

Bas Koeten Racing zegeviert met Wolf GB08 prototype bij Paasraces

Tijdens de traditionele Paasraces op Circuit Park Zandvoort heeft Bas Koeten Racing de race van de Superlights Challenge op zijn naam geschreven. In een fraai veld van lichtgewicht prototypes werd de equipe Yorck Schumacher / Joey van Splunteren als eerste afgevlagd met de Wolf GB08. Het duo Bob Herber / Bas Schouten pakte eveneens een podiumplaats door op de derde plaats te finishen met de tweede Wolf van Bas Koeten Racing. In de sprintrace die ’s ochtends reeds verreden werd, eindigden de Wolfs op plaatsen 2 en 3, achter de sterkere Radical SR8 van Henk Thuis.

FOTO’s >>

_MG_5766

Van Splunteren reed samen met Yorck Schumacher (D) die de eerste helft van de 60-minuten race voor zijn rekening nam. Schumacher was vanaf een zesde gestart en wist al snel enkele concurrerende prototypes voorbij te gaan. Van Splunteren wist na de verplichte rijderwissel op overtuigende manier het gat naar de koploper te dichten en ruim vijf minuten voor de finish te verschalken. Met acht seconden voorsprong op de nummer twee won Van Splunteren de race in de Wolf GB08 van het team van Bas Koeten Racing.

Bob Herber, ervaren Ferrari coureur, reed dit weekend voor de eerste maal in de Wolf en deed dit uiterst verdienstelijk. Elke sessie wist Herber zich te verbeteren met een snelste ronde van 1:40 als persoonlijke beste tijd. In de sprintrace van maandagochtend startte Herber als derde en wist zich op deze plaats te consolideren. In de hoofdrace deelde Herber de auto met de jonge Westfries Bas Schouten. Dit duo reed opnieuw naar een derde plaats in de Superlights Challenge. Met dit eindresultaat wist Bas Koeten Racing beslag te leggen op tweemaal een dubbel podium, een uitstekende seizoensstart!

FOTO’s >>

24 Hours of Zolder: een vol startveld voor de 37ste editie!

PERSBERICHT CIRCUIT ZOLDER:

24 Hours of Zolder: een vol startveld voor de 37ste editie!

Het autosportseizoen 2015 is ondertussen goed en wel op gang geschoten en dus wordt er op Circuit Zolder ook al hard gewerkt aan de 24 Hours of Zolder. De wedstrijd beleefde in 2014 een schitterende renaissance en het lijkt er bijzonder hard op dat er ook in 2015 weer een volle startgrid zal zijn. Op 29 augustus mogen 49 wagens van op de startgrid de start nemen en met 60 betaalde inschrijvingen op vandaag is het dus volzet. Tijd voor een eerste round-up dus.

29 en 30 augustus, schrijf die datum alvast in uw agenda. Want dan is het tijd voor de 37ste editie van de Limburgse uithoudingsrace. Uiteraard kunnen de liefhebbers al op donderdag 27 augustus op de omloop terecht voor de eerste chronoritten en de spectaculaire kwalificaties tot goed middernacht.

2013-11-0911-26-33_D2_4388_DNRT_WEK_Syntix_Zandvoort_500

“Ondertussen liepen de betalingen vlot binnen de laatste dagen en zijn we volzet. Het enige dat we nu nog kunnen is een wachtlijst opstellen bij eventuele annulaties.”, aldus Algemeen Directeur van Circuit Zolder Thierry Deflandre. “We houden vast aan ons model van drie grote categorieën, de prototypes CN, de GT Cup en de silhouetten/toerwagens. Omdat we met de prototypes rijden, laat het reglement toe dat er 49 wagens van start kunnen gaan op de startgrid. Uiteraard weten wij dat een deelnemerslijst geen statisch gegeven is, dus houden wij een reservelijst bij en zullen we die mensen zo snel en accuraat mogelijk op de hoogte houden. Die mix van diverse types racewagens bleek vorig seizoen de goede. Maar wij hebben in het begin vooral gezegd dat we stabiliteit beoogden en dit is het derde jaar van die drie beoogde jaren. Na afloop van deze editie gaan we met de voornaamste stakeholders samenzitten en zullen we voor de komende jaren opnieuw een blauwdruk maken.”

 

Vol veld

Sportief gezien heeft een tweede kampioenschap ervoor gekozen om de 24 Hours of Zolder in zijn kalender op te nemen. Na de BMW Clubsport Trophy zien we nu ook de gloednieuwe BMW M235i Racing Cup aan de aftrap verschijnen. BMW is altijd al een sterk merk in uithoudingsraces geweest en zal ook in 2015 op Circuit Zolder een voorname rol spelen. Nu we toch in de toerismeklasse zitten, naast de Trophy en de Cup zijn er uiteraard nog diverse andere toerwagens van de partij. Naast diverse modellen van de Beierse constructeur (Skylimit Yokohama Race Team, Qvick Motors, Pricon Racing, JS Racing, Recy Racing Team, Kroll, JR Motorsport Prodiaxo, Heli Racing, G&R-VdW, Carlier Racing…) zÍen we verder ook Fiat (Bens), Honda (VDS Racing Aventure) en heel wat andere op de inschrijvingslijst. Overigens Carlier Racing bestaat uit vader en dochter, naar het voorbeeld van de Zwitserse familie Kroll.

De GT’s zien we ook in zeer diverse vormen en modellen, met exoten zoals Saker en Radical, maar ook Mazda, BMW en diverse Porsche. Uiteraard is dat laatste Duitse merk één van de sterkhouders van de Limburgse dubbele race rond de klok. Porsche won de afgelopen twee edities en wie twee zegt, zegt… drie. Het is dan ook uitkijken naar de sportieve plannen van de familie Derdaele, die in 2013 de GT3 te grazen namen en vorig jaar de prototype achter zich hielden!

Misschien komen ze dit jaar wel ongehavend uit de strijd en kunnen ze met de GT’s vechten tot de eindmeet: de prototypes. Waar zijn we nu al zeker van? Wel er zijn de vier Wolf CN, van respectievelijk Avelon Formula (2) en het exemplaar van Anthony Kumpen en Bert Longin, die het met het team van Bas Koeten Racing doen. Bas Koeten Racing zet nog een tweede Wolf in, waardoor we kunnen spreken van een echt… wolvengevecht. Maar ook Praga, Tatuus en Norma, waar we de razendsnelle Sam Dejonghe zien, kunnen voor vuurwerk zorgen.

2013-11-0916-09-40_D1_6288_DNRT WEK Syntix Zandvoort 500

Bas Koeten Racing vernieuwt met BMW 320d

Bas Koeten Racing vernieuwt met BMW 320d

Seizoen 2015 staat bij het team van Bas Koeten Racing in het teken van een flinke vlootvernieuwing. In januari werden reeds drie fonkelnieuwe SEAT Leon Cup Racers aangekondigd. In februari volgde een SEAT Ibiza TDI. Deze vier multi-inzetbare raceauto’s hebben nu gezelschap gekregen van een jong gebruikte BMW 320d (E92). Deze achterwielaangedreven coupé is een kilometervreter die door Bas Koeten Racing in diverse competities ingezet gaat worden en een brug vormt tussen de 24h Series en de DNRT Endurance Cup.

De 2015-kalender heeft al vaste vormen aangenomen voor het team van Bas Koeten Racing. De voornaamste kampioenschappen waarin het team op de circuits in binnen- en buitenland in actie zal komen, zijn de volgende: Supercar Challenge, 24h SERIES en DNRT Endurance Cup. Daarbuiten zal het team aan diverse losse wedstrijden, testdagen, trackdays en relatie-evenementen deelnemen. Het team wordt al jaren gekenmerkt door een breed scala een auto’s op verschillende niveau’s. De BMW 320d is door het team toegevoegd om dit seizoen de nieuwe SEAT Leon Cup Racers te vergezellen bij de lange-afstandsraces die gepland staan. Daarnaast zorgen de specificaties ervoor dat de auto in de hernieuwde DNRT Endurance Cup voor de overall winst kan gaan. De BMW 320d beschikt over een vermogen van 225 PK en een indrukwekkend koppel van 525 Nm.

EDFO_SPARTA15_20150323_142648__MG_2420_Sparta - Bas Koeten Racing - Circuit Park Zandvoort

 

Internationale allure van 24h Series

Met de drie nieuwe SEAT Leon Cup Racers heeft het team van Bas Koeten Racing een fraai jaarprogramma opgesteld. Naast deelname aan enkele wedstrijden in de Supercar Challenge, zal het team deelnemen aan de volgende lange-afstandsraces: 24 Silverstone (april), 12h Zandvoort (mei), 24h Barcelona (september) en 12h Brno (oktober). Endurance racen zit al jaren in de lift, getuige de enorm grote startvelden die te vinden zijn bij dit soort wedstrijden. De BMW 320d is een uitstekende auto om de strijd mee aan te gaan in deze uithoudingswedstrijden. De auto is in staat om op slicks vlotte, constante rondetijden neer te zetten, terwijl het banden- en brandstofverbruik dusdanig gunstig zijn dat rijders met deze achterwielaangedreven coupé een aardig robbertje kunnen meevechten. Bovendien is het rijden in de BMW 320d een van de meest betaalbare manieren voor rijders om zich aan te sluiten bij een professioneel team in deze populaire evenementen. Hierdoor geldt de BMW als een interessant uitgangspunt voor team en rijders.

EDFO_SPARTA15_20150323_141833__D2_4500_Sparta - Bas Koeten Racing - Circuit Park Zandvoort

 

DNRT Endurance Cup

In 2014 is de DNRT Endurance Cup een deels nieuwe weg ingeslagen door indeling van het startveld in drie divisies. In de snelste divisie kan de BMW de strijd om de overwinning, en dus ook overall, aangaan. Dit seizoen bestaat de DNRT Endurance Cup uit een serie van drie wedstrijden, waarbij de eerste twee wedstrijden (6-uurs en 12-uurs) op Zandvoort verreden worden. De derde wedstrijd, een 24-uurs race, wordt in Oschersleben (D) verreden in het laatste weekend van september. Alle deelnemers zijn in deze competitie verplicht om op Interstate/DNRT banden te rijden hetgeen zorgt voor een betaalbaar totaalconcept. Voorts zijn inschrijfgelden aanzienlijk lager dan bij de 24h Series waardoor rijders in clubraceverband een spannende strijd om de overall overwinning tegemoet kunnen gaan tegen een vriendelijk budget. Dezelfde uitgangspunten gelden voor de recent aangekochte SEAT Ibiza TDI die in de tweede divisie wordt ingeschreven.

EDFO_SPARTA15_20150323_124554__MG_2135_Sparta - Bas Koeten Racing - Circuit Park Zandvoort

 

Winterkampioenschap 2015-2016

Naast de 24h Series en DNRT Endurance Cup, wordt reeds vooruitgeblikt naar het Winterkampioenschap dat pas in november van start gaat op Circuit Park Zandvoort. Dit kampioenschap bestaat uit een serie van drie evenementen waarbij telkens een 4-uurs race verreden wordt. De BMW 320d geldt als een potentiële winnaar in Divisie IV, zoals bij de Final 4 van zaterdag 7 maart nog werd gedemonstreerd. Daar overwon een BMW 320d met dezelfde specificaties in Divisie IV.

Overzicht data

Met de toevoeging van deze BMW 320d zijn er bij het team van Bas Koeten Racing voor coureurs weer nieuwe opties bijgekomen om zich te mengen in een van de genoemde competities. Rijders die graag zelf achter het stuur kruipen van de SEAT Leon Cup Racer, BMW 320d of SEAT Ibiza TDI, kunnen zich bij het team van Bas Koeten Racing melden om de uiteenlopende mogelijkheden te bespreken. De kalender met lange-afstandsraces voor deze drie auto’s ziet er als volgt uit:

 

DNRT Endurance: BMW 320d en SEAT Ibiza TDI

– 16 mei (6-uurs)

– 19 juli (12-uurs)

– 25-27 september (24-uurs)

 

24h SERIES: SEAT Leon Cup Racer en BMW 320d

– 24h Silverstone: 23-26 april

– 12h Zandvoort: 29-30 mei

– 24h Barcelona: 03-06 september

– 12h Brno: 08-09 oktober

 

Winterkampioenschap 2015/2016

– November 2015

– Januari 2016

– Maart 2016

 

Geinteresseerde rijders kunnen zich melden voor een kennismaking met auto en team.

 

Contact:

Bas Koeten Racing

Jelle Koeten

T: 0228 – 567 537

M: jelle@baskoetenracing.nl

 

EDFO_SPARTA15_20150323_135521__MG_2237_Sparta - Bas Koeten Racing - Circuit Park Zandvoort

‘Afstelling van een raceauto is exacte wetenschap’

Het afstellen van een raceauto is geen gevoelskwestie, het is een exacte wetenschap. Als je serieus bezig bent met de sport, de techniek en het gezamenlijk bereiken van een hoger niveau, vinden wij het belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden. Vorig jaar hebben we de Wolf GB08 Sport Prototype in het kleinste detail in 3D ingemeten, zowel op het gebied van aërodynamica als wielgeometrie. Nu de eerste twee SEAT Leon Cup Racers binnen zijn, hebben we meteen dezelfde stappen voor deze auto’s ondernomen. Het begint nu met meten en modelleren en wordt na de eerste praktijksessies vervolgd door het cyclische proces van rijden-feedback-analyse-aanpassing van afstellingen. Zo willen we voorop lopen in de ontwikkeling van onze auto’s en onze mensen. Daardoor kunnen we verschil maken in de competities waarin we deelnemen, juist in een tak van sport waar het gaat om de kleinste verschillen in rondetijden. Het verschil maak je uiteindelijk door het correct toepassen van de finesses.

Bas Koeten Racing investeert in verregaande kennis en ontwikkeling van de auto’s. Middels 3D-simulaties worden afstellingen geanalyseerd en geoptimaliseerd. Samenwerking tussen het viertal rijder – data engineer – engineer – afstellingsexpert is van groot belang in het optimaliseren van het weggedrag van een raceauto. Bas Koeten Racing houdt voor zowel de Wolf GB08 Sport Prototype als de nieuwe SEAT Leon Cup Racers deze teamstructuur aan zodat de coureurs kunnen vertrouwen op een solide technische ondersteuning.

 

10013355_596452443824245_4259429257398224674_n

10397817_596451617157661_4003382511017130606_n

Schumacher in 2015 actief bij Bas Koeten Racing (+ UPDATE)

05/02 Schumacher in 2015 actief bij Bas Koeten Racing

Met trots kan de Nederlandse renstal van Bas Koeten Racing aankondigen dat de Duitse coureur Schumacher met ingang van 2015 voor het team in actie zal komen. Reeds langere tijd werden gesprekken gevoerd waarna de definitieve overeenkomst recentelijk werd beklonken. Schumacher zal in actie komen met een WOLF GB08 Sport Prototype (Group CN), een perfecte opstap naar hogere autosportniveau’s. De auto wordt gekenmerkt door de zeer uitgebreide wielafstelmogelijkheden en de sterke aerodynamische eigenschappen.

Binnenkort zal Schumacher aanvangen met de eerste tests op de circuits waar het team in actie zal komen. Op korte termijn wordt meer bekendgemaakt over het rijden van Schumacher in de WOLF GB08 Sport Prototype.

UPDATE 06/02: 

Gisteren maakten we melding van het feit dat één van onze Wolf GB08 Sport Prototypes bestuurd gaat worden door de Duitse coureur Schumacher. Op dezelfde dag werd een gerucht gelanceerd dat Mick Schumacher, de zoon van Michael Schumacher, in een F4 zou gaan rijden bij het bekende Nederlandse team Van Amersfoort Racing. Voor de duidelijkheid en volledigheid: in onze Wolf gaat Yorck Schumacher rijden in de Superlights Challenge. Met deze rijder hebben we onlangs een overeenkomst getekend voor 2015.

De feiten in onze berichtgeving van gisteren waren dus 100% correct en bevestigd, maar er is gisteren en vandaag enige verwarring ontstaan over de voornaam van Schumacher. Sommige media hebben het opgepikt alsof Mick Schumacher bij ons in een Wolf zou gaan rijden, maar dat is niet het geval. Excuus voor de eventuele verwarring die is ontstaan….

 

 

2013-11-0911-34-06_D2_4440_DNRT WEK Syntix Zandvoort 500

 

Presentatie Wolf Racing Cars - 03

 

Presentatie Wolf Racing Cars - 05

 

Presentatie Wolf Racing Cars - 09

Kumpen en Longin met Wolf GB08 van Bas Koeten Racing in Belcar Trophy en 24hours of Zolder

Kumpen en Longin met Wolf GB08 van Bas Koeten Racing in Belcar Trophy en 24hours of Zolder

Reeds eind januari kan aangekondigd worden dat piloten Anthony Kumpen en Bert Longin, samen goed voor maar liefst elf overwinningen in 24hours of Zolder en daarmee de succesvolste piloten in deze omloop ooit, na enkele gesprekken bevestigd hebben om in 2015 samen met het Nederlandse team van Bas Koeten Racing zullen uitkomen in de Belcar Trophy. Deze zal dit jaar bestaan uit drie evenementen op Circuit Zolder, waaronder de fameuze 24hours of Zolder. Er wordt gereden met een Wolf GB08 Sport Prototype, een uitstekende kanshebber in het kleurrijke startveld. De gezamenlijke ambitie van het Belgische duo en het Hollandse team is uitgesproken: Winnen!

24hours of Zolder - 02

Anthony Kumpen is 10 keer Belgisch kampioen, winnaar van de 24u van Spa and 6 keer winnaar en recordhouder in de 24hours of Zolder. De palmares van Bert Longin is minstens zo indrukwekkend. Longin schreef maar liefst vijf keer 24hours of Zolder op zijn naam en heeft een bijzonder lange historie in de GT-racerij. Vipers, Corvettes, Ferrari’s, Porsches en Audi’s staan op het race-CV van Longin. Dit jaar zijn Kumpen en Longin net als in 2014 actief in de NASCAR Whelen Euro Series. Kumpen werd overigens is zijn debuutjaar reeds kampioen in deze fraaie raceklasse. Tijdens 24hours of Zolder zal het duo naar alle waarschijnlijkheid worden bijgestaan door Frank Beliën en een vierde piloot.

24hours of Zolder - 03

De strijd voor de overall overwinning in de drie wedstrijden zal gaan tussen de Prototypes, Porsches en Silhouettes. Naar verwachting zal het totale startveld uit circa 50 equipes bestaan, waaronder een flinke groep toerwagens. Het strategische spel is daarmee minstens zo belangrijk als het meebrengen van de snelste auto op de piste.

24hours of Zolder - 04

Bas Koeten Racing beschikt sinds 2013 over twee Wolf GB08 Sport Prototypes. Daarnaast is het veelzijdige team al jaren op nationaal en internationaal niveau actief met meer dan 20 racewagens. Bas Koeten licht toe: “De samenwerking met Anthony en Bert is een mooie bekroning van de weg die we zijn ingeslagen met de Wolf GB08. De mannen zijn bewezen snel en we liggen bovendien perfect op één lijn in onze werkwijzen en ambities. We zijn blij dat ze deze week bevestigd hebben bij ons te willen rijden. Samen met hen gaan we dit jaar voor het hoogst haalbare.”

Wolf GB08 wint Nieuwjaarsrace

Op zaterdag 3 januari beleefde Bas Koeten Racing een fantastische seizoensopening door Pole Position te kwalificeren met de Wolf GB08 Sport Prototype én de overall winst in de Nieuwjaarsrace op Zandvoort. Een teamprestatie waar het team trots op is! In een veld van 33 auto’s was de zwart/gouden Wolf een klasse apart. Reeds vroeg in de kwalificatie deed de tweemansequipe van zich spreken door zeer rappe tijden op de chrono’s te zetten. Vanaf Pole Position vertrok Joey van Splunteren die de voorsprong in de eerste stint voortreffelijk wist uit te bouwen. Bert de Heus wist dit te handhaven op een inmiddels spekglad geworden piste. Door vlotte pitstops bouwde de crew van Bas Koeten Racing de voorsprong op de achtervolgers verder uit waardoor de rijders zich alleen nog hoefden te consolideren op de leiderspositie. Na 4 uur racen kwam de auto als overall winnaar over de streep, een puike teamprestatie.
Klik hier voor het volledige fotoalbum
EDFO_NWJ15_20150103_200057__MG_4288_DNRT WEK Autosportinfo.com Nieuwjaarsrace - Circuit Park Zandvoort
Naast de winnende Wolf werd de wit/blauwe SEAT Leon Supercopa ingezet in de Nieuwjaarsrace. Deze rappe Spanjaard werd bestuurd door Martin van den Berge en Gijs Bessem. De SEAT Leon Supercopa eindigde net als bij de Zandvoort 500 op het podium, een keurige prestatie van het duo Van den Berge – Bessem. De ervaren racers wisten zich zeer goed staande te houden temidden van de competitie in Divisie II.
EDFO_NWJ15_20150103_155958__MG_3435_DNRT WEK Autosportinfo.com Nieuwjaarsrace - Circuit Park Zandvoort
Ook leverde Bas Koeten Racing circuitondersteuning aan de Volvo 850 Turbo van Christ van der Peijl en Michel le Noble. De Volvo haalde de eindstreep niet vanwege versnellingsbakproblemen.
Klik hier voor het volledige fotoalbum
EDFO_NWJ15_20150103_162700__D2_1183_DNRT WEK Autosportinfo.com Nieuwjaarsrace - Circuit Park Zandvoort-165