P1 in 12h Spa

 

Op Zaterdag 13 Oktober deelde Bas Koeten Racing met 4 TCR auto’s (#125, #175, #155, #129) mee aan de 12h Spa. 

Om 09:50 op zaterdagochtend ging de race van start. Na 12 spannende uren en de snelste pitstop tijden van het veld, kreeg het team het voor elkaar om de auto’s in het donker op P1, P3, P4 en P9 te finishen.

Kampioenen!

In het weekend van 20 en 21 oktober zijn wij met onze rijders, Loek Hartog #15 en Laurens de Wit #33, kampioenen geworden in zowel divisie 1 als divisie 2 van de Ford Fiesta Sprint Cup NL. 

Beide coureurs gingen het weekend al in met een enorme puntenvoorsprong op de nummer 2 in het kampioenschap. Hierdoor werd het kampioenschap al bepaald in race 1 op Zondag. Beide coureurs finishte race 1 op P2 en kregen daardoor een puntenvoorsprong waardoor het kampioenschap al bepaald was voor race 2 begon.

Bas Koeten Racing lanceert Porsche campagne met 991 GT3 Cup

 

Op dinsdag 9 oktober nodigde Bas Koeten Racing teamleden en vaste vrijwilligers uit om de nieuwe wagen te presenteren. Op Woensdag 10 oktober is dit gepresenteerd naar de buitenwereld. 

Nadat het team van Bas Koeten Racing zich de afgelopen seizoenen nadrukkelijk toelegde op toerwagens, is de vloot uitgebreid met een Porsche 991 GT3 Cup (Generation II). Deze wordt nu geprepareerd voor 24h Dubai, de eerste wedstrijd van de populaire 24h Series in januari 2019.

P1 in DNRT Endurance 10-uurs race

 

De DNRT Endurance 24-uurs race kon eigenlijk niet beter voor ons team: P1-P4 in de Supersport, P1 in Toerklasse en P2 in GT-klasse.

De race was opgedeeld in twee delen, 10 uur racen op de Zaterdag op circuit Assen en 10 uur racen op de Zondag op circuit Zandvoort. De overige 4 uur was een race tussen de deelnemende teams om binnen deze tijd van circuit Assen naar circuit Zandvoort te komen. Dag 1 was al een spektakel met 4 auto’s (totaal 33), 41 pitstops en 15 coureurs. In totaal hebben de coureurs en het team 20 uur gestreden waarvan 10,5 uur in de regen.

P1 én P2 in de 24h van Portimao

 

In het weekend van 6-8 juli 2018 verscheen Bas Koeten Racing met twee Cupra TCR auto’s aan de start van de 24-uurs race van het Portugese Portimão.

Na een goede kwalificatie, startte NKPP Racing (#175) op P2 en Kawasaki Racing (#155) zelfs op P1. Op het moment dat de lichten uitgingen, zette de Lamera Cup met een valse start en een gevaarlijke inhaalmanoeuvre de toon voor een spannende race met veel strijd.

Na 24 uur kwamen de twee auto’s van Bas Koeten Racing zoals zij gestart waren over de finish: #155 op P1, #175 op P2.

Bekijk alle foto’s >>

Opnieuw winst in Ford Fiesta Sprint Cup op Circuit Zolder

 

In het weekend van 30 juli en 1 augustus deed de Ford Fiesta Sprint Cup het Belgische Circuit Zolder aan. Met maar liefst vier auto’s, drie in divisie 1 (#7, 11 en 15), één in divisie 2 (#33), beloofde het een spannend en intensief weekend te worden.

En inderdaad, er werd niet stilgezeten en dit betaalde zich uit in podiumplaatsen. In beide races werd de overall P1 bezet door Laurens de Wit in #33, en P1 in de eerste divisie voor de junioren was in beide races in handen van Loek Hartog (#15). Een prachtig resultaat!

Bekijk alle foto’s >>

P1 én P2 in 12-uurs race op legendarisch Imola

Wederom een succesverhaal voor Bas Koeten Racing! Tijdens de 12h van Imola, die van 24 tot en met 26 mei plaatsvond op Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Italië,  reden de twee Cupra TCR auto’s naar een P1 en P2.

Ondanks technische uitdagingen die het tot een lastige race maakten, heeft het team het voor elkaar gekregen om de auto’s (#155 en 175) op de baan te houden en dus zelfs in de top van de klasse te eindigen.

Bekijk alle foto’s >>

Bas Koeten Racing bouwt auto’s voor Red Bull Caravanrace

 

De Jumbo Racedagen op Circuitpark Zandvoort (20-21 mei 2018) werden afgesloten met een spectaculaire race: de Red Bull Caravanrace!

Een vijftiental caravans verschenen aan de start met achter het stuur de gelukkige winnaars van de door Red Bull uitgeschreven slappe-lach-challenge. Juryleden Max Verstappen en Daniel Ricciardo bepaalden de startvolgorde. De selectiecriteria? De mooiste vooraan.

Bas Koeten Racing was al vroeg in het jaar betrokken bij de voorbereidingen van deze afsluiter: de auto’s zijn in de werkplaats van het team omgebouwd tot circuitwaardige raceauto’s mét trekhaak.

Bekijk alle foto’s >>

Bernhard van Oranje en Michael Verhagen wildcard drivers in WTCR Jumbo Racedagen

 

Tijdens de Jumbo Racedagen (20-21 mei 2018) op Circuit Zandvoort werd ook één van de races van het WTCR, de hoogste toerwagen categorie ter wereld, verreden. Bernard van Oranje en Michael Verhagen hadden de eer om als wildcard drivers aan de start te verschijnen.

Het FIA WTCR is de samentrekking van WTCC en TCR International Series en is dus de hoogste categorie van de toerwagenracerij in de wereld. De absolute wereldtop komt uit in dit ruim 25 auto’s tellende startveld. Ook landgenoot Tom Coronel rijdt in het WTCR. Voor Bas Koeten Racing is dit sportief gezien de hoogste categorie waarin het team in haar 15 jarige bestaan uitkwam.

In drie dagen stonden maar liefst twee trainingen, twee kwalificaties en drie races op het programma. De twee oranje Audi RS 3 LMS TCR auto’s streden mee in dit kampioenschap waarin het niveau ongekend hoog lag.

Bekijk de foto’s >>

Ford Fiesta Sprint Cup – Nieuwe raceklasse op agenda Bas Koeten Racing

 

Vanaf 2018 zal er eindelijk weer een nieuwe Cup raceklasse in Nederland van start gaan, de Ford Fiesta Sprint Cup, speciaal bedoeld voor jongeren van 15 tot 25 jaar. Gereden wordt met een volledig voor circuit gebruik aangepaste Ford Fiesta ST Line voorzien van een 1.0 liter Eco Boost motor met een vermogen van 140PK en een gewicht van ca. 950 kilo.

Bas Koeten Racing zet vijf auto’s in met achter het stuur:
– Loek Hartog
– Jop en Belle Rappange
– Jules Grouwels
– Laurens de Wit
– ROC A12

Op de agenda staan races op de circuits van Zandvoort, Assen, Zolder en Spa- Francorchamps voornamelijk tijdens de belangrijkste autosportevenementen.

Ga naar de racekalender >>

Bas Koeten Racing naar Abu Dhabi voor live restauratie van oldtimer sjeik

Op 9 december vertrekken we met een team naar Abu Dhabi om daar vanaf 11 december tijdens de Al-Wathba Custom Show in twee weken live op het hoofdpodium een Cadillac de Ville uit 1968 te restaureren. Die zal daarna in de privécollectie van de sjeik worden opgenomen. ‘We hebben wel wat foto’s gezien, maar we hebben geen idee in welke staat de auto nu is. Bovendien moeten we werken met de middelen en materialen die we daar ter beschikking hebben én we zijn beperkt in de tijd die we hebben. Met andere woorden: we zullen flink wat moeten improviseren. Al met al een prachtig avontuur om aan te gaan!’, vertelt Bas Koeten.

**Scroll down for English summary**

Cadillac deVille

Aan het werk op het hoofdpodium

De Al-Wathba Custom Show in Abu Dhabi duurt acht weken en is een nieuw onderdeel op het jaarlijks terugkerende Sheikh Zayed Cultural Heritage Festival. Op het hoofdpodium werkt elke twee weken een ander Europees team aan een oldtimer. ‘Ons is gevraagd om van 11 tot en met 26 december de Cadillac volgens een hoge standaard te restaureren’, vertelt Bas Koeten. ‘Het is een waanzinnig project om mee aan de slag te gaan. Alles speelt zich buiten af en er worden over het gehele festival 100.000 bezoekers verwacht.’

Voorbereiding op afstand

In welke staat het team de auto gaat aantreffen is een verrassing. ‘We hebben al een paar foto’s gezien van de auto, maar daar kun je natuurlijk niet alles op zien. Ter voorbereiding hebben we ons verdiept in hoe anderen de restauratie van dit type auto aangepakt hebben’, vertelt Bas Koeten. ‘Daarnaast krijgen we tijdens onze races op het circuit de meest uiteenlopende problemen voor onze kiezen. Dus hoe de auto er ook aan toe is, ik heb er alle vertrouwen in dat het ons team van zes man binnen die twee weken gaat lukken.’

Live verslag

Op de hoogte blijven van de vorderingen van Bas Koeten Racing kan via social media: ‘Dagelijks zijn we live op Facebook waar we je bijpraten.’ Daarnaast houdt de organisatie een livestream bij, daar zijn nu de vorderingen van het Finse team te volgen. Verloop van het evenement zelf is te volgen via www.zayedfestival.com of de Facebook van het festival.

Over het Sheikh Zayed Cultural Heritage Festival

Het Sheikh Zayed Cultural Heritage Festival waar de Al Wathba Custom Show deel van uitmaakt, wordt dit jaar voor de negende keer georganiseerd. Het vindt plaats van 1 december 2017 tot en met 27 januari 2018. Het evenement is ter ere van de in 2004 overleden Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan, één van de oprichters van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Het festival draait om de culturele erfenis en de rijke diversiteit van de tradities in de VAE.

Het team volgen/Follow the team:

Facebook: https://www.facebook.com/BasKoetenRacing/
Instagram: https://www.instagram.com/baskoetenracing/
Twitter: https://twitter.com/baskoetenracing

_______________________________________________________________________________________

Bas Koeten Racing off to Abu Dhabi for live restoration oldtimer sheikh

Starting December 11th, Bas Koeten Racing will be at the Al-Wathba Custom Show for a two week live restoration and build-up of a 1968 Cadillac de Ville. The car show is part of the Sheikh Zayed Cultural Heritage Festival, that will be held between 1 December 2017 until 27 January 2018 in Abu Dhabi. After the project the car will be added to the private collection of the sheikh.

Bas Koeten: ‘We’ve only seen pictures of the car, so we do not know exactly which challenges we will face. Everything is arranged on the spot, but time will be the most pressing factor. But it goes without saying that we will do everything in our power to successfully finish the project, and deliver a well built car following a high quality standard.’

Would you like to keep posted on the progress of the project? Please follow us on Facebook, Instagram or Twitter for daily updates and live coverage.

Bas Koeten Racing met twee Audi RS 3 TCR auto’s in TCR Benelux

In de aanloop naar het nieuwe raceseizoen kondigt het team van Bas Koeten Racing een tweetal Audi RS 3 LMS TCR auto’s aan die een volledig kampioenschap TCR Benelux gaan rijden. Beide auto’s, splinternieuw met de nieuwste specificaties, worden volgens reglement door twee coureurs bemand. Twee van de vier coureurs komen voort uit het talentenprogramma vanuit nationale autosportbond KNAF en zullen als zodanig begeleid worden.

Eén auto wordt dit seizoen bestuurd door Mika Morien en Stan van Oord. Beiden hebben reeds ruime ervaring opgedaan in de kartsport en autosport, met name in voorwielaangedreven auto’s. Mika Morien (16) werd in 2016 kampioen in het NK Citybug en reed het jaar ervoor als 14-jarige reeds in Hongarije in de Suzuki Swift Cup. Morien: “In de afgelopen jaren heb ik geproefd aan diverse autotypes, waaronder ook een Formule Renault. Ik heb vol overgave de keuze gemaakt om mijn autosportcarrière via toerwagens te laten verlopen. Met een nieuwe Audi in TCR Benelux heb ik als doel om enkele wedstrijden op het algemene podium te staan en uiteraard ga ik voor de juniortitel. Ik ben trots op mijn KNAF-titel en ben de bond ook dankbaar voor de extra begeleiding die ik daarbij zal krijgen.”

 

Stan van Oord (19) vervoegt zich naast Mika Morien. Van Oord reed de afgelopen seizoenen in een Renault Clio in de Renault Clio Cup Benelux en de Supercar Challenge en wist daarmee regelmatig overwinningen en podiumplaatsen te scoren. Van Oord: “Vorig jaar heb ik een gastrace gereden in de SEAT Leon Eurocup en dat verliep dusdanig goed dat ik voor 2017 mijn zinnen heb gezet op een hogere klasse. TCR Benelux is voor mij een perfect platform om dit te doen omdat er gereden wordt met twee coureurs per auto en omdat we op vijf verschillende circuits rijden. Zowel Morien als Van Oord worden tijdens het seizoen intensief begeleidt door Niels Langeveld die afgelopen seizoen kampioen werd in de SEAT Leon Eurocup en dit jaar zelf in TCR Germany ook in actie komt met een Audi RS 3.

 

Achter het stuur van de andere Audi RS 3 TCR neemt eveneens een KNAF-talent plaats in de persoon van Willem Meyer (17). Net als Morien reed Meyer vorig jaar in het NK Citybug waarin hij telkens voorin te vinden was. Ook heeft Meyer een ruim 10 jaar lange karthistorie waarop de tiener kan bogen. Meyer: “Ik kan niet wachten tot het seizoen echt gaat beginnen. Voor mij is dit een droom die werkelijkheid wordt. Ik zal de Audi nog beter moeten leren kennen, maar daarvoor gaan we de komende weken testen. Net als Mika ben ik de KNAF zeer erkentelijk voor hun begeleiding, dit gaat me zeker helpen in mijn persoonlijke groei. Voor de voorbereiding op het seizoen en omdat ik het uiterste uit mezelf wil halen, zit ik tegenwoordig op het CTO (Centrum van Topsport en Onderwijs) in Eindhoven. We sporten daar onder begeleiding, er zit een fysio en ik woon er samen met andere topsporters.” De tweede coureur naast Willem Meyer wordt binnenkort bekendgemaakt.

stuk tv 2017 296

Bas Koeten: “Als team vinden we het fantastisch om met zeker drie jonge talenten aan de slag te gaan in TCR Benelux. Ze zijn allemaal zeer gretig en hebben potentie om zich in deze klasse in de kijker te rijden. Met de nieuwe Audi’s beschikken we over uitstekend materiaal en als team hebben we al bijna 500 uur gereden met TCR auto’s in zowel sprint als endurance.”

Het testprogramma is eerder deze maand reeds gestart waarbij het drietal Morien, Van Oord en Meyer reeds goede rondetijden lieten zien. Het TCR Benelux seizoen gaat op 22 april van start op het circuit van Spa-Francorchamps, op 20-22 mei gevolgd door de Max Verstappen Jumbo Familie Racedagen op Circuit Park Zandvoort.

 

 

Bas Koeten Racing naast TCR Benelux ook in Clio Cup Benelux

Bas Koeten Racing naast TCR Benelux ook in Clio Cup Benelux

Recent werd aangekondigd dat Clio Cup Benelux en TCR Benelux de handen ineen slaan voor de wedstrijden van 2017. In totaal worden er maar liefst 30 afzonderlijke races gehouden in het nieuwe seizoen, een aantal waar geen enkele andere klasse aan kan tippen. Het team van Bas Koeten Racing juicht de samenvoeging toe en is vastberaden om zowel in TCR Benelux als Clio Cup Benelux vertegenwoordigd te zijn.

Bas Koeten: “De combinatie van Clio Cup en TCR is een logische keuze die goed zal uitpakken voor rijders, teams en organisatoren. Rijders in de Clio Cup hebben de keuze om de auto alleen te bemannen, maar het stoeltje mag ook gedeeld worden met een tweede coureur. Met vijf races per weekend, namelijk een 60-minuten race met pitstop en vier sprintraces, krijgen de coureurs zeer veel tracktime voor een aantrekkelijke budget, zeker als de auto door twee man gedeeld wordt. Bovendien zijn de meeste evenementen tweedaags en dat spreekt veel mensen ook meer aan.”

 

Met de toevoeging van de Clio’s versterkt Bas Koeten Racing haar positie in de toerwagenracerij. Jelle Koeten: “De Clio is een perfecte opstap naar een eveneens voorwiel aangedreven TCR auto. Coureurs kunnen in de Clio instappen en zo doorgroeien naar een TCR auto. Een ideale toevoeging voor Benelux coureurs omdat er in onze regio echt een gat zat in de toerwagenladder. Overigens kijken we met ons team ook naar mogelijkheden om de Clio in te zetten in lange-afstandsraces van 24h Series, Touring Car Endurance Series en Winterkampioenschap waar we inmiddels zeer veel ervaring hebben opgedaan.”

 

Voor het team van Bas Koeten Racing is de cirkel rond: in 2001 startte Bas Koeten zijn racecarrière als jong talent van het Veronica Magazine met een Renault Clio II in het team van DJ Mental Theo. In startvelden van maar liefst 76 auto’s leerde Koeten hoe cupracen in z’n werk ging. Het jaar erna reed hij met Ronald Morien en Natasja Smit opnieuw in de Clio Cup bij Smit Racing Team. Enkele jaren geleden vervoegde rolstoeler Mike Smit, neef van Natasja, zich met een handbediende Clio II bij het team. 16 jaar later gaat Bas Koeten Racing opnieuw het avontuur aan in de altijd gewaardeerde Renault Clio Cup die overigens een 40-jarige historie kent. Koeten: “Dit voelt echt goed. Renault Sport levert inmiddels de Clio IV en ik reed toentertijd met de Clio II. Er is best veel veranderd in de tussentijd. Het is nu een kleine TCR auto, met een sequentiële versnellingsbak, paddleshift, voorwielaandrijving en een turbomotor. Rijders die in actie willen komen, zijn van harte welkom.”

 

——————–

Voor meer informatie, neem contact op met onderstaande.

Bas Koeten Racing
Jelle Koeten

T:  +31 (0) 228 – 567 537
M: +31 (0) 6 – 265 222 16
E:  jelle@baskoetenracing.nl
W: www.baskoetenracing.nl

24h Series and TCE Series 2017

Creventic, organizer of the successful 24h Series and Touring Car Endurance Series, has finalized the calendars of both series in 2017. A challenging mix of long distance races on the most beautiful track on different continents. Drivers may already sign up for the events in one of our cars. Bas Koeten Racing will enter the well known SEAT Leon TCR cars, but also the brand new Audi RS 3 LMS TCR. For the Touring Car Endurance Series the team may enter a BMW 320d as well. Each car will be occupied by 2-4 drivers for a 12h race and 3-5 drivers for a 24h race. The TCR category is eligible for both series.

 

24h Series

  • 12-14 Jan: 24h Dubai
  • 17-18 Mrt: 12h Mugello
  • 07-08 Apr: 12h Red Bull Ring
  • 05-07 May: 24h Paul Ricard
  • 30 jun-01 Jul: 12h Imola
  • 25-27 Aug: 24h Portimao
  • 09-11 Nov: 24h COTA USA

Touring Car Endurance Series

  • 31 mrt-02 Apr: 24h Silverstone
  • 21-22 Apr: 12h Magny Cours
  • 07-09 Jul: 24h Misano
  • 01-03 Sep: 24h Barcelona
  • 06-07 Oct: 12h Brno

 

More information about the series can be found on the websites of organizer Creventic:

 

About our team: we currently have >25 race and rally cars. Amongst them, four TCR SEAT Leons. We have been running the SEAT Leons (and it’s predecessor the SEAT Leon Supercopa) in 24h Series, Touring Car Endurance Series, TCR International, TCR Germany, TCR Benelux and some local championships for many years. We have lots of data/video, setup sheets and spare parts to help our drivers reaching perfection. Our crew is capable of doing very quick pitstops, clearly visible in the results of our latest 24h race in Brno. In 24h Brno (October 2016) we had 48 minutes total pit time and the second quickest had 67 minutes. Our team has participated in over 50 12h/24h races in the past 15 years.

The SEAT Leon Cup Racer has proven to be very reliable. We apply an endurance-setup to make the car relatively easy to drive, also for drivers that do not have extensive experience in the car. We have proven multiple times that we can beat the GT4 and SP3 cars in the overall ranking because the SEAT Leon Cup Racer has good fuel and tyre consumption and thus we are able to make long stints. The same principles apply to the brand new Audi RS 3 LMS TCR.

Drivers may contact us anytime for further information:

Bas Koeten Racing
T: +31 (0) 228 567 537
E: jelle@baskoetenracing.nl