Bas Koeten Racing eerste Nederlandse team met nieuwe SEAT Leon Cup Racers

Ruim voor aanvang van het nieuwe raceseizoen kondigt het team van Bas Koeten Racing reeds de inzet van twee nagelnieuwe SEAT Leon Cup Racers aan. De multi-inzetbare auto’s zullen door het actieve raceteam met name worden ingezet in lange-afstandsraces. Verder is deze door SEAT Sport ontwikkelde Cup Racer een serieuze podiumkandidaat in de Supercar Challenge. Voor de middellange termijn is dit voor Bas Koeten Racing bovendien een mogelijke opstap naar de recent aangekondigde TCR International Series van voormalig WTCC promotor Marcello Lotti.

Volbloed raceauto

Met de toevoeging van de twee SEAT Leon Cup Racers is Bas Koeten Racing het eerste Nederlandse team dat met deze Spaanse volbloed raceauto’s in actie komt. Na een geslaagde jarenlange bouw en inzet van de SEAT Leon Supercopa Mk2 lanceerde SEAT Sport de nieuwe Cup Racer begin 2014 met succes in de SEAT Leon Eurocup. De auto’s worden door SEAT Sport in Barcelona geassembleerd. Onderhuids treft men een 2.0 TSI motor aan met 330 PK en een maximum koppel van 410 Nm. Beide auto’s van Bas Koeten Racing worden voorzien van een DSG-versnellingsbak met paddleshift. Het differentieel kan elektronisch in drie standen worden ingesteld. De auto staat op 18’’ wielen en is standaard voorzien van airjacks en een AIM datalogsysteem. Het totaalgewicht van de auto bedraagt 1.150 kg.

Foto 08

Multi-inzetbare podiumkandidaat

Recente uitslagen wijzen uit dat de rondetijden van de nieuwe Cup Racer maar liefst circa 4 seconden sneller zijn dan de bestaande SEAT Leon Supercopa. Hiermee is de auto direct een geduchte podiumkandidaat in de Supersport divisie van de populaire Supercar Challenge. Deze klasse werkt in 2015 een zeer interessante kalender af met maar liefst 8 evenementen op 5 verschillende circuits: Zandvoort, Assen, Brands Hatch, Spa Francorchamps en Zolder. De Cup Racer kan zich uitstekend meten met auto’s zoals de snelle BMW M3s, de Lotus Evora en de diverse GT4 auto’s. Ook is de nieuwe Cup Racer in lange-afstandsraces, waaronder de 24h Series van organisator Creventic, favoriet in de A3T-divisie die qua reglementering veel weg heeft van de nieuwe TCR International Series. Voorts is het Winterkampioenschap, een lokaal initiatief van Circuit Park Zandvoort en organisator DNRT, een uitstekend strijdtoneel voor de Cup Racer.

Foto 02

Trots op nieuwe stap voor het team

Bas Koeten toont zich trots op de nieuwste aanwinsten van het team waar hij reeds meer dan een decennium naamgever van is: “Reeds in 2013 hebben we het prototype van de Cup Racer bij SEAT Sport kunnen aanschouwen. We hebben inmiddels ruim drie jaar ervaring opgedaan met de SEAT Leon Supercopa Mk2. SEAT Sport heeft met de Cup Racer opnieuw een waanzinnige auto gebouwd. Goede looks, verbeterde prestaties en een aantrekkelijk kostenplaatje, zowel qua aanschaf als running costs. Met de brede inzetbaarheid vinden we dit samen met onze rijders op dit moment de beste stap. We kunnen niet wachten om met de auto’s van start te gaan!”

Foto 03

Presentatie

Eén van de twee nieuwe auto’s is voor lange-afstandsraces op Mugello, Silverstone, Barcelona en Brno reeds volzet. Voor de tweede auto worden reeds gesprekken gevoerd met kandidaat-rijders die interesse hebben in deelname aan sprint of endurance evenementen in binnen- en buitenland. De presentatie van beide auto’s zal op zondag 22 februari plaatsvinden tijdens de Open Dag die Bas Koeten Racing organiseert op haar locatie in Westwoud (N-H).

Foto 05

Simulatie Wolf GB08 Prototype

Eerder dit jaar hebben we de Wolf GB08 Sport Prototype minutieus in 3D ingemeten. Met de resultaten kunnen we de wielafstellingen analyseren en simuleren. Ook zijn de meetgegevens door middel van CFD (Computational Fluid Dynamics) gemodelleerd om de aërodynamica van de auto helemaal te kunnen doorgronden. Deze afbeeldingen geven een beeld van de eerste fase van de CFD analyse, aan de rest van de auto wordt momenteel gewerkt in samenwerking met Voxdale.

 

Wolf simulatie - 1

Wolf simulatie - 2

Wolf simulatie - 3

Supercar Challenge wijzigt format Superlights voor seizoen 2015

Supercar Challenge wijzigt format Superlights voor seizoen 2015

De Supercar Challenge powered by Pirelli is druk bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen. Vorige maand kon de kalender voor komend jaar al gepresenteerd worden en inmiddels zijn ook alle reglementen naar de FIA opgestuurd. De succesvolle opzet van de GT- en Sport-divisies blijft ook komend seizoen ongewijzigd, maar het format van de Superlights gaat op verzoek van de rijders wel aangepast worden. Grootste wijziging is het inkrimpen van hun raceweekend van drie naar twee dagen, namelijk de zaterdag en de zondag. Bas Koeten Racing heeft de beschikking over twee Wolf GB08 Sport Prototypes en is voornemens om deel te nemen aan dit vernieuwde kampioenschap, aangevuld met 24h Zolder waarbij de Wolf GB08 titelkandidaat is.

De Superlights werden in 2012 toegevoegd aan het portfolio van de Supercar Challenge. Deze nieuwe divisie was bedoeld voor lichtgewicht sportscars zoals de Wolf GB08, Norma M20F, de Radical SR3 en de Praga R1, wagens die door hun unieke rijeigenschappen tot dan toe eigenlijk niet in het startveld van de GT- en Sport-divisies pasten. Het leverde in 2012 en 2013 een mooi kampioenschap op met spannende races tussen de vele verschillende sportscars.

Punt van aandacht bleven deze twee seizoenen echter de startvelden, die toch wat achterbleven met de verwachtingen. Dick van Elk, organisator van de Supercar Challenge powered by Pirelli, is zelf echter inmiddels groot fan van de Superlights. “Rijden met een Superlight zoals een CN-Prototype, Radical of een Praga is iets totaal anders dan rijden met een GT-bolide. Door het lichte gewicht en de grote hoeveelheid aan downforce van deze wagens verbaas je je elke ronde weer over de hoge bochtensnelheid en over hoe laat je wel niet kunt remmen met deze wagens”, aldus Van Elk. “Het vergt echt lef om met zo’n wagen snel te rijden, en dus het uiterste van een coureur.”

IMG_2314

Organisator Van Elk is daarom ook vastberaden om van de Superlights een succesvolle raceklasse te maken. “Ik ben in overleg gegaan met de rijders om te kijken wat er gedaan kon worden om de klasse voor komend seizoen aantrekkelijker te maken voor nieuwe coureurs”, vertelt Van Elk. “Daaruit kwam onder andere naar voren dat veel rijders van dit soort wagens vaak een enorm drukke agenda hebben. Zij rijden normaal gesproken ook vaak alleen eendaagse trackdays. Een raceweekend van drie dagen, vrijdag tot en met zondag, is dan ook best een stap. Daarom hebben we nu in overleg met de rijders besloten om alleen voor de Superlights het raceweekend te beperken tot twee dagen, namelijk zaterdag en zondag. Op zaterdag staat er dan een vrije training, kwalificatie en een sprintrace op het programma en op zondag een lange race van één uur met verplichte pitstop.”

Daarnaast worden de Supercar Challenge Superlights komend seizoen echt een aparte raceklasse naast de Supercar Challenge powered by Pirelli. Voor deze raceklasse is inmiddels de Benelux Zone Status aangevraagd. Voordeel hiervan is dat in tegenstelling tot bij de Supercar Challenge zelf, die inmiddels de status FIA International Series heeft, naast rijders met een internationale licentie ook rijders met een nationale licentie aan de Superlights deel kunnen gaan nemen.

Ook kan de Supercar Challenge nu al vermelden dat Radical Deutschland komend seizoen ook auto’s in gaat schrijven in de Superlights. De Duitse Radical-importeur gaat de Supercar Challenge Superlights ook aandragen bij klanten die naast het rijden van trackdays meer competitie zoeken.

05.04 (32)

Tot slot de Superlights-kalender voor 2015, die komend jaar uit vijf evenementen bestaat. Het seizoen begint in april met de Paasraces op Circuit Park Zandvoort. Daarna komt de klasse tweemaal in actie op Circuit Zolder. In mei zijn de Superlights te gast bij het New Race Festival en in juni bij de Superprix @ Zolder. In oktober is de klasse actief op Spa-Francorchamps en het seizoen wordt afgesloten op TT circuit Assen. “Op bijna alle evenementen rijden de Superlights in een eigen startveld, behalve bij de Superprix op Circuit Zolder. Daarbij was het tijdschema helaas al vol waardoor het onmogelijk was om de Superlights in een apart startveld in te delen. Daar rijden zij samen met de Belcar Trophy, een nieuw kampioenschap voor teams die zich voorbereiden op de 24 Hours of Zolder. In dit startveld zijn de Superlights echter de snelste wagens van het veld omdat hierbij volgens het reglement van de 24 Hours of Zolder geen GT3’s zijn toegestaan”, legt Dick van Elk uit. “Met ons team BlueBerry Racing hebben we dit reglement bij de 24 Hours of Zolder afgelopen seizoen zelf met één van onze Praga’s aan den lijve ondervonden en dat is ons zeer goed bevallen. Zelfs zo goed dat ik nu al kan verklappen dat we in 2015 waarschijnlijk met onze beide Praga’s aan de 24 Hours of Zolder gaan deelnemen. Dit evenement valt komend jaar bovendien ook mooi tussen de evenementen van de Superlights in en is dus ook zeker interessant voor andere Superlights-deelnemers.”

Kalender Supercar Challenge Superlights 2015

04 – 06 april: Paasraces Circuit Park Zandvoort
09 – 10 mei: New Race Festival Circuit Zolder
20 – 21 juni: Syntix Superprix Circuit Zolder
03 – 04 oktober: Racing Festival Spa-Francorchamps
17 – 18 oktober: Formido Finaleraces TT circuit Assen

Winterkampioenschap 2014-2015

ZANDVOORT 500 VORMT OPENINGSRACE VEERTIENDE WINTER ENDURANCE KAMPIOENSCHAP

Na de afsluitende races van de nationale autosportseries, de DNRT, ACNN, DRDO en internationale kampioenschappen, maken coureurs en monteurs zich gereed voor het Winter Endurance Kampioenschap 2014-2015. Het kampioenschap start op zaterdag 8 november met de Zandvoort 500. Bas Koeten Racing verschijnt sowieso met een SEAT Leon Supercopa aan de start. Aan de inzet van een tweede auto wordt achter de schermen ook hard gewerkt.

EDFO_FINAL4-14_08 maart 2014-13-42-11__D2_8532_DNRT WEK Final 4 - Circuit Park Zandvoort

Tijdschema Zandvoort 500:

10:15 uur: Kwalificatie
11.30 uur: Startprocedure
12:00 uur: Start Zandvoort 500 (500 kilometer, 117 rondes, of max. 4 uur)
16:00 uur: Finish Zandvoort 500

Met de Zandvoort 500 start het veertiende seizoen van het Winter Endurance Kampioenschap (WEK). Waar coureurs in de jaren ’90 hun raceoverall nog voor een aantal maanden op mochten bergen, is het WEK, met races in november, januari en maart, inmiddels een “must” geworden voor elke coureur die ook in de winter wil racen. Veel bekende namen uit zowel de nationale kampioenschappen, als de DNRT, ACNN, DRDO en internationale raceseries, grijpen het Winter Endurance Kampioenschap dan ook aan als een ideale voorbereiding op het nieuwe raceseizoen in 2015.

Voor het winterseizoen 2014-2015 staan drie wedstrijden op het racemenu. Na de Zandvoort 500 volgt de populaire Nieuwjaarsrace, ditmaal op zaterdag 3 januari 2015. De eerste wedstrijd van het nieuwe jaar wordt wederom voor het laatste deel in de duisternis verreden. Het WEK sluit het winterseizoen af op zaterdag 7 maart 2015 met de Final 4.

Deelname aan de spectaculaire winterserie is dit jaar mogelijk in vier divisies, waarbij de divisie-indeling ongewijzigd is gebleven. Divisie I is daarbij open voor Toerwagens en GT’s met een cilinderinhoud hoger dan 3200cc. Verschillende GT bolides uit zowel de GT3 als GT4 categorieën hebben bewezen zeer geschikte strijdwapens voor deze divisie te zijn, evenals Endurance Specials zoals de Renault Mégane Trophy en V8STAR. Ook de snelle Porsche 911 GT3 cupracers zijn geduchte tegenstanders. Divisie I staat daarnaast open voor sportscars, waaronder de Saker Sportscar, Wolf GB08 en Radical SR3 en SR8.

Divisie II biedt deelnamemogelijkheden voor Toerwagens en GT’s met een cilinderinhoud tussen de 2500cc en 3500cc. In het verleden heeft de SEAT Léon Supercopa bewezen een snelle en betrouwbare auto voor deze divisie te zijn. Maar ook met auto’s als de Lotus Elise en de BMW M3 uit de DRDO M3 Cup kan worden gestreden om de zege. Daarnaast is een groot aantal auto’s uit de DNRT geschikt voor deelname, evenals auto’s uit de BMW Ooperon Cup van de ACNN. Tevens zullen de snelste diesel-aangedreven bolides in deze klasse worden ingedeeld.

In divisie III verschijnen alle auto’s met een cilinderinhoud tot 2500cc. De divisie is uitermate geschikt voor auto’s uit de diverse merkencups, zoals de Renault Clio Cup Benelux. Maar ook de populaire BMW Compact bolides uit de DNRT kunnen bijzonder goed uit de voeten in dit klassement, evenals de snelle roadsters uit de Ribank Mazda MaX5 Cup. Divisie III is eveneens open voor alle diesel-aangedreven auto’s die geschikt zijn voor DNRT wedstrijden, maar niet op de officiële voorgeschreven banden rijden.

Divisie IV is gereserveerd voor alle diesels die volgens de bekende DNRT reglementen racen. De meest succesvolle auto’s in dit klassement zijn de Volkswagen Golf 5 TDI, BMW 120d, BMW 320d Coupé en SEAT Ibiza TDI. De divisie staat tevens open voor auto’s uit de Porsche 944 Basic Cup en de BMW E30-klasse uit de DNRT.

EDFO_FINAL4-14_08 maart 2014-18-11-26__D1_9542_DNRT WEK Final 4 - Circuit Park Zandvoort

Dankzij het speciale puntensysteem komen alle deelnemers, ongeacht hun divisie, in aanmerking voor de titel in het Winter Endurance Kampioenschap. Het is daarbij wel van belang dat in alle drie de wedstrijden, veel punten worden gescoord in de eigen divisie.

Tijdens de Zandvoort 500 hebben alle racefans gratis toegang tot het gehele terrein, inclusief hoofdtribune, paddocks en pitsdak. Parkeren achter hoofdtribune is mogelijk voor € 6,00 per voertuig.

Tijdschema Zandvoort 500:

10:15 uur: Kwalificatie
11.30 uur: Startprocedure
12:00 uur: Start Zandvoort 500 (500 kilometer, 117 rondes, of max. 4 uur)
16:00 uur: Finish Zandvoort 500

Acceleration Holland @ Assen

Van 17 tot en met 19 oktober schudt TT-Circuit Assen op haar grondvesten! Een uniek evenement, waarbij spectaculaire races worden gecombineerd met twee avonden muziekfestival, sluiten het raceseizoen in stijl af. Dit wil je niet missen! Hieronder vind je de drie hoofdonderdelen van dit bijzondere weekend.

Om tickets online te bestellen, klik hier >>

Slider upcoming

 

ACCELERATION Race

Op het TT Circuit Assen: Formula ACCELERATION! Kom kijken naar de Formula A1 en vergeet je oordoppen niet. Daarnaast diverse auto- en motorraceklassen.

De meest spectaculaire race op het TT Circuit Assen dit jaar is de FA1. Daarnaast is er een vol raceprogramma met Pickups, Legend Cars, Supercar Challenge en ook voor de motorliefhebbers komen de jonge talenten in actie in de 600 en 1000 cc klassen. Bas Koeten Racing verleent technische ondersteuning voor de gehele Pickup Series en aan de Saker Sportscar van het IDRT-team dat deelneemt aan de Supercar Challenge (Supersport divisie).

Sluit met ons het raceseizoen in stijl af. De FA1 met zijn V8 en 550pk klinkt nog echt zoals een formule-auto hoort te klinken (en niet zoals Formule 1 tegenwoordig!).

ACCELERATION Race vindt plaats van 17 t/m 19 oktober 2014 op het  TT Circuit van Assen. Je bent dagelijks welkom vanaf 08.30 uur.

LEES MEER >>

 

Celebrate the 80s & 90s with the Hoff

Live in de TT Hall Assen: David Hasselhoff presenteert Celebrate the 80’s & 90’s met o.a. Rick Astley, Samantha Fox, Vengaboys en 2 Unlimited!

Wanneer: 17 oktober 2014
Deuren open: 18.00 uur
Show start: 20.30 uur
Einde show: 00.30 uur
Waar: TT Hall, De Haar 11, Assen

LEES MEER >>

 

Das ‘Foute’ Bierfest

ACCELERATION presenteert het grootste bierfeest van Nederland in Assen! Met Gerard Joling, Roy Donders, Jan en Anny en Dennie Christian. Reserveer jouw biertafel nu!

Wanneer: 18 oktober 2014
Deuren open: 18.00 uur
Show start: 20.00 uur
Einde show: 00.30 uur
Waar: TT Hall, De Haar 11, Assen

LEES MEER >>

 

joling

 

Acceleration Ticket Informatie

Voor alle tickets die u online of bij Primera bestelt, geldt een speciale voorverkoopprijs. Tickets zijn ook beschikbaar bij het TT-Circuit en de TT Hall tijdens het evenement, maar zullen dan €5 duurder zijn.

Om tickets online te bestellen, klik hier >>

 

DNRT 8-uurs Endurance race

12 oktober op Zandvoort: 8 uur Endurance racen nieuwe stijl!

Hoe gaaf is het om in teamverband een avontuur aan te gaan tijdens een maar liefs acht uur durende race op het circuit van Zandvoort? Een soort mini-Le Mans, maar dan leuker! Het DNRT maakt al sinds jaar en dag racen met een klein budget op verschillende manieren mogelijk, maar Endurance biedt (vanwege het rijden met verschillende rijders) misschien wel de meeste autosport per euro. Heeft u interesse? Dan gaat 12 oktober een belangrijke dag voor u worden. Deze race ‘endurance-nieuwe-stijl’ zal iets grootschaliger worden aangepakt dan dat u mogelijk van het DNRT gewend bent. Wees niet bang dat we ons ‘groen’ moeten gaan gedragen. We rijden nog steeds op benzine en diesel.

 

Poster 12 oktober 2014

Tijdschema zondag 12 oktober

Inschrijven en keuren op zaterdagavond vanaf 19:00 uur, zondagochtend vanaf 07:00 uur

08:15 uur: Opstellen
08:25 uur: Opwarmronde
08:30 uur: Start 4-uurs race (5 stints)
12:30 uur: Finish eerste helft

12:30 – 13:45 uur: Pauze met diverse activiteiten

13:45 uur: Opstellen
13:55 uur: Opwarmronde
14:00 uur: Start 4-uurs race (5 stints)
18:00 uur: Finish tweede helft

 

Deelnemers wordt verzocht zich vooraf in te schrijven. Het inschrijfformulier moet ingevuld gemaild worden naar am.waterreus@hetnet.nl. Meer informatie is te vinden op www.dnrt.nl. Het inschrijfformulier is hier te vinden: Inschrijfformulier 12 oktober 2014

Op de voorlopige deelnemerslijst staan al meer dan 35 deelnemende equipes, een prachtig aantal.

 

Er is een passende klasse voor elke auto, die voor een rondje Zandvoort minimaal twee minuten nodig heeft. Op rondetijd zullen we het veld onderverdelen in drie verschillende klassen. Daarnaast is er een klasse voor Citybugs-auto’s. Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog de Koppeldivisie. Hierbij is het de bedoeling dat alle leden van een team met hun eigen auto rijden en elkaar tijdens de race afwisselen. De technische eisen zijn laagdrempelig. Zie het standaardreglement op onze DNRT-site en in de eventuele bijlage van de informatie per email. Vanaf bladzijde 11 worden er zaken omtrent het tanken, brandblussers, kleding en monteurs omschreven. Maar ook de volledige pitstop, welke afwijkt van de niet-Endurance wedstrijden! Verder is de enige aanvullende eis, dat iedereen rijdt met Interstate banden (geleverd door racebanden.nl) en Hawk remblokken (geleverd door dutchraceandrallyparts.nl). Type en maatvoering zijn vrij. Dankzij de verplichte afname van deze onderdelen heeft het DNRT een redelijk scherpe kwantumkorting kunnen bedingen.

Voor het inschrijfgeld hoef je niet thuis te blijven. Voor nieuwkomers in deze sport is er een speciaal tarief van €500,- per team. Maar ook aan onze trouwe Endurance-rijders is er gedacht. Bij wijze van dank vragen we ook aan hen slechts €500,- per team! Need to say more?

De race zal halverwege worden onderbroken. Tijdens deze anderhalf uur pauze krijgt iedereen de kans om de auto’s extra service te verlenen. Zo krijgen ook nieuwe teams meer kans om deze race op volle kracht te volbrengen. De Startopstelling van het tweede gedeelte race is de finish van het 1e gedeelte, (dus geen tussentijds parc fermé) koppelauto’s mogen een ander teammaatje laten starten.

Ook aan de catering is gedacht. Er worden verschillende tenten van professionele teams opengesteld om daar een hapje en een drankje te halen. Natuurlijk is dit vrij toegankelijk voor deelnemers. Er is zelfs een lunch voor onze eigen helden: de marshalls van de OCA! Maar ook bezoekers zijn hier welkom. Er lopen hier ook herkenbare mensen rond, die geïnteresseerden kunnen voorzien van informatie.

Wat denken we op 12 oktober te bereiken? Wij willen volgend jaar een wedstrijdkalender presenteren met races van uiteenlopende lengte op afwisselende circuits. We zullen meer informatie via de media gaan verstrekken. Elk team dat zich aanmeldt, wordt exclusief aan het publiek voorgesteld via onze Facebook-pagina en natuurlijk via onze eigen DNRT-website. Let op: voorinschrijving is een must! Maar hoe gaaf is het om te zien, tegen wie je het straks op moet nemen?

We hopen op een mooi startveld. Daarvoor hebben we wel jullie hulp nodig. Deel daarom dit bericht met zoveel mogelijk mensen. Zorg ervoor, dat je deze race-wederopstanding niet mist. Maak er deel van uit, vertel het voort en help dit mooie iniatief naar een hoger niveau. Hoe meer rijders, des te mooier de evenementen en des te groter de mogelijkheden.
Inschrijven (wanneer dit nog niet gedaan is) is mogelijk via am.waterreus@hetnet.nl. Meer informatie is te vinden op www.dnrt.nl. Vergeet ook niet om onze Facebook-pagina DNRT Nederland te volgen!

In het pauzeprogramma krijgen we naast demo’s, een heuse ‘pit walk’ (voor wie graag wat dichterbij de racers willen komen) ook een presentatie van mister Endurance himself: Jan Lammers! Zoals hij zelf zegt: ‘De 24 uurs van de DNRT op Oschersleben was de enige Endurance-race, waarbij ik het echt jammer vond dat hij voorbij was!’ Begrepen Jan, jij deelt vandaag de DNRT-auto samen met de journalisten…

Met SEAT Leon Supercopa naar 24H Barcelona

Bas Koeten Racing met SEAT Leon Supercopa van start in 24H BARCELONA

Komend weekend komen raceteams van over de hele wereld bijeen op het Circuit de Catalunya, de beroemde locatie van de Spaanse Formule 1-Grand Prix, voor 24H BARCELONA. In de afgelopen jaren is de internationale uitstraling van dit evenement sterk gegroeid, wat heeft geleid tot een startveld met coureurs uit 25 verschillende landen en 18 verschillende automerken voor de race van dit jaar. De inschrijflijst vermeldt in totaal 70 teams met een rijke variatie aan GT’s, toerwagens en 24H Specials, waarmee een spannende en afwisselende race lijkt te zijn gegarandeerd. Bas Koeten Racing zet onder de teamnaam ‘NKPP Racing’ een SEAT Leon Supercopa in met een drie man sterke rijdersbezetting. Het team rijdt voor het vierde opeenvolgende jaar in Barcelona.

Het concept met verschillende klassen, bekend van de races in Dubai, Zandvoort en Hongarije, is ook van toepassing op de 24H BARCELONA. De klasse A6 is bedoeld voor GT3-auto’s, met momenteel een Lamborghini Gallardo GT3, een Ferrari 458 GT3, een Porsche 911 GT3 R en drie Mercedes-Benz SLS AMG GT3’s op de inschrijflijst. Er zijn speciale klassen voor Porsche Cup-auto’s van de modelgeneraties 996 en 997, terwijl de klassen SP2 en SP3 openstaan voor GT4-auto’s, silhouet-voertuigen en andere spectaculaire sportwagens. De klassen A2, A3T, A4 en A5 zijn bestemd voor toerwagens met benzinemotoren. Toerwagens met dieselmotoren zijn ingedeeld in de dieselklassen D1 en D2. De SEAT Leon Supercopa van NKPP Racing (by Bas Koeten Racing) gaat van start in de goed bezette A3T klasse. Zeven auto’s zijn ingeschreven in deze divisie.

De SEAT Leon Supercopa is afgelopen jaar niet onverdienstelijk ingezet in diverse lange-afstandsraces waaronder het Winterkampioenschap op Circuit Park Zandvoort. De auto is voorzien van een 2.0 TFSI motor en een aangepaste DSG-versnellingsbak. Eerder dit jaar is de auto nog verder geüpgrade door toevoeging van een extra grote brandstoftank, polyester deuren en een grotere remmenset.

24h Barcelona 2013 - NKPP Racing - Bas Koeten Racing

De organisatoren hebben ervoor gezorgd dat het evenement uitstekend te volgen is voor thuisblijvers. Er is een live-website met diverse elementen als videobeelden, livetiming en het laatste nieuws, terwijl er ook regelmatig updates en foto’s zullen worden geplaatst op Facebook en Twitter. Ook Bas Koeten Racing verzorgt via haar eigen kanalen voor frequente updates over het evenement.

De actie op het Circuit de Catalunya start op vrijdag 5 september met een vrije training, gevolgd door de kwalificatie en de avondtraining. De 24-uursrace start op zaterdag 6 september om 12:00 uur.

Facebook:          http://www.facebook.com/24hseries

Twitter:               @24HSERIES | Use #24HBCN

Live website:     live.24hseries.com (online vrijdag 5 september)

Bas Koeten Racing vliegt hongerige Wolf naar Abu Dhabi

Bas Koeten Racing vliegt hongerige Wolf naar Abu Dhabi

Nederlands team met Wolf GB08 kanshebber tijdens spectaculaire lange afstandsrace

Driving Force Events lanceerde begin 2012 de Gulf 12 Hours van Abu Dhabi. De eerste editie was meteen een succes. Het evenement mag zich inmiddels een benchmark noemen in de wereld van endurance racing. Het state-of-the-art Yas Marina circuit is strijdtoneel voor alleen de allerbeste GT en CN2 teams ter wereld. Op 12 december 2014 vindt de volgende editie plaats. Het team van Bas Koeten Racing zal aan de start verschijnen met één of twee Wolf GB08 Sport Prototypes.

De Gulf 12 Hours bestaat uit twee delen van zes uur, met daar tussenin een pauze van twee uur. In deze break mogen de teams werken aan hun auto en komen de coureurs op adem. Focus, strategie en tempo zijn nodig om kans te maken op een podiumplaats – maar uithoudingsvermogen is nodig om te winnen. Een deel van de race vindt plaats in het donker.

Bas Koeten Racing tekent voor de preparatie van de Wolf GB08 en verzorgt ter plaatse een crew die de race begeleidt. In iets meer dan 10 jaar tijd groeide het team van Bas Koeten Racing uit tot het grootste raceteam van Nederland. Ervaring met lange-afstandsraces werd opgedaan in meer dan vijftien 24-uurs races waaraan het team inmiddels heeft deelgenomen. Sinds begin 2013 is het team actief met twee Wolf GB08 Sport Prototypes (Group CN2). De Wolf GB08 is voorzien van een koolstofvezel monocoque. Deze is gekoppeld aan een betrouwbare, atmosferische Honda 2.0 liter motor en een oerdegelijke sequentiële Sadev versnellingsbak met paddleshift. De auto is van Italiaanse makelij en werd in 2013 gebouwd door Wolf Racing Cars. Met een gewicht van slechts 540 kilogram is deze auto een geduchte tegenstander van de snelle GT-auto’s die in Abu Dhabi aan de start zullen verschijnen.

De inmiddels gepresenteerde voorlopige startlijst laat meer dan 40 auto’s zien, waaronder tal van GT3 auto’s zoals de Ferrari 458s en Mercedes SLS AMGs, maar ook Bentley Continentals, McLarens en Audi R8s. Daarnaast staan er in totaal zes Wolf GB08 Sport Prototypes. In voorgaande jaren waren de auto’s in Abu Dhabi veelal gevuld door ex-F1 coureurs als Fisichella en Bruni. De editie van december 2013 werd gewonnen door Jeroen Bleekemolen, Bernd Schneider and Khaled Al Qubaisi in een Mercedes SLS AMG GT3.

De tweede helft van de zomer staat voor de initiatiefnemers, Bas Koeten Racing en Intermediate Men, in het teken van het bijeenbrengen van een geschikte rijdersbezetting en partners die helpen het project tot een groot succes te maken.

Gamma Racing Day @ Assen

In het weekend van 01-03 augustus vond op het TT-Circuit van Assen één van ’s lands grootste autosportevenementen plaats: de jaarlijkse Gamma Racing Days. Ter promotie van het Acceleration evenement van 17-19 oktober had Bas Koeten Racing een MW V6 Pickup meegebracht voor deelname in de Supersport divisie van de Supercar Challenge. Coureur Danny van Dongen bewees uit het juiste racehout gesneden te zijn en liet met zijn spectaculaire rijstijl zeer rappe en constante rondetijden zien. Doorlopend was Van Dongen in gevecht met de BMW M3s, Lotussen en Saker Sportscar om de kopposities in het veld. In de hoofdrace eindige op een keurige vijfde plaats terwijl hij vanaf een veertiende startpositie was vertrokken.

EDFO_ACC14_25-mei-2014_10-14-52_D1_1766Accelaration-14-Nürburgring_

 

Acceleration @ Slovakiaring

In weekend van 4-5-6 juli vond alweer het vijfde Acceleration evenement plaats. Ditmaal was de karavaan afgereisd naar Slowakije om op de Slovakiaring, nabij Bratislava, de competitie aan te gaan. Bas Koeten Racing was opnieuw present met de auto’s van de MW V6 Pickup Series. De rijders wisten op de baan weer voor vuurwerk te zorgen met spannende wedstrijden. Ook naast de baan was er volop vertier: het muziekevenement was zeer druk bezocht. Op vrijdagavond waren ruim 12.500 bezoekers op de 80s – 90s show, onder aanvoering van niemand minder dan David Hasselhoff, afgekomen.

Het volgende Acceleration evenement vindt op 29-30-31 augustus plaats op de Hungaroring nabij Budapest.

Acceleration - Slovakiaring - Fotoshoot

 

Verregend resultaat voor IDRT op Zolder

Een verregend resultaat

Na het spannende en leerzame weekend in Nurburg, stond al vrij snel de race in Zolder op de kalender. De versnellingsbak was door de studenten optimaal geprepareerd in samenwerking met Bas Koeten om perfect te functioneren op dit bochtige circuit. Supercar Challenge weekenden zijn lang en starten al op donderdag. Met een kleine bezetting werd de Saker alvast klaargezet voor Rik van Beek en Robert Westerholt om de vrijdag maximale rijtijd te waarborgen.

Op vrijdag beet Robert, voorman van Within Temptation, het spits af. Hij kende dit circuit van zijn autosportdebuut dus kon hij zich concentreren op het beheersen van de Saker. Dit betaalde zich uit in een stuk competitievere tijden. ‘s Middags nam Rik het stuur over. De goede vorm van de Nurburgring werd direct doorgezet en de aansluiting met de top 5 was weer in zicht. Tijdens de sessie openden de hemelsluizen en op een listig nat circuit was het balanceren en glibberen. Snel was het niet, spectaculair en leuk des te meer. De Saker ging de avond in zonder schade en met bemoedigende resultaten.

Op zaterdag werd direct aangevangen met de kwalificatie. Rik verraste vriend en vijand met een 2e tijd in de openingsfase. Robert nam het stuur over om te wennen aan de nieuwe banden, waarna Rik nog een poging mocht doen om de inmiddels tot een 8e positie afgezakte tijd te verbeteren. De snelheid werd door het team onderschat waardoor het verbruik hoger was en de auto in een vliegende ronde begon in te houden, racen op de limiet dus.

In de middag werd de eerste race verreden. Rik heeft inmiddels aangetoond zeer goed te starten en ditmaal was dat niet anders. Na de eerste ronde kwam hij door op plaats 5. Helaas meldde hij zich al in de opwarmronde op de radio dat de auto naar rechts trok bij het aanremmen en hij iets hoorde aanlopen. Dit bleek een montagefout van de remblokken linksvoor te zijn, een probleem wat onmogelijk gedurende de race verholpen kon worden. Rik verweerde zich kranig tegen achteropkomende concurrenten maar kon niet voorkomen een paar voorbij te laten. Vlak voor de verplichte stop met rijderswissel schoot de dumpvalve los, waardoor er een tweetal ronden zonder turbodruk gereden moest worden. Met een razendsnelle stop en reparatie werd Robert weer de baan opgestuurd. De omstandigheden waren zwaar voor Robert, met een haperende rem en een half natte baan knokte hij zich van de achterhoede naar het middenveld. Meer dan een 14e plaats zat er niet in maar de auto werd keurig ongeschonden binnengebracht.

EDFO_ACC14_140525_0932_D2_1296_Acceleration 14_Nürburgring

De nacht van zaterdag op zondag werd door de studenten gebruikt om de auto nog eens goed aan een inspectie te onderwerpen om de problemen uit de eerste 3 races te voorkomen. Dit wierp zijn vruchten af in de tweede race waar de auto probleemloos functioneerde. Rik startte ditmaal vanachter de safetycar omdat deze race te nat en onveilig was voor een normale start. Positiewinst was dus uitgesloten, helemaal toen bleek dat de Saker op Avon banden geen partij is voor de op Pirelli geschoeide concurrentie. Rik probeerde alles om tijdwinst te boeken en verremde hier zich zelf eenmaal bij de haarspeldbocht. Ook na de wissel kon Robert niet het verschil maken in de auto. De omstandigheden verslechterden en Robert wist de auto op een kleine uitstap na schadeloos en roemloos binnen te brengen buiten de top 10.

 

Was het een teleurstellend weekend? Als enkel naar het resultaat wordt gekeken wel, maar de geboekte progressie en getoonde snelheid laten duidelijk de potentie en capaciteiten van dit innovatieve en ambitieuze raceteam zien. In Assen vertrouwen en we er op de puzzelstukken op elkaar te passen.

Team IDRT

Het Innovatief Duurzaam Race Team (IDRT) is een raceteam dat gerund wordt door leerlingen Autotechniek van het Automotive College, een college van ROC Midden Nederland. Door actieve samenwerking tussen Innovam, het Automotive College en Bas Koeten Racing krijgt jong en technisch talent de kans om alle fijne kneepjes van het racevak te leren, zowel op technisch als organisatorisch gebied. De IDRT-auto (Saker) rijdt op bio-ethanol, daarmee is het IDRT aanjager en stimulator van duurzame racetechniek. Het IDRT laat zien welke uitdagende mogelijkheden er zijn binnen het vak van autotechniek. Het vakimago krijgt hierdoor een positieve impuls met als doel jongeren te interesseren voor een studie en baan in de autobranche.

Het IDRT is een initiatief van Innovam en het Automotive College (onderdeel van ROC Midden Nederland). Bas Koeten Racing verzorgt de technische begeleiding van het team. Het IDRT wordt actief ondersteund door Saker Sportscars Europe en andere partners uit de branche.

Autoweek Live groot succes

In het Pinksterweekend vond de eerste editie van Autoweek Live plaats op het RDW-terrein in Lelystad. Autoweek had groot uitgepakt met een vol veld aan partners en bijzondere bolides. Het aanwezige publiek kreeg een geslaagde interactieve show voorgeschoteld. Op de kombaan werden snelle demo’s gegeven met een groep fraaie raceauto’s. Niemand minder dan Jos Verstappen en Robin Frijns bestuurden de Wolf GB08 Sport Prototype van Bas Koeten Racing. Arie Luyendyk en Daniel de Jong stapten achter het stuur van een MW V6 Pickup en gingen op topsnelheid over de kombaan in Lelystad.

 

 

12h Zandvoort 2014

Op 30-31 mei organiseerde het succesvolle Hollandse bureau Creventic voor de eerste maal 12h Zandvoort. Ruim 50 dikke auto’s werden ingeschreven door een brede groep internationale deelnemers die de weg naar Zandvoort wisten te vinden. Creventic, bekend van onder meer 24h Dubai en 24h Barcelona, toonde zich tevreden met deze grote opkomst en kondigde direct aan dat er ook in 2015 een 12-uurs race op Zandvoort gehouden wordt. Bas Koeten Racing bracht twee snelle SEAT Leon Supercopa’s mee en wist met beide auto’s de finish van deze prachtige race te behalen. Bovendien scoorde het team P1 en P2 in de klasse, een droomresultaat voor team en rijders!

Startphoto 12H ZANDVOORT 2014

Raceverslag IDRT – Race 2 @ Zandvoort

Het seizoen is nog maar net van start maar ondertussen is ook het tweede weekend van de Saker Challenge alweer verreden. Twee weken na de geweldige seizoensopening op Spa mochten we dit maal in de Zandvoortse duinen van start. Uiteraard waren de verwachtingen na de eerste resultaten hoog gespannen, maar met een groter veld van 16 auto’s waaronder ook een aantal rijders uit de Engelse Saker Challenge beloofde het een spannende strijd te worden.

Kort optreden in vrije training

Al om negen uur ’s ochtends begon de vrije training. Laurens de Wit mocht de aftrap doen, maar helaas bleek dit van korte duur. Nog voor het insturen van de derde bochten sloegen de achterwielen vast en stond Laurens op het midden van de baan stil. De monteurs gaven al aan iets te horen met het warmdraaien van de motor, maar besloten toch het op de baan te proberen. Ze hadden dus gelijk, maar gelukkig geen verdere schade. Dit betekende niet alleen voor het IDRT team einde training, maar door de ongelukkige positie werd de sessie voor het hele veld stopgezet.

Saker_Challenge_-_15_april_2012_-_Bas_Koeten_Racing_-_07

Omschakeling van Formule Ford naar Saker Sportscar

Bij terugkomst in de pitbox begonnen de monteurs direct met sleutelen aan de versnellingsbak. Deze bleek inderdaad de boosdoener te zijn. Maar met nog een uur te gaan tot de kwalificatie een flinke uitdaging voor hen om de auto weer op tijd klaar te hebben. Na het snelle werken van het team, stond de IDRT Saker op tijd weer klaar voor de kwalificatie. Melroy Heemskerk nam de kwalificatie voor zijn rekening. Voor het eerst op nieuwe slicks, zonder vrije training was het even wennen. “Doordat ik vorige week nog een wedstrijd heb gehad met een Formule Ford, moest ik best even omschakelen om snel te kunnen zijn met de Saker Sportscar. Maar de derde ronde die ik reed, resulteerde meteen in een tweede tijd. Daar was ik best tevreden mee ondanks dat er nog iets meer in had gezeten,” aldus de Hoofddorper.


Race 1 levert opnieuw overwinning op

Na een korte break van anderhalf uur, was het tijd voor race 1. Ook deze stint werd gereden door Melroy. Na een prima start van Heemskerk lag hij na de Tarzan bocht nog steeds op een keurige tweede stek. Vlak achter Meijer en voor de aandringende Rogier de Wit. Het titanengevecht werd al snel onderbroken door een code 60 situatie. De baan werd deels geblokkeerd door één van de Sakers (Red Pepper Racing) die hard onderuit was gegaan bij het ingaan van het Scheivlak. Doordat het hele baanvak in Scheivlak vol met olie lag, werd de rode vlag getoond en hierop de race na 1 ronde al gestaakt.

Nadat de ongelukkige bestuurder met zijn auto van de baan was gehaald, kon de race weer van start. “Bij de tweede start was ik meteen goed weg en kon ik Gerrit Meijer meteen pakken. Binnen een paar rondes had ik al een gat van 3,7 seconde te pakken. Deze voorsprong bleek ik achteraf hard nodig te hebben. Mijn versnellingsbak temperatuur liep heel erg snel op waardoor ik rustiger moest rijden. Hierdoor zag ik Rogier de Wit heel snel dichter bij komen. Het laatste rondje heb ik toch maar meer snelheid er in gegooid en wist hem nipt voor te blijven,” aldus de blije winnaar die hiermee de tweede overwinning van het jaar in de wacht sleepte voor het IDRT Racing Team.

Saker_Challenge_-_15_april_2012_-_Bas_Koeten_Racing_-_24

Na een feestelijk onthaal bij binnenkomst gingen de monteurs direct weer aan het werk om de koeling problemen op te lossen. Met een handige oplossing werd ook dit probleem getackeld en stond de auto klaar voor Laurens. Die na zijn korte optreden in de vrije training nu hopelijk meer van zich kon laten zien.


Race 2 vijfde ondanks tijdstraf

Bij Laurens de Wit rustte nu een zware druk op zijn schouders: vertrekken vanaf pole position zonder training. “Ik ga uiteraard proberen als eerste de Tarzan in te gaan, maar mocht dat niet lukken hoop ik aansluiting te kunnen vinden en zo posities terug te winnen,” aldus de ietwat gespannen Laurens. Een leuk bijkomend feit was dat hij naast zijn neef Rogier op de eerste startrij stond. Wie zou uiteindelijk de snelste de De Wit worden?

Met de start viel Laurens terug naar een derde positie achter Rogier kon hij aansluiting vinden, en zo proberen hier een daar wat lijnen te pikken. De snelle Engelsman die op de vierde positie reed zat ondertussen op de achterbumper van de IDRT Saker en Laurens kon niet voorkomen dat hij langszij kwam. Na een paar ronden kwamen de achterblijvers in zicht en zo ontstond door wat oponthoud een fel gevecht tussen de eerste vier Saker rijders. Na wat duw en trek werk kon Laurens uiteindelijk terug klimmen naar een tweede positie achter Meijer, zo was ook de finish volgorde. Helaas bleek achteraf dat Laurens terug werd gezet naar een vijfde plaats. Het bleek dat hij had ingehaald tijdens een gele vlag situatie. “In de hevige strijd heb ik de afstand tot de groene vlag verkeerd ingeschat en haalde ik een achterblijver net voor de vlag in. Dit mag inderdaad niet maar leverde zeker geen gevaarlijke situatie op en ik had er ook geen voordeel aan,” volgens Laurens. Dit betekende voor de 70 minuten race een vijfde start positie.

70 minuten close racing resulteert in tweede plaats

De hoofdrace mocht Laurens van start gaan, de taak was om zo constant mogelijk te rijden en te proberen dicht bij de kop te blijven. Maar omdat we maar 1 set banden mogen gebruiken per evenement betekende dit ook dat we deze wel moesten sparen. Omdat we na de race op Spa tweede in het klassement staan moesten we tijdens de pitstop 50 seconden extra stil staan. En dat terwijl er diverse teams in de top 5 geen straf hadden.

Saker_Challenge_-_15_april_2012_-_Bas_Koeten_Racing_-_41
Dit keer had Laurens een betere start en kon gelijk doorschuiven naar de vierde positie. Na een spannend gevecht kon Laurens zich terug werken naar de tweede plek, een seconde achter de nummer 1. Het tempo met nummer 1 lag gelijk en met de gedachte dat hij geen erestraf had in het achterhoofd was het ook zinloos om aan te vallen. Met constante rondetijden kon Laurens het gat met de rest van het veld vergroten om zo te proberen zo veel mogelijk goed te maken aan tijd, wat we later weer zouden verliezen. Halverwege de race kwam Laurens binnen en dat precies tijdens een code 60, Zo bleef de verloren tijd beperkt en kon Melroy proberen zich terug bij de top te melden.
Melroy kwam op een vijfde plaats op de baan terecht. Met constante rondetijden worstelde hij zich door het langzamere verkeer en kwam zo in de buurt van de mannen die in gevecht waren om de podium. Na een aantal ronden wist hij ze een voor een te verschalken om zo op plek 2 uit te komen. De leidende auto van team Meijer en Meijer, die geen erestraf hadden gekregen, lag met een minuut voorsprong op kop. Uiteindelijk bleek de achterstand te groot om team Meijer terug te halen. Het IDRT team finishte de laatste race van de dag op een geweldige tweede plaats.

Saker_Challenge_-_15_april_2012_-_Bas_Koeten_Racing_-_58

“We wisten dat ons door de erestraf een zware taak te wachten stond tegenover andere mannen die geen erestraf hadden. We zijn nu uiteindelijk tweede geworden met 49.9 seconde achter de leider. Als er dus geen erestraf van 50 seconde hadden gehad hadden we met een 1tiende gewonnen. Met deze gedachte in ons achterhoofd weten we dat we een supergave race gereden hebben. Ik wil de jongens van IDRT Racing en Bas Koeten Racing bedanken voor al het harde werk.”
Podiumfoto_15_april_2012

 



IDRT

Het Innovatief Duurzaam Race Team (IDRT) is een raceteam dat gerund wordt door leerlingen Autotechniek van het Automotive College, een college van ROC Midden Nederland. Door actieve samenwerking tussen Innovam, het Automotive College en Bas Koeten Racing krijgt jong en technisch talent de kans om alle fijne kneepjes van het racevak te leren, zowel op technisch als organisatorisch gebied. De IDRT-auto (Saker) rijdt op bio-ethanol, daarmee is het IDRT aanjager en stimulator van duurzame racetechniek.

Het IDRT laat zien welke uitdagende mogelijkheden er zijn binnen het vak van autotechniek. Het vakimago krijgt hierdoor een positieve impuls met als doel jongeren te interesseren voor een studie en baan in de autobranche.

Het IDRT is een initiatief van Innovam en het Automotive College (onderdeel van ROC Midden Nederland). Bas Koeten Racing verzorgt de technische begeleiding van het team. Het IDRT wordt actief ondersteund door Saker Sportscars Europe en andere partners uit de branche.

Inzet Wolf GB08 Supercar Challenge verdubbeld

Na de geslaagde inzet van een splinternieuwe Wolf GB08 Sport Prototype (Group CN) in de Supercar Challenge in 2013 met de Italiaanse tweelingbroers Nicola en Stefano De Val heeft Bas Koeten Racing de plannen voor 2014 opnieuw vormgegeven: een identieke, tweede Wolf GB08 is toegevoegd aan de ambitieuze renstal. Ook deze auto zal ingezet worden in de groeiende Superlights Divisie van de Supercar Challenge.

Indrukwekkende prestaties
In 2013 bewees Bas Koeten Racing al dat de Wolf GB08 uit het juiste hout gesneden is. Een flink aantal overwinningen in de CN-divisie werd binnengesleept. Bovendien bleek de 255 PK sterke Wolf GB08 door de uitmuntende aerodynamische eigenschappen en het lage gewicht (de auto weegt slechts 540 kg) de krachtigere Radicals SR8 bij te kunnen houden. Dit bleek onlangs nog eens in de traditionele Zandvoort 500 waar de Wolf GB08 beslag wist te leggen op de overall overwinning. Bovendien bleek afgelopen seizoen dat de auto op verschillende circuits onder verschillende omstandigheden dezelfde rondetijden kan noteren als fabrieks-GTs als de Ferrari 458, Audi R8 LMS en Porsche 997 voor een aanzienlijk lager budget.

Buitengewoon aantrekkelijke kalender
De nieuwe kalender van de Superlights Divisie van de Supercar Challenge is buitengewoon aantrekkelijk: 7 evenementen op 7 verschillende circuits in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Elk evenement wordt opgeluisterd door een verzameling interessante raceklasses waardoor er voor publiek telkens weer een fraaie show kan worden gegarandeerd. Op de vrijdagen worden er twee vrije trainingen en een kwalificatie verreden en op de zaterdagen en zondagen staan bij de meeste evenementen races van 60 minuten gepland. Bas Koeten toont zich tevreden met de nieuwe kalender: “Dit concept maakt het delen van de auto door twee coureurs uitstekend mogelijk waardoor kosten en rijtijd verdeeld kunnen worden. Bovendien is er ten opzichte van vorig jaar meer rijtijd beschikbaar op de vrijdagen waardoor de tracktime per evenement op gemiddeld vier uur uitkomt. Zo’n gevarieerde kalender is uniek!”

Te verwachten is dat de CN-divisie komend jaar aanzienlijk zal groeien aangezien de SPEED EuroSeries zijn samengevoegd met de succesformule van Dick van Elk, organisator van de Supercar Challenge. Hierdoor zal de CN-divisie een belangrijke smaakmaker zijn in dit interessante startveld. Jelle Koeten: “Qua rondetijden blijven de CN Sport Prototypes de Radicals SR3 en Praga’s per raceronde enkele secondes voor, getuige de onderlinge verschillen die vorig seizoen genoteerd werden. Bovendien zullen de Radicals SR8 getemd worden ten opzichte van vorig jaar, dus samen met deze SR8s kan de Wolf GB08 meestrijden om de overall overwinning in de Superlights Divisie. Hierdoor is veel exposure dus te verwachten, zeker nu de TV-uitzendingen komend jaar op RTL7 te zien zullen zijn.”

Brug naar nieuwe LMP3-klasse
De Wolf GB08 Sport Prototype is voorzien van een koolstofvezel monocoque. Deze is gekoppeld aan een betrouwbare, atmosferische Honda 2.0 liter motor en een oerdegelijke sequentiële Sadev versnellingsbak met paddleshift. De auto is van Italiaanse makelij en wordt vervaardigd door Wolf Racing Cars. Het fabrieksteam, onder leiding van de familie Bellarosa, is al jaren succesvol in onder meer de SPEED EuroSeries en de VdeV Series. Met deze specificaties valt de auto in de zogenaamde Group CN Sport Prototypes. Onlangs kondigden de FIA en ACO, organisator van de Le Mans Series en 24h Le Mans, aan dat de CN Sport Prototypes de brug gaan vormen naar de LMP-klasseindeling. Vanaf 2015 zullen LMP3 auto’s toegelaten worden in de Le Mans Series. Dit betekent dat fabrikanten, waaronder Wolf Racing Cars, reeds aan de slag zijn gegaan met het ontwikkelen en bouwen van LMP3 auto’s. De CN Sport Prototypes delen veel kenmerken, waaronder de hiervoor benoemde monocoque, motor en versnellingsbak, met de nieuw te bouwen LMP3 auto’s. Ter overbrugging naar het LMP3 tijdperk dat in 2015 aanvangt, zullen CN Sport Prototypes zoals de Wolf GB08 van Bas Koeten Racing toegelaten worden in de Asian Le Mans Series.

Testritten
Coureurs die interesse hebben in het rijden in een Wolf GB08 Sport Prototype, kunnen in de eerste maanden van 2014 kennismaken met de auto tijdens één van de testdagen die Bas Koeten Racing organiseert. Tijdens deze testdagen krijgen de testpiloten een programma van een halve dag aangeboden waarbij men kan kennismaken met dit type auto. Drie runs in de auto worden voorafgegaan door een uitvoerige briefing inclusief onboard beelden en data. Bas Koeten licht toe: “We verwachten interesse van coureurs die de ambitie hebben om in de komende jaren door te groeien naar de nieuwe LMP3-klasse en coureurs die de overstap willen maken vanuit een GT-auto naar een open prototype. Voor velen zal het rijden in een CN-prototype verrassend betaalbaar blijken, zeker wanneer de running costs worden vergeleken met GTs die gemiddeld een factor drie duurder zijn terwijl de prestaties vergelijkbaar of zelfs beter zijn. Dit kan verklaard worden door het slijtagepatroon en de betrouwbaarheid van alles wat op en aan de auto zit. We stimuleren serieus geïnteresseerden zich te melden om verder te praten over de mogelijkheden.”

Winnende WOLF GB08 in Nieuwjaarsrace 2014

Sinds jaren organiseren Circuit Park Zandvoort en DNRT als twee-eenheid het Winterkampioenschap: een serie enduranceraces in de periode november tot maart. De aftrap is traditioneel de Zandvoort 500 gevolgd door de Nieuwjaarsrace in het eerste weekend van januari. Op 8 november bracht het team van Bas Koeten Racing de spectaculaire WOLF GB08 aan de start en wist het Westfriese team de race op voortreffelijke wijze te winnen. Na deze zege is het team vanzelfsprekend gebrand op continuering. Met de Belgen Henk Haane en Christophe Geoffroy achter het stuur brengt Bas Koeten Racing de winnende WOLF ook bij de Nieuwjaarsrace aan de start.

De Zandvoort 500 werd gekenmerkt door wisselende weersomstandigheden waardoor een interessant tactisch spel losbarstte. Het Westfriese team gaf hier de beste invulling aan door de pitstops met rijders- en bandenwissels op de juiste momenten te plannen. Het coureurstrio van dienst bestond uit de Italiaanse tweeling Nicola en Stefano De Val en de ultra-ervaren Belg Henk Haane. Zij voerden hun taak, de zwart-gouden racer in rap maar bovenal gecontroleerd tempo op de baan houden, uitstekend uit. Tijdens de opwarmronde werd het echter nog even spannend voor de equipe toen Stefano De Val in de Hugenholzbocht al spinde en de bandenstapel licht toucheerde. Uitstekend teamwork zorgde ervoor dat de 500 kilometers in minder dan vier uur afgewerkt werden met de WOLF GB08 die als eerste over de finishstreep kwam.

De organisatoren verwachten ruim 30 auto’s aan de start van de Nieuwjaarsrace die op zaterdagmiddag 4 januari plaatsvindt. Auto’s worden ingedeeld in vier divisies waardoor in principe alle deelnemers kans maken op een podium in hun klasse. Tijdens de vorige race streed het coureurstrio van Bas Koeten Racing om de overall winst tegen de Radical SR8, Praga R1, Radical SR3 en Renault Mégane Trophy. Op 4 januari start de 4-uurs race om 15:00 uur hetgeen betekent dat iets meer de helft van de race in het donker wordt verreden. Dit is een bijzondere gewaarwording aangezien er vrijwel nooit in het donker wordt gereden op ’s lands bekendste circuit. Christophe Geoffroy en Henk Haane kunnen allebei bogen op ruime ervaring in de lange-afstandsracerij. Met dit duo aan boord van de WOLF GB08 lijkt het totaalpakket dus opnieuw goed op elkaar afgestemd te zijn waardoor de doelstelling opnieuw gericht is op het hoogst haalbare….