TCR kalenders 2017 bekend

Organisatoren van de belangrijkste TCR-kampioenschappen hebben onlangs hun kalenders voor 2017 bekendgemaakt. Bas Koeten Racing beoogt deelname aan vier kampioenschappen in 2017: TCR Benelux, TCR Germany, TCR Middle East en (enkele gastraces in) TCR International Series.

 

TCR Benelux

  • 23/24 apr: Spa-Francorchamps
  • 20/21 mei: Zandvoort
  • 03/04 juni: Zolder
  • 15/16 juli: Zolder
  • 23/24 sep: Mettet
  • 21/22 okt: Assen

 

TCR Germany

  • 29/30 apr: Oschersleben
  • 10/11 juni: Red Bull Ring
  • 08/09 juli: Oschersleben
  • 15/16 juli: Zandvoort
  • 05/06 aug: Nurburgring
  • 15/16 sep: Sachsenring
  • 23/24 sep: Hockenheim

 

TCR International Series

  • 01/02 apr: Georgia
  • 15/16 apr: Bahrein (F1)
  • 06/07 mei: Spa-Francorchamps (FIA WEC)
  • 27/28 mei: Monaco (F1)
  • 10/11 juni: Salzburgring
  • 01/02 juli: Hungaroring
  • 08/09 juli: Oschersleben
  • 02/03 sep: Buriram
  • 07/08 okt: Korea
  • 25/26 nov: Abu Dhabi (F1)

 

TCR Middle East

  • 11-13 jan: Dubai
  • 09/11 feb: Abu Dhabi
  • 09/11 mrt: Bahrein

 

 

Rijders gezocht: Betaalbaar lange-afstandsracen met een BMW 320d

Rijders gezocht: Betaalbaar lange-afstandsracen met een BMW 320d

Begin 2015 voegde het team van Bas Koeten Racing een BMW 320d (E92) toe aan de vloot van raceauto’s. Deze achterwielaangedreven coupé is een kilometervreter die in diverse competities ingezet wordt en een brug vormt tussen de 24h Series enerzijds en de DNRT Endurance Cup, Winterkampioenschap en DRDO anderzijds.

Internationale allure van 24h Series
De organisator van 24h Series organiseert sinds 2016 een apart kampioenschap, de Touring Car Endurance Series, met vijf races die uitsluitend toegang bieden aan toerwagens. De BMW 320d is vorig jaar door het team toegevoegd om dit seizoen de nieuwe SEAT Leon Cup Racers te vergezellen bij de lange-afstandsraces die gepland staan. Jelle Koeten: “Endurance racen zit al jaren in de lift, getuige de enorm grote startvelden die te vinden zijn bij dit soort wedstrijden. De BMW 320d is een uitstekende auto om de strijd mee aan te gaan in deze uithoudingswedstrijden. De auto is in staat om op slicks vlotte, constante rondetijden neer te zetten, terwijl het banden- en brandstofverbruik dusdanig gunstig zijn dat rijders met deze achterwielaangedreven coupé een aardig robbertje kunnen meevechten. Bovendien is het rijden in de BMW 320d een van de meest betaalbare manieren voor rijders om zich aan te sluiten bij een professioneel team in deze populaire evenementen. Hierdoor geldt de BMW als een interessant
uitgangspunt voor team en rijders.”

 

Winterkampioenschap en DNRT Endurance Cup
De afsluitende race van het Winterkampioenschap 2015-2016 wordt op zaterdag 5 maart op Zandvoort verreden. Bas Koeten: “We hebben dan nog plaats op deze auto, dus coureurs die een one-off willen, of zich juist willen voorbereiden op het nieuwe seizoen met een testwedstrijd in de vorm van de WEK Final 4, kunnen zich bij ons melden. De BMW 320d beschikt over een vermogen van 235 PK en een indrukwekkend koppel van 525 Nm. Hiermee is de auto in staat om in de DNRT Endurance Cup en in Divisie IV van het Winterkampioenschap voor de winst te gaan.”

De DNRT Endurance Cup is ook een uitstekende serie om met de BMW aan de start te verschijnen. Bas Koeten: “Alle deelnemers zijn in deze competitie verplicht om op Interstate/DNRT banden te rijden hetgeen zorgt voor een betaalbaar totaalconcept. Voorts zijn inschrijfgelden aanzienlijk lager dan bij de 24h Series waardoor rijders in clubraceverband een spannende strijd om de overall overwinning in het DNRT Endurance Cup kampioenschap tegemoet kunnen gaan tegen een vriendelijk budget. Ons team biedt een Arrive and Drive pakket aan rijders die zorgenloos willen instappen in deze BMW 320d.”

 

Overzicht data
De kalender met lange-afstandsraces ziet er voor de BMW 320d als volgt uit:

DNRT Endurance Cup:
– TBD

24h SERIES:
– TBD

Touring Car Endurance SERIES:
– TBD

Winterkampioenschap:
– November 2016
– Januari 2017
– Maart 2017

 

Contact:
Bas Koeten Racing
Jelle Koeten
T: 0228 – 567 537
M: 06 – 265 222 16
E: jelle@baskoetenracing.nl

Finaleraces @ Assen

Op 21-23 oktober rijden Rob Kamphues en Leon Rijnbeek de seizoensafsluitende wedstrijd in de Supercar Challenge met onze Wolf GB08 Sport Prototype op TT-Circuit Assen. Tijdens dat weekend rijdt ook TCR Benelux het vijfde evenement van het seizoen.

Stichting Groot Hart is er opnieuw bij om enkele gezinnen met een ziek kindje te ontvangen. Hoogtepunt daarbij is de Flying Lap die de kinderen mogen meemaken in de spectaculaire raceauto’s, waaronder de Wolf.

Audi Sport lanceert RS3 LMS TCR

De TCR-formule is booming! Audi Sport heeft vanmiddag de Audi RS3 LMS TCR auto gepresenteerd in Parijs. Deze dikke racewagen is voorzien van een 2.0 liter turbomotor en voorwielaandrijving en kan naar keuze met een sequentiële versnellingsbak of in zgn. Clubsport uitvoering geleverd worden. De auto kent vele gelijkenissen met de inmiddels beproefde SEAT Leon Cup Racer TCR en de VW Golf TCR. Opvallend is natuurlijk het feit dat de Audi RS3 LMS een sedan is. Het is overduidelijk een kleine broer van de DTM Audi RS5 en de Audi R8 LMS. Met de toevoeging van dit nieuwe model maakt Audi de autosport bereikbaar voor een grotere groep coureurs die in een TCR kampioenschap, sprint of endurance, in actie wil komen.

Voor velen was de bekendmaking van Audi Sport nog een geheim, maar als insiders hebben we reeds in een vroeg stadium de totstandkoming van deze auto van dichtbij meegemaakt. De auto is tot stand gekomen door een gezamenlijke ontwikkeling van de VAG waarbij de ontwikkelaars input van ervaren teams gebruikt hebben om tot een interessant totaalpakket te komen. De auto zal binnenkort op het circuit gelanceerd worden en men mag er vanuit gaan dat er een competitieve auto aan het reeds rijk gevulde TCR-gamma is toegevoegd nu Audi Sport haar nieuwste wapen heeft onthuld.

 

Kun je niet wachten op de eerste beelden van de nieuwe Audi RS3 LMS, volg dan de Facebook pagina van Audi Sport en TCR International Series.

Heb je zelfs interesse in deelname aan één van de TCR kampioenschappen? Neem dan contact op met Bas Koeten Racing. Ons team deed reeds met succes ruime TCR ervaring op in TCR International Series, TCR Benelux, TCR Germany, 24h Series en Touring Car Endurance Series met vier SEAT Leon Cup Racers, maar een Audi RS3 LMS behoort (misschien wel binnenkort) tot de nieuwe mogelijkheden.

Bas Koeten Racing
T: +31(0)228 – 567 537
E: info@baskoetenracing.nl

 

 

Afsluitende Belcar wedstrijd op 08/09 oktober @ Circuit Zolder

Over anderhalve week (08-09 okt.) staat het Belgische drietal Longin-VanLaere-Piessens met onze #11 Wolf aan de start van de seizoensafsluitende race van het Belcar Endurance Championship op Circuit Zolder. Nog eenmaal knallen om de laatste punten te pakken in dit mooie kampioenschap.

Stienes Longin kan in hetzelfde weekend zelfs nog kampioen worden in de NASCAR EuroSeries waarin hij eveneens met #11 rijdt. Op naar een feestje?! Wij zijn er klaar voor!

Kalender TCR Benelux 2017

TCR Benelux heeft reeds de kalender voor 2017 bekendgemaakt en gaat voor zes evenementen met de aftrap op Spa-Francorchamps en de finale op TT-Circuit Assen. Ook in TCR Benelux krijgen de deelnemers meer tracktime met elk weekend maar liefst 220 minuten stuurwerk, bestaande uit een 1 uur testen, qualifying, Long Race (60 minuten met pitstop) en vier sprints van telkens twintig minuten.

Kalender TCR Benelux 2017

  • 23/24 apr: Spa-Francorchamps
  • 20/21 mei: Zandvoort
  • 03/04 juni: Zolder
  • 15/16 juli: Zolder
  • 23/24 sep: Mettet
  • 21/22 okt: Assen

 

Nieuwsgierig? Coureurs kunnen zich aanmelden voor een testsessie. Bas Koeten Racing biedt coureurs de mogelijkheid om zelf plaats te nemen in één van de vier SEAT Leon Cup Racers van het team, datum en locatie in overleg vast te stellen.

Contact:
Bas Koeten Racing
T: +31(0) 228 – 567 537
M: +31(0)6 – 265 222 16
E: jelle@baskoetenracing.nl

Testsessie TCR-auto’s

Op diverse data in december en januari biedt Bas Koeten Racing de mogelijkheid om te testen in één van de vier SEAT Leon Cup Racers (TCR) van het team. Geïnteresseerde coureurs krijgen vooraf een uitgebreide briefing en er kan desgewenst met een instructeur gereden worden.

Overweeg je een overstap naar een andere raceklasse? Een testsessie in een TCR auto biedt een uitstekende kans om kennis te maken met deze interessante formule. Bas Koeten Racing beschikt over meerdere TCR auto’s voor zowel sprint als endurance kampioenschappen. Bovendien hebben we reeds veel data en afstellingsgegevens en een zeer grote hoeveelheid reservedelen om de continuïteit te waarborgen.

Coureurs kunnen vrijblijvend contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

Bas Koeten Racing
T: +31 (0) 228 – 567 537
M: +31 (0) 6 – 265 222 16
E: jelle@baskoetenracing.nl

Seizoen 2015 van A(dria) tot Z(andvoort)

Seizoen 2015 van A(dria) tot Z(andvoort)

Nu het raceseizoen officieel ten einde is, blikt het veelzijdige team van Bas Koeten Racing terug op een goed gevuld seizoen. Diverse vernieuwingen konden al vroeg in het seizoen worden opgetekend, alsook klinkende prestaties in verschillende competities. De sportieve lat werd hoger gelegd en de kalender werden uitgebreid met een nieuwe activiteit. In dit verslag vindt men een jaaroverzicht van het team dat in 2003 van start ging en anno 2015 is uitgegroeid tot een professioneel team dat in één jaar meer dan 60 evenementen deed verspreid over heel Europa.

Seizoen 2015 begon uitstekend met een overwinning in de Nieuwjaarsrace met de Wolf GB08 Sport Prototype. In dezelfde week werd de introductie van twee splinternieuwe SEAT Leon Cup Racers aangekondigd. Deze werden eind januari in Spanje opgehaald en niet lang erna reeds getest op het circuit. Deze twee nieuwe auto’s werden korte tijd later nog gevolgd door een nieuwe SEAT Ibiza TDI en een jong gebruikte BMW 320d Coupe. Het volledige wagenpark, inclusief de nieuwe aanwinsten, werd eind februari aan het publiek getoond tijdens de zeer druk bezochte Open Dag in de thuisbasis in Westwoud. Een trip naar het Italiaanse Adria werd gemaakt voor een testdag met de Pick-ups waarmee in 2014 volop geracet werd onder de vlag van Acceleration.

SEAT Leon Cup Racers

Na het Winterkampioenschap vertrok het team half maart naar Italië om met een nieuwe SEAT Leon Cup Racer meteen een podiumplaats te scoren in 12h Mugello, onderdeel van de populaire 24h Series. Met dezelfde auto werd in april een onverwachte tweede plaats in het overall klassement van 24h Silverstone behaald. Later dit jaar werden ook nog 24h Paul Ricard, 24h Barcelona en 12h Brno gereden met de snelle en betrouwbare SEAT Leon Cup Racer. Telkens kon het team meestrijden om de podiumplaatsen in de divisie. Eind november ging deze auto alweer op transport naar het Midden Oosten voor deelname aan 24h Dubai in januari 2016.

Bas Schouten_145NKPP-Racing_24h-Paul-Ricard-2015_IMG_3291

Met de toevoeging van de SEAT Leon Cup Racers werd ook de sportieve lat hoger gelegd: Bas Schouten, 21 jaar jong, stapte voor het eerst in jaren weer in een voorwielaangedreven auto. Dat hij dit kunstje ook beheerst, bleek wel in de eerste seizoenshelft. Na enkele testdagen, waaronder een dag met coach Tom Coronel op Silverstone, stond Schouten in mei aan de start van de TCR International Series in Valencia. Met tegenstanders als Gené, Oriola, Engstler en Morbidelli in hetzelfde startveld, liet Schouten blijken over het juiste racebloed te beschikken. Na een degelijke eerste race in de middenmoot van dit ultracompetitieve startveld mocht Schouten de tweede race vanaf de eerste startrij vertrekken. In een hevige strijd wist Schouten zich tot de laatste raceronde in de top drie te manifesteren, totdat het noodlot toesloeg. Een oververhitte zekeringenbox zorgde voor uitschakeling van de brandstofpomp met uitval tot gevolg. Een enorme domper op dat moment, maar desondanks keek het team en de rijder na afloop terug op een waanzinnige ervaring die naar meer smaakt. Enkele weken later stond Schouten opnieuw aan de start in de TCR International Series, ditmaal op de Salzburgring. Daar gingen de drie teams die over drie wagens per team beschikken met de snelste kwalificatietijden aan de haal en was de kop onhaalbaar. In de race noteerde Schouten top 5 tijden, maar een positie in het middenveld was het hoogst haalbare.

EDFO_TCR-15_20150502-142620-_MG_0048- TCR Valencia 2015

Wolf GB08 Sport Prototypes

De Wolf GB08 Sport Prototypes, de snelste wagens uit de renstal van Bas Koeten Racing, kenden een volle racekalender. Het duo Yorck Schumacher / Joey van Splunteren ging de strijd aan in de Superlights Challenge en wist meerdere weekends overwinningen te pakken. De nog onervaren Schumacher werd door het team en zijn medepiloot snel wegwijs gemaakt en zodoende wist de equipe het seizoen als tweede af te sluiten in het kampioenschap.

EDFO-4031

De andere Wolf werd bestuurd door het vermaarde Belgische duo Anthony Kumpen en Bert Longin. Met Frank Beliën en Louis Machiels als copiloten streden de recordhouders van 24 Hours of Zolder met het Italiaanse raspaard in de hernieuwde Belcar Trophy. De proloogwedstrijden verliepen prima, maar 24 Hours of Zolder moest vroegtijdig beëindigd worden vanwege een defect aan de motor. Het kwartet Simon Knap, Rik Breukers, Joey van Splunteren en Kris Cools bemande de tweede Wolf van Bas Koeten Racing in 24 Hours of Zolder, maar door twee aanrijdingen, zelfs in leidende positie, verloor het team ongeveer een uur en miste daarmee het overall podium.

EDFO_24Z_20150827-212146-_D2_6356

Belgian Rally Championship

Een nieuwe activiteit in de agenda was refueling van het Belgian Rally Championship (BRC). Opdrachtgever GUTTS, reeds jarenlang een belangrijke speler en partner in de voorziening van biobrandstoffen, sloot een meerjarige deal met de Belgische autosportbond RACB voor levering van speciale brandstoffen tijdens het rallyseizoen. Tijdens acht meerdaagse rally’s bouwde de crew van Bas Koeten Racing volgens de hoogste veiligheids- en milieunormen een tijdelijke refuelzone op en werden de deelnemers van brandstoffen voorzien op de ingeplande verbindingsproeven.

03

DNRT

De roots van het team zijn nog steeds sterk verankerd: In diverse DNRT kampioenschappen gaf het team het gehele seizoen acte de presence. Het Endurance kampioenschap bestond uit een 6- en 12-uurs race op Zandvoort en een 24-uurs race op het Duitse Oschersleben. Startvelden van dertig tot veertig auto’s gingen van start, hetgeen getuigt van veel animo voor deze ijzersterke formule. De BMW 320d wist zichzelf vooraan de melden met Danny van Dongen, Martin Boezaart en Cynthia Boezaart, net als de rappe VW Golf van Bert de Heus, Cees Visser en Henk de Jong. Vanessa en Bart Bruggeman bemanden de BMW 325i E30 in zowel de 6-uurs race als de 12-uurs wedstrijd waarbij de laatstgenoemde race door een defecte motor al snel over was. De overwinning in de 24-uurs race in de SEAT Ibiza voor het kwartet Van der Peijl, Eijling, Wolkotte en Le Noble was het hoogtepunt van het Endurance kampioenschap. In de sprintwedstrijden kwamen Pieter Croockewit (BMW E30) en Mike Smit, de snelste-man-zonder-pedalen, dit jaar in actie.

EDFO_DNRT12U-15_20150719-095719-_DFO0794- DNRT 12 uur endurance - Circuit Park Zandvoort

Supercar Challenge

In de Supercar Challenge begeleidde Bas Koeten Racing voor het vierde opeenvolgende jaar het studententeam IDRT dat met een Saker Sportscar uitkomt. Vier intense jaren werden afgesloten met een geweldige bekroning voor de enorme inzet van alle betrokkenen rondom dit unieke studentenproject: in de laatste race pakte het team een tweede plaats in een zeer sterk bezet startveld. Hiermee eindigde het Saker tijdperk van het studententeam, maar een nieuw project gaat begin 2016 alweer van start.

EDFO_FIN15_20151018-134216-_D2_7368-Formido Finale Races

Rally

De onverwoestbare BMW 325i E30 rallyauto kwam dit jaar meerdere keren in actie. Coureurs Maik Willems en Martin van den Berge hebben elk een paar wedstrijden gereden om zo hun rallyskills verder op te vijzelen. Voor Willems gelden de lokale rally’s als uitstekende training voor zijn grootste avontuur van het jaar: de Dakar rally die in januari gehouden wordt.

Overig

Practice makes perfect, dus het team was ook veelvuldig actief tijdens testdagen. Sommige testdagen stonden in het teken van het optimaliseren van afstellingen of het testen van nieuwe snufjes, anderen in het teken van het verhogen van de vaardigheden van de coureur en tot slot als kennismaking van nieuwe coureurs met het team en het wagenpark. Buiten de schijnwerpers wordt op dit soort dagen een belangrijke basis gelegd voor het succes tijdens de wedstrijden en dat blijkt zich keer op keer uit te betalen. Naast de testdagen en diverse competities zorgde het team ervoor dat diverse relaties een eerste kennismaking beleefden met rijden op het circuit. Meerdere incentives werden gehouden op Zandvoort en Assen en meer dan 200 mensen maakten hun circuitdoop mee. Op trackdays of exclusieve circuitdagen werden de gasten vermaakt op het asfalt. Leuk en leerzaam waren ook de jaarlijkse driftdagen op het vliegveld van Niederrhein/Weeze waar de deelnemers vrijuit kunnen driften in de geprepareerde BMWs. Een hoogtepunt was ook de jaarlijkse OCA/Marshalldag eind november waarbij marshalls over het circuit mochten meerijden met raceauto’s, maar ook door de duinen met de rallyauto’s. De samenwerking met Stichting Happy Smile maakte het extra bijzonder omdat ook een flinke groep zieke kinderen en hun families een unieke dag beleefden op het circuit.

EDFO_OD-BKR-15_20150222_101343__MG_7295_Open dag Bas Koeten Racing - Westwoud-291EDFO-BKR30-9-20150930-14-10-_D2_3103

 

Europees avontuur

Seizoen 2015 was voor Bas Koeten Racing een goed gevuld jaar met een veelheid aan locaties. Op maar liefst 14 verschillende circuits in geheel Europa kwam het team in actie. Samen met het Belgian Rally Championship stonden meer dan 60 evenementen (wedstrijden, testdagen, trackdays, incentives en rally’s) op het programma waarvan vijf 24-uurs races en drie 12-uurs races. In willekeurige volgorde waren dit de circuits: Adria (I), Assen, Mugello (I), Zolder (B), Oschersleben (D), Spa-Francorchamps (B), Mettet (B), Silverstone (Eng), Paul Ricard (F), Brno (Tsj), Barcelona (Sp), Valencia (Sp), Salzburgring (Oos) en Zandvoort.

EDFO_TCR-15_20150503-140501-_MG_1362- TCR Valencia 2015

Tot zover het uitgebreide jaaroverzicht. Binnenkort volgt logischerwijs een vooruitblik op seizoen 2016. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de invulling hiervan. Met diverse rijders wordt gesproken over deelname aan interessante wedstrijden en kampioenschappen.

Tot slot willen we alle teamleden, partners, rijders, organisatoren, marshalls en alle andere betrokkenen via deze weg bedanken voor de inzet tijdens dit geslaagde seizoen.

DSC_4025

 

Bas Koeten Racing en GUTTS refueling partners in Belgian Rally Championship

Eind februari vond tijdens de Haspengouw Rally 2015 het debuut plaats van een nieuwe refueling operatie in het Belgian Rally Championship (BRC). Na een gedegen selectieprocedure in 2014 heeft de Belgische autosportbond RACB het Nederlandse GUTTS geselecteerd als brandstofleverancier voor het BRC. Na een intensief ontwikkeltraject van de nieuwe refuelzone samen met Hamer, zij ontwikkelden de gecertificeerde mobiele refuel installaties, en Bas Koeten Racing, verantwoordelijk voor de uitvoering van de operatie tijdens evenementen, maakten alle deelnemers aan de rally gebruik van een perfect verlopen én veilige refueling operatie.

01

In 2014 startte de RACB een selectieprocedure voor een brandstofleverancier waarbij veiligheid, kosten en service de belangrijkste uitgangspunten waren. GUTTS won deze procedure en startte de voorbereidingen voor de levering van brandstoffen aan alle deelnemers in het Belgian Rally Championship.

GUTTS verzorgt voor alle BRC-deelnemers een gemakkelijke en veilige aankoop en levering van brandstoffen voor alle negen evenementen op de rallykalender. Door nauwe samenwerking met de RACB en rally-organisatoren levert GUTTS een refueling operatie van een niet eerder vertoond niveau. Brandstof wordt vooraf online door equipes besteld en vervolgens met gecertificeerde tanks en pompinstallaties door een ervaren bemanning afgevuld tijdens de evenementen. Edward Goossens namens GUTTS: “we zijn erg blij met het debuut van de nieuwe refueling systemen bij de Haspengouw Rally. In totaal hebben we 20 equipes vlot en veilig voorzien van twee soorten brandstof: GEM Fuel en Hiperflo. De samenwerking met de organisatoren van de Haspengouw Rally en onze partners Hamer en Bas Koeten Racing verliep uitstekend.”

04

De refuelzone is een innovatief geheel. In plaats van de gebruikelijke brandstoflevering in stalen vaten verzorgde het gespecialiseerde Nederlandse bedrijf Hamer de ontwikkeling en bouw van een veilige en innovatieve mobiele oplossing voor levering van brandstof tijdens evenementen van het BRC. Dit veilige en gecertificeerde systeem bestaat uit twee dubbelwandige opslagtanks van elk 3.000 liter. De veiligheidssystemen zijn van een ongekend hoog niveau en de pompen zijn voorzien van reguliere koppelingen, maar ook van zogenaamde Staubli koppelingen voor vloeistofdichte refueling van rallyauto’s. Dit geheel levert het hoogst mogelijke veiligheidsniveau op.

05

Bas Koeten Racing, reeds sinds vele jaren een trouwe partner van GUTTS, is verantwoordelijk voor de uitvoering van de daadwerkelijke refueling tijdens evenementen, de logistiek van alle benodigde materialen en veilige procedures in de refuelzone. De getrainde bemanning bestaat bij het overgrote deel van de evenementen uit dezelfde groep personen die zorgen voor consistentie en een vertrouwd gezicht richting deelnemende teams. Bas Koeten: “het verhogen van veiligheid en het verkleinen van de impact op het milieu zijn van groot belang voor iedereen. We zijn trots op het feit dat Bas Koeten Racing een rol kan spelen in dit nieuwe project. We verwachten dat dit concept in de nabije toekomst verder zal uitgroeien, niet alleen in Belgie.”

Het eerstvolgende evenement is de Spa Rally van 13 en 14 maart in de Belgische Ardennen.

02

‘Afstelling van een raceauto is exacte wetenschap’

Het afstellen van een raceauto is geen gevoelskwestie, het is een exacte wetenschap. Als je serieus bezig bent met de sport, de techniek en het gezamenlijk bereiken van een hoger niveau, vinden wij het belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden. Vorig jaar hebben we de Wolf GB08 Sport Prototype in het kleinste detail in 3D ingemeten, zowel op het gebied van aërodynamica als wielgeometrie. Nu de eerste twee SEAT Leon Cup Racers binnen zijn, hebben we meteen dezelfde stappen voor deze auto’s ondernomen. Het begint nu met meten en modelleren en wordt na de eerste praktijksessies vervolgd door het cyclische proces van rijden-feedback-analyse-aanpassing van afstellingen. Zo willen we voorop lopen in de ontwikkeling van onze auto’s en onze mensen. Daardoor kunnen we verschil maken in de competities waarin we deelnemen, juist in een tak van sport waar het gaat om de kleinste verschillen in rondetijden. Het verschil maak je uiteindelijk door het correct toepassen van de finesses.

Bas Koeten Racing investeert in verregaande kennis en ontwikkeling van de auto’s. Middels 3D-simulaties worden afstellingen geanalyseerd en geoptimaliseerd. Samenwerking tussen het viertal rijder – data engineer – engineer – afstellingsexpert is van groot belang in het optimaliseren van het weggedrag van een raceauto. Bas Koeten Racing houdt voor zowel de Wolf GB08 Sport Prototype als de nieuwe SEAT Leon Cup Racers deze teamstructuur aan zodat de coureurs kunnen vertrouwen op een solide technische ondersteuning.

 

10013355_596452443824245_4259429257398224674_n

10397817_596451617157661_4003382511017130606_n

Kumpen en Longin met Wolf GB08 van Bas Koeten Racing in Belcar Trophy en 24hours of Zolder

Kumpen en Longin met Wolf GB08 van Bas Koeten Racing in Belcar Trophy en 24hours of Zolder

Reeds eind januari kan aangekondigd worden dat piloten Anthony Kumpen en Bert Longin, samen goed voor maar liefst elf overwinningen in 24hours of Zolder en daarmee de succesvolste piloten in deze omloop ooit, na enkele gesprekken bevestigd hebben om in 2015 samen met het Nederlandse team van Bas Koeten Racing zullen uitkomen in de Belcar Trophy. Deze zal dit jaar bestaan uit drie evenementen op Circuit Zolder, waaronder de fameuze 24hours of Zolder. Er wordt gereden met een Wolf GB08 Sport Prototype, een uitstekende kanshebber in het kleurrijke startveld. De gezamenlijke ambitie van het Belgische duo en het Hollandse team is uitgesproken: Winnen!

24hours of Zolder - 02

Anthony Kumpen is 10 keer Belgisch kampioen, winnaar van de 24u van Spa and 6 keer winnaar en recordhouder in de 24hours of Zolder. De palmares van Bert Longin is minstens zo indrukwekkend. Longin schreef maar liefst vijf keer 24hours of Zolder op zijn naam en heeft een bijzonder lange historie in de GT-racerij. Vipers, Corvettes, Ferrari’s, Porsches en Audi’s staan op het race-CV van Longin. Dit jaar zijn Kumpen en Longin net als in 2014 actief in de NASCAR Whelen Euro Series. Kumpen werd overigens is zijn debuutjaar reeds kampioen in deze fraaie raceklasse. Tijdens 24hours of Zolder zal het duo naar alle waarschijnlijkheid worden bijgestaan door Frank Beliën en een vierde piloot.

24hours of Zolder - 03

De strijd voor de overall overwinning in de drie wedstrijden zal gaan tussen de Prototypes, Porsches en Silhouettes. Naar verwachting zal het totale startveld uit circa 50 equipes bestaan, waaronder een flinke groep toerwagens. Het strategische spel is daarmee minstens zo belangrijk als het meebrengen van de snelste auto op de piste.

24hours of Zolder - 04

Bas Koeten Racing beschikt sinds 2013 over twee Wolf GB08 Sport Prototypes. Daarnaast is het veelzijdige team al jaren op nationaal en internationaal niveau actief met meer dan 20 racewagens. Bas Koeten licht toe: “De samenwerking met Anthony en Bert is een mooie bekroning van de weg die we zijn ingeslagen met de Wolf GB08. De mannen zijn bewezen snel en we liggen bovendien perfect op één lijn in onze werkwijzen en ambities. We zijn blij dat ze deze week bevestigd hebben bij ons te willen rijden. Samen met hen gaan we dit jaar voor het hoogst haalbare.”

Wolf GB08 wint Nieuwjaarsrace

Op zaterdag 3 januari beleefde Bas Koeten Racing een fantastische seizoensopening door Pole Position te kwalificeren met de Wolf GB08 Sport Prototype én de overall winst in de Nieuwjaarsrace op Zandvoort. Een teamprestatie waar het team trots op is! In een veld van 33 auto’s was de zwart/gouden Wolf een klasse apart. Reeds vroeg in de kwalificatie deed de tweemansequipe van zich spreken door zeer rappe tijden op de chrono’s te zetten. Vanaf Pole Position vertrok Joey van Splunteren die de voorsprong in de eerste stint voortreffelijk wist uit te bouwen. Bert de Heus wist dit te handhaven op een inmiddels spekglad geworden piste. Door vlotte pitstops bouwde de crew van Bas Koeten Racing de voorsprong op de achtervolgers verder uit waardoor de rijders zich alleen nog hoefden te consolideren op de leiderspositie. Na 4 uur racen kwam de auto als overall winnaar over de streep, een puike teamprestatie.
Klik hier voor het volledige fotoalbum
EDFO_NWJ15_20150103_200057__MG_4288_DNRT WEK Autosportinfo.com Nieuwjaarsrace - Circuit Park Zandvoort
Naast de winnende Wolf werd de wit/blauwe SEAT Leon Supercopa ingezet in de Nieuwjaarsrace. Deze rappe Spanjaard werd bestuurd door Martin van den Berge en Gijs Bessem. De SEAT Leon Supercopa eindigde net als bij de Zandvoort 500 op het podium, een keurige prestatie van het duo Van den Berge – Bessem. De ervaren racers wisten zich zeer goed staande te houden temidden van de competitie in Divisie II.
EDFO_NWJ15_20150103_155958__MG_3435_DNRT WEK Autosportinfo.com Nieuwjaarsrace - Circuit Park Zandvoort
Ook leverde Bas Koeten Racing circuitondersteuning aan de Volvo 850 Turbo van Christ van der Peijl en Michel le Noble. De Volvo haalde de eindstreep niet vanwege versnellingsbakproblemen.
Klik hier voor het volledige fotoalbum
EDFO_NWJ15_20150103_162700__D2_1183_DNRT WEK Autosportinfo.com Nieuwjaarsrace - Circuit Park Zandvoort-165

Bas Koeten Racing eerste Nederlandse team met nieuwe SEAT Leon Cup Racers

Ruim voor aanvang van het nieuwe raceseizoen kondigt het team van Bas Koeten Racing reeds de inzet van twee nagelnieuwe SEAT Leon Cup Racers aan. De multi-inzetbare auto’s zullen door het actieve raceteam met name worden ingezet in lange-afstandsraces. Verder is deze door SEAT Sport ontwikkelde Cup Racer een serieuze podiumkandidaat in de Supercar Challenge. Voor de middellange termijn is dit voor Bas Koeten Racing bovendien een mogelijke opstap naar de recent aangekondigde TCR International Series van voormalig WTCC promotor Marcello Lotti.

Volbloed raceauto

Met de toevoeging van de twee SEAT Leon Cup Racers is Bas Koeten Racing het eerste Nederlandse team dat met deze Spaanse volbloed raceauto’s in actie komt. Na een geslaagde jarenlange bouw en inzet van de SEAT Leon Supercopa Mk2 lanceerde SEAT Sport de nieuwe Cup Racer begin 2014 met succes in de SEAT Leon Eurocup. De auto’s worden door SEAT Sport in Barcelona geassembleerd. Onderhuids treft men een 2.0 TSI motor aan met 330 PK en een maximum koppel van 410 Nm. Beide auto’s van Bas Koeten Racing worden voorzien van een DSG-versnellingsbak met paddleshift. Het differentieel kan elektronisch in drie standen worden ingesteld. De auto staat op 18’’ wielen en is standaard voorzien van airjacks en een AIM datalogsysteem. Het totaalgewicht van de auto bedraagt 1.150 kg.

Foto 08

Multi-inzetbare podiumkandidaat

Recente uitslagen wijzen uit dat de rondetijden van de nieuwe Cup Racer maar liefst circa 4 seconden sneller zijn dan de bestaande SEAT Leon Supercopa. Hiermee is de auto direct een geduchte podiumkandidaat in de Supersport divisie van de populaire Supercar Challenge. Deze klasse werkt in 2015 een zeer interessante kalender af met maar liefst 8 evenementen op 5 verschillende circuits: Zandvoort, Assen, Brands Hatch, Spa Francorchamps en Zolder. De Cup Racer kan zich uitstekend meten met auto’s zoals de snelle BMW M3s, de Lotus Evora en de diverse GT4 auto’s. Ook is de nieuwe Cup Racer in lange-afstandsraces, waaronder de 24h Series van organisator Creventic, favoriet in de A3T-divisie die qua reglementering veel weg heeft van de nieuwe TCR International Series. Voorts is het Winterkampioenschap, een lokaal initiatief van Circuit Park Zandvoort en organisator DNRT, een uitstekend strijdtoneel voor de Cup Racer.

Foto 02

Trots op nieuwe stap voor het team

Bas Koeten toont zich trots op de nieuwste aanwinsten van het team waar hij reeds meer dan een decennium naamgever van is: “Reeds in 2013 hebben we het prototype van de Cup Racer bij SEAT Sport kunnen aanschouwen. We hebben inmiddels ruim drie jaar ervaring opgedaan met de SEAT Leon Supercopa Mk2. SEAT Sport heeft met de Cup Racer opnieuw een waanzinnige auto gebouwd. Goede looks, verbeterde prestaties en een aantrekkelijk kostenplaatje, zowel qua aanschaf als running costs. Met de brede inzetbaarheid vinden we dit samen met onze rijders op dit moment de beste stap. We kunnen niet wachten om met de auto’s van start te gaan!”

Foto 03

Presentatie

Eén van de twee nieuwe auto’s is voor lange-afstandsraces op Mugello, Silverstone, Barcelona en Brno reeds volzet. Voor de tweede auto worden reeds gesprekken gevoerd met kandidaat-rijders die interesse hebben in deelname aan sprint of endurance evenementen in binnen- en buitenland. De presentatie van beide auto’s zal op zondag 22 februari plaatsvinden tijdens de Open Dag die Bas Koeten Racing organiseert op haar locatie in Westwoud (N-H).

Foto 05

Supercar Challenge wijzigt format Superlights voor seizoen 2015

Supercar Challenge wijzigt format Superlights voor seizoen 2015

De Supercar Challenge powered by Pirelli is druk bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen. Vorige maand kon de kalender voor komend jaar al gepresenteerd worden en inmiddels zijn ook alle reglementen naar de FIA opgestuurd. De succesvolle opzet van de GT- en Sport-divisies blijft ook komend seizoen ongewijzigd, maar het format van de Superlights gaat op verzoek van de rijders wel aangepast worden. Grootste wijziging is het inkrimpen van hun raceweekend van drie naar twee dagen, namelijk de zaterdag en de zondag. Bas Koeten Racing heeft de beschikking over twee Wolf GB08 Sport Prototypes en is voornemens om deel te nemen aan dit vernieuwde kampioenschap, aangevuld met 24h Zolder waarbij de Wolf GB08 titelkandidaat is.

De Superlights werden in 2012 toegevoegd aan het portfolio van de Supercar Challenge. Deze nieuwe divisie was bedoeld voor lichtgewicht sportscars zoals de Wolf GB08, Norma M20F, de Radical SR3 en de Praga R1, wagens die door hun unieke rijeigenschappen tot dan toe eigenlijk niet in het startveld van de GT- en Sport-divisies pasten. Het leverde in 2012 en 2013 een mooi kampioenschap op met spannende races tussen de vele verschillende sportscars.

Punt van aandacht bleven deze twee seizoenen echter de startvelden, die toch wat achterbleven met de verwachtingen. Dick van Elk, organisator van de Supercar Challenge powered by Pirelli, is zelf echter inmiddels groot fan van de Superlights. “Rijden met een Superlight zoals een CN-Prototype, Radical of een Praga is iets totaal anders dan rijden met een GT-bolide. Door het lichte gewicht en de grote hoeveelheid aan downforce van deze wagens verbaas je je elke ronde weer over de hoge bochtensnelheid en over hoe laat je wel niet kunt remmen met deze wagens”, aldus Van Elk. “Het vergt echt lef om met zo’n wagen snel te rijden, en dus het uiterste van een coureur.”

IMG_2314

Organisator Van Elk is daarom ook vastberaden om van de Superlights een succesvolle raceklasse te maken. “Ik ben in overleg gegaan met de rijders om te kijken wat er gedaan kon worden om de klasse voor komend seizoen aantrekkelijker te maken voor nieuwe coureurs”, vertelt Van Elk. “Daaruit kwam onder andere naar voren dat veel rijders van dit soort wagens vaak een enorm drukke agenda hebben. Zij rijden normaal gesproken ook vaak alleen eendaagse trackdays. Een raceweekend van drie dagen, vrijdag tot en met zondag, is dan ook best een stap. Daarom hebben we nu in overleg met de rijders besloten om alleen voor de Superlights het raceweekend te beperken tot twee dagen, namelijk zaterdag en zondag. Op zaterdag staat er dan een vrije training, kwalificatie en een sprintrace op het programma en op zondag een lange race van één uur met verplichte pitstop.”

Daarnaast worden de Supercar Challenge Superlights komend seizoen echt een aparte raceklasse naast de Supercar Challenge powered by Pirelli. Voor deze raceklasse is inmiddels de Benelux Zone Status aangevraagd. Voordeel hiervan is dat in tegenstelling tot bij de Supercar Challenge zelf, die inmiddels de status FIA International Series heeft, naast rijders met een internationale licentie ook rijders met een nationale licentie aan de Superlights deel kunnen gaan nemen.

Ook kan de Supercar Challenge nu al vermelden dat Radical Deutschland komend seizoen ook auto’s in gaat schrijven in de Superlights. De Duitse Radical-importeur gaat de Supercar Challenge Superlights ook aandragen bij klanten die naast het rijden van trackdays meer competitie zoeken.

05.04 (32)

Tot slot de Superlights-kalender voor 2015, die komend jaar uit vijf evenementen bestaat. Het seizoen begint in april met de Paasraces op Circuit Park Zandvoort. Daarna komt de klasse tweemaal in actie op Circuit Zolder. In mei zijn de Superlights te gast bij het New Race Festival en in juni bij de Superprix @ Zolder. In oktober is de klasse actief op Spa-Francorchamps en het seizoen wordt afgesloten op TT circuit Assen. “Op bijna alle evenementen rijden de Superlights in een eigen startveld, behalve bij de Superprix op Circuit Zolder. Daarbij was het tijdschema helaas al vol waardoor het onmogelijk was om de Superlights in een apart startveld in te delen. Daar rijden zij samen met de Belcar Trophy, een nieuw kampioenschap voor teams die zich voorbereiden op de 24 Hours of Zolder. In dit startveld zijn de Superlights echter de snelste wagens van het veld omdat hierbij volgens het reglement van de 24 Hours of Zolder geen GT3’s zijn toegestaan”, legt Dick van Elk uit. “Met ons team BlueBerry Racing hebben we dit reglement bij de 24 Hours of Zolder afgelopen seizoen zelf met één van onze Praga’s aan den lijve ondervonden en dat is ons zeer goed bevallen. Zelfs zo goed dat ik nu al kan verklappen dat we in 2015 waarschijnlijk met onze beide Praga’s aan de 24 Hours of Zolder gaan deelnemen. Dit evenement valt komend jaar bovendien ook mooi tussen de evenementen van de Superlights in en is dus ook zeker interessant voor andere Superlights-deelnemers.”

Kalender Supercar Challenge Superlights 2015

04 – 06 april: Paasraces Circuit Park Zandvoort
09 – 10 mei: New Race Festival Circuit Zolder
20 – 21 juni: Syntix Superprix Circuit Zolder
03 – 04 oktober: Racing Festival Spa-Francorchamps
17 – 18 oktober: Formido Finaleraces TT circuit Assen

Winterkampioenschap 2014-2015

ZANDVOORT 500 VORMT OPENINGSRACE VEERTIENDE WINTER ENDURANCE KAMPIOENSCHAP

Na de afsluitende races van de nationale autosportseries, de DNRT, ACNN, DRDO en internationale kampioenschappen, maken coureurs en monteurs zich gereed voor het Winter Endurance Kampioenschap 2014-2015. Het kampioenschap start op zaterdag 8 november met de Zandvoort 500. Bas Koeten Racing verschijnt sowieso met een SEAT Leon Supercopa aan de start. Aan de inzet van een tweede auto wordt achter de schermen ook hard gewerkt.

EDFO_FINAL4-14_08 maart 2014-13-42-11__D2_8532_DNRT WEK Final 4 - Circuit Park Zandvoort

Tijdschema Zandvoort 500:

10:15 uur: Kwalificatie
11.30 uur: Startprocedure
12:00 uur: Start Zandvoort 500 (500 kilometer, 117 rondes, of max. 4 uur)
16:00 uur: Finish Zandvoort 500

Met de Zandvoort 500 start het veertiende seizoen van het Winter Endurance Kampioenschap (WEK). Waar coureurs in de jaren ’90 hun raceoverall nog voor een aantal maanden op mochten bergen, is het WEK, met races in november, januari en maart, inmiddels een “must” geworden voor elke coureur die ook in de winter wil racen. Veel bekende namen uit zowel de nationale kampioenschappen, als de DNRT, ACNN, DRDO en internationale raceseries, grijpen het Winter Endurance Kampioenschap dan ook aan als een ideale voorbereiding op het nieuwe raceseizoen in 2015.

Voor het winterseizoen 2014-2015 staan drie wedstrijden op het racemenu. Na de Zandvoort 500 volgt de populaire Nieuwjaarsrace, ditmaal op zaterdag 3 januari 2015. De eerste wedstrijd van het nieuwe jaar wordt wederom voor het laatste deel in de duisternis verreden. Het WEK sluit het winterseizoen af op zaterdag 7 maart 2015 met de Final 4.

Deelname aan de spectaculaire winterserie is dit jaar mogelijk in vier divisies, waarbij de divisie-indeling ongewijzigd is gebleven. Divisie I is daarbij open voor Toerwagens en GT’s met een cilinderinhoud hoger dan 3200cc. Verschillende GT bolides uit zowel de GT3 als GT4 categorieën hebben bewezen zeer geschikte strijdwapens voor deze divisie te zijn, evenals Endurance Specials zoals de Renault Mégane Trophy en V8STAR. Ook de snelle Porsche 911 GT3 cupracers zijn geduchte tegenstanders. Divisie I staat daarnaast open voor sportscars, waaronder de Saker Sportscar, Wolf GB08 en Radical SR3 en SR8.

Divisie II biedt deelnamemogelijkheden voor Toerwagens en GT’s met een cilinderinhoud tussen de 2500cc en 3500cc. In het verleden heeft de SEAT Léon Supercopa bewezen een snelle en betrouwbare auto voor deze divisie te zijn. Maar ook met auto’s als de Lotus Elise en de BMW M3 uit de DRDO M3 Cup kan worden gestreden om de zege. Daarnaast is een groot aantal auto’s uit de DNRT geschikt voor deelname, evenals auto’s uit de BMW Ooperon Cup van de ACNN. Tevens zullen de snelste diesel-aangedreven bolides in deze klasse worden ingedeeld.

In divisie III verschijnen alle auto’s met een cilinderinhoud tot 2500cc. De divisie is uitermate geschikt voor auto’s uit de diverse merkencups, zoals de Renault Clio Cup Benelux. Maar ook de populaire BMW Compact bolides uit de DNRT kunnen bijzonder goed uit de voeten in dit klassement, evenals de snelle roadsters uit de Ribank Mazda MaX5 Cup. Divisie III is eveneens open voor alle diesel-aangedreven auto’s die geschikt zijn voor DNRT wedstrijden, maar niet op de officiële voorgeschreven banden rijden.

Divisie IV is gereserveerd voor alle diesels die volgens de bekende DNRT reglementen racen. De meest succesvolle auto’s in dit klassement zijn de Volkswagen Golf 5 TDI, BMW 120d, BMW 320d Coupé en SEAT Ibiza TDI. De divisie staat tevens open voor auto’s uit de Porsche 944 Basic Cup en de BMW E30-klasse uit de DNRT.

EDFO_FINAL4-14_08 maart 2014-18-11-26__D1_9542_DNRT WEK Final 4 - Circuit Park Zandvoort

Dankzij het speciale puntensysteem komen alle deelnemers, ongeacht hun divisie, in aanmerking voor de titel in het Winter Endurance Kampioenschap. Het is daarbij wel van belang dat in alle drie de wedstrijden, veel punten worden gescoord in de eigen divisie.

Tijdens de Zandvoort 500 hebben alle racefans gratis toegang tot het gehele terrein, inclusief hoofdtribune, paddocks en pitsdak. Parkeren achter hoofdtribune is mogelijk voor € 6,00 per voertuig.

Tijdschema Zandvoort 500:

10:15 uur: Kwalificatie
11.30 uur: Startprocedure
12:00 uur: Start Zandvoort 500 (500 kilometer, 117 rondes, of max. 4 uur)
16:00 uur: Finish Zandvoort 500

RTL GP Dakar PreProloog

RTL GP Dakar PreProloog @ Valkenswaard

Zondag 9 november 2014 staat de 11e editie van de RTL GP Dakar PreProloog op het programma. Naast alle voertuigen in actie op het circuit is er nog veel meer te beleven tijdens de RTL GP Dakar Pre-proloog. Bas Koeten Racing is aanwezig met de racetrailer en hospitality tent om de gasten van Bastion Hotels Dakar Team te ontvangen. Het Bastion Hotels Dakar Team is onder meer met de nieuwe Toyota HiLux aanwezig.

In 2014 wordt de RTL GP Dakar Pre-proloog uitgebreid met een extra evenement. Op zaterdagavond vindt in het centrum van Valkenswaard De Nacht van de RTL GP Dakar PreProloog plaats.

Voor meer informatie en toegangskaarten, klik hier.

Open Paddock
Je ziet de Dakar voertuigen en coureurs niet alleen op de baan in actie, ook op het paddock is genoeg te beleven. De teams presenteren hier hun materiaal, dus dit is de kans om de echte Dakar voertuigen van heel dichtbij te bekijken. De teamleden en coureurs lopen hier natuurlijk ook rond, waardoor er een hele speciale sfeer hangt en er onvergetelijke momenten ontstaan tussen de fans en de deelnemers.

Stands en activiteiten
De actie op de baan moet soms even afgewisseld worden met een wandeling langs de verschillende stands en activiteiten op het terrein. Het is altijd spannend wat je hier tegenkomt. Ben je op zoek naar een speciale modelauto of mooie racekleding, dan kun je je hart ophalen bij één van de vele stands.

RTL GP Dakar PreProloog logo

PROGRAMMA

Voorlopig programma

08.30 uur Circuit open

10.00 uur Quads – heat 1
10.05 uur Motoren – heat 1 t/m 5
10.30 uur Auto’s – heat 1
11.15 uur Trucks – heat 1

12.00 uur Taxi-ritjes (crossbaan)
12.00 uur Live optredens podium RadioNL

13.00 uur Quads – heat 2
13.05 uur Motoren – heat 6 t/m 10
13.30 uur Auto’s – heat 2
14.15 uur Motoren – finale
14.25 uur Auto’s – finale
14.35 uur Trucks – heat 2
15.40 uur Trucks – finale

15.45 uur Live optreden podium RadioNL

16.00 uur Prijsuitreiking + vervolg live optreden podium RadioNL

Voor meer informatie en toegangskaarten, klik hier.