BLOG – OiLibya Rally

Bas Koeten neemt met Bastion Hotels Dakar Team van 4 t/m 10 oktober deel aan de OiLibya Rally in Marokko. Hierbij een persoonlijk verslag van de afgelopen dagen:

2 Oktober: “Woensdagochtend zijn we in alle vroegte vanaf Charleroi vertrokken naar Fès. Na 9 uur in een busje zitten van Fès naar Erfoud, waren we met het team aan het einde van de middag aangekomen in het hotel. Daar stonden de twee chauffeurs ook met de rallyauto’s (Toyota Hilux V8 en Rav4 V8) en de GINAF rallytruck, zij zijn al een paar dagen onderweg geweest vanuit Nederland.”

Onboard GINAF - OiLibya Rally 2014 - Bastion Hotels Dakar Team

03 Oktober: “Donderdag hebben we het materiaal getest en afgesteld. We hebben al wat mooie duinen gehad. Auto’s doen het goed. De duinen zijn erg zacht en als je dan op de klim moet wachten, graaf je jezelf in, zoals je kunt zien op de video. Prachtige omgeving hier! Op zaterdag gaan we van start voor de eerste etappe.”

 

04 Oktober: “Vandaag eerste Special stage gereden over 276 km. Ging niet geheel vlekkeloos. Het bandenspanning aflaatsysteem lekte rechtsvoor waardoor na 3,5km van het 7km stuk duinen bij aanvallen van een duin de band eraf liep. We stonden scheef in een duinpan en hadden 2,5u in de brandende zon nodig om de band weer op de velg te krijgen. Toen we weer reden, zijn we na 1,5km enorm hard van een duintje naar beneden geklapt waardoor weer de band RV eraf lag. Die zat er zo weer omheen maar met zoveel achterstand was het beter om naar bivak terug te keren. Morgen weer starten.”

“Maik Willems reed vandaag met zijn nieuwe HiLux V8 en heeft het netjes gedaan. P46 algemeen en 13 minuten achter Peter van Merksteijn jr en 1.15 achter de kop.”

 

Toyota Hilux V8 - Bastion Hotels Dakar Team

07 Oktober: “Gisteren een lange Super Stage gehad, maar die was prachtig. Het ging ook goed. Maik Willems was 12e algemeen! Van Merksteijn Jr had zijn Mini 5x gerold eergisteren en reed gisteren niet. Vandaag waarschijnlijk weer wel.”

“Met de Ginaf ging het ook best goed. De voorveerbladen zijn versleten en er zijn geen nieuwe, dus we zitten te schudden in ons tuig. We zijn in een prachtige omgeving geweest. Wat een mooi land!”

 

09 Oktober: “Vandaag een leuke laatste proef gereden. Veren van de Ginaf zijn al vanaf het begin echt slecht, dus elke hobbel kwam aan als een ontplofte landmijn. Leuk driften en geprobeerd zoveel mogelijk snelheid te maken. Nu laden en klaarzetten voor terugreis.Morgenochtend vliegen we terug.”

“Gisteren onderweg op de hele lange liaison genoten van een prachtige omgeving. Gisteren een enorme zandhoop naar beneden gereden. 7 km volle afdaling, echt fantastisch! De toppers reden hier 180km/h.”

Acceleration Holland @ Assen

Van 17 tot en met 19 oktober schudt TT-Circuit Assen op haar grondvesten! Een uniek evenement, waarbij spectaculaire races worden gecombineerd met twee avonden muziekfestival, sluiten het raceseizoen in stijl af. Dit wil je niet missen! Hieronder vind je de drie hoofdonderdelen van dit bijzondere weekend.

Om tickets online te bestellen, klik hier >>

Slider upcoming

 

ACCELERATION Race

Op het TT Circuit Assen: Formula ACCELERATION! Kom kijken naar de Formula A1 en vergeet je oordoppen niet. Daarnaast diverse auto- en motorraceklassen.

De meest spectaculaire race op het TT Circuit Assen dit jaar is de FA1. Daarnaast is er een vol raceprogramma met Pickups, Legend Cars, Supercar Challenge en ook voor de motorliefhebbers komen de jonge talenten in actie in de 600 en 1000 cc klassen. Bas Koeten Racing verleent technische ondersteuning voor de gehele Pickup Series en aan de Saker Sportscar van het IDRT-team dat deelneemt aan de Supercar Challenge (Supersport divisie).

Sluit met ons het raceseizoen in stijl af. De FA1 met zijn V8 en 550pk klinkt nog echt zoals een formule-auto hoort te klinken (en niet zoals Formule 1 tegenwoordig!).

ACCELERATION Race vindt plaats van 17 t/m 19 oktober 2014 op het  TT Circuit van Assen. Je bent dagelijks welkom vanaf 08.30 uur.

LEES MEER >>

 

Celebrate the 80s & 90s with the Hoff

Live in de TT Hall Assen: David Hasselhoff presenteert Celebrate the 80’s & 90’s met o.a. Rick Astley, Samantha Fox, Vengaboys en 2 Unlimited!

Wanneer: 17 oktober 2014
Deuren open: 18.00 uur
Show start: 20.30 uur
Einde show: 00.30 uur
Waar: TT Hall, De Haar 11, Assen

LEES MEER >>

 

Das ‘Foute’ Bierfest

ACCELERATION presenteert het grootste bierfeest van Nederland in Assen! Met Gerard Joling, Roy Donders, Jan en Anny en Dennie Christian. Reserveer jouw biertafel nu!

Wanneer: 18 oktober 2014
Deuren open: 18.00 uur
Show start: 20.00 uur
Einde show: 00.30 uur
Waar: TT Hall, De Haar 11, Assen

LEES MEER >>

 

joling

 

Acceleration Ticket Informatie

Voor alle tickets die u online of bij Primera bestelt, geldt een speciale voorverkoopprijs. Tickets zijn ook beschikbaar bij het TT-Circuit en de TT Hall tijdens het evenement, maar zullen dan €5 duurder zijn.

Om tickets online te bestellen, klik hier >>

 

Hellendoorn Rally nieuwste uitdaging voor Mike Veldhuisen

Hellendoorn Rally nieuwste uitdaging voor Mike Veldhuisen

Anderhalf jaar na het behalen van de KNAF Talent First titel staat de 22-jarige Westfries Mike Veldhuisen aan de vooravond van zijn nieuwste uitdaging: met de Nissan 350Z staat het jonge talent aan de start van de Hellendoorn Rally die komend weekend plaatsvindt. Samen met navigator Dennis Goossens stapt Veldhuisen op 19 en 20 september in de cockpit van de door Deltion College onderhouden rallyauto.

De Hellendoorn Rally, de grootste rally van Nederland, is voor de Nissan 350Z Challenge het seizoensafsluitende evenement. Teamgenoot Matthias Boon (B) mocht zichzelf reeds tot kampioen laten kronen na een degelijk seizoen tot dusverre. Mike Veldhuisen verscheen vanwege een niet sluitend budget niet bij alle evenementen aan de start, maar maakt nog kans op een derde plaats in het eindklassement. Veldhuisen: “Met het stuur tussen m’n tanden zal ik komend weekend de Nissan over de proeven jagen. Ik zie enorm uit naar een krachtmeting met de andere deelnemers in de mooiste rally van het jaar.”

Mike Veldhuisen in Nissan 350Z

Op vrijdagavond 19 september zal de eerste deelnemer om 19:01 uur de ceremoniële start voor zijn rekening nemen. Met startnummer 30 zal de equipe Veldhuisen/Goossens exact een half uur later over het startpodium rijden. Alle equipes, meer dan 60 in totaal, staan dan aan het begin van maar liefst 221 kilometer aan getimede klassementsproeven. In totaal gaat het startlicht 16 keer op groen en leggen de deelnemers 533 kilometer af. 87% van de klassementsproeven is verhard, dus de deelnemers zullen frequent op zandpaden vertoeven. Net na middernacht zullen de equipes de eerste etappe afsluiten waarna de herstart zaterdagochtend om 09:01 uur plaatsvindt. De geplande finishtijd van de eerste deelnemer is om 19:39 uur. De servicelocatie wordt ingericht bij Van Keulen op Industrieterrein ‘T Lochter (Industrieweg) te Nijverdal.

Mike Veldhuisen in Nissan 350Z - 03

Net als in de voorgaande rally’s wordt het onderhoud van de auto’s verzorgd door de studenten uit de Deltion Autosportklas. Deze klas bestaat uit studenten van de MBO-opleiding Technisch Specialist Personenauto’s, die naast hun opleiding kennis en ervaring op willen doen, gericht op de autosport. Hiervoor stelt het Ministerie van Defensie op haar beurt de rallyauto’s als onderwijsleermiddel beschikbaar. Het rijden van deze wedstrijd is voor Mike Veldhuisen mogelijk gemaakt door YMOR, Nathan Group, Expice Hoorn en autosportbond KNAF.

 

Met SEAT Leon Supercopa naar 24H Barcelona

Bas Koeten Racing met SEAT Leon Supercopa van start in 24H BARCELONA

Komend weekend komen raceteams van over de hele wereld bijeen op het Circuit de Catalunya, de beroemde locatie van de Spaanse Formule 1-Grand Prix, voor 24H BARCELONA. In de afgelopen jaren is de internationale uitstraling van dit evenement sterk gegroeid, wat heeft geleid tot een startveld met coureurs uit 25 verschillende landen en 18 verschillende automerken voor de race van dit jaar. De inschrijflijst vermeldt in totaal 70 teams met een rijke variatie aan GT’s, toerwagens en 24H Specials, waarmee een spannende en afwisselende race lijkt te zijn gegarandeerd. Bas Koeten Racing zet onder de teamnaam ‘NKPP Racing’ een SEAT Leon Supercopa in met een drie man sterke rijdersbezetting. Het team rijdt voor het vierde opeenvolgende jaar in Barcelona.

Het concept met verschillende klassen, bekend van de races in Dubai, Zandvoort en Hongarije, is ook van toepassing op de 24H BARCELONA. De klasse A6 is bedoeld voor GT3-auto’s, met momenteel een Lamborghini Gallardo GT3, een Ferrari 458 GT3, een Porsche 911 GT3 R en drie Mercedes-Benz SLS AMG GT3’s op de inschrijflijst. Er zijn speciale klassen voor Porsche Cup-auto’s van de modelgeneraties 996 en 997, terwijl de klassen SP2 en SP3 openstaan voor GT4-auto’s, silhouet-voertuigen en andere spectaculaire sportwagens. De klassen A2, A3T, A4 en A5 zijn bestemd voor toerwagens met benzinemotoren. Toerwagens met dieselmotoren zijn ingedeeld in de dieselklassen D1 en D2. De SEAT Leon Supercopa van NKPP Racing (by Bas Koeten Racing) gaat van start in de goed bezette A3T klasse. Zeven auto’s zijn ingeschreven in deze divisie.

De SEAT Leon Supercopa is afgelopen jaar niet onverdienstelijk ingezet in diverse lange-afstandsraces waaronder het Winterkampioenschap op Circuit Park Zandvoort. De auto is voorzien van een 2.0 TFSI motor en een aangepaste DSG-versnellingsbak. Eerder dit jaar is de auto nog verder geüpgrade door toevoeging van een extra grote brandstoftank, polyester deuren en een grotere remmenset.

24h Barcelona 2013 - NKPP Racing - Bas Koeten Racing

De organisatoren hebben ervoor gezorgd dat het evenement uitstekend te volgen is voor thuisblijvers. Er is een live-website met diverse elementen als videobeelden, livetiming en het laatste nieuws, terwijl er ook regelmatig updates en foto’s zullen worden geplaatst op Facebook en Twitter. Ook Bas Koeten Racing verzorgt via haar eigen kanalen voor frequente updates over het evenement.

De actie op het Circuit de Catalunya start op vrijdag 5 september met een vrije training, gevolgd door de kwalificatie en de avondtraining. De 24-uursrace start op zaterdag 6 september om 12:00 uur.

Facebook:          http://www.facebook.com/24hseries

Twitter:               @24HSERIES | Use #24HBCN

Live website:     live.24hseries.com (online vrijdag 5 september)

Gamma Racing Day @ Assen

In het weekend van 01-03 augustus vond op het TT-Circuit van Assen één van ’s lands grootste autosportevenementen plaats: de jaarlijkse Gamma Racing Days. Ter promotie van het Acceleration evenement van 17-19 oktober had Bas Koeten Racing een MW V6 Pickup meegebracht voor deelname in de Supersport divisie van de Supercar Challenge. Coureur Danny van Dongen bewees uit het juiste racehout gesneden te zijn en liet met zijn spectaculaire rijstijl zeer rappe en constante rondetijden zien. Doorlopend was Van Dongen in gevecht met de BMW M3s, Lotussen en Saker Sportscar om de kopposities in het veld. In de hoofdrace eindige op een keurige vijfde plaats terwijl hij vanaf een veertiende startpositie was vertrokken.

EDFO_ACC14_25-mei-2014_10-14-52_D1_1766Accelaration-14-Nürburgring_

 

City Racing Rotterdam

Op zondag 31 augustus vond alweer de tiende editie van City Racing Rotterdam plaats in het hartje van Rotterdam. Voornaamste publiekstrekkers waren de F1-teams van Ferrari (Kimi Raikkonen) en Toro Rosso (Max Verstappen). Daarnaast stonden tal van teams uit diverse autosportdisciplines, van Dakar tot rallysport en van circuitracerij tot karting, aan de start van een vijf uur durend demoprogramma. Het parcours liep net als voorgaande jaren over de Willemsbrug, Blaak en Coolsingel, met het Hofplein als voornaamste hotspot in de stad. Bas Koeten Racing bracht twee MW V6 Pickups van Acceleration en een Nissan 350Z mee die speciaal voor dit evenement in de oranje kleuren van sponsor Hornbach was gestickerd. Veel rook en donuts werden achtergelaten door deze driemaal driehonderd PK monsters uit de Westfriese renstal.

 

City Racing Rotterdam 2014 - 01

Geslaagde Race Incentivedag op Zandvoort

Elk jaar organiseert Bas Koeten Racing een Race Incentivedag op Circuit Park Zandvoort. Dit jaar werd deze unieke dag gehouden op 30 juni. Onder begeleiding van ervaren instructeurs kregen circa 100 enthousiaste deelnemers een ochtend-/middag-/dagprogramma aangeboden op en om de baan die exclusief door Bas Koeten Racing was afgehuurd. Diverse programma-onderdelen stonden op het programma: zelf rijden met geprepareerde BMWs, meerijden met een ervaren coureur, karten, vrachtwagenrijden, 180 graden slip, een uitdagende slalom en driften met BMWs. Hoeveel deelnemers zijn er besmet met het racevirus?

Autoweek Live groot succes

In het Pinksterweekend vond de eerste editie van Autoweek Live plaats op het RDW-terrein in Lelystad. Autoweek had groot uitgepakt met een vol veld aan partners en bijzondere bolides. Het aanwezige publiek kreeg een geslaagde interactieve show voorgeschoteld. Op de kombaan werden snelle demo’s gegeven met een groep fraaie raceauto’s. Niemand minder dan Jos Verstappen en Robin Frijns bestuurden de Wolf GB08 Sport Prototype van Bas Koeten Racing. Arie Luyendyk en Daniel de Jong stapten achter het stuur van een MW V6 Pickup en gingen op topsnelheid over de kombaan in Lelystad.

 

 

DE CIRCUIT SHORT RALLY GAAT DOOR!

Goed nieuws! De Circuit Short Rally van zaterdag 22 februari, georganiseerd door Stichting Autosportief, gaat door! De organisatoren hebben gisteravond het moedige besluit genomen om dat met 47 ingeschreven equipes te doen, ondanks dat ze het minimum vooraf op 50 equipes hadden gesteld. Zie ook de website: www.circuitshortrally.nl. Afgelopen zaterdag hebben we via Facebook aangegeven mee te willen denken om dit gat te overbruggen.

Belofte maakt schuld: we organiseren vanaf heden (t/m vrijdag 21 februari) een inzamelingsactie waarbij we rijders, navigatoren, teams en fans oproepen een donatie te doen. De personen die een vrijwillige (!) donatie doen ten behoeve van organisator Stichting Autosportief, worden bij wijze van dank door ons met naam op Facebook vermeld. Laten we met z’n allen deze organisator steunen als dank voor het feit dat zij het besluit hebben genomen om de Circuit Short Rally door te laten gaan ondanks dat er drie auto’s te weinig waren aangemeld. Alle donaties vallen ten deel aan de organisatie.

Graag willen we iedereen oproepen een vrijwillige donatie te overwegen. Deze kan overgemaakt worden op rekening NL86RABO0128861746 ten name van Bas Koeten Racing onder vermelding van ‘DONATIE CIRCUIT SHORT RALLY – JE NAAM. Hierover zal volledig transparant worden gecommuniceerd. We proberen tussen nu en 21 februari een dagelijkse update te geven over de ontvangen donaties. Twijfel niet, doe mee! Bij voorbaat dank.

4CSRRallyProSchild

Inzet Wolf GB08 Supercar Challenge verdubbeld

Na de geslaagde inzet van een splinternieuwe Wolf GB08 Sport Prototype (Group CN) in de Supercar Challenge in 2013 met de Italiaanse tweelingbroers Nicola en Stefano De Val heeft Bas Koeten Racing de plannen voor 2014 opnieuw vormgegeven: een identieke, tweede Wolf GB08 is toegevoegd aan de ambitieuze renstal. Ook deze auto zal ingezet worden in de groeiende Superlights Divisie van de Supercar Challenge.

Indrukwekkende prestaties
In 2013 bewees Bas Koeten Racing al dat de Wolf GB08 uit het juiste hout gesneden is. Een flink aantal overwinningen in de CN-divisie werd binnengesleept. Bovendien bleek de 255 PK sterke Wolf GB08 door de uitmuntende aerodynamische eigenschappen en het lage gewicht (de auto weegt slechts 540 kg) de krachtigere Radicals SR8 bij te kunnen houden. Dit bleek onlangs nog eens in de traditionele Zandvoort 500 waar de Wolf GB08 beslag wist te leggen op de overall overwinning. Bovendien bleek afgelopen seizoen dat de auto op verschillende circuits onder verschillende omstandigheden dezelfde rondetijden kan noteren als fabrieks-GTs als de Ferrari 458, Audi R8 LMS en Porsche 997 voor een aanzienlijk lager budget.

Buitengewoon aantrekkelijke kalender
De nieuwe kalender van de Superlights Divisie van de Supercar Challenge is buitengewoon aantrekkelijk: 7 evenementen op 7 verschillende circuits in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Elk evenement wordt opgeluisterd door een verzameling interessante raceklasses waardoor er voor publiek telkens weer een fraaie show kan worden gegarandeerd. Op de vrijdagen worden er twee vrije trainingen en een kwalificatie verreden en op de zaterdagen en zondagen staan bij de meeste evenementen races van 60 minuten gepland. Bas Koeten toont zich tevreden met de nieuwe kalender: “Dit concept maakt het delen van de auto door twee coureurs uitstekend mogelijk waardoor kosten en rijtijd verdeeld kunnen worden. Bovendien is er ten opzichte van vorig jaar meer rijtijd beschikbaar op de vrijdagen waardoor de tracktime per evenement op gemiddeld vier uur uitkomt. Zo’n gevarieerde kalender is uniek!”

Te verwachten is dat de CN-divisie komend jaar aanzienlijk zal groeien aangezien de SPEED EuroSeries zijn samengevoegd met de succesformule van Dick van Elk, organisator van de Supercar Challenge. Hierdoor zal de CN-divisie een belangrijke smaakmaker zijn in dit interessante startveld. Jelle Koeten: “Qua rondetijden blijven de CN Sport Prototypes de Radicals SR3 en Praga’s per raceronde enkele secondes voor, getuige de onderlinge verschillen die vorig seizoen genoteerd werden. Bovendien zullen de Radicals SR8 getemd worden ten opzichte van vorig jaar, dus samen met deze SR8s kan de Wolf GB08 meestrijden om de overall overwinning in de Superlights Divisie. Hierdoor is veel exposure dus te verwachten, zeker nu de TV-uitzendingen komend jaar op RTL7 te zien zullen zijn.”

Brug naar nieuwe LMP3-klasse
De Wolf GB08 Sport Prototype is voorzien van een koolstofvezel monocoque. Deze is gekoppeld aan een betrouwbare, atmosferische Honda 2.0 liter motor en een oerdegelijke sequentiële Sadev versnellingsbak met paddleshift. De auto is van Italiaanse makelij en wordt vervaardigd door Wolf Racing Cars. Het fabrieksteam, onder leiding van de familie Bellarosa, is al jaren succesvol in onder meer de SPEED EuroSeries en de VdeV Series. Met deze specificaties valt de auto in de zogenaamde Group CN Sport Prototypes. Onlangs kondigden de FIA en ACO, organisator van de Le Mans Series en 24h Le Mans, aan dat de CN Sport Prototypes de brug gaan vormen naar de LMP-klasseindeling. Vanaf 2015 zullen LMP3 auto’s toegelaten worden in de Le Mans Series. Dit betekent dat fabrikanten, waaronder Wolf Racing Cars, reeds aan de slag zijn gegaan met het ontwikkelen en bouwen van LMP3 auto’s. De CN Sport Prototypes delen veel kenmerken, waaronder de hiervoor benoemde monocoque, motor en versnellingsbak, met de nieuw te bouwen LMP3 auto’s. Ter overbrugging naar het LMP3 tijdperk dat in 2015 aanvangt, zullen CN Sport Prototypes zoals de Wolf GB08 van Bas Koeten Racing toegelaten worden in de Asian Le Mans Series.

Testritten
Coureurs die interesse hebben in het rijden in een Wolf GB08 Sport Prototype, kunnen in de eerste maanden van 2014 kennismaken met de auto tijdens één van de testdagen die Bas Koeten Racing organiseert. Tijdens deze testdagen krijgen de testpiloten een programma van een halve dag aangeboden waarbij men kan kennismaken met dit type auto. Drie runs in de auto worden voorafgegaan door een uitvoerige briefing inclusief onboard beelden en data. Bas Koeten licht toe: “We verwachten interesse van coureurs die de ambitie hebben om in de komende jaren door te groeien naar de nieuwe LMP3-klasse en coureurs die de overstap willen maken vanuit een GT-auto naar een open prototype. Voor velen zal het rijden in een CN-prototype verrassend betaalbaar blijken, zeker wanneer de running costs worden vergeleken met GTs die gemiddeld een factor drie duurder zijn terwijl de prestaties vergelijkbaar of zelfs beter zijn. Dit kan verklaard worden door het slijtagepatroon en de betrouwbaarheid van alles wat op en aan de auto zit. We stimuleren serieus geïnteresseerden zich te melden om verder te praten over de mogelijkheden.”

Winnende WOLF GB08 in Nieuwjaarsrace 2014

Sinds jaren organiseren Circuit Park Zandvoort en DNRT als twee-eenheid het Winterkampioenschap: een serie enduranceraces in de periode november tot maart. De aftrap is traditioneel de Zandvoort 500 gevolgd door de Nieuwjaarsrace in het eerste weekend van januari. Op 8 november bracht het team van Bas Koeten Racing de spectaculaire WOLF GB08 aan de start en wist het Westfriese team de race op voortreffelijke wijze te winnen. Na deze zege is het team vanzelfsprekend gebrand op continuering. Met de Belgen Henk Haane en Christophe Geoffroy achter het stuur brengt Bas Koeten Racing de winnende WOLF ook bij de Nieuwjaarsrace aan de start.

De Zandvoort 500 werd gekenmerkt door wisselende weersomstandigheden waardoor een interessant tactisch spel losbarstte. Het Westfriese team gaf hier de beste invulling aan door de pitstops met rijders- en bandenwissels op de juiste momenten te plannen. Het coureurstrio van dienst bestond uit de Italiaanse tweeling Nicola en Stefano De Val en de ultra-ervaren Belg Henk Haane. Zij voerden hun taak, de zwart-gouden racer in rap maar bovenal gecontroleerd tempo op de baan houden, uitstekend uit. Tijdens de opwarmronde werd het echter nog even spannend voor de equipe toen Stefano De Val in de Hugenholzbocht al spinde en de bandenstapel licht toucheerde. Uitstekend teamwork zorgde ervoor dat de 500 kilometers in minder dan vier uur afgewerkt werden met de WOLF GB08 die als eerste over de finishstreep kwam.

De organisatoren verwachten ruim 30 auto’s aan de start van de Nieuwjaarsrace die op zaterdagmiddag 4 januari plaatsvindt. Auto’s worden ingedeeld in vier divisies waardoor in principe alle deelnemers kans maken op een podium in hun klasse. Tijdens de vorige race streed het coureurstrio van Bas Koeten Racing om de overall winst tegen de Radical SR8, Praga R1, Radical SR3 en Renault Mégane Trophy. Op 4 januari start de 4-uurs race om 15:00 uur hetgeen betekent dat iets meer de helft van de race in het donker wordt verreden. Dit is een bijzondere gewaarwording aangezien er vrijwel nooit in het donker wordt gereden op ’s lands bekendste circuit. Christophe Geoffroy en Henk Haane kunnen allebei bogen op ruime ervaring in de lange-afstandsracerij. Met dit duo aan boord van de WOLF GB08 lijkt het totaalpakket dus opnieuw goed op elkaar afgestemd te zijn waardoor de doelstelling opnieuw gericht is op het hoogst haalbare….

KNAF Talent First Mike Veldhuisen: ‘bijzonder succesvol debuutseizoen’

In maart 2013 werd Mike Veldhuisen, toen 19 jaar jong en woonachtig in het Westfriese Grosthuizen, verkozen tot KNAF Talent First voor de sectie rally. Voor de jongeling betekende deze verkiezing dat hij met ondersteuning van de nationale autosportbond zijn debuut kon maken in het Nederlands Kampioenschap rally. Na twee Short Rally’s en twee volledige rally’s blikt Veldhuisen terug op een bijzonder succesvol debuutseizoen waarin hij een sterke leercurve doormaakte.

Springplank van de KNAF
Na de verkiezing op Circuit Park Zandvoort kon KNAF Talent First Mike Veldhuisen in juni voor de eerste maal achter het stuur kruipen van de knalblauwe Chevrolet Kalos. De auto- en rallysport was reeds bekend terrein voor Veldhuisen aangezien hij in het dagelijks leven al meerdere jaren werkzaam is voor het team van Bas Koeten Racing. Begin 2013 kon Veldhuisen zijn droom waarmaken door als officieel KNAF Talent First zelf het stuur ter hand te nemen. Veldhuisen: “Deze verkiezing zorgt ervoor dat ik aan het begin sta van een hopelijk lange en succesvolle rallycarrière. Met de talentenprogramma van de KNAF heb ik een springplank gekregen om mezelf te ontwikkelen.”

600_pixels_-_Vechtdal_Rally_-_KNAF_Talent_First_Mike_Veldhuisen_-_Bas_Koeten_Racing_-_091
Passie voor de sport
Het onderhoud van de Chevrolet Kalos was ook dit jaar in handen van de studenten van het Deltion Rallyteam uit Zwolle. Mike Veldhuisen: “Deze jongens hebben uitstekend werk geleverd. Het zijn ook allemaal jonge kerels die een passie hebben voor de sport. Super om daarmee samen te werken!” Alvorens Veldhuisen mocht deelnemen in een volledige, tweedaagse rally, moest hij tenminste twee Short Rally’s moet goed gevolg rijden. Dit gebeurde in de Vechtdal Rally in juni en de Jumbo Short Rally in juli. Tijdens deze eendaagse evenementen wist de onervaren Veldhuisen tot verbazing van velen het tempo al snel te vinden.

Strak schema
Tijdens het seizoen kon Veldhuisen samen met de andere KNAF talenten deelnemen aan een uitvoerig programma dat door de bond werd aangeboden. Zo volgde de Westfries diverse simulatortrainingen bij SIM Delft en volgde hij een strak schema van fysieke trainingen. Telkens werd verslag uitgebracht naar de bondscoach Gerard Grouve die meer dan tevreden was over de vorderingen van zijn jonge pupil. Veldhuisen: “Ik ben de KNAF veel dank verschuldigd voor het traject dat zij dit jaar hebben uitgestippeld. Met de ondersteuning van de KNAF komt mijn carrière in een stroomversnelling.” Na de twee Short Rally’s reed Veldhuisen nog de Hellendoorn Rally en de Euregio Rally waarbij hij tijdens beide evenementen een enorme progressie boekte. Met de bescheiden Chevrolet Kalos wist hij serieus snelle tijden te klokken op de verharde en onverharde klassementsproeven hetgeen alom tot respect leidde.

Ambitie
Na het succesvol rijden van vier evenementen zijn de blikken alweer op seizoen 2014 gericht. Veldhuisen: “In 2014 wil ik in het Nederlands Kampioenschap in een aansprekende, competitieve auto deelnemen. De daaropvolgende jaren wil ik via het Junior WRC doorstromen naar het hoogst haalbare. We zijn met diverse partijen in gesprek om de invulling van seizoen 2014 te bepalen. We zetten alle opties naast elkaar en maken dan de beste keuze.” Niet zelden krijgt het jonge talent de vraag of hij als twintiger niet reeds te oud is om nog door te breken. Veldhuisen licht toe: “In de rallysport werkt dat heel anders dan in de circuitracerij. Mooi voorbeeld: Sebastien Loeb is ook pas op z’n 21e begonnen en is uitgegroeid tot de meest succesvolle rallyrijder ooit. Leeftijd speelt nauwelijks een rol in de rallysport.”

Supportersprogramma
Zonder ondersteuning uit het bedrijfsleven is het niet mogelijk om een rallycarrière invulling te geven. Om die reden heeft KNAF Talent First Mike Veldhuisen met de ervaren mensen van Bas Koeten Racing, het team waar hij in het dagelijks leven werkzaam is, een supportersprogramma opgesteld. Veldhuisen: “Dit houdt in dat we gezamenlijk zoeken naar een brede groep supporters die een bijdrage leveren om het benodigde budget bijeen te brengen. Reeds in 2013 kon ik rekenen op ondersteuning van Nathan Group, Ymor, Siebeling Vorkheftrucks, EliteCar, Bandenoutlet.nl en Eurotrac. In 2014 willen we deze groep verder uitbreiden. Met de plannen die er nu liggen, zijn we er van overtuigd dat we erin gaan slagen om samen met de supporters een interessant jaarplan te maken.”

Stichting KNAF Talent First is een initiatief van de nationale autosportfederatie KNAF om jong autosporttalent te begeleiden en te ondersteunen op hun weg naar de top en wordt mede mogelijk gemaakt door de steun van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en NOC*NSF. In het KTF rallyprogramma is Veldhuisen de opvolger van Leo van der Eijk, die dit jaar namens KTF aan het Nederlands Rallykampioenschap deelnam in een Nissan 350Z. Eerder bracht KNAF Talent First al rallytalenten als Hans Weijs Jr. en Kevin Abbring voort.

Euregio Rally afsluiting seizoen KNAF Talent First Mike Veldhuisen

Tijdens de jaarwisseling van 2012-2013 kon Mike Veldhuisen zich nog niet indenken dat hij in 2013 zijn debuut zou maken op de Hollandse rallypaden. In het voorjaar werd de autosportfanaat gekroond tot KNAF Talent First in de sectie rally en in juni stond Veldhuisen met bonzend hart aan de start van zijn eerste rally. Jarenlang draait de Westfries al mee in de autosport als vaste monteur in het team van Bas Koeten Racing, maar dit jaar mocht hij zelf het stuur ter hand nemen. Komend weekend rijdt Veldhuisen de seizoensafsluiter met de Chevrolet Kalos, geserviced door het Deltion Rallyteam, tijdens de Conrad Euregio Rally in en om Hengelo. Ditmaal neemt Lisette Bakker plaats in de hotseat. Zij zal haar uitgebreide ervaring met Veldhuisen delen tijdens het tweedaagse evenement in Twente.

Op 2 en 3 november rijden de equipes maar liefst 161 kilometer op snelheid tijdens de 13 klassementsproeven. Op zaterdagmiddag zal de eerste deelnemer iets voor drieën het startpodium afrijden voor de eerste etappe. Vervolgens zullen enkele KPs in het donker gereden worden, een spannend vooruitzicht gezien de weersvoorspelling. Rond 21:00 uur zal de equipe Veldhuisen/Bakker de eerste etappe afsluiten. Zondag zal het tweetal van circa 11:00 tot 16:30 uur onderweg zijn met de blauwe Kalos.

GTC_Rally_2013_-_Bas_Koeten_Racing_-_060

Mike Veldhuisen: “De afgelopen weken heb ik mijn fysieke conditie verder aangescherpt. Ook ben ik op uitnodiging van de KNAF opnieuw bij Sim Delft geweest voor een bijzonder nuttige training op een simulator. Ook ben ik enkele avonden bij de studenten van het Deltion College geweest terwijl de auto geprepareerd werd. Prachtig om te zien met hoeveel bezieling de jongens met de sport bezig zijn.”

Navigatrice Lisette Bakker: “Ik vind het leuk dat ik mag navigeren bij iemand die zo jong al toch zo lang enthousiast in de rally bezig is. Ik hoop dat ik de vaste navi van Mike goed zal vervangen en kan bijdragen aan het voortzetten van Mike’s stijgende lijn op rallygebied.”

In de afgelopen maanden bereidde Mike Veldhuisen samen met zijn vaste collega’s van Bas Koeten Racing een supportersprogramma voor. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen, getuige het aantal supporters dat opgetekend mocht worden. Nathan Group, Bandenoutlet.nl, Eurotrac, EliteCar Purmerend, Siebeling Vorkheftrucks en YMOR gaven het jonge talent het vertrouwen. Jelle Koeten: “Zonder deze financiële ondersteuning is het niet mogelijk om op dit niveau in actie te komen. Met deze supporters hebben we een basis gelegd voor de verdere zoektocht naar ondersteuning vanuit het bedrijfsleven.” Mike Veldhuisen voegt toe: “Ik wil deze supporters enorm bedanken. Komende jaren hopen we het aantal supporters verder te kunnen uitbreiden om zodoende het maximale uit mijn rallycarrière te kunnen halen. Diverse partijen hebben al aangegeven volgend jaar ook deel uit te willen maken van de supportersgroep, dus de verwachtingen zijn positief.”

GTC_Rally_2013_-_Bas_Koeten_Racing_-_150

Stichting KNAF Talent First is een initiatief van de nationale autosportfederatie KNAF om jong autosporttalent te begeleiden en te ondersteunen op hun weg naar de top en wordt mede mogelijk gemaakt door de steun van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en NOC*NSF. In het KTF rallyprogramma is Veldhuisen de opvolger van Leo van der Eijk, die dit jaar namens KTF aan het Nederlands Rallykampioenschap deelneemt in een Nissan 350Z. Eerder bracht KNAF Talent First al rallytalenten als Hans Weijs Jr. en Kevin Abbring voort.

Volop aandacht voor nieuwe Toyota GT86 Cup

Afgelopen weekend maakte autosportland kennis met een splinternieuw initiatief: de Toyota GT86 Cup. Op Circuit Park Zandvoort was de eerste auto te zien waaraan enkele maanden ontwikkeling en testwerk vooraf ging. De pitbox waarin de auto was opgesteld, werd drie dagen lang druk bezocht door coureurs en teams die hun licht wilden opsteken. De eerste cupauto’s werden reeds besteld en vele aanmeldingen voor testritten op 8 november werden opgetekend. Vanwege het grote animo is er op 4 december een extra mogelijkheid om testritten te maken.

Diverse partners hebben met succes toegewerkt naar een interessant pakket waarbij betaalbaarheid één van de hoofddoelen was. De nieuwe auto draagt de benaming Toyota GT86 Cup en is breed inzetbaar tegen aantrekkelijke running costs. Juist dit is volgens de initiatiefnemers heden ten dage de sleutel tot succes. Niet alleen in de endurancecup van DNRT zal de auto veelvuldig terug te zien zijn, ook in sprintraces en het Burando Production Open zal de auto ingezet kunnen worden.

Het uitgangspunt van de nieuwe Toyota GT86 Cup is een standaard GT86 met 2.0 16v boxermotor en achterwielaandrijving. Deze wordt geleverd door Auto Beernink & de Bekker en Global Car Company. De motor levert 200 PK bij 7.000 toeren en is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De cupauto beschikt over een FIA-goedgekeurde rolkooi welke ingebouwd wordt door Peter Popeijus van Wielhoven Technology. Verder beschikt de cupauto over een schokbrekerset van Intrax en een sperdifferentieel. De auto is voorzien van een geventileerde Brembo remmenset. Ook beschikt de auto over een kortere eindoverbrenging en het totaalgewicht komt uit op circa 1.150 kg. Daarbij is de gewichtsverdeling voor-achter 54%-46%. De nieuwe cupauto’s worden opgebouwd door de ervaren technici van Bas Koeten Racing.

Op vrijdag 8 november en woensdag 4 december kunnen geïnteresseerde rijders de auto zelf aan de tand voelen op Circuit Park Zandvoort om ook overtuigd te raken van de potentie van de Toyota GT86 Cup. Inschrijving voor deze testritten kan plaatsvinden door een e-mail te sturen naar info@GT86cup.nl. Dit najaar volgt de uitlevering van de eerste serie auto’s waarvan de eerste 10 auto’s met een extra korting worden aangeboden. Tijdens de testdagen zullen rijders uitgebreid geïnformeerd worden over de mogelijkheden tot het inzetten, kopen en huren van een Toyota GT86 Cup.

Voor meer informatie, aanmelding voor testritten en bestellingen kan contact opgenomen worden met de initiatiefnemers van de Toyota GT86 Cup:
E: info@GT86cup.nl
W: www.GT86cup.nl
T: 0228 – 567 537 (Bas Koeten Racing)
Facebook: Toyota GT86 Cup
Twitter: @GT86CupNL

Introductie Toyota GT86 Cup

Achter de schermen werd de afgelopen maanden hard gewerkt aan een nieuw concept: de Toyota GT86 Cup. In het weekend van 18-20 oktober wordt de nieuwe cupauto voor de eerste maal gepresenteerd op Circuit Park Zandvoort. De nieuwe GT86 Cup is een auto die breed inzetbaar is tegen interessante running costs. Zo is de auto uitermate geschikt voor lange-afstandsraces, maar ook voor het kortere werk. Achterwielaandrijving, een 200 PK sterke atmosferische boxermotor en een indicatieve rondetijd van 2:02 minuut op Circuit Park Zandvoort zijn de belangrijkste punten die de funfactor van de auto bepalen.

Auto Beernink & de Bekker en Global Car Company stonden samen met Toyota Nederland (Louwman & Parqui) aan de wieg van de hagelnieuwe cupauto. Wielhoven Technology ontdeed de eerste auto van het interieur en bouwde een FIA-goedgekeurde rolkooi in. Bas Koeten Racing bouwde de auto vervolgens volledig op tot cupauto met onder meer een onderstel van Intrax Suspension. De circuittests werden uitgevoerd met gebruik van Yokohama banden. Tot slot was race-organisator DNRT één van de aanjagers van het totale project omdat de potentie ook daar herkend werd.

Toyota_GT86_Cup_-_05_-_600_pix

Het uitgangspunt van de nieuwe Toyota GT86 Cup is een standaard GT86 met 2.0 16v boxermotor en achterwielaandrijving. Deze levert 200 PK bij 7.000 toeren en is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De cupauto beschikt over een FIA-goedgekeurde rolkooi, een sperdifferentieel en een schokbrekerset van Intrax. Verder is de auto voorzien van een geventileerde Brembo remmenset. Ook beschikt de auto over een kortere eindoverbrenging en het totaalgewicht komt uit op circa 1.150 kg. Daarbij is de gewichtsverdeling voor-achter 54%-46%.

In pitbox 7 (Bas Koeten Racing) is de eerste nieuwe cupauto in het weekend van 18-20 oktober te aanschouwen. Deze auto is in de afgelopen weken op diverse circuits getest. Aan de hand van deze tests zijn de finale specificaties tot stand gekomen en met trots kunnen de partners dan ook de kant-en-klare raceauto presenteren. De partners verwachten dan ook veel positieve reacties te ontvangen van rijders en teams.

Op vrijdag 8 november kunnen geïnteresseerde rijders de auto zelf aan de tand voelen om ook overtuigd te raken van de potentie van de Toyota GT86 Cup. Inschrijving kan plaatsvinden door het inschrijfformulier op 18-20 oktober in te vullen of een e-mail te sturen naar info@GT86cup.nl. Dit najaar volgt de uitlevering van de eerste serie auto’s waarvan de eerste 10 auto’s met een extra korting worden aangeboden.

Website: www.GT86cup.nl
E-mail: info@GT86cup.nl
Telefoon: 0228 – 567 537