Oliecursus voor teamleden

Op dinsdag 28 mei volgden ruim 20 teamleden een drie uur durende cursus over olie in onze werkplaats in Westwoud.

Door het aanbieden van cursussen en excursies weten we het kennisniveau van de leergierige teamleden telkens weer te verhogen en kunnen we onze groei blijven waarmaken. De cursus werd gegeven door onze vaste partner Van Wees Oil, leverancier van smeermiddelen die voldoen aan de extreem hoge eisen die autosport aan de producten stelt.

Oliecursus

Succesvolle demo tijdens Wielen op de Bree in Winkelstad Beverwijk

Op zaterdag 25 mei stond de #46 Saker Sportscar in de binnenstad van Beverwijk tijdens de ‘ultieme mannendag’. De auto trok veel bekijks en werd zelfs in het Noordhollands Dagblad geplaatst!

Naar aanleiding van de (social media) winactie wonnen twee prijswinnaar een VIP-arrangement van Bas Koeten Racing. In augustus worden zijn op Circuit Park Zandvoort ontvangen als gast van het team. Daar krijgen de gasten toegang tot de paddock, de pitbox en zelfs de pitstraat!

Krantenartikel_Wielen_op_de_Bree

Raceverslag Mike Smit – DNRT Sportklasse @ Zandvoort

Mike Smit is zijn racecarrière begin 2012 begonnen door in de DNRT Toerklasse uit te komen met een Renault Clio. Klein verschil is dat Mike dit doet in een auto die volledig handbediend is omdat Mike een hoge dwarslaesie heeft. Keer op keer verlegt Mike zijn grenzen. Hieronder lees je het raceverslag van de eerste race van seizoen 2013 waarin Mike zichzelf heeft opgewerkt naar de Sportklasse.

Ik ben op zoek…

Na het succes tijdens mijn debuutjaar in de Toerklasse was ik bang dat het nieuwe begin in de Sportklasse tegen zou vallen. Één ding wist ik zeker: als je na een debuutseizoen in de Toerklasse de grootste beker mee naar huis krijgt, dan kun je jezelf alleen verbeteren door in een snellere groep te gaan rijden. We hadden echter niets aan de Clio gedaan om ’m sneller te maken maar in de wetenschap dat de Clio Cup vroeger minder dan twee minuten voor een rondje Zandvoort nodig had, ben ik dit seizoen op zoek naar een seconde of zes!

Shakedown met waterballet

Omdat de Clio tijdens de winter grondig onderhanden is genomen, leek het me verstandig om een paar keer te gaan trainen voordat de wedstrijden begonnen. In mijn laatste stukje schreef ik “Weer of geen weer; de winter is wat mij betreft over!” Helaas was het “geen weer” tijdens de OCA oefendag. Maar ja; afspraak is afspraak dus op 9 maart om kwart over 8 stond ik op een leeg Circuit Park Zandvoort te wachten totdat de Clio zou arriveren. Ik had het laatste mailtje gemist waarin stond dat 10 uur vroeg genoeg was, dus ik had ruim de tijd om koffie te drinken en de sleutel van box 1 en 2 op te halen.

Mike_Smit_-_05
Helaas had ik er niet aan gedacht om te vragen of de jongens van Koeten mijn regenbanden wilden meenemen, dus ik was verplicht solidair met de meeste coureurs die, net als ik, op Toyo’s de strijd aan gingen met de weergoden. Die weergoden gingen op 9 maart ook voor een record (24 uur regen achter elkaar) dus ik kon een verbetering van mijn eigen PR wel op m’n buik schrijven!

Volgens mij werden er wel weer records gebroken op het gebied van grindbakexpedities! We waren vooraf geïnformeerd dat er flink gevlagd zou worden en dat er af en toe een paar auto’s de baan zouden verlaten. De baan was zeiknat en inderdaad: links en rechts vlogen er auto’s van de baan. Pas toen ik een Alfa in de S-bocht op z’n dak zag liggen (waar geen Baco te bekennen was) drong het tot me door dat niet alles bij de oefeningen hoorde.

Aan het eind van de middag mochten we nog een aantal ronden voluit gaan, maar inmiddels was het zo vochtig in de auto dat de ruiten voortdurend besloegen. Ik had er al een lange dag op zitten en de auto was nog onbeschadigd dus: tijd om te stoppen.

Het gevoel terug

Op 19 en 20 maart kon er de hele dag getraind worden maar aangezien de auto prima was en ik geen endurance coureur ben kwam ik dinsdagochtend de 19e uitgeslapen op het CPZ aan waar al flink geknald werd. Ik wilde graag een race simulatie doen omdat ik vorig jaar een aantal “issues” heb gehad die pas in de laatste 4 ronden naar voren kwamen.

Om half twee ben ik de baan op gegaan en ik werd gelijk meegezogen in het hoge tempo van allerlei deelnemers die er al aardig vaart in hadden. Er reden een stuk of 6 formulewagens rond dus we moesten goed in de spiegels blijven kijken en de verschillende Westfields en Caterhams bleken zeer bedreven in het “laat remmen” (niet proberen uit te remmen dus!). Ik was redelijk te wagen aan een witte BMW met blauwe strepen waar ik dan ook meerdere duels mee uitgevochten heb en uiteindelijk klom ik pas om half vijf weer uit de Clio (tussentijds natuurlijk wel getankt en een paar keer wat gedronken).

Volgens mijn vader die langs de baan stond te klokken had ik het tempo aardig te pakken en met een voldoen gevoel en veel vertrouwen in de auto gingen we naar huis.

Nieuwe start

Ik begon met lage verwachtingen voor het eerst in de Sportklasse, maar ik had er zo’n zin in dat het me niet uitmaakte op welke plek ik zou eindigen. Ons vaste adres (box 7 en 8) was keurig ingericht met een pitvloer en de reclamehekjes die normaal op de rally paddock staan. De jongens van Koeten hadden de spulleboel verdeeld omdat de ene helft van de ploeg met de Wolf Racing Cars het hele weekend in Spa aan het racen waren terwijl de andere helft drie dagen lang in Zandvoort mocht werken. Box 7 was voor de twee E30’s van Remko en Pieter en in box 8 hadden we de twee snelle Clio’s van Martijn en ondergetekende opgesteld.

Mike_Smit_in_de_Renault_Clio_-_Bas_Koeten_Racing_-_12

Vrije training 6 april:

In de vrije training van afgelopen zaterdag konden we niet veel doen omdat we al na twee rondjes een rode vlag kregen vanwege een oliespoor op de baan. Daarna konden we nog maar twee rondjes rijden voordat we afgevlagd werden. De Sportklasse was iedere keer de laatste van de vier groepen en omdat er tijdens de kwalificaties van de andere groepen ook een paar akkefietjes waren, begon onze kwalificatie training pas om een uur of twaalf.

Kwalificatie training:

Ik wilde de kwalificatie training graag beginnen met een vrije baan dus ik had “race engineer” Rob gevraagd om de auto alvast vooraan op de pre-grid te zetten. Toen we de baan op mochten, ben ik er direct flink tegen aan gegaan. Ik was namelijk bang dat we weer na een paar rondjes weer afgevlagd zouden worden. Dit gebeurde gelukkig niet zodat ik uiteindelijk 10 rondes gereden heb met een 2:06.436 als snelste tijd! In deze klasse was mijn nieuwe PR slechts goed voor een 14e startplaats in een veld van 18 maar ik voelde me in ieder geval redelijk op m’n gemak tussen deze snelle auto’s.

Race 1:

De eerste race begon pas om een uur of drie en ik kon m’n startplek in eerste instantie goed verdedigen, maar bij het remmen voor de Tarzanbocht kwam er een rode BMW voorbij vliegen alsof ie een bank beroofd had! Vervolgens ging ie als een dolle tekeer zodat het me verstandig leek om er maar even achter te blijven. Helaas raakten we hierdoor ook de aansluiting met de voorgaande groep kwijt, dus toen de rode BMW voor de derde keer naast de baan gleed ben ik erlangs gegaan en heb ik geprobeerd om terug bij de groep te komen. Deze verdwenen helaas uit het zicht en toen ik halverwege de race mis schakelde voor de beklimming van de Hunserug, zat de rode BMW ook gelijk weer op m’n achterbumper. Ik was een beetje uit m’n ritme en omdat ik geen zin had in een aanvaring met het rode gevaar liet ik ‘m erlangs om gelijk de achtervolging in te zetten.

Ik kon de BMW vrij makkelijk volgen en had net bedacht dat ik ‘m in de laatste ronde voorbij zou steken toen de ophanging van z’n rechter voorwiel het begaf! Gelukkig deed de grindbak z’n werk zodat de BMW voor de vangrail stilstond maar voor het rode gevaar was geweken! In de op één na laatste ronde perste ik er nog een 2:06.279 uit maar meer dan een 14e plek zat er niet in.

536173_3990743027018_1287124683_n

Race 2:

De tweede race startte pas na vijven en ook deze keer mocht ik starten achter een mooie zilvergrijze Lotus. Deze start ging nog beter en ondanks dat ik in een sandwich tussen twee auto’s op de eerste bocht af stormde wist ik mijn positie te behouden en omdat de rode BMW die op miraculeuze wijze gerepareerd was, de auto’s achter mij ophield, kon ik deze keer de aansluiting met de groep vasthouden. Binnen een paar rondes was het helemaal leeg in m’n binnenspiegel terwijl ik nog steeds vlak achter de Lotus en een dikke BMW Z3 aanreed. Toen hun slicks opgewarmd waren moest ik helaas lossen maar door me te focussen op strakke racelijnen en late rempunten, reed ik halverwege de wedstrijd het gat naar de Z3 dicht met een snelste rondetijd van 2:05,639! De racedag was misschien te lang voor de Z3 want een ronde later kon ik ‘m uitremmen voor de Tarzanbocht en bij ‘m wegrijden. Geholpen door een storing in de Lotus ben ik als 10e geëindigd. Met een 14e plaats uit race 1 kwam ik als 13e in het dagklassement terecht.

Het waaide nog steeds behoorlijk in de pitstraat dus in goed overleg werd besloten om de prijsuitreiking bij ons in de pitbox te doen! Beregezellig natuurlijk en omdat het al na zevenen was heb ik ook nog met de pitcrew meegegeten en uiteindelijk reed ik pas om half 9 naar huis.

Topdag!

Mike Smit

Renault Clio #69

www.SmitRacingTeam.nl

https://www.facebook.com/SmitRacingTeam

In mijn zoektocht naar de overige 5 seconden zal ik toch een keer de overstap naar een setje slicks moeten gaan maken. Alle donaties zijn daarom welkom op P648500 en naast stickers op de auto biedt ik de mogelijkheid aan om tegen betaling met mij mee te rijden op de sponsordag en/of als VIP gast aanwezig te bij mijn wedstrijden (info@smitracingteam.nl).

Subliem debuutweekend WOLF Racing Cars op Spa-Francorchamps

Het seizoen van 2013 begon stormachtig door de bekendmaking van de deelname van twee nagelnieuwe WOLF GB08 Sport Prototypes aan de Special Open Trophy. Bas Koeten Racing tekende in februari voor de running van beide auto’s in dit groeiende kampioenschap. De auto’s werden in Noord-Italie gebouwd en getest en gingen begin maart op transport naar Nederland. Na een testdag op Circuit Zolder op 21 maart stond het eerste raceweekend gepland op 5/6/7 april op het befaamde Circuit Spa-Francorchamps. Het team en haar vier rijders (Henk Haane, Naomi Schiff, Stefano De Val en Nicola De Val) beleefden hier hun gezamenlijke racedebuut met de potente raceauto’s. De favorietenrol werd perfect ingevuld: in de 150-minuten endurancerace scoorde het team een sublieme 1-2. Ook alledrie de sprintraces werden gewonnen zodat het team met de maximale score naar huis ging.

Na de geslaagde testdag op Circuit Zolder had het team twee weken de tijd om de auto’s volledig op punt te zetten voor de seizoensopener op Spa-Francorchamps. Op vrijdag 5 april werden beide auto’s onder droge, koude omstandigheden stevig aan de tand gevoeld door de vier piloten. Telkens wisten de coureurs hun eigen rondetijden scherper te stellen waardoor het raceweekend met vertrouwen werd gestart. Voor de twee daaropvolgende racedagen werd een prima afstelling gevonden.

Kwalificaties

Op zaterdagochtend stonden twee kwalificaties gepland. De eerste kwalificatie bepaalde de startpositie van de 150-minutenrace van later die dag. In de #04 Wolf nam routinier Henk Haane deze 20 minuten durende kwalificatie voor z’n rekening, terwijl Nicola De Val de #05 de sporen gaf. Vanwege lichte sneeuwval was de baan dusdanig nat dat er door beide op regenbanden gereden werd. De eerste kwalificatie leidde tot een keurige 1e en 3e startpositie waarbij de 2e positie werd opgeeist door een 450 PK sterke Radical SR8. De tweede kwalificatie werd door respectievelijk Naomi Schiff en Stefano De Val voor hun rekening genomen. In deze eveneens 20 minuten durende sessie wisten deze rijders een 7e en 1e startpositie te claimen.

SOT_Race_1_-_Training_vrijdag_4_april_2013_-_Bas_Koeten_Racing_-_15

Endurancerace (150 minuten)

Om 15:30 uur verschenen alle deelnemers aan de 150-minuten endurancerace op de startgrid van het ruim 7 km lange circuit van Spa-Francorchamps. Beide Wolfs waren door Bas Koeten Racing op opgesneden slicks gezet wat uiteindelijk de beste keuze bleek te zijn geweest. Na de rollende start kwamen Nicola De Val en Henk Haane als eersten door La Source, gevolgd door een fraai veld van CN Prototypes, Sportscars en Super 7s. Dat de baan nog immer verraderlijk glad was, bleek wel uit de glijpartij van koploper Nicola De Val juist na het doorgaan van Eau Rouge. Op hoge snelheid spinde de Italiaan in de #05 Wolf waarna de ervaren Henk Haane de jongeling maar nipt kon ontwijken. Zonder schade kon De Val zijn weg al snel vervolgen en zich weer achter Haane voegen. Het daarop volgende uur was een fraaie show van de snelheid van de nieuwste aanwinsten in de Special Open Trophy. Als aan een touwtje gingen de beide Wolfs ruim een uur fier aan de leiding in de 150-minuten race.

SOT_Race_1_-_Training_vrijdag_4_april_2013_-_Bas_Koeten_Racing_-_21

 

Na 1:15 uur werd Nicola De Val als eerste rijder binnengeroepen voor de verplichte pitstop. Na een tankbeurt nam Stefano De Val de plaats van zijn tweelingbroer in en voerde het tempo op een opdrogende baan op. Een ronde later werd ook leider Henk Haane binnengeroepen om afgelost te worden door de 19-jarige Naomi Schiff. Beide equipes noteerden door een snelle tankstop en rijderswissel de snelste pitstops van het gehele veld waardoor de voorsprong nog verder werd uitgebouwd.

Stefano De Val had inmiddels de leiding in de wedstrijd overgenomen en wist de race na 2:30 uur op zijn naam te schrijven met in totaal 50 afgelegde rondes. Naomi Schiff wist het 1-2-tje compleet te maken door als tweede over de finish te komen. Met deze topprestatie van het rijderskwartet had het team haar visitekaartje overduidelijk afgegeven.

Sprintraces

Op zondag 7 april stonden nog drie sprintraces van 20 minuten op de agenda voor de deelnemers aan de Special Open Trophy. Gelukkig was de buitentemperatuur enkele graden gestegen en was de baan volledig droog. Hierdoor kon het team besluiten op profielloze banden te starten. In de eerste race startte Nicola De Val vanaf pole position en gaf deze geen moment af, ondanks aandringen van concurrerende rijders met hun CN Prototypes. Naomi Schiff was gestart vanaf een zevende positie en had het zwaar aan de stok met diverse rijders in hun sportscars. Juist in de laatste ronde wist Schiff de vijfde plaats te bemachtigen, maar bij het uitkomen van de laatste chicane voor start-finish werd zij voorbij gestoken door Ko Koppejan in zijn Radical. Na de race werd deze positie teruggegeven omdat Koppejan de chicane had afgestoken. Hiermee stelde Schiff dus de vijfde positie veilig voor race 1 én de vijfde startpositie voor race 2.

SOT_-_Spa_Francorchamps_-_Bas_Koeten_Racing_-_11

 

In race 2 wist Stefano De Val het kunststukje van zijn tweelingbroer te herhalen door de andere deelnemers van zich af te schudden en op een veilige afstand te rijden. Stefano De Val was de eerste Wolf-coureur die de extreem snelle bocht Eau Rouge, beroemd en berucht, vol gas, zonder remmen of gas terugnemen, wist te nemen. Aan het einde van de race noteerde de Italiaan een 2:26 minuut. Naomi Schiff was al in de beginfase van de race achterstevoren geraakt waardoor ze vele plaatsen moest goedmaken. In de 20 minuten durende sprintrace slaagde ze er desondanks in om op de achtste positie te finishen, achter de Norma van Filip Declerq en de Juno van Benny Goossens. In deze tweede sprintrace noteerde Schiff haar persoonlijke besttijd van het weekend: 2:30:3 minuut.

Terwijl Stefano De Val in de tweede sprintrace de lat zeer hoog had neergelegd voor zijn tweelingbroer, wist Nicola De Val de snelste rondetijd in de #05 Wolf nog een fractie scherper te zetten op een 2:26:7. Met een comfortabele voorsprong van 18 seconden op de Norma van Jurgen van Hover wist Nicola De Val de overwinningsreeks van het eerste raceweekend compleet te maken. Naomi Schiff wist vanaf de achtste startpositie enkele plaatsen goed te maken en op een vijfde positie te eindigen. Door de strijd op de baan wist het 19-jarige talent haar rondetijd uit sprintrace 2 niet meer te verbeteren.

SOT_-_Spa_Francorchamps_-_Bas_Koeten_Racing_-_22

 

Na een bijzonder succesvolle 150-minuten race en drie gewonnen sprintraces blikte het team van Bas Koeten Racing en haar vier rijders met enorme tevredenheid terug op het debuutweekend met de nieuwe Wolfs. De auto’s, de rijders en het team blijken een geslaagde combinatie te zijn die hopelijk later dit jaar voor evenzoveel spektakel kunnen blijven zorgen.

Uitslagen

De snelste rondetijd die dit weekend genoteerd werd door de #05 Wolf was een 2:26 minuut, een tijd die vergelijkbaar is met een GT3 auto. Hiermee toont Wolf Racing Cars de potentie aan van deze Group CN Prototypes.

Winnaar KNAF Talent First 2013: teamlid Mike Veldhuisen!

Mike Veldhuisen (20 jaar) is het nieuwe KNAF Talent First 2013 in de rallysport en zal als zodanig nog dit jaar zijn debuut maken in het Nederlands Rallykampioenschap. Het talent van Veldhuizen was al opgevallen bij de eerste selectiedag in februari op Circuit Park Zandvoort en werd alleen maar onderstreept tijdens de twee dagen durende intensieve rallycursus in het Duitse Fürstenau. Veldhuisen was daarin zijn enige overgebleven concurrent, de 21-jarige David Verzijlbergen, de baas. “Super dat het gelukt is, deze kans ga ik met meer dan 110% aangrijpen”, was de eerste reactie van een dolblije Veldhuisen.

Winnaar Knaf Talent First 2013

Opvallend talent

De KNAF Talent First selectie voor nieuw rallytalent begon op 26 februari jl. op Circuit Park Zandvoort en daarbij kwamen de 20-jarige Mike Veldhuisen uit het Noord-Hollandse Grosthuizen en de 21-jarige David Verzijlbergen (Heemstede) als duidelijke winnaars naar voren. Tijdens een tweedaagse intensieve rallycursus in het Duitse Fürstenau moest het talentvolle tweetal vervolgens gaan uitmaken wie winnaar KNAF Talent First 2013 op rallygebied zou worden. Na een uitgebreide training en vele kilometers aan klassementsproeven op zowel asfalt- als zandwegen, kwam Mike Veldhuisen als winnaar uit de bus. Het talent van Veldhuisen was al opgevallen op de eerste selectiedag. Met slechts vijf autocrosswedstrijden als ervaring op zak, had hij in Zandvoort de voltallige concurrentie achter zich gelaten. Niet alleen treedt Veldhuisen nu toe tot ‘Learn to Train’, de eerste fase van het meerjaren talentontwikkelingsprogramma van Stichting KNAF Talent First, ook komt het kersverse KTF-talent later dit jaar in de Chevrolet Kalos van het Deltion Rallyteam aan de start van het Nederlands Rallykampioenschap. Uiteraard kon Veldhuisen zijn geluk niet op. “Ongelofelijk, ik ben echt dolblij dat het gelukt is. Ik ga deze kans met meer dan 110% aangrijpen, want dit is echt uniek. De begeleiding tijdens de cursus was super en ik heb er dan ook ontzettend veel van geleerd.” Verzijlbergen kon dit laatste zeker bevestigen. “Ik heb daarnaast ook hemzelf beter leren kennen de afgelopen twee dagen. Mike is gewoon meer thuis in de rally en is dus de terechte winnaar.”

Chevrolet_Kalos

KTF-bondscoach voor de rally, Gerard Grouve, kon tevreden terugkijken op de door Van Merksteijn Motorsport verzorgde rallytraining. “Allebei hebben ze overduidelijk hun bovengemiddelde talent getoond. Mike heeft alleen meer feeling en natuurlijke aanleg voor de rallysport en de daarvoor benodigde vaardigheden. David is meer een jongen van het circuitracen en daar komt zijn talent optimaal tot zijn recht.”

Stichting KNAF Talent First is een initiatief van de nationale autosportfederatie KNAF om jong autosporttalent te begeleiden en te ondersteunen op hun weg naar de top en wordt mede mogelijk gemaakt door de steun van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en NOC*NSF. In het KTF rallyprogramma is Veldhuisen de opvolger van Leo van der Eijk, die dit jaar namens KTF aan het Nederlands Rallykampioenschap deelneemt. Eerder bracht KNAF Talent First al rallytalenten als Hans Weijs Jr. en Kevin Abbring voort.

Testdag @ Circuit Zolder

Op donderdag 21 maart reden de twee nieuwe WOLF GB08 Sport Prototypes hun eerste testkilometers na de aflevering in Italie begin. Piloten Henk Haane, Naomi Schiff, Nicola De Val en Stefano De Val voelden de auto’s aan de tand op Circuit Zolder. Nadat de testdag van vorige week op het laatste moment een week verplaatst moest worden vanwege sneeuw en ijs op/om de baan, werd de testdag van donderdag 21 maart onder zeer zonnige omstandigheden verreden. Ondanks de lage buitentemperatuur konden de coureurs goed trainen in de nieuwe auto’s. Drie van de vier coureurs hadden nog nimmer op Circuit Zolder gereden en moesten de ‘omloop van Terlaemen’ dus nog goed leren kennen.

De gebroeders De Val noteerden een rappe 1:34 minuut als snelste rondetijd. Met een iets andere versnellingsbakverhouding wist routinier Henk Haane, dit jaar bezig aan alweer zijn veertigste autosportjaar, een 1:36 minuut op de chrono’s te zetten. Naomi Schiff, het 18-jarige karttalent uit Zuid-Afrika, reed een 1:39 minuut als snelste rondetijd.

Eind april wordt op Circuit Zolder een 6-uurs race verreden. Eind augustus is het hoogtepunt van dit seizoen: 24HOURS of Zolder. Beide auto’s verschijnen het ganse seizoen van de Special Open Trophy aan de start.

KNAF Talent First Mike Veldhuisen gefocust naar eindoverwinning

De carrière van de 20-jarige Mike Veldhuisen is in een heuse stroomversnelling terecht gekomen. Twee weken geleden werd de Westfries gekroond tot één van de twee winnaars van de KNAF Talent First competitie die op 27 februari op Circuit Park Zandvoort gehouden werd. Veldhuisen, in het dagelijks leven één van de vaste teamleden van Bas Koeten Racing en dus al goed bekend met het reilen en zeilen van een race- en rallyteam, verraste iedereen door het zo ver te schoppen in deze talentenjacht, met name door de beperkte ervaring waarop de jongeling kan bogen.

De selectiedag op Circuit Park Zandvoort werd gehouden onder leiding van Gerard Grouve, de kersverse bondscoach voor de sectie rally. Na uitleg over het programma, gingen 17 gretige kandidaten van start met het actieve programma. Op het Zandvoorste parcours reden alle deelnemers een slalom met een BMW en een Nissan Micra, geprepareerd door Hans Weijs Motorsport. Deze slalom werd gevolgd door een fysieke test, een Coopertest waarbij de selectie jongens 12 minuten rondjes moest lopen. Veldhuisen eindigde met achttien rondjes tweede op een halve ronde achterstand op de man met de langste adem. Het ochtendprogramma werd afgesloten met een interview, afgenomen door vier afgevaardigden van de KNAF.

Na een grote slalom te hebben verreden met de BMW en Nissan werd het deelnemersaantal teruggeschroefd naar zeven. Dit betekende reeds een evenaring van de prestatie die Veldhuisen in 2012 al leverde tijdens de selectie voor KNAF Talent First. De overgebleven zeven kandidaten reden een korte klassementsproef met de BMW en Nissan. Veldhuisen bewees zich opnieuw en behoorde tot de vier snelsten. Deze groep diende dezelfde klassementsproef opnieuw te rijden, maar dan in tegengestelde richting. Ondanks dat er niet verkend mocht worden, wist Veldhuisen de proef foutloos te rijden. Veldhuisen: “Ik heb de klassementsproeven snel en bedachtzaam gereden. Ik wilde geen fouten maken, maar heb de auto’s wel op hun staart getrapt. Eigenlijk precies zoals je hoort te rijden met een rallyauto. Er is geen ruimte voor fouten, maar de pace moet wel hoog zijn om te kunnen scoren.”

Aan het einde van de inspannende dag werd Mike Veldhuisen samen met David Verzijlbergen, vorig jaar reeds op het circuit actief in de Suzuki Swift Cup, tot KNAF Talent First 2013 uitgeroepen. De nieuwe voorzitter van de KNAF, Huub Dubbeldam, prees de 20-jarige Mike Veldhuisen om zijn talent en voor het feit dat hij zonder veel ervaring op alle punten een uitblinker bleek te zijn.

KNAF_Talent_First_2013_Mike_Veldhuisen

Op 21 en 22 maart nemen de Mike Veldhuisen en David Verzijlbergen deel aan een rallycursus op het uitdagende terrein van Fürstenau (D). Een week later wordt deze gevolgd door een theorie-examen. Slechts één van de twee overgebleven kandidaten zal komend jaar in actie komen in de Chevrolet Kalos van het Deltion Rallyteam. Daarmee zal de winnaar in de voetsporen treden van de succesvolle Kevin Kooijman en Leo van der Eijk. Laatstgenoemde zal het rallyseizoen aanvangen met enkele rallies in de Chevrolet Kalos alvorens de overstap te maken naar de snelle Nissan 350Z. Veldhuisen: “Ik kijk erg uit naar de finale en zal er alles aan doen om deze te winnen. Ik ben me al sinds de selectiedag aan het voorbereiding op de finale. Met de eindoverwinning in de KNAF Talent First competitie zal er een droom voor me uitkomen.”

Stichting KNAF Talent First is een initiatief van de nationale autosportfederatie KNAF om jong autosporttalent te begeleiden en te ondersteunen op hun weg naar de top en wordt mede mogelijk gemaakt door de steun van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en NOC*NSF. KTF heeft de afgelopen jaren al vele talenten voortgebracht, zoals in de autorensport Giedo van der Garde, die dit jaar zijn debuut in de Formule 1 maakt en Hans Weijs Jr. en Kevin Abbring in de rallysport.

Presentatie WOLF Racing Cars Benelux – 2 en 3 maart

Op zaterdagavond 2 maart en zondag 3 maart worden de nieuwe auto’s van Wolf Racing Cars Benelux gepresenteerd op Circuit Park Zandvoort in de hospitality tent en pitbox (#07 en 08) van Bas Koeten Racing.

Via de volgende link is een plattegrond van Circuit Park Zandvoort te vinden. De pitboxen bevinden zich bij P1.
Als de hoofdingang bij het circuit genomen wordt (tegenover NH Hotel), dient men de kronkelweg te volgen. Daarna geldt het volgende:

– Zaterdag: Ga met de auto onder het tunneltje door en houd links aan totdat je niet verder kunt. Je kunt dan (gratis) parkeren achter de pitboxen.

– Zondag: Volg de instructie van de parkeerwachten. Parkeerkosten bedragen 6 euro per auto. Loop onder het tunneltje door en houd links aan richting pitstraat.

De blauw/witte hospitality tent van Bas Koeten Racing is opgebouwd achter pitboxen 7 en 8.

Bas Koeten Racing start nieuwe uitdaging met WOLF GB08 2013

BAS KOETEN RACING start aan nieuwe uitdaging met WOLF GB08 2013

Wolf_Racing_Cars_-_02_-_600_pixels

BeNeLux is een nieuw team rijker: WOLF Racing Cars BeNeLux. Op 21 februari start het team en worden door het Italiaanse WOLF Racing Cars twee fonkelnieuwe Wolf GB08 Sport Prototypes (Group CN) uitgeleverd aan het team van Bas Koeten Racing, gevestigd in Nederland. Deze supersnelle racewagens zullen komend seizoen onder meer worden ingezet in de populaire Special Open Trophy. De racekalender bestaat uit een aantrekkelijke mix van sprint- & endurance races met de 24 HOURS of Zolder (B) als absoluut hoogtepunt!

Specificaties

De Wolf GB08 2013 wordt door het in Italië gebaseerde Wolf Racing Cars ontwikkeld en opgebouwd. De basis van deze Sport Prototype (Group CN) bestaat uit een koolstofvezel chassis met daarin een bewezen betrouwbare atmosferische 2.0 liter Honda motor welke 255 PK levert. Deze is gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak van Sadev. Het totaalgewicht van de auto bedraagt slechts 540 kilogram. Het fabrieksteam van WOLF Racing Cars, Avelon Formula, welke zelf actief is met de GB08 in enkele internationale series, zal de troepen van Bas Koeten Racing ondersteunen.

Wolf_Racing_Cars_-_01_-_600_pixels

Bas Koeten Racing als technische service provider

WOLF Racing Cars heeft in de BeNeLux uit alle beschikbare teams in Bas Koeten Racing de meest geschikte partner gevonden welke namens de succesvolle producent als technische service provider in de BeNeLux zal optreden. Bas Koeten Racing wordt hiermee verantwoordelijk voor de preparatie, logistiek en circuitondersteuning van tenminste twee WOLF GB08 (model 2013) in de Special Open Trophy, momenteel het populairste kampioenschap voor CN-Sportscars en SUPER 7 wagens. Hiermee zet het team een belangrijke, nieuwe stap op de autosportladder. Teameigenaar Bas Koeten: “De WOLF GB08 worden gekenmerkt door het lage gewicht en een relatief laag brandstof- en bandenverbruik . Tel daarbij op dat de auto de rondetijden van een GT3 vertoont, maar dan tegen fors lagere running costs. De geruchten omtrent de nieuwe 3-liter motoren ga ik niet ontkennen maar deze zitten nu in testfase. Indien de coureurs voor de 24 HOURS of Zolder kiezen voor de 3-liter motoren, dan gaan de wagens in de maand mei opnieuw naar Italië voor de ombouw. Alles is momenteel wel reeds voorzien voor de ombouw. De 3-liter V6 zal op normale belasting 350PK leveren.”

Wolf_Racing_Cars_Benelux_-_02_-_600_pixels

Vanwege de kenmerken van de Wolf GB08 kunnen deze auto’s zich bij races als 24 HOURS of Zolder en 12h Abu Dhabi meten met de GT3 koplopers. Dit is reeds aangetoond door de andere teams die al langer met WOLF GB08 rijden. Koeten vervolgt: “De reden dat ons team in dit project is gestapt, heeft te maken met verschillende factoren. De auto is een technisch hoogstandje, opgebouwd uit de beste materialen en componenten. Daarbij komt dat er een aantrekkelijke racekalender is met evenementen in België en Nederland met gegarandeerd volle startvelden. Bovendien staat er een 24-uurs race op het programma en als team is dat natuurlijk het summum. De auto’s zijn breed inzetbaar, zo kunnen ze ook deelnemen aan de SPEED Euro Series die in het WTCC-programma meerijden. Ook heeft het Italiaanse Wolf Racing Cars grootse plannen, waaronder het bouwen van een Le Mans Prototype (LMP2) waar wij als service provider deel van uit willen maken. Samen met de BeNeLux dealer BAS MotorSport staat ons een mooie toekomst te wachten in de Sports Cars.”

Wolf_Racing_Cars_-_03_-_600_pixels

Presentatie Wolf Racing Cars BeNeLux

De presentatie van de wagens zal plaatsvinden op zaterdagavond 2 maart en zondagmiddag 3 maart op Circuit Park Zandvoort tijdens de laatste 4-uurs race van het Winter Endurance Kampioenschap. In de hospitality tent en pitbox van Bas Koeten Racing zullen de twee hagelnieuwe auto’s aanwezig zijn alwaar de pers, rijders en het publiek de auto’s kunnen bewonderen.

Special Open Trophy

“Het zoeken en aanstellen van de juiste partners voor de WOLF GB08 is een huzarenstukje geweest” steekt Heyman, promotor van de Special Open Trophy, van wal: “De puzzel diende compleet gemaakt te worden en ik ben er zeker van dat WOLF Racing Cars de beste keuzes gemaakt heeft door Bas Koeten Racing en BAS MotorSport aan te stellen als respectievelijk technisch- en sales verantwoordelijke voor WOLF Racing Cars BeNeLux. De Special Open Trophy is alvast 2 snelle wagens rijker, de coureurs staan te popelen om op 14 maart op Zolder hun eerste testkilometers af te leggen. Ook de namen van de coureurs welke de 2 wagens gaan bemannen zijn niet van de minsten. Een combinatie van snelle jongens en gentlemen drivers moet aantonen dat deze wagens door iedereen bestuurd kunnen worden. Begin maart zullen de namen van de coureurs bekend gemaakt worden welke de endurance en sprint races zullen rijden. Wat betreft de 24 HOURS of Zolder is er op beide wagens nog plaats als vierde coureur, maar hier worden vooralsnog geen beslissingen in genomen. Beide wagens moeten in staat zijn om de 24 HOURS of Zolder te winnen, dus de samenstelling van het team is zeer belangrijk. Momenteel staat een 8 tal coureurs op de lijst welke de 24 HOURS of Zolder willen rijden op de WOLF GB08 2013, maar de kunst bestaat eruit deze coureurs in de best mogelijke omstandigheden, en met zoveel mogelijk testkilometers in de benen aan de start te brengen”. Vanuit de organisatie wensen we Bas Koeten Racing en BAS MotorSport alvast veel succes toe.

logo_wolf_racing_cars_-_600_pixels

Dealer & parts WOLF Racing Cars BeNeLux

BAS MotorSport
www.basmotorsport.be
+32 475 73.27.92

Service Provider WOLF Racing Cars BeNeLux

Bas Koeten Racing
www.baskoetenracing.nl
www.wolfracingcars.nl /.be
+31 (0) 228 – 567 537
info@baskoetenracing.nl

IDRT zoekt rijders voor seizoen 2013

Wie kruipt er komend raceseizoen achter het stuur in de Saker van het Innovatief Duurzaam RaceTeam? Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden om kans te maken op het zitje in de duurzame Saker, gerund door leerlingen van het Automotive College. Na aanmelding mag een selectie zich bewijzen tijdens de officiële rijderselectiedag op donderdag 28 maart 2013.

Het IDRT is op zoek naar twee gemotiveerde rijders die in 2013 het behaalde succes van vorig seizoen willen voortzetten. Er zijn een aantal criteria waar de potentiële coureur aan moet voldoen:

  • In het bezit van een racelicentie;
  • Een leeftijd van maximaal 30 jaar;
  • Een echte teamplayer;
  • Gemotiveerd om een extra steentje bij te dragen in het raceteam (ook buiten reguliere wedstrijden).

 

Geïnteresseerde rijders kunnen zich aanmelden door een mail te sturen aan idrt@innovam.nl met hun naam, leeftijd, telefoonnummer, race-ervaring en korte motivatie. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen wordt een eerste selectie gemaakt. Op donderdag 28 maart organiseert het IDRT op het Circuit Park Zandvoort de officiële selectiedag. De nieuwe rijders worden dan direct bekend gemaakt.

Seizoen 2012

In 2012 is het IDRT gestart in de Saker Sportscar Challenge. Na een rijdersselectie zijn Melroy Heemskerk en Laurens de Wit geselecteerd om het eerste seizoen te racen. En niet zonder resultaat. “Het is een buitengewoon spannend seizoen geworden met een prachtige tweede plaats in het eindklassement. De rijders hebben fantastisch gereden en ook hun steentje bijgedragen buiten de wedstrijden om, zoals de aanwezigheid tijdens preparatiedagen of op voorlichtingsdagen. Samen met een team van 8 leerlingen van het Automotive College is het team enorm gegroeid en iedere wedstrijd professioneler geworden. Met deze rijderselectie bieden we gemotiveerd racetalent opnieuw de kans onderdeel te mogen maken van dit unieke raceteam”, aldus Frank Zaal (Innovam, mede-initiator IDRT).

IDRT

Het Innovatief Duurzaam Race Team (IDRT) is een raceteam dat gerund wordt door leerlingen Autotechniek van het Automotive College, een college van ROC Midden Nederland. Door actieve samenwerking tussen Innovam, het Automotive College en Bas Koeten Racing krijgt jong en technisch talent de kans om alle fijne kneepjes van het racevak te leren, zowel op technisch als organisatorisch gebied. De IDRT-auto (Saker) rijdt op bio-ethanol, daarmee is het IDRT aanjager en stimulator van duurzame racetechniek.

Het IDRT laat zien welke uitdagende mogelijkheden er zijn binnen het vak van autotechniek. Het vakimago krijgt hierdoor een positieve impuls met als doel jongeren te interesseren voor een studie en baan in de autobranche.

Het IDRT is een initiatief van Innovam en het Automotive College (onderdeel van ROC Midden Nederland). Bas Koeten Racing verzorgt de technische begeleiding van het team. Het IDRT wordt actief ondersteund door Saker Sportscars en andere partners uit de branche.

Voltallige team op Puma Safety schoenen

Halverwege 2012 lanceerde Puma Safety, de divisie die veiligheidsschoenen produceert en levert, een nieuwe categorie in haar productengamma: de Moto Protect lijn, geinspireerd door Puma Motorsport. Met ingang van 2013 is het voltallige team van Bas Koeten Racing voorzien van fraaie Puma Safety schoenen uit deze Moto Protect lijn.

Terwijl veiligheid en comfort de belangrijkste criteria zijn bij het zoeken naar een geschikte schoen, speelt het uiterlijk eveneens een belangrijke rol om een positieve bijdrage te leveren aan de uitstraling van het raceteam. De Puma Safety voldoen ruimschoots aan al deze criteria en zijn dus een fantastische aanwinst voor de teamleden.

Op de circuits en rallyservices worden hoge eisen gesteld aan het schoeisel. Kenmerken van deze lederen Puma Safety schoen zijn onder meer de verharde kunststof neus, aanzienlijk lichter dan de traditionele stalen neus, en het schokabsorberende voetbed voorzien van een keramische antiperforatie laag die de voeten beschermt tegen scherpe voorwerpen. De rubber zool is bestand tegen temperaturen tot 300 graden Celsius en heeft het profiel van een autoband waardoor goede grip gegarandeerd is. Door de goede demping, schokabsorptie en stabiliteit is de schoen voor teamleden uitermate geschikt om een lange dag op te staan en lopen.

Vanaf de Nieuwjaarsrace (6 januari) en 24h Dubai (10-12 januari) zullen de teamleden de fraaie grijze Puma Safety schoenen met trots en plezier dragen. Bovendien zal het Puma Safety logo op diverse plaatsen te zien zijn om reclame te maken voor dit mooie merk.

Het team van Bas Koeten Racing loopt op de Puma Safety Dakar Low schoen uit de motorsportlijn van Puma.

Deze sponsordeal kwam tot stand in samenwerking met Puma Safety en TechnoFashion.

Voor productinformatie over Puma Safety schoenen kun je kijken op website van Puma Safety: www.puma-safety.com.

Fanpackage voor finale Gymkhana GRID @ Santa Pod (27/28 okt)

Draag je het team van Bas Koeten Racing een warm hart toe en wil je een bijdrage leveren aan de deelname van het team aan de finale van Gymkhana GRID op Santa Pod Raceway (27/28 okt)? Doneer dan jouw bijdrage. Het principe is simpel: vele kleine sponsors (jullie dus!) kunnen samen voldoende budget bij elkaar brengen om onze deelname mogelijk te maken. Toch?!? Help ons mee om het tegen Ken Block op te nemen eind oktober!

LEES DE AANKONDIGING VOOR DE FINALE >>

Drie mogelijkheden:

  • Voor 10 euro staat jouw paspoortfoto (3 * 3,5 cm) op de auto. Je naam wordt vermeld op Facebook.
  • Voor 50 euro staat jouw foto of logo (100 cm2) op de auto én je bent uitgenodigd voor de afterparty.
  • Of laat ons weten welke andere bijdrage jij kunt leveren.

 

Bijdrage voldoen:

Je kunt je bijdrage overmaken op rekening 1288.61.746 t.n.v. Bas Koeten Racing, óf overhandig het aan één van de teamleden.

Korting:

Als je een tweede persoon aanmeldt, krijg je bovendien 25% korting op jouw eigen bijdrage!

Sponsorpakketten_Gymkhana_GRID_-_Santa_Pod_-_Particulier_-_600_pixels

Hopelijk kunnen we op genoeg hulp rekenen en kunnen we op korte termijn onze deelname bevestigen.

Alvast bedankt voor jullie hulp namens het team van Bas Koeten Racing!

CONTACT >>

Sponsormogelijkheden voor bedrijven voor Gymkhana GRID @ Santa Pod (27/28 okt)

Op 16 september behaalde Bas Koeten Racing op Circuit Park Zandvoort de felbegeerde finaleplaats voor de Gymkhana GRID finale op Santa Pod Raceway in Engeland. Deze finale vindt plaats op 27/28 oktober met als ultieme publiekstrekkers niemand minder dan Gymkhana goeroes Ken Block en Vaughn Gittin Jr.

Wat is Gymkhana GRID?

Gymkhana GRID houdt in dat de coureurs met hun geprepareerde auto’s driftend een vastgesteld parcours afleggen waarbij de snelste tijd telt. Zowel behendigheid als snelheid zijn van doorslaggevend belang. Hierbij wordt middels een shootout competitie bepaald wie doorgaat naar de volgende ronde. Met z’n viral video’s trok Ken Block al meer dan 160 miljoen kijkers en maakte Gymkhana zodoende mateloos populair.

Creatieve flitsactie

Om deelname aan de finale van ‘Gymkhana GRID – The European Gauntlet’ te realiseren, is Bas Koeten Racing afhankelijk van financiële ondersteuning van partners. Hiertoe heeft het team een creatieve flitsactie met sponsormogelijkhedenvoor bedrijven voor de Gymkhana GRID op touw gezet met een bijzonder lage drempel. Om de campagne nóg groter te maken, worden momenteel gesprekken gevoerd met potentiële mediapartners. In de onderstaande afbeelding zijn de sponsorpakketten beschreven. Voor ieder wat wils! We zetten laag en breed in om zodoende met veel sponsors het benodigde budget bij elkaar te verzamelen. Met jullie hulp móét dit lukken.

Sponsorpakketten_Gymkhana_GRID_-_Santa_Pod_-_Bedrijven_-_600_pixels

Aanmelden:

Aanmelden kan op twee manieren:

  • Neem contact op met Bas Koeten Racing
  • Download het retourformulier en stuur het per post op (klik hier >>).

 

Korting:

Meld een tweede sponsor aan en krijg zelf 20% korting op je bijdrage! Zo bereiken we nóg sneller ons gezamenlijke doel.

Namens het team van Bas Koeten Racing alvast bedankt voor jouw bijdrage!

Finale van Gymkhana GRID – The European Gauntlet

Op 16 september vond de Hollandse editie van Gymkhana GRID plaats. Op de paddock van Circuit Park Zandvoort namen de piloten het tegen elkaar op. De doelstelling van Bas Koeten Racing werd ruimschoots behaald: een dubbel podium was het eindresultaat. Hiermee werd bovendien deelname aan de Europese finale in Engeland ook bereikt. Deze wordt gehouden op 27 en 28 oktober op Santa Pod Raceway in Engeland tijdens het enorme Flame & Thunder evenement aldaar. Ook Gymkhana goeroes Ken Block en Vaughn Gittin Jr. zijn aanwezig in Engeland voor het afsluitende Gymkhana GRID evenement.

Gymkhana_Grid_-_Zandvoort_-_Bas_Koeten_Racing_-_046

 

Gymkhana is een Engels woord dat van een Hindoestaans woord is afgeleid. Het is een verzamelnaam voor spellen of behendigheidsparcoursen die op tijd worden afgelegd. In de paardensport wordt deze discipline al lange tijd uitgevoerd, maar enkele jaren geleden introduceerde Ken Block het in de autosport. Gymkhana GRID houdt in dat de coureurs een vastgesteld parcours afleggen waarbij de snelste tijd telt. Zowel behendigheid als snelheid zijn van doorslaggevend belang. Hierbij wordt opnieuw middels een shootout competitie bepaald wie doorgaat naar de volgende ronde.

Gymkhana_Grid_-_Zandvoort_-_Bas_Koeten_Racing_-_063

 

Anderhalf jaar geleden, in december 2010, stond Bas Koeten Racing aan de start van één van de meest spectaculaire evenementen uit de historie van het team. Het team was als enige Europese team uitgenodigd om met de Nissan 350Z FlexFuel deel te nemen aan de eerste Gymkhana GRID competitie tijdens de Ken Block Invitational in Los Angeles. In samenwerking met onder meer biobrandstofproducent BioMCN en GUTTS werd deelname gerealiseerd op de Toyota Motor Speedway en de groen/witte Nissan ging op transport naar Amerika. Coureur van dienst was niemand minder dan supertalent Kevin Abbring, sinds begin dit jaar voorzien van een contract bij Volkswagen Motorsport. In Los Angeles verraste Abbring iedereen door via een shootout competitie uiteindelijk met de BioMCN Nissan als derde te eindigen met ‘slechts’ 300 PK tegen vele kanonnen met ruim 500 PK.

Eerder dit jaar kondigden de organisatoren van het geslaagde evenement in Los Angeles een Europese serie van Gymkhana GRID aan. Één van de locaties bleek Circuit Park Zandvoort te zijn. Ogenblikkelijk werd contact gelegd tussen organisator en team om hernieuwde deelname te beklinken. Doelstelling was uiteraard verdediging van de podiumklassering uit 2010. Vanwege contractsverplichtingen met Volkswagen mocht Kevin Abbring dit niet eigenhandig doen, dus ging Bas Koeten Racing de strijd aan met Timo van der Marel. Net als Abbring maakt Van der Marel deel uit van de prestigieuze FIA Academy waarbij jong rallytalent wordt opgeleid volgens een uitgekiend programma. De tweede auto werd ingezet met Jurian van Ruiten achter het stuur, een coureur die teert op jarenlange ervaring op zowel het circuit en de rallypaden. Daarnaast is Van Ruiten af en toe zelfs actief als stuntman in films en commercials. Zowel Timo van der Marel als Jurian van Ruiten wisten het podium te behalen door als tweede en derde, achter winnaar Lars Verbraeken in een BMW, te eindigen. Hiermee werd deelname aan de Europese finale in Engeland veilig gesteld. Deze vindt op 27 en 28 oktober plaats op Santa Pod Raceway in Engeland tijdens het enorme Flame & Thunder evenement aldaar. Gymkhana goeroes Ken Block en Vaughn Gittin Jr. zijn aanwezig in Engeland voor het finaleweekend van Gymkhana GRID.

Zelf racen op Circuit Park Zandvoort mét intensieve begeleiding

Wil je zelf racen op Circuit Park Zandvoort? Op 10 oktober biedt Bas Koeten Racing de mogelijkheid om onder 1-op-1 begeleiding zelf te racen. Er kan circuittraining en/of drifttraining gevolgd worden. Hieronder vijf standaardpakketten die elk met extra sessies kunnen worden uitgebreid.

Neem contact op met Jelle Koeten voor aanmelding of meer informatie.

 

24h Dubai op agenda met YMOR BMW Z3 M Coupé

Tijdens de Hollandse winterperiode gunnen vele autosportievelingen hun racebolides een winterslaap. Het team van Bas Koeten Racing zit echter verre van stil: Januari is traditioneel de maand waarin 24h Dubai wordt georganiseerd. Reeds 6 maal kwam het team uit Westwoud in actie tijdens één van de hoogtepunten van de racekalender, de 24-uurs race in Dubai. Op 10-12 januari 2013 zal Bas Koeten Racing met de YMOR BMW Z3 M Coupé aan de start verschijnen in de Verenigde Arabische Emiraten.

Begin september werd de auto met coureurstrio Martin van den Berge, Richard Budding en Simon Gras ingezet tijdens de 24-uurs race in Barcelona. Daar bleek de potentie van deze rappe raceauto. Na ongeveer twee uur rijden had Simon Gras de auto in de kop van het veld genesteld tussen een bonte verzameling supercars, waaronder een McLaren MP4-12C, een Ferrari 458 en diverse Porsches. Aan alle goede voorbereidingen en prestaties kwam een abrupt einde toen het differentieel van de auto het begaf en de equipe de strijd moest staken.

24h_Barcelona_2012_-_YMOR_BMW_Z3_M_Coupe_-_Bas_Koeten_Racing_-_4

Vorige week werd de beslissing genomen om de auto, volledig geprepareerd voor het rijden van lange-afstandsraces, in te schrijven voor 24h Dubai. Ook hier zullen Van den Berge, Budding en Gras de rood/witte YMOR BMW besturen. Bas Koeten Racing is nog in gesprek met coureurs om naast de BMW een tweede auto in te zetten, naar verwachting een SEAT Leon Supercopa. In totaal zullen er maar liefst ruim 80 auto’s aan de start staan van dit bijzondere evenement. Deze worden ingedeeld in verschillende divisies waardoor elke deelnemer kans maakt op een podiumplaats in zijn divisie.

De YMOR BMW Z3 M Coupé beschikt over een koolstofvezel widebody en een 3.0 liter BMW M3 motor. Deze is gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak die bediend wordt door flippers achter het stuur. Samen met omnitalent Jaap van Lagen, bekend van onder meer Porsche Supercup en WTCC, is de setup van de auto in het afgelopen jaar geoptimaliseerd. Hiermee zijn de voorwaarden voor goede prestaties helemaal juist opgelijnd. Begin december gaat de auto per container op transport om begin januari aan te komen in de haven van Dubai.