Dubbel podium voor Nissans 350Z FlexFuel bij Gymkhana GRID

Circuit Park Zandvoort vormde afgelopen zondag de vierde en tevens laatste locatie in de voorrondes van de fameuze Gymkhana GRID competitie. Na edities in Frankrijk, Engeland en Duitsland sloot het rondreizend Monster Energy circus de Europese tour af in de Hollandse duinen. Het team van Bas Koeten Racing, anderhalf jaar geleden als enige Europese deelnemer aanwezig bij de allereerste editie van Gymkhana GRID in Los Angeles, verscheen in Zandvoort aan de start met twee Nissans 350Z FlexFuel. Coureurs Timo van der Marel, talent in de FIA Academy, en Jur van Ruiten, ervaren circuit- en rallycoureur, bestuurden de 300 PK sterke FlexFuel auto’s. Beide auto’s werden tijdens dit evenement voortgestuwd door GEM-Fuel, een mix van Gasoline, Bio-Ethanol en Bio-Methanol. Een dubbel podium voor de 350Zs was de vooraf gedroomde eindscore voor het team van Bas Koeten Racing.

Gymkhana_Grid_-_Zandvoort_-_Bas_Koeten_Racing_-_046

Gymkhana is een Engels woord dat van een Hindoestaans woord is afgeleid. Het is een verzamelnaam voor spellen of behendigheidsparcoursen die op tijd worden afgelegd. In de paardensport wordt deze discipline al lange tijd uitgevoerd, maar enkele jaren geleden introduceerde Ken Block het in de autosport. Vijf Gymkhana films heeft Ken Block inmiddels op z’n naam staan, bekeken door meer dan 160 miljoen kijkers op YouTube. Vanwege de enorme populariteit werd in december 2010 de eerste Gymkhana GRID competitie gehouden in Los Angeles. In Amerika was Bas Koeten Racing erbij met de BioMCN Nissan 350Z, bestuurd door Kevin Abbring. Dit jonge rallytalent wist toentertijd de Nissan naar de derde plaats te rijden in een bijzonder sterk startveld. Bij de Gymkhana GRID competitie strijden twee deelnemers tegen elkaar op een identiek, maar gespiegeld parcours. Met verplichte drifts en donuts is het een race tegen de klok én tegen elkaar.

Gymkhana_Grid_-_Zandvoort_-_Bas_Koeten_Racing_-_063

 

In de kwalificaties op het ruwe asfalt van Circuit Park Zandvoort lieten de deelnemers reeds zien enorm aan elkaar gewaagd te zijn. Het tijdsverschil tussen de nummer 1 en 3 bedroeg slechts één seconde. De Nissan 350Z FlexFuel piloten van Bas Koeten Racing klasseerden zich op de plaatsen 3 en 4, achter de 600 PK sterke Falken BMW M3 van Lars Verbraeken en de kanariegele Nissan Ps13 van Jerome Vassia. Hiermee werd al een serieus visitekaartje afgeleverd.

16 gretige ‘Hoonigans’* drongen na de kwalificities door tot de shootout finale waarbij elk duo twee runs op het gespiegelde parcours tegen elkaar moest afleggen. De gecombineerde tijd bepaalde de uitslag van deze head-to-head competitie. Na twee succesvolle rondes wisten Timo van der Marel en Jur van Ruiten zich bij de laatste vier deelnemers te klasseren. Jur van Ruiten kwam vervolgens uit in de eerste halve finale en moest het opnemen tegen de snelste man van de kwalificaties: Lars Verbraeken in de Falken BMW M3. Van Ruiten moest een agressieve rijstijl toepassen om Verbraeken te kunnen verschalken, maar moest in beide runs het onderspit delven. Timo van der Marel versloeg in zijn halve finale met overmacht de BMW van Tim Meertens en drong zodoende door tot de finale.

Na de halve finales was het team van Bas Koeten Racing al verzekerd van één podiumplaats, maar in de verliezersfinale was Jur van Ruiten zijn opponent Tim Meertens te snel af. Daarmee verzekerde Van Ruiten zich van de derde plaats in de shootout competitie en dus de tweede podiumplaats voor Bas Koeten Racing. Daarna waren alle ogen gericht op de finale tussen Van der Marel in de wit/groene BioMCN Nissan 350Z FlexFuel en Lars Verbraeken in de Falken BMW M3. Net als Van Ruiten moest Van der Marel een alles-of-niets poging doen om de rappe BMW te kunnen aftroeven, maar in beide heats kwam Van der Marel net tekort, met name rechtelijnsnelheid, ten opzichte van de ervaren drifter Verbraeken.

Deelname van de Nissans 350Z FlexFuel werd mede mogelijk gemaakt door BioMCN, Toprek Rigging, Van Wees Oil, Tocat Catering en YMOR.

Eindresultaat van de Hollandse editie van Gymkhana GRID was hiermee een gedroomd dubbel podium voor het team van Bas Koeten Racing. Hiermee werd bovendien deelname aan de Europese finale in Engeland ook bereikt. Deze wordt gehouden op 27 en 28 oktober op Santa Pod in Engeland tijdens het enorme Flame & Thunder evenement aldaar. Ook Gymkhana goeroes Ken Block en Vaughn Gittin Jr. zijn aanwezig in Engeland voor het afsluitende Gymkhana GRID evenement.

* Hoonigan: “A person who operates a motor vehicle in an aggressive and unorthodox manner, consisting of, but not limited to, drifting, burnouts, doughnuts as well as acts of automotive aeronautics. One who hoons.”

Bas Koeten Racing verdedigt podiumplaats Gymkhana Grid

Anderhalf jaar geleden, in december 2010, stond Bas Koeten Racing aan de start van één van de meest spectaculaire evenementen uit de historie van het team. Het team was als enige Europese team uitgenodigd om met de Nissan 350Z FlexFuel deel te nemen aan de eerste Gymkhana Grid competitie tijdens de Ken Block Invitational in Los Angeles. In samenwerking met onder meer biobrandstofproducent BioMCN en GUTTS werd deelname gerealiseerd op de Toyota Motor Speedway en de groen/witte Nissan ging op transport naar Amerika.

Coureur van dienst was niemand minder dan supertalent Kevin Abbring, sinds begin dit jaar voorzien van een felbegeerd contract bij Volkswagen Motorsport. In Los Angeles verraste Abbring iedereen door via een shootout competitie uiteindelijk met de BioMCN Nissan als derde te eindigen met ‘slechts’ 300 PK tegen vele kanonnen met ruim 500 PK. Op zondag 16 september gaat het team met twee Nissans de in 2010 in Los Angeles behaalde podiumplaats verdedigen op Circuit Park Zandvoort tijdens de eerste Nederlandse editie van Gymkhana Grid. Onze deelname aan Gymkhana Grid wordt mede mogelijk gemaakt door YMOR, DMACK Tyres, BioMCN, Jacobs Reclame, Van Wees Oil en Tocat Catering.

Gymkhana Grid racetrack

Gymkhana in Nederland!

Eerder dit jaar kondigden de organisatoren van het geslaagde evenement in Los Angeles een Europese serie van Gymkhana Grid aan. Eén van de locaties bleek Circuit Park Zandvoort te zijn. Ogenblikkelijk werd door Bas Koeten Racing contact gelegd tussen organisator en team om hernieuwde deelname te beklinken. Doelstelling is uiteraard verdediging van de podiumklassering uit 2010. Vanwege contractsverplichtingen met Volkswagen mag Kevin Abbring dit niet eigenhandig doen, dus gaat Bas Koeten Racing de strijd aan met Timo van der Marel. Net als Abbring maakt Van der Marel deel uit van de prestigieuze FIA Academy waarbij jong rallytalent wordt opgeleid volgens een uitgekiend programma.


Naast Timo van der Marel komt Jur van Ruiten in actie. Van Ruiten teert op een lange racecarrière, maar maakte enkele jaren geleden de overstap naar de rallysport. Samen met zijn vaste navigator Wim Koeten komt Van Ruiten sinds 2011 uit in een Nissan 350Z FlexFuel. Voor de persstunt van City Racing werden in 2011 dezelfde twee Nissans 350Z ingezet in de Rotterdamse haven (zie de foto’s). Coureurs Bas Koeten en Jur van Ruiten overwonnen hun vrees en gaven op een drijvend ponton, zonder barrières, een fantastische driftshow weg.

Op 16 september vindt de Hollandse editie van Gymkhana Grid plaats. Op de paddock van Circuit Park Zandvoort leggen de coureurs een vastgesteld parcours af waarbij de snelste tijd telt. Zowel behendigheid als snelheid zijn van doorslaggevend belang. Hierbij wordt opnieuw middels een shootout competitie bepaald welke piloot het eind oktober 2012 in Engeland tegen Gymkhana Master Ken Block himself mag opnemen in de finale.

Nissan 350Z FlexFuel

Enkele jaren geleden werd een prototype Nissan 350Z FlexFuel, geschikt om te rijden op BioMethanol, opgebouwd. Dit project is een samensmelting van belangen die gericht zijn op duurzame innovatie voor personenauto’s door ontwikkeling van aansprekende duurzame autosport initiatieven.Door de ruimte in de regelgeving, door het besluit van de KNAF om M85 als brandstof voor de 350Z Challenge toe te staan én de actieve rol van nieuwe cupsponsor BioMCN, Stichting GUTTS en Bas Koeten Racing ontstond de mogelijkheid om de 350Z Challenge in 2010 te laten starten op bio-methanol. Met deze beslissing heeft de Nederlandse autosport in de vorm van de 350Z Challenge een inspirerend initiatief dat laat zien dat de autosport een leidende rol kan nemen in de ontwikkeling van duurzame innovaties.

Gymkhana_Grid_-_2_-_Ken_Block_meets_the_Crew

De technologie is bewezen robuust, levert meer vermogen én reduceert de totale CO2 uitstoot met zo’n 70% en heeft de deelnemers van de Nissan 350Z Challenge overtuigend doen kiezen voor de FlexFuel technologie. Sinds begin 2012 rijden de deelnemers in de BioMCN 350Z Challenge op GEM-Fuel, een blend van Gasoline, Bio-Ethanol en Bio-Methanol.

Onze deelname aan Gymkhana Grid wordt mede mogelijk gemaakt door YMOR, DMACK Tyres, BioMCN, Jacobs Reclame, Van Wees Oil en Tocat Catering.

Monster_Energy_and_Ken_Block_present_Gymkhana_GRID_The_European_Gauntlet_poster_-_600_pixels

Bas Koeten Racing lanceert ultieme promotiecampagne groene brandstof

Met een serie unieke autosportevenementen in het vooruitzicht lanceert Bas Koeten Racing de grootste promotiecampagne omtrent het gebruik van duurzame brandstoffen die het team tot nog toe uitvoerde. Hoofdrolspelers zijn twee ‘groene’ Nissans 350Z FlexFuel. Productie wordt verzorgd door een fraaie line-up aan coureurs. Regie is in handen van het team van Bas Koeten Racing. Locaties zijn achtereenvolgens Rotterdam, Zandvoort en Hellendoorn.

In Rotterdam wordt het honderdduizenden koppen tellende publiek op 26 augustus getrakteerd op een fraaie driftshow tijdens City Racing Rotterdam. In Zandvoort wordt op 16 september deelgenomen aan Ken Block’s Gymkhana Grid competitie, een exclusieve herhaling van de stunt met de BioMCN Nissan anderhalf jaar geleden in Los Angeles. In Hellendoorn wordt gestreden in de vijfde wedstrijd van de BioMCN 350Z Challenge. Beide Nissans lopen op de pas geïntroduceerde GEM-Fuel waarmee opnieuw de voortrekkersrol van de partners wordt benadrukt.

PARTICIPEREN >>

Rookgordijn tijdens City Racing Rotterdam

Al voor het derde opeenvolgende jaar zijn de ‘groene’ Nissans 350Z FlexFuel onderdeel van één van de grootste evenementen van Nederland: City Racing Rotterdam. Jaarlijks komen enkele honderdduizenden racefans naar het centrum van Rotterdam voor een enerverende demonstratie van vrijwel alle autosportdisciplines, uiteraard aangevoerd door de Formule 1 auto’s. Dit jaar staat landgenoot Giede van der Garde aan de start met zijn Caterham F1. Ook Mercedes AMG Formule 1 geeft acte de presence in de binnenstad van Rotterdam. Bas Koeten Racing is al vanaf het eerste jaar een vaste waarde in het programma en heeft al vele demonstraties uitgevoerd.

Vorig jaar nog verzorgde het team, met rijders Jur van Ruiten en Bas Koeten, de persstunt voor dit evenement. Hierbij gaf het duo een driftshow weg op een ponton van Smit Internationale dat in de Rotterdamse Waalhaven lag. Twee weken geleden bleek dat niemand minder dan WRC-coureur en stuntrijder Ken Block dit voorbeeld had gevolgd. In zijn nieuwste YouTube hit GymkhanaFIVE is een stunt op een drijvend ponton in San Fransisco opgenomen. Op 26 augustus zullen Jur van Ruiten en een nog aan te kondigen rijder de Rotterdamse binnenstad in de rook zetten met de Nissans 350Z tijdens een dubbele demonstratie.

Verdediging podiumplaats Gymkhana Grid

Anderhalf jaar geleden, in december 2010, stond Bas Koeten Racing aan de start van één van de meest spectaculaire evenementen uit de historie van het team. Het team was als enige Europese team uitgenodigd om met de Nissan 350Z FlexFuel deel te nemen aan de eerste Gymkhana Grid competitie tijdens de Ken Block Invitational in Los Angeles (zie de foto’s). In samenwerking met onder meer biobrandstofproducent BioMCN en GUTTS werd deelname gerealiseerd op de Toyota Motor Speedway en de groen/witte Nissan ging op transport naar Amerika. Coureur van dienst was niemand minder dan supertalent Kevin Abbring, sinds begin dit jaar voorzien van een contract bij Volkswagen Motorsport. In Los Angeles verraste Abbring iedereen door via een shootout competitie uiteindelijk met de BioMCN Nissan als derde te eindigen met ‘slechts’ 300 PK tegen vele kanonnen met ruim 500 PK.

Eerder dit jaar kondigde de organisatoren van het geslaagde evenement in Los Angeles een Europese serie van Gymkhana Grid aan. Één van de locaties bleek Circuit Park Zandvoort te zijn. Ogenblikkelijk werd contact gelegd tussen organisator en team om hernieuwde deelname te beklinken. Doelstelling is uiteraard verdediging van de podiumklassering uit 2010. Vanwege contractsverplichtingen met Volkswagen mag Kevin Abbring dit niet eigenhandig doen, dus gaat Bas Koeten Racing de strijd aan metTimo van der Marel.

Net als Abbring maakt Van der Marel deel uit van de prestigieuze FIA Academy waarbij jong rallytalent wordt opgeleid volgens een uitgekiend programma. Op 16 september vindt de Hollandse editie vanGymkhana Grid plaats. Op de paddock van Circuit Park Zandvoort leggen de coureurs een vastgesteld parcours af waarbij de snelste tijd telt. Zowel behendigheid als snelheid zijn van doorslaggevend belang. Hierbij wordt opnieuw middels een shootout competitie bepaald welke piloot het eind 2012 in Engeland tegen Gymkhana Master Ken Block himself mag opnemen in de finale.

Dwars in de Hellendoorn Rally

Het echte competitie-element in dit 350Z-drieluik is de Hellendoorn Rally. Deze vindt plaats op vrijdag 21 en zaterdag 22 september, een kleine week na Gymkhana Grid. In 2010 was het nog de legendarische Zweedse rallyrijder Stig Andervang die met navigatiegoeroe André Schoonenwolf aan zijn zijde de overige deelnemers op grote afstand reed in de BioMCN Nissan 350Z nadat Edward Goossens van GUTTS Andervang wist vast te leggen. Jur van Ruiten en een nader aan te kondigen rijder zullen de twee Nissans uit de renstal van Bas Koeten Racing bemannen. De BioMCN Nissan 350Z Challenge is in enkele jaren tijd uitgegroeid tot een groot startveld met identieke auto’s. De auto’s zijn bijzonder populair bij rijders, teams en publiek vanwege het uiterlijk, de prestaties, het geluid en de mogelijkheid om enorm dwars te gaan met deze auto’s. Spektakel is dan ook elke keer weer gegarandeerd met de aanwezigheid van deze auto’s.

Grootse promotiecampagne mét rallyclinic

Om deelname aan deze evenementen mogelijk te maken, zijn het team en haar rijders afhankelijk van ondersteuning vanuit het bedrijfsleven. Partijen die hun naam tijdens een twee maanden durende, autosportieve campagne willen verbinden aan een op-en-top gemotiveerd team en haar rijders, zoekend naar mogelijkheden tot verduurzaming van de sport, zijn van harte uitgenodigd te participeren. Hiertoe heeft het team een groots plan opgezet. Uiteraard is exposure op de auto’s gegarandeerd tijdens publieksevenement City Racing in Rotterdam, stuntprogramma Gymkhana Grid op Circuit Park Zandvoort en de competitie tijdens de Hellendoorn Rally. Daarnaast kan men rekenen op naamsvermelding in alle uitingen omtrent deze evenementen in zowel geschreven als digitale media. Uitgebreide foto- en filmservice maken ook deel uit van het pakket.

Om de participatie nóg aantrekkelijker te maken, is deelname aan een eendaagse rallyclinicopgenomen in de campagne. Dit schept de unieke mogelijkheid om in een professionele omgeving van dichtbij kennis te maken met de rallysport. Deelnemers nemen op een uitdagend parcours zelf plaats achter het stuur van de rallyauto’s en krijgen 1-op-1 instructie van ervaren rijders.

Op de website van Bas Koeten Racing vindt u de mogelijkheden tot participatie in deze unieke campagne die zonder twijfel veel teweeg zal brengen en autosportief Nederland.

PARTICIPEREN >>

Participatie in ultieme promotiecampagne groene brandstof – mét rallyclinic

In juli 2012 kondigt het team van Bas Koeten Racing de grootste promotiecampagne omtrent het gebruik van duurzame brandstoffen die het team tot nog toe uitvoerde aan. Drie evenementen plus een rallyclinic staan op het programma:

– City Racing Rotterdam: 26 augustus
– Gymkhana Grid – Circuit Park Zandvoort: 16 september
– Hellendoorn Rally: 21/22 september

– Rallyclinic: Datum in overleg

Om deelname aan deze evenementen mogelijk te maken, zijn het team en haar rijders afhankelijk van ondersteuning vanuit het bedrijfsleven. Partijen die hun naam tijdens een twee maanden durende, autosportieve campagne willen verbinden aan een op-en-top gemotiveerd team en haar rijders, zoekend naar mogelijkheden tot verduurzaming van de sport, zijn van harte uitgenodigd te participeren. Hiertoe heeft het team een groots plan opgezet.

Uiteraard is exposure op de auto’s gegarandeerd tijdens publieksevenement City Racing in Rotterdam, stuntprogramma Gymkhana Grid op Circuit Park Zandvoort en de competitie tijdens de Hellendoorn Rally. Daarnaast kan men rekenen op naamsvermelding in alle uitingen omtrent deze evenementen in zowel geschreven als digitale media. Uitgebreide foto- en filmservice maken ook deel uit van het pakket.

Om de participatie nóg aantrekkelijker te maken, is deelname aan een eendaagse rallyclinic opgenomen in de campagne. Dit schept de unieke mogelijkheid om in een professionele omgeving van dichtbij kennis te maken met de rallysport. Deelnemers nemen op een uitdagend parcours zelf plaats achter het stuur van de rallyauto’s en krijgen 1-op-1 instructie van ervaren rijders.

Sponsorpakket_-_600_pixels

 

Voor het genoemde pakket betaalt u € 1.750 (ex. BTW). Dit is inclusief deelname aan de Rallyclinic voor één persoon.

Neem contact op voor meer informatie.


LEES HIER DE AANKONDIGING OVER DEZE EVENEMENTEN

 

Bas Koeten Racing op 16 juni op Groene Markt Avenhorn

Op zaterdag 16 juni wordt in het Noord-Hollandse Avenhorn opnieuw de Groene Markt georganiseerd. Een flinke hoeveelheid ‘groene’ standhouders is aanwezig bij dit prachtige initiatief. Exposanten zijn te vinden in de categorieën lifestyle, wonen, food, mobiliteit, natuur, attracties, dus voor elk wat wils.

Ook Bas Koeten Racing is aanwezig, evenals partner De Groene Band. Gezamenlijk wordt een prijsvraag gelanceerd waarbij maar liefst 10 winnaars worden uitgekozen. Bas Koeten Racing brengt één van de snelle rallyauto’s mee die op biobrandstof loopt.

Programma

•    Markt open                       10.00 – 16.00 uur
•    Officiële opening               10.30 uur
•    Optreden Piratenkoor        13.30 – 14.30 (niet continu)
•    Vintage modeshow            11.30 – 12.30 ( 2 x 15 min)
•    Life muziek (akoestisch)    10.00 – 12.00 (niet continu)

Stoelendans bij Bas Koeten Racing voor ELE Rally

Op de eerste twee dagen van de maand juni staat de fameuze ELE Rally op de rallykalender van de BioMCN Nissan 350Z Challenge. Deze omloop betreft de derde krachtmeting van het seizoen voor de circa twaalf equipes in deze populaire rallyklasse. Bij het team van Bas Koeten Racing is ditmaal sprake van een heuse stoelendans: navigator Wim Koeten, normaal gesproken aan de zijde van coureur Jur van Ruiten, neemt ditmaal plaats in de hotseat naast Diter Toprek. Jur van Ruiten, ditmaal niet zelf actief met zijn eigen auto vanwege sponsorperikelen, stapt in naast gelegenheidscoureur Edward Goossens in de bekende groen/witte BioMCN Nissan 350Z.

Equipe Toprek/Koeten

De dit jaar debuterende Diter Toprek heeft de afgelopen weken hard gewerkt aan het verkrijgen van extra ervaring met zijn machtige machine. Daarbij is hij intensief gecoacht door navigator Wim Koeten. Zo reed het duo na de rally van Sulingen (D) ook nog de Vechtdalrally ter voorbereiding op de ELE Rally van komend weekend. Zienderogen groeide het vertrouwen van Diter waardoor het tweetal vol goede moed afreist naar Brabant voor de derde rally van het seizoen.

PLAN34-CSR12_286

Equipe Goossens/VanRuiten

Voorvechter van duurzame auto- en motorsportinitiatieven Edward Goossens, vanaf het begin betrokken bij de succesvolle ontwikkeling en inzet van de BioMCN Nissan 350Z FlexFuel in zowel de rally als de circuitsport, maakt komend weekend zijn gedroomde debuut in de 350Z Challenge. Met de ervaren coureur Jur van Ruiten aan zijn zijde hoopt de voorman van Stichting GUTTS voor spektakel te kunnen zorgen op de Brabantse rallypaden. Onervaren is Edward Goossens, wiens broer Dennis navigeert bij rallynestor Theo van den Berg in eveneens een 350Z, echter niet. Gedurende enkele seizoenen bestuurde Goossens zijn BMW 325i die later werd omgebouwd om te draaien op Bio-Ethanol (E85).

Foto_2_Rally

Technisch team

De vaste technische rallycrew van Bas Koeten Racing, verantwoordelijk voor het onderhoud van in totaal drie Nissans 350Z, staan vrijdag en zaterdag paraat voor de service van de auto’s van de equipes. Voor elk van hen geldt dat de Nissan 350Z geen geheimen meer kent doordat de technici kunnen rekenen op jarenlange ervaring in de rallysport en met de Nissans in het bijzonder. Mike Veldhuisen: “Als technisch team zijn we uitstekend op elkaar ingespeeld. Niet alleen als monteurs onderling, maar ook met de mannen in de auto’s. We hebben aan een half woord genoeg en halen het beste in elkaar naar boven. Hierdoor zijn we al zo vaak succesvol geweest en slagen we er vrijwel altijd in om auto’s aan de finish te brengen, ook als er wel eens een ongeplande schade voorkomt.”

Spannende strijd in de 350Z Challenge

In alle regionen van het 350Z Challenge kampioenschap is het spannend: de talentvolle Kevin Kooijman gaat aan de leiding van het kampioenschap, maar voormalig kampioenen Antoine Biesheuvel en Theo van den Berg azen op terugvordering van de koppositie. Jongeling Mats van den Brand, tijdens de Circuit Short Rally op Circuit Park Zandvoort in februari nog achter het stuur van een BMW van Bas Koeten Racing om ervaring op te doen, maakt tijdens de ELE Rally zijn debuut met een zelf opgebouwde 350Z.

GEM-Fuel

De Nissans 350Z FlexFuel worden tijdens de ELE Rally opnieuw gevoed door GEM-Fuel, een blend van benzine, bio-ethanol en bio-methanol. In dit project zijn belangrijke rollen weggelegd voor cupsponsor BioMCN en GUTTS, platform voor duurzame auto- en motorsport, geleid door Edward Goossens.

Race_Incentivedag_-_Bas__Koeten_Racing_-_52

 

ELE Rally 2012

De ELE Rally wordt als vanouds rond Helmond en Eindhoven verreden en is de eerste van de twee Brabantse klassiekers. Begin juli volgt de tweede klassieker, de Exotic Green Rally in Etten-Leur en omgeving. Totale lengte van de rally bedraagt maar liefst 477,23 km. Er worden 19 klassementsproeven verreden die een gezamenlijke lengte hebben van 182,7 km. 90% van de klassementsproeven wordt op verharde wegen afgelegd, de overige 10% op onverharde wegen.

Het tijdschema van de ELE Rally is als volgt:

Start 1e etappe: Vrijdag 1 juni 19:31 uur (eerste deelnemer)
Finish 1e etappe: Vrijdag 1 juni 23:45 uur

Start 2e etappe: Zaterdag 2 juni 09:31 uur (eerste deelnemer)
Finish 2e etappe: Zaterdag 2 juni 23:45 uur

Mike Smit bemant een uniek stoeltje bij Bas Koeten Racing

Bijzondere race- en rallyprojecten, daar vind je er wel een paar van bij het Westfriese team van Bas Koeten Racing. Het verhaal van de ondersteuning van Mike Smit is opnieuw uniek en zeker ook indringend. De afgelopen maanden werd achter de schermen hard gewerkt aan de opbouw en preparatie van een aangepaste Renault Clio cupauto voor Mike Smit, vanwege een hoge dwarslaesie grotendeels verlamd. De uiterst gedreven en gepassioneerde coureur maakte vorige week zijn lang gekoesterde racedebuut op Circuit Park Zandvoort.

Mike_Smit_-_04

Racebloed

Met een vader die zijspancoureur, beschikte Smit al bij zijn geboorte over racebloed. Toen hij in 1997 de leeftijd van 25 jaar bereikt had, begon Smit een eigen racecarrière. In de MuZ Skorpion klasse, een standaardklasse van de KNMV, maakte Smit toentertijd zijn debuut. De racecarrière eindigde abrupt vanwege zijn reddingspoging bij een ongeval, bij vele Noord-Hollanders bekend als het ongeval met het doktersgezin dat op de Walingsdijk in Ursem te water raakte, waarbij Smit een hoge dwarslaesie opliep en in een rolstoel belandde. Tijdens zijn revalidatie en ook vandaag de dag nog, doet Smit fanatiek aan rolstoelrugby om fit te blijven.

Bij de pakken neerzitten past niet bij de gedreven man uit Heerhugowaard. In 2010 schreef hij zich dan ook in voor de competitie die Welzorg had gelanceerd waarbij een stoeltje in de Suzuki Swift Cup de hoofdprijs was. Een rolstoeltje wel te verstaan, want er werd gezocht naar een gehandicapte coureur die een aangepaste Swift tot zijn beschikking zou krijgen. Na diverse voorrondes was Mike Smit in oktober 2011 doorgedrongen tot de allesbeslissende finale, maar moest de overwinning laten aan Gerard de Nooij.

Het racebloed kroop waar het niet gaan kon. Smit had al een oplossing voor ogen en met de hulp van velen werd een bijzonder traject ingeslagen. In november en december 2011 was Mike Smit met zijn aangepaste straat-Porsche één van de deelnemers aan de Traditionele Racecursus van Rensportschool Zandvoort. Op de afsluitende cursusdag slaagde hij voor zijn race-examen, werd vervolgens goedgekeurd door een arts waarna de felbegeerde racelicentie werd binnengesleept. Ondertussen had hij contact gehad met Bas Koeten Racing die Smit begeleide bij de aankoop van een Renault Clio Sport 2.0 16V. Smit: “Ik ken de teamleden van Bas Koeten Racing al jaren. Bas heeft 11 jaar terug in het raceteam (Smit Racing Team) van mijn oom Cees Smit in zo’n zelfde Renault Clio geracet, samen met mijn nichtje Natasja Smit. Met de enthousiaste mannen van Bas Koeten Racing wilde ik graag dit avontuur aangaan en ik kreeg direct een positieve reactie van hun kant.”

Specificaties

De specificaties van de ex-Allard Kalff Renault Clio cupauto werden in samenspraak met de coureur en de technici van Bas Koeten Racing begin dit jaar vastgesteld. Met de linkerhand, in een beugel op het stuur geplaatst omdat Smit in beperkte mate kan grijpen omdat kracht deels ontbreekt, wordt de auto bestuurd. Met de rechterhand wordt de duwrem, aan de bovenkant uitgevoerd met draaigas zoals op een motorfiets, bediend. Schakelen doet de rijder met flippers die met de rechter elleboog bediend worden. Een tik naar links betekent opschakelen, een tik naar rechts betekent terugschakelen. Daarnaast beschikt de auto over wegklapbare pedalen en een Click ‘n’ Go koppeling.

Klaar voor de (her)start

Na drie trainingsdagen op Assen en Zandvoort, was de afstelling van alle systemen een feit. Op 12 april legde Smit op een Race Incentivedag van Bas Koeten Racing nog circa 60 snelle rondjes af met, soms nietsvermoedende, passagiers aan zijn zijde. Ook had hij Autovisie-redacteur Thomas Bangma uitgedaagd om een paar vliegende rondes in de oranje-witte Clio af te leggen waarbij Bangma dezelfde systemen moest gebruiken als Smit.

Smit: “Dit jaar ga ik met ondersteuning van onder meer Bas Koeten Racing in mijn Renault Clio deelnemen aan de zogenaamde Auto’s A-divisie van organisator DNRT. Daarmee wil ik graag bij een breder publiek duidelijk maken dat gehandicapten uitstekend kunnen autorijden. Na bijna 16 jaar maakte ik onlangs mijn rentree op het racecircuit, een droom die uitkwam.“ Teameigenaar Bas Koeten: “de gedrevenheid van passie van Mike herkennen wij. Dit geeft alle betrokkenen enorm veel energie om dit project aan te pakken. Samen gaan we er een succes van maken!”

Autoracedebuut

Op 14 april volgde dan het autoracedebuut waar alle betrokkenen maandenlang naar hadden uitgekeken. Na de keuring en inschrijving werd een set nieuwe Toyo banden onder de Renault Clio gemonteerd waarop de eerste racedag zou worden verreden. Smit: “Ik begon de vrije training met de stickers nog op de banden en de eerste keer dat ik door de Hugenholz reed, werd ik al bijna door de achterkant van de auto ingehaald. Even rustig aan beginnen dus. Snelste rondetijd in de vrije training was 2:17 minuten.

Met maar liefst 43 auto’s werd de kwalificatie aangevangen. Mike Smit: “Het was gezellig druk op de baan en ik had een redelijk tempo te pakken. In de Tarzanbocht wilde een rode Peugeot zijn plaatsje terugpakken door mij uit te remmen. Nu remde ik al vrij laat, het ging immers om de kwalificatie, en toch zag ik de Peugeot in m’n spiegels snel dichterbij komen. Ik probeerde de bocht zo ruim mogelijk te maken maar ik wilde ook niet gelijk het grind insturen en jawel: de Peugeot gleed vrolijk tegen mijn rechterzijkant aan. De schade viel gelukkig mee maar omdat mijn rechterachterwiel aanliep besloot ik om de training af te breken en mijn 34e startplaats maar te accepteren.” Ten opzichte van de vrije training was de snelste rondetijd van Mike Smit met twee seconden aangescherpt.

Race 1

Na het doven van het rode licht ging de oranje-witte Renault Clio als een speer van z’n plek. Desondanks viel het niet mee om de auto’s die drie-dik over de baan gingen in te halen. Na een paar rondjes snelheid opbouwen, sprong helaas de zekering van het schakelsysteem en kon Smit alleen nog maar in z’n drie rijden. In de pitstraat werd het euvel snel verholpen waarna Smit zijn weg vervolgde midden in het gevecht om de 10e plek. Smit: “Hier was het een stuk ruimer op de baan en omdat mijn bloed en de olie in de Clio al aardig op temperatuur waren, kon ik het aardig bijbenen. We waren net lekker bezig met z’n allen, toen de paarse vlag gezwaaid werd vanwege een enorm oliespoor in de S-bocht. Na een rondje of vijf slingeren om temperatuur in de banden te houden kregen we de groene vlag en konden we nog drie rondjes knallen voordat de zwart-wit geblokte vlag werd gezwaaid.” Het eindresultaat van de eerste race was vanwege het mankement een 41e plaats met een snelste rondetijd van 2:12 minuten.

Race 2

Vanaf de 21e startrij ving Smit de tweede sprintrace van de dag aan in zijn aangepaste Clio. “Vanaf daar heb je zo ongeveer een verrekijker nodig om lampen te zien maar wederom een goede start en twee coureurs in een Dacia en een BMW waren zo vriendelijk om een gaatje te laten waar mijn Clio precies doorheen paste. Met een redelijke hoge snelheid kwam ik dus op de Tarzanbocht af. Uiteraard schoot ik op koude banden het instuurpunt voorbij wat niet slecht uitkwam aangezien er iemand in een grijze Toyota op de racelijn aan het spinnen was. Hier moesten meerdere mensen voor remmen terwijl ik vrolijk buitenom reed. Geen slecht begin dus,” aldus Smit.

Het veld trok hierna redelijk vlot uit elkaar en geholpen door de snelheid van de Clio begon Smit links en rechts auto’s in te halen. Smit: “Helaas zat er iemand in een zwarte BMW E30 voor me die op het rechte stuk zijn lijn hardnekkig bleef verdedigen. Daardoor moest ik afwachten tot we bij een paar langzamere deelnemers aankwamen voordat ik er tussendoor kon glippen. In de Hugenholzbocht dacht de E30 echter dat hij sneller was en na een vriendschappelijk duwtje op mijn linkerachterwiel reed ik in een keurige drift de Hunserug op. Gelukkig kon ik redelijk snel daarna een witte BMW inhalen zodat ik een buffer tussen mij en de zwarte BMW had. Met al dit spektakel ging de tijd snel en voordat ik het wist, hing het bord voor de laatste ronde al buiten. Voor me waren nog een stuk of vier auto’s met elkaar aan het strijden en daar wilde ik me graag mee bemoeien!”Eindresultaat van deze spannende race was een 22e plaats in een veld van ruim 40 auto’s. Smit had zelfs zijn rondetijd weten te verbeteren tot een bijzonder nette 2:09 minuten. Smit: “In de pits stond er een ontvangstcomité voor me te juichen en de rest van de dag zat ik in een roes alsof ik een Grand Prix gewonnen had.”De volgende race van Mike Smit vindt op 9 mei plaats op het TT-circuit van Assen.

Teamlid Mike Veldhuisen in KNAF Talent First finale

Teamlid Mike Veldhuisen staat in de finale van de KNAF Talent First. Op woensdag 25 april neemt hij het op tegen 9 andere talenten op het Eurocircuit van Valkenswaard. Hoofdprijs is een jaar lang rally rijden. KNAF Talent First (KTF) is het talentontwikkelingsprogramma van de KNAF dat al jaren op succesvolle wijze jong en ambitieus talent een opstap biedt naar een glansrijke carrière in de autosport. Goede voorbeelden hiervan zijn Hans Weijs Jr. en Kevin Abbring die dit jaar uitkomen voor het fabrieksteam van Volkswagen Motorsport.

Mike is niet het eerste talent uit de Westfriese renstal: Bas Koeten begon zijn carrière als talent van Veronica. Jelle Koeten werd enkele jaren geleden derde bij de Dunlop Drivers Cup. Wim Koeten werd in 2010 tweede bij de Panorama Challenge. Ook KNAF Talent First Bas Schouten leerde de fijne kneepjes van het racevak bij het team uit Westwoud en is heden ten dage succesvol in de Formule Ford.

De eerste selectieronde betrof een uitvoerige motivatiebrief die alle kandidaten moesten insturen naar de nationale autosportbond. Veldhuisen liet hier al blijken over de nodige vaardigheden en ambitie te beschikken. Uit de honderden aanmeldingen werden tweemaal 60 deelnemers geselecteerd die mochten deelnemen aan de tweede voorronde.

Op zaterdag 14 april werd deze tweede voorronde gehouden voor de aanstormende rallytalenten op Circuit Park Zandvoort. De circa 60 deelnemers moesten zich bewijzen op een uitdagende slalomproef met een snelle Nissan Micra. Ook moesten de deelnemers zichzelf presenteren voor een kundige jury. Mike Veldhuisen wist op alle onderdelen zijn visitekaartje af te geven. Uit de grote groep deelnemers kwam de 20-jarige als tweede uit de bus. Van deze groep gingen de vijf beste deelnemers naar de finale. Van de groep die afgelopen week op het Eurocircuit in Valkenswaard hun tweede voorronde volbrachten, gingen eveneens vijf deelnemers naar de finale.

Met negen andere talenten gaat Veldhuisen op woensdag 25 april deelnemen aan de finaledag. Deze wordt gehouden op het Eurocircuit in Valkenswaard. Opnieuw zullen de deelnemers uitgedaagd worden het beste uit zichzelf naar boven te halen. De beste twee deelnemers gaan in een meerdaagse rallycursus mogen de twee onderling uit gaan maken wie een volledig opleidingstraject inclusief begeleiding van KNAF Talent First aangeboden krijgt en vijf (short) rally’s in de Chevrolet Kalos rijdt. Hij of zij maakt het jaar erop kans om plaats te nemen in de Nissan 350Z van het Deltion Rallyteam.

Bas Koeten Racing organiseert Race Incentive op Circuit Park Zandvoort

Jaarlijks organiseert het team van Bas Koeten Racing een Race Incentivedag op Circuit Park Zandvoort. Relaties van het team en haar rijders kunnen zélf proeven aan de autosport tijdens een leuk & leerzaam dagprogramma. Op woensdag 30 mei is Circuit Park Zandvoort het exclusieve domein van Bas Koeten Racing.

Het programma van deze Race Incentivedag bestaat uit een mix van afwisselende onderdelen. Er worden enkele rijvaardigheidsoefeningen, waaronder een rem/uitwijkproef en slalom, verreden met de eigen auto. Daarnaast ervaren de deelnemers het rijden van de ideale lijn op het circuit. Op de paddock wordt een driftplein opgezet waarbij overstuur en onderstuur wordt geoefend met 175 PK sterke, achterwielaangedreven BMWs. Op het circuit zullen de deelnemers zélf plaatsnemen achter het stuur van geprepareerde SEAT Ibiza’s en het hoogtepunt is een ‘flying lap‘ naast een ervaren coureur in één van de raceauto’s van Bas Koeten Racing.De gasten volgen een aantrekkelijk programma waarbij de deelnemers volop in actie gehouden zullen worden. De deelnemers zullen worden onderverdeeld in groepen van maximaal tien personen. Iedere groep heeft een vaste, professionele instructeur. De instructeur is een bekende autocoureur die op een professionele, maar vooral plezierige wijze de gasten zal begeleiden bij de diverse onderdelen. Door met kleine groepen te werken, krijgt elk van de deelnemers veel persoonlijke aandacht en zijn de wachttijden minimaal.

Het programma ziet er als volgt uit:

08:00 uur   Ontvangst + inschrijven deelnemers in hospitality unit van Bas Koeten Racing
09:00 uur   Introductie en theorie door Huub Vermeulen (Rensportschool Zandvoort)
09:40 uur   Voorstellen instructeurs / naar de baan
10:00 uur   Aanvang praktijktraining I  (4 x 35 minuten)
—-
12:30 uur   Lunch buffet in de hospitality unit
—-
13:30 uur   Naar de baan
13:40 uur   Aanvang praktijktraining II  (4 x 35 minuten)
16:00 uur   Aanvang praktijktraining GP Circuit – Alle groepen
17:00 uur   Einde praktijk / borrel en hapjes
17:30 uur   Nabespreking / uitreiking prijzen en certificaten
18:00 uur   Einde Race Incentivedag

Uiteraard wordt ook de inwendige mens niet vergeten. Ontvangst in de hospitality tent vindt plaats met koffie/thee/koek. Halverwege de dag wordt een uitgebreid buffet geserveerd met soep, salade en broodjes. De dag wordt afgesloten met een borrel.

De kosten voor dit dagvullende programma bedragen 325 euro (exclusief BTW) per deelnemer.

Aanmelden voor de incentivedag van 30 mei kan individueel óf in groepsverband. Neem voor meer informatie en aanmeldingen vrijblijvend contact op met Jelle Koeten.

Twee Nissans 350Z in aanval tijdens Tank S Rally

De seizoensopener in de populaire BioMCN Nissan 350Z Challenge is aanstaande. Komende vrijdag en zaterdag strijden maar liefst 10 Nissan-equipes om de felbegeerde punten tijdens de Tank S Rally welke plaatsvindt in de Noordoostpolder, in en rond Emmeloord.

Prachtig affiche tijdens Tank S Rally 2012

De organisatoren van de Tank S Rally hebben een fraaie startlijst samengesteld. Zo rijden er bijna 100 equipes in de Rally en Short Rally tezamen. Daarbij zijn niet de minste auto’s ingeschreven: diverse kampioenskandidaten hebben een WRC ingeschreven om een gooi te doen naar de podiumplaatsen die op zaterdagavond verdeeld zullen worden.

Het team van Bas Koeten Racing heeft twee equipes ingeschreven met hun Nissans 350Z: nieuwkomer Diter Toprek zal zijn auto over de proeven jagen, bijgestaan door Alex Eisenberg. Daarnaast vormen Jur van Ruiten en Wim Koeten opnieuw een duo op de rallypaden. Met hun bolides maken ze deel uit van de groenste merkenklasse van Nederland.

PLAN34-CSR12_286

Vrijdagavond om 19:01 uur gaat de eerste deelnemer van start. Tegen middernacht finisht de eerste wedstrijddag. Zaterdagochtend vervolgen de teams hun weg rond 10:00 uur om vervolgens opnieuw pas tegen middernacht het finishpodium over te rijden.

TIJDSCHEMA TANK S RALLY >>

DEELNEMERSLIJST TANK S RALLY >>

Populaire klasse

Al drie jaar lang strijden de deelnemers in de BioMCN 350Z Challenge mee in het Nederlandse rally kampioenschap, een strijd die meer en meer kanshebbers kent en die vaak sportieve gevechten kent. Vorig jaar nog eindigde de BioMCN 350Z Challenge na zeven ontmoetingen in een klinkende zege voor doorgewinterde rallypiloot Theo van den Berg die daarmee na al die jaren liet zien niets van z’n kunnen te hebben ingeboet. Dit jaar lijkt zeker het zwaarste jaar tot nu te worden omdat zich aanvullend op de zeven equipes van vorig jaar nu nog eens 6 teams gemeld hebben voor deelname aan Neerlands welhaast spectaculairste merkencup.

Technische keuring

Zaterdag 3 maart parkeerden de meeste deelnemers aan de BioMCN 350Z Challenge hun bolides in Westwoud alwaar Bas Koeten Racing gastheer waren voor de jaarlijkse technische keuring van de cup. Net als alle andere zaken die geregeld zijn in de rallysport kent ook een merkencup als basis een duidelijk opgesteld reglement. Naast de technische uitvoering en alles wat wel en niet mag, staat er ook dat alle wagens een keer per jaar, voor dat het seizoen aanvangt, door haar technische commissie gecontroleerd dienen te worden. Daarvoor bleek het in Westwoud gelegen prieel van Bas Koeten Racing dit keer de uitgelezen locatie. Waar normaliter vijf man dagelijks aan racewagens sleutelt, was het nu iets drukker omdat alle 350Z Challenge deelnemers er neer gestreken waren. Tussen de handelingen van de technische commissarissen door onderhielden de rijders zich met elkaar en wisselden verhalen en kennis uit. Naast de ’Z’s’ van Dirk Garvelink, Bas Koeten, Antoine Biesheuvel, Gebr. Klippel, Jur van Ruiten, Rene Walraven, het Deltion College en de kampioens-bolide van Theo van den Berg kon men ook een eerste blik werpen op de nieuwe wagens van de instromers dit seizoen.

Technische_keuring_bij_Bas_Koeten_Racing

Uitslagen en uitzending

Tijdens het evenement kunnen fans en toeschouwers de tussenstanden telkens bijhouden. Rallytiming.nl verzorgt deze service voor zowel gebruikers van een PC als bezitters van een smartphone. Op www.rallytiming.nl kan iedereen zijn/haar favoriete equipe volgen en de tussenstanden bijhouden.Op zondag 18 maart vanaf 16.00 uur brengt RallyReport de eerste beelden vanuit Emmeloord, direct na de start van het Formule 1 seizoen.

Kalender BioMCN 350Z Challenge

Het kampioenschap omvat zeven mooie evenementen in Nederland, Belgie en Duitsland. De equipes komen in actie tijdens de volgende evenementen:

  • 16 & 17 maart – Tank S Rally – Emmeloord
  • 5 mei – Rally Sulinger Land – Sulingen/Duitsland
  • 1 & 2 juni – Ele Rally – Helmond
  • 7 juli – Exotic Green Rally – Etten-Leur
  • 8 & 9 september – Omloop van Vlanderen – Roeselaere/Belgie
  • 21 & 22 september – Schutte Informatisering Hellendoorn Rally – Hellendoorn
  • 13 oktober – Veka – Eurol – Auto Altena rally

 

TIJDSCHEMA TANK S RALLY >>

DEELNEMERSLIJST TANK S RALLY >>

Airbag uit de Nissan 350Z wordt gerecycled tot Air-Bag©

Na de geslaagde introductie van biobrandstoffen in de Nederlandse autosport enkele jaren geleden, kondigde het team van Bas Koeten Racing in augustus 2011 temidden van het Formule 1 geweld bij Bavaria City Racing in Rotterdam een vervolgstap aan in de verduurzaming van haar activiteiten: alle racebanden van het 25 auto’s tellende wagenpark werden vanaf dat moment in samenwerking met De Groene Band gerecycled tot producten zoals rubber bierviltjes, broekriemen, muismatten, tassen en telefoonhoesjes.

Inmiddels zijn al enkele honderden racebanden een nieuw leven begonnen als product dat dagelijks gebruikt wordt. Deze week ontving Bas Koeten Racing een Air-Bag©, een unieke tas die gemaakt is van een gerecyclede airbag uit een Nissan 350Z die door het team is omgebouwd tot rallyauto. Opnieuw een fraai voorbeeld van de succesvolle samenwerking met De Groene Band.

Een unieke tas met een verhaal

Willem Nijhof van De Groene Band leverde deze week de AirBag© af bij Jelle Koeten in het Westfriese Westwoud. Jelle Koeten: “Het omtoveren van een gebruikte airbag tot een trendy artikel laat zien dat recycling ook bijzonder leuk kan zijn. Met dit product draag je een verhaal mee.”

Willem Nijhof licht toe: “Na de inzameling van airbags begint het echte werk: het ontwerpen van de diverse soorten Air-Bag© tassen. Het laten maken van een Air-Bag© naar eigen wens is natuurlijk ook mogelijk. Maar elke Air-Bag© is uniek met de plek van de gaten, stiksels, kleuren en coderingen. Dan gaat een ontwerpster aan de slag om een model te maken, al dan niet voor het produceren van een serie tassen of een individueel ontwerp. Bovendien wordt het basismateriaal verkregen in Nederland en ook de productie vindt hier plaats. Voor Bas Koeten Racing hebben we een Air-Bag© geleverd met ritsen en stiksels in de kleur groen.”

De Groene Band

De Groene Band bemiddelt op het gebied van 100% recycling van autobanden en het aanschaffen van producten van recyclede autobanden. Oude banden worden afgevoerd naar een recyclingbedrijf in Nederland. Dit bedrijf maakt van het vrijgekomen granulaat nieuwe producten. Steeds op zoek naar nieuwe toepassingen kwamen initiatiefnemers Gootjes en Nijhof van De Groene Band op het idee om broekriemen te gaan maken van het granulaat dat opnieuw tot stroken was geperst. Gootjes: “We willen zelfs zo ver gaan om de buckles van de riemen te maken van gerecyclede autowrakken. Ook hebben we inmiddels al andere fashion en gebruikersartikelen in ons aanbod: naast broekriemen worden reeds rubber bierviltjes, muismatten, sleutelhangers en telefoonhoesjes gemaakt. Ook leveren we tassen in diverse uitvoeringen waarbij bij sommige modellen de dragers zijn van gerecyclede autogordels zijn gemaakt.”

Bas Koeten reageert: “Door het gebruik van biobrandstoffen én het recyclen van onze racebanden tonen we aan de we onze sport op de best mogelijke manier uitvoeren. Bovendien hebben we tastbare relatiegeschenken in handen die enorm in de smaak vallen bij onze sponsors en relaties. De Air-Bag© zullen we als gimmick gebruiken om extra aandacht op onze campagne te vestigen.”

Coureurs duurzaam raceteam IDRT bekend

Laurens de Wit en Melroy Heemskerk zijn woensdag 29 februari op Circuit Park Zandvoort gekozen als dé coureurs van het IDRT (Innovatief Duurzaam Race Team). Na een strenge selectie onder 8 potentiële rijders bleken Laurens en Melroy de meest geschikte coureurs voor de duurzame Saker van IDRT. Gekeken is naar persoonlijke presentatie, ambitie en natuurlijk de prestaties op het circuit. De coureurs bereiden zich nu voor op de eerste race op 1 april op het circuit van Spa Francorchamps.

De voorselectie begon een week geleden op de kartbaan bij Coronel in Huizen. Daar hebben 8 gegadigden zich gepresenteerd en zich bewezen in een kart. Uit deze voorselectie kwamen Melroy Heemskerk, Miranda van Middendorp en Laurens de Wit. Deze drie rijders hebben echt kennis mogen maken met de Saker op Circuit Park Zandvoort.

Rijders_IDRT_Laurens_en_Melroy

Onder leiding van Sandor van Es (chef redactie Autoweek en coureur) is een testsessie uitgevoerd en mochten de coureurs zich bewijzen in de Saker. Eerst alleen, daarna samen met Sandor. Uit deze testsessie zijn uiteindelijk de twee winnaars gekomen. Laurens de Wit (Nieuwekerk aan de IJssel): “Ik wist dat het een spannende strijd zou worden. De tijden op het circuit zaten dicht bij elkaar. Super om komend raceseizoen deel uit te maken van dit team”. Ook Melroy Heemskerk uit Hoofddorp is enthousiast om in de Saker te gaan rijden. “Het duurzame karakter en het team van leerlingen autotechniek maakt het bijzonder. Een autotechnische achtergrond hebben Laurens en ik ook, dat maakt het team compleet. We weten allemaal waar we het over hebben.”

De volledige rijderselectie is gevolgd door mediapartner Autoweek. Binnenkort volgt dan ook een uitgebreide impressie in dit magazine.

IDRT
Het Innovatief Duurzaam Race Team (IDRT) is een raceteam dat gerund wordt door leerlingen Autotechniek van het Automotive College, een college van ROC Midden Nederland. Door actieve samenwerking tussen Innovam en Automotive College krijgt jong en technisch talent de kans om alle fijne kneepjes van het racevak te leren, zowel op technisch als organisatorisch gebied. De IDRT-auto (Saker) rijdt op bio-ethanol, daarmee is het IDRT aanjager en stimulator van duurzame racetechniek.

20120220_Preparatie_IDRT_Saker_Sportscar

Het IDRT laat zien welke uitdagende mogelijkheden er zijn binnen het vak van autotechniek. Het vakimago krijgt hierdoor een positieve impuls met als doel jongeren te interesseren voor een studie en baan in de autobranche”, aldus Koen van Hamburg (betrokken vanuit Innovam). De racekalender voor komend seizoen is te vinden op www.idraceteam.nl

Het IDRT is een initiatief van Innovam en het Automotive College (onderdeel van ROC Midden Nederland). Bas Koeten Racing verzorgt de technische begeleiding van het team. Het IDRT wordt actief ondersteund door Saker Sportscars Europe en andere partners uit de branche.

Aankondiging Circuit Short Rally 2012

Een jaar geleden was de eerste kruisbestuiving tussen circuitrijden en rallyrijden een feit: de Circuit Short Rally werd februari 2011 voor de eerste maal georganiseerd als aftrap van het rallyseizoen. Dit bijzondere initiatief krijgt op zaterdag 25 februari navolging. Dan wordt de tweede editie van dit evenement gehouden met een keur aan deelnemers. Het team van Bas Koeten Racing is met drie equipes van de partij, allen voortgestuwd door biobrandstof.

Promofilm >>

Inmiddels hebben zich reeds 45 equipes aangemeld hetgeen aangeeft dat het evenement graag door teams aangewend wordt als voorbereiding op het nieuwe seizoen. Van deze 45 equipes zijn er 6 die met een Nissan 350Z FlexFuel aan de start verschijnen. Namens Bas Koeten Racing staan de volgende teams aan de start:

  • Equipe Diter Toprek / Saskia Blijenberg (Nissan)
  • Equipe Bas Koeten / Wim Koeten (Nissan)
  • Equipe Mats van den Brand / Mark van den Brand (BMW)

Voor Diter Toprek is het z’n rallydebuut met de onlangs aangeschafte Nissan 350Z. Voor de gebroeders Koeten is het de eerste keer dat ze samen een auto delen. Ook voor rallytalent Mats van den Brand is de Circuit Short Rally 2012 zijn debuut als coureur. Hij wordt bijgestaan door zijn zeer ervaren vader Mark.

Tijdschema

Starttijd eerste deelnemer:     11:30 uur

Finish eerste deelnemer:        15:20 uur

Plattegrond

De Short Rally is opgebouwd uit twee verschillende klassementsproeven die beide 3 keer afgelegd worden.

Overzichtskaart van klassements proeven >>

Circuit_Short_Rally_2012_-_600_pixels

 

Bezoekersinformatie

De toegang tot de Circuit Short-Rally is gratis: duinen, hoofdtribune en paddock zijn vrij toegankelijk. Ook het Service Park op de Tango Paddock is gratis te bezoeken. Toeschouwers die met de auto komen, kunnen hun auto voor € 10,00 op het circuitterrein (Parking A) parkeren.

Bas Koeten Racing organiseert Race Incentive op Circuit Park Zandvoort

Jaarlijks organiseert het team van Bas Koeten Racing een Race Incentivedag op Circuit Park Zandvoort. Relaties van het team en haar rijders kunnen zélf proeven aan de autosport tijdens een leuk & leerzaam dagprogramma. Op donderdag 12 april is Circuit Park Zandvoort het exclusieve domein van Bas Koeten Racing.

Het programma van deze Race Incentivedag bestaat uit een mix van afwisselende onderdelen. Er worden enkele rijvaardigheidsoefeningen, waaronder een rem/uitwijkproef en slalom, verreden met de eigen auto. Daarnaast ervaren de deelnemers het rijden van de ideale lijn op het circuit. Op de paddock wordt een driftplein opgezet waarbij overstuur en onderstuur wordt geoefend met 175 PK sterke, achterwielaangedreven BMWs. Op het circuit zullen de deelnemers zélf plaatsnemen achter het stuur van geprepareerde SEAT Ibiza’s en het hoogtepunt is een ‘flying lap‘ naast een ervaren coureur in één van de raceauto’s van Bas Koeten Racing.

De gasten volgen een aantrekkelijk programma waarbij de deelnemers volop in actie gehouden zullen worden. De deelnemers zullen worden onderverdeeld in groepen van maximaal tien personen. Iedere groep heeft een vaste, professionele instructeur. De instructeur is een bekende autocoureur die op een professionele, maar vooral plezierige wijze de gasten zal begeleiden bij de diverse onderdelen. Door met kleine groepen te werken, krijgt elk van de deelnemers veel persoonlijke aandacht en zijn de wachttijden minimaal.

 

Het programma ziet er als volgt uit:

08:00 uur   Ontvangst + inschrijven deelnemers in hospitality unit van Bas Koeten Racing
09:00 uur   Introductie en theorie door Huub Vermeulen (Rensportschool Zandvoort)
09:40 uur   Voorstellen instructeurs / naar de baan
10:00 uur   Aanvang praktijktraining I  (4 x 35 minuten)
—-
12:30 uur   Lunch buffet in de hospitality unit
—-
13:30 uur   Naar de baan
13:40 uur   Aanvang praktijktraining II  (4 x 35 minuten)
16:00 uur   Aanvang praktijktraining GP Circuit – Alle groepen
17:00 uur   Einde praktijk / borrel en hapjes
17:30 uur   Nabespreking / uitreiking prijzen en certificaten
18:00 uur   Einde Race Incentivedag

 

Uiteraard wordt ook de inwendige mens niet vergeten. Ontvangst in de hospitality tent vindt plaats met koffie/thee/koek. Halverwege de dag wordt een uitgebreid buffet geserveerd met soep en broodjes. De dag wordt afgesloten met een borrel.De kosten voor dit dagvullende programma bedragen 350 euro (exclusief BTW) per deelnemer.Aanmelden voor de incentivedag van 12 april kan individueel óf in groepsverband. Neem voor meer informatie én aanmeldingen vrijblijvend contact op met Jelle Koeten.

 

Op maat gevormde oorpluggen – Direct klaar!

Bas Koeten Racing biedt in samenwerking met Sonomax een unieke mogelijkheid: Tijdens de Nieuwjaarsrace op Circuit Park Zandvoort (zondag 8 januari) kunnen coureurs ter plaatse in slechts vijf minuten een set oorpluggen t.b.v. hun communicatiesysteem laten aanmeten. De op maat gevormde oorpluggen kunnen meteen in gebruik genomen worden.

Deze comfortabele oorpluggen zijn toegestaan volgens de internationale reglementen, in tegenstelling tot ingebouwde oorschelpen. De stereo oorpluggen zijn voorzien van een veelgebruikte 3,5 mm stekker. Hiermee kan de set ook gebruikt worden op bijvoorbeeld een iPhone, iPod of BlackBerry.

Prijs: 199 euro (incl. BTW).

Kom op zondag 8 januari naar de pitbox van Bas Koeten Racing en laat in vijf minuten een set oorpluggen aanmeten door de specialisten van Sonomax.

Advertentie_Sculpted_Eers_-_Bas_Koeten_Racing_-_600_pixels

 

Meer informatie:

Bas Koeten Racing
T: 0228 – 567 537
E: info@baskoetenracing.nl